Muurolan Nordlabin näytteenottopiste sulkeutuu 22.8.2023
Muurolan näytteenottopiste sulkeutuu psykiatrisen sairaalan osastojen siirtyessä Lapin keskussairaalan...

Muurolan Nordlabin näytteenottopiste sulkeutuu 22.8.2023

21.8.2023

Luuvâ lase

Kassâkkuu ovdil sivule

Muurolan Nordlabin näytteenottopiste sulkeutuu 22.8.2023

21.8.2023

Muurolan näytteenottopiste sulkeutuu psykiatrisen sairaalan osastojen siirtyessä Lapin keskussairaalan tiloihin.

Muurolan asukkaat voivat asioida Rovaniemen näytteenottopisteissä: ajanvarauksella LKS-, Pulkamontien- ja Rinteenkulman näytteenottopisteissä, sekä ilman ajanvarausta Rinteenkulmassa sijaitsevassa  Ajaton-näytteenottopisteessä.

Lisätietoja antaa: Outi Rowe, palvelupäällikkö, NordLab Lappi, outi.rowe@nordlab.fi

Täältä löydät laboratorion näytteenottopisteet

Muurolan Nordlabin näytteenottopiste sulkeutuu 22.8.2023
21.8.2023
Muurolan näytteenottopiste sulkeutuu psykiatrisen sairaalan osastojen siirtyessä Lapin keskussairaalan...

Muurolan Nordlabin näytteenottopiste sulkeutuu 22.8.2023


Muurolan näytteenottopiste sulkeutuu psykiatrisen sairaalan osastojen siirtyessä Lapin keskussairaalan tiloihin.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen
    Tarjouspyynnön voi jättää 31.10.2024 klo 16 saakka.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen

    11.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen

    11.10.2024

    Tarjouspyynnön voi jättää 31.10.2024 klo 16 saakka.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelut.

    Toteutamme hankinnan avoimella menettelyllä puitejärjestelynä.

    Palveluntuottajilla on mahdollisuus jättää tarjouksensa 31.10.2024 klo 16 mennessä.

    Linkki Tarjouspalveluun löytyy julkisten hankintojen ilmoituskanavan hankintailmoituksesta kohdasta ”Osallistu hankintaan.”

    Hankintailmoituksen tarjouspyyntö ja sen liitteet ovat saatavilla Cloudia-tarjouspalvelusta, johon palveluntuottajan tulee rekisteröityä.

    Järjestelmän käyttöä koskevissa tiedusteluissa ota yhteyttä Cloudia asiakaspalveluun, sähköposti tuki@cloudia.fi tai soittamalla 020 766 1077.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen
    11.10.2024
    Tarjouspyynnön voi jättää 31.10.2024 klo 16 saakka.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen


    Tarjouspyynnön voi jättää 31.10.2024 klo 16 saakka.

  2. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  3. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    11.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Asiakkaan antama palaute on tärkein palaute, asiakkaita vartenhan tätä tehdään”, tuumailtiin asukasarviointien päätteeksi.

    11.10.2024

    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.

    Käytettävyys osana hankintaa 

    Digitaalisen sote-keskuksen valmistelut etenevät suunnitellussa aikataulussa. Asiointialustan hankintaprosessi on käynnissä ja tavoitteena on tehdä hankintapäätös marraskuussa. Osana hankintaprosessia Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö järjesti käytettävyysarvioinnit kaikille kilpailutukseen osallistuneille asiointijärjestelmille. 

    - Käytettävyysarviointi tarkoittaa tilaisuutta, jossa valitut käyttäjät kokeilevat kilpailutuksen alla olevien järjestelmien käyttöä ja arvioivat sitä. Arviointi tapahtuu tekemällä ennalta määritellyt ja räätälöidyt käyttötapaukset ja arvioimalla niitä tiettyjen kriteerien kautta. Käytettävyyttä arvioimalla haluamme mahdollistaa helppokäyttöisen ja tarkoituksenmukaisen järjestelmän hankinnan, kertoo ulkopuolisena arvioija toimiva käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja Goforesta.  

    Asukkaat mukana digipalvelujen kehittämistyössä 

    Rovaniemellä 7.– 8.10. järjestetyt käytettävyysarviointitilaisuudet kokosivat Lapin hyvinvointialueen asukkaita eri puolilta Lappia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan palvelun käytettävyyttä.  

    - Käytettävyys tarkoittaa kuinka hyvin järjestelmällä voidaan suorittaa halutut tehtävät, sekä kuinka tehokasta, helppoa ja miellyttävää tuotteen käyttö on. Näissä arviointitilaisuuksissa testaaja saa kokemuksen siitä, kuinka hän kokee pääsevänsä tavoitteeseensa käyttäessään järjestelmää. Asukkaat omista käyttötapauksista ja ammattilaiset omistaan, jatkaa Hakaoja.  

