Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut
Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa...

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut

5.1.2024

Luuvâ lase

Kassâkkuu ovdil sivule

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut

Koristeellinen kuva.

5.1.2024

Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa lapha.fi/digipalvelut! Tarjoamme helppokäyttöisiä palveluja, jotka tekevät arjestasi sujuvampaa.

Voit hoitaa asiointisi kätevästi verkossa milloin tahansa. Digipalvelumme tarjoaa nopean ja turvallisen tavan hoitaa erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita. Huomioithan, että osa digipalveluista on kaikkien käytössä, jotkut palvelut ovat käytössä vain tietyillä paikkakunnilla.

Virtu.fi:n digitaaliset palvelut nyt osoitteessa lapha.fi/digipalvelut

Lapin hyvinvointialue otti vuonna 2023 vastuulleen julkisten sote-palvelujen järjestämisen Lapin kunnilta, Lapin ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiireiltä sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskukselta. Aiemmin näiden paikkojen digitaaliset asiointipalvelut olivat saatavilla verkkosivulla virtu.fi, mutta nyt löydät ne kootusti osoitteesta lapha.fi/digipalvelut. Löydät käytössä olevat sähköiset asiointikanavat myös Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta jokaisen palvelun kohdalta erikseen.

Neuvontaa, vertaistukea sekä yritysten ja järjestöjen palveluja on jatkossakin saatavilla verkkosivulla virtu.fi

OmaVirtu palvelut tunnistautuneille käyttäjille jatkavat ennallaan. OmaVirtun kautta voit asioida turvallisesti ja helposti oman kuntasi sote-palveluihin. OmaVirtun löydät myös Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta lapha.fi/omavirtu.

Kunnissa toimivat virtu-palvelupisteet muuttavat muotoaan tai lopettavat toimintansa kevään aikana. Varmista oman kuntasi virtu-pisteen tilanne suoraan kunnastasi.
 

Tutustu digitaalisiin palveluihin: lapha.fi/digipalvelut

Koristeellinen kuva. Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut
5.1.2024
Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa...
Koristeellinen kuva.

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut


Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa lapha.fi/digipalvelut! Tarjoamme helppokäyttöisiä palveluja, jotka tekevät arjestasi sujuvampaa.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman
    Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen...

    Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman

    13.12.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman

    Mies katsoo talbletin näytöltä Terveyskylän verkkosivuja.

    Kuva: Terveyskylä

    13.12.2024

    Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen avulla.

    Ohjelma on suunniteltu tukemaan sinua verenpaineen hallinnassa ja se on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi. 

    Kohonnut verenpaine on merkittävä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä. Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelma auttaa ennaltaehkäisemään verenpaineen kohoamista tai pitämään kohonneen verenpaineen hoitotasapainossa. Itsehoito-ohjelma voi toimia arvokkaana tukenasi omahoidossa ja elintapamuutosten edistämisessä.  

    Terveyskylän itsehoito-ohjelmat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Itsehoito-ohjelmat löydät Terveyskylän Omapolku-palvelusta, jonka käyttöönotto edellyttää rekisteröitymistä palvelun käyttäjäksi ja tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

    Itsehoito-ohjelmaan tallentamasi tiedot ovat vain sinun nähtävillä. 

    Lisätietoa sydänsairauksista ja omahoidosta löydät Terveyskylän Sydänsairauksien talosta.  

    Mies katsoo talbletin näytöltä Terveyskylän verkkosivuja. Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman
    13.12.2024
    Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen...
    Mies katsoo talbletin näytöltä Terveyskylän verkkosivuja.

    Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman


    Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen avulla.

  2. Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan

    9.12.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan

    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti.

    9.12.2024

    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.

    Lapin hyvinvointialueen strategian mukaisesti hyvinvointialueen tavoitteena on yhdistää sosiaali- ja terveyshuollon digipalvelut merkittäväksi palvelukanavaksi ja yhtenäistää palveluprosessit. Käyttöön otettava digialusta on tässä keskeinen.

    – Olemme erittäin iloisia, että Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon digialustan tuottajaksi. On hienoa päästä kehittämään alueen asukkaiden palveluja yhdessä hyvinvointialueen kanssa, sanoo Terveystalon julkisten digipalvelujen liiketoimintajohtaja Jani Kykyri.

     Lapin hyvinvointialueen asukkaille digialusta tarkoittaa sitä, että sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioitaan voi jatkossa hoitaa yhden sovelluksen kautta esimerkiksi mobiililaitteilla. Muun muassa erilaiset etävastaanotot ja palveluihin ohjaaminen voivat tapahtua digialustan kautta. Digitaalisesti voi myös ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa, jolloin moni vaiva ja asiointi hoituu kokonaan etänä.

    – Asiakkaalle digialusta sujuvoittaa ja usein nopeuttaa asiointia. Hyvinvointialueelle digiratkaisu tuo tehokkuutta ja laatua. Myös ammattilaiset hyötyvät sujuvuudesta ja uudesta työkalusta, Kykyri sanoo.

    Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhdestä kanavasta

    Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö kilpailutti digiasiointialustan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä, joka mahdollisti joustavan vuoropuhelun tarjoajien kanssa. Menettelyn avulla digialustan vaatimukset voitiin räätälöidä käyttäjälähtöisesti ja Lapin erityispiirteet huomioiden.

    – Meillä on jo pitkään tehty hyvin edistyksellistä kehitystyötä digitaalisten palvelujen osalta. Nyt tehty päätös tulee entisestään edistämään alueemme digikehitystä sekä tähän liittyviä palveluja. Visiomme on, että lähitulevaisuudessa digitaaliset palvelut voisivat tulla yhden kanavan kautta, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.

    Digialusta sisältää mobiilisovelluksen ja web-käyttöliittymän hyvinvointialueen palveluihin. Alusta otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2025 aikana.

    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti. Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
    9.12.2024
    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...
    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti.

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan


    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.

  3. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    10.12.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    10.12.2024

    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. 

    Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.  

    Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.  

    Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista. 

    - Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.  

    Näin chat toimii 

    Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää. 

    Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.  

    Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.  

    - Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.  

    Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi  

    Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat   

    Maanantai – torstai klo 8–14  

    Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13  

    Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle  Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina. 

    Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi 

    Anna palautetta ja vaikuta 

    Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.  

    Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.  

    Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.   

    Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen. 

     

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    10.12.2024
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille


    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.  Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...

  4. Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
    Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...

    Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa

    3.12.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa

    Kaksi sairaanhoitajaa ja lääkäri työpöydän ympärillä sairaanlan tiloissa.

    Kuvassa sairaanhoitaja Terhi Vaateri, sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen sekä hematologian erikoislääkäri Taru Ahola.

    3.12.2024

    Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.

    Digihoitopolulta löydät kattavasti tietoa sairaudesta ja sairautesi hoidosta. Hoitopolulla voit ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä viestillä poliklinikan henkilökuntaan ajasta ja paikasta riippumatta.  

    Kehitämme hoitoa yhteistyössä 

    Digihoitopolut ovat yksikkö- tai aluekohtaisia, ja sinulla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta saat digihoitopolun käyttöösi. Vaikka polut kehitetään aluekohtaisiksi, tehdään polkujen rakentamisessa paljon yhteistyötä kansallisesti.  

    Hematologisen potilaan polun tietosisältö on alun perin saatu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelta. Lapin keskussairaalan Hematologian osastonylilääkäri Taru Ahola sekä sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen ovat muokanneet polun tietosisällön ja prosessin vastaamaan erikoissairaanhoidon tarpeita Lapin hyvinvointialueella. 

    Aluksi digihoitopolku palvelee kahta potilasryhmää, mutta tulevaisuudessa palvelua laajennetaan useammille potilasryhmille. Digihoitopolku joko täydentää tai korvaa perinteistä vastaanottokäyntiä. 

    Laadukasta ja turvallista hoitoa digitaalisen palvelukanavan kautta 

    - Digihoitopolku mahdollistaa vapaamman ja tehokkaamman ajankäytön niin potilaalle kuin terveydenhuollon ammattilaiselle. Potilaat voivat vastata sairauttaan koskevaan kyselyyn ja laittaa viestiä ammattilaiselle juuri silloin, kun se heille itselleen sopii. Ammattilaisen työn suunnittelu helpottuu, kun se ei ole sidottu soittoaikoihin, kertovat  Ahola ja Ruotsalainen. 

    Digihoitopolulla tavoitellaan standardoitua haittojen ja lääkkeen käytön seurantaa. Polulla täytetään lääkehoitokysely aina verikokeessa käynnin yhteydessä. Standardoitu toimintamalli luo tasalaatuisuutta hoitoon ja lisää potilasturvallisuutta. 

    Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu.  

    Lisätietoa digihoitopolusta saat hoitotiimiltäsi.  


     

    Kaksi sairaanhoitajaa ja lääkäri työpöydän ympärillä sairaanlan tiloissa. Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
    3.12.2024
    Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...
    Kaksi sairaanhoitajaa ja lääkäri työpöydän ympärillä sairaanlan tiloissa.

    Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa


    Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.

  5. Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
    Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.

    Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin

    28.11.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin

    Koristeellinen kuva: Mekin osallistumme Taisto-harjoitukseen, Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus

    28.11.2024

    Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.

    Taisto on valtakunnallinen harjoitus, joka tarjoaa turvallisen tilaisuuden harjoitella, testata ja kehittää digitaalista turvallisuutta sekä kerryttää osaamista ja varmuutta, joihin tukeutua mahdollisen tosipaikan tullen. Vain harjoittelemalla voimme varmistaa palveluiden turvallisuuden – sen, ettei tietojen eheys, luottamuksellisuus tai saatavuus vaarannu häiriötilanteessakaan.

    Seitsemättä kertaa järjestettävä Taisto kokoaa sadat organisaatiot yhteiskunnan eri osaalueilta
    harjoittelemaan ajankohtaisten kyber- ja digiuhkien varalle todentuntuisissa tilanteissa. Harjoitus auttaa kehittämään digitaalisen turvallisuuden johtamista, hallintaa ja viestintää. Samalla se parantaa koko yhteiskunnan kriisinkestävyyttä, sillä digiturvallinen yhteiskunta rakennetaan yhdessä valmistautumalla. Me olemme mukana harjoituksessa [monettako] kertaa.

    Teemoina kriittisen infrastruktuurin laajat häiriötilanteet ja disinformaatio

    Digitaalinen toimintaympäristö uudistuu jatkuvasti ja samaa tahtia syntyy uusia uhkia.
    