    Lapissa asuvilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen päätöksentekoon ja palveluihin. Tieto vaikutusmahdollisuuksista ja osallistumisesta kuuluu asukkaidemme oikeuksiin. 

    - On ensiarvioisen tärkeää osallistaa asukkaitamme digitaalisten palvelujen kehittämiseen, ja käytettävyysarvioinnit ovatkin osa asiointialustan hankinnan laadullista arviointia. Lämmin kiitos jokaiselle arviointitilaisuuteen osallistuneelle, kiittelee Digitaaliset palvelut yksikön kehittämispäällikkö Piia Hirvonen.  

     Seuraa uutisointiamme digitaalisen sote-keskuksen valmistelusta.        

    Käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja perehdyttää asukkaita käytettävyysarvioinnin tekemiseen.  

     

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    11.10.2024
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...
    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 


    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.

  4. Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy...

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu

    11.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu

    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä.

    11.10.2024

    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.

    Toisen asteen opiskelijat, kuten ammattikoululaiset ja lukiolaiset voivat tehdä sähköisen ajanvarauksen Kansalaisen ajanvarauksessa seuraaviin terveyspalveluihin: 

    • Terveystarkastus 
    • Rokotus, myös kausi-influenssarokotus 
    • Kutsuntaterveystarkastus 
    • Raskauden ehkäisyn aloitus  
    • Raskauden ehkäisykontrolli 

    Myös seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus toimii jatkossa Kansalaisen ajanvaraus -palvelussa:  

    • Raskauden ehkäisyn aloitus, alle 35-vuotiaille 
    • Raskauden ehkäisykontrolli, alle 35-vuotiaille 
    • Raskauden keskeytyksen ensikäynti, ikärajaton 

    Palvelusta voit myös varata, siirtää ja perua ajan korona- ja influenssarokotteelle sekä varata ajan diabetestarvikkeiden jakeluun. 

    Tietoturvallisessa asioinnissa on käytössä vahva tunnistautuminen, jonka vuoksi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

    Mikäli sinulla ei ole mahdollista varata aikaa sähköisesti, voit varata ajan opiskeluterveydenhuollon ja seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan keskitetystä puhelinpalvelusta tai chat-palvelun kautta sen aukioloaikana. 

    Voit myös perua tai siirtää varatun sähköisen ajanvarauksen keskitetyn puhelinpalvelun kautta. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Tärkeät linkit: 

    Sähköisen ajanvarauksen osoite

    Puhelinnumerot ja lisätietoja ajanvaraukseen liittyen 

    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä. Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
    11.10.2024
    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy...
    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä.

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu


    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.

  5. Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön
    Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan...

    Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön

    9.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön

    9.10.2024

    Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan kynnyksen keskusteluapua. Tämä täydentää hyvinvointialueen lakisääteisiä palveluita kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

    Varhainen tuki ehkäisee kielteisten elämäntapahtumien laukaisemien reaktioiden kehittymistä terveydenhuollon palveluja vaativiksi täydentäen mielenterveyden edistämisen palveluita. Itsetuhoiset ajatukset ovat myös yleisiä kriisien keskellä ja itsemurhien ehkäisytyö on osa kaikkia työmuotoja. 

    Etäkriisityötä tehdään samoista järjestölähtöisen kriisiauttamisen lähtökohdista kuin muussakin kriisikeskustyössä. Maksuttomuus, mahdollisuus asioida anonyymina, lyhytkestoisuus sekä asiakkaan voimavarojen ja selviytymiskeinojen vahvistaminen ovat etäkriisityönkin keskiössä. Etäkriisityöhönkään ei tarvita lähetettä. Asiakkuuteen hakeutumiseen riittää oma kokemus siitä, etteivät omat voimat riitä yllättävässä tai kuormittavassa tilanteessa. Etäkriisityö auttaa elämän haastavissa tilanteissa koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaita.

    Etäkriisityöntekijä Suvi Ylitoloselle voi varata etävastaanottoajan numerosta 040 511 7929 (ma-pe klo 8–14 ), Kriisikeskuksen ajanvarausnumerosta 040 553 7508 tai verkkoajanvarauksesta

    Ensimmäinen aika pyritään saamaan kahden viikon kuluessa. Kriisityöntekijä soittaa varattuna aikana tai lähettää linkin etukäteen videotapaamiseen.

    Lapin hyvinvointialue on myöntänyt Lapin ensi- ja turvakoti ry:n Kriisikeskukselle kumppanuusavustuksen etäkriisityön toteuttamiseen. Uusi työntekijäresurssi mahdollistaa paremmin koko hyvinvointialueen asiakkaiden auttamisen sekä yhteistyön muiden toimijoiden kanssa.

    Lue lisää Lapin ensi- ja turvakodin kriisityöstä

    Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön
    9.10.2024
    Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan...

    Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön


    Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan kynnyksen keskusteluapua. Tämä täydentää hyvinvointialueen lakisääteisiä palveluita kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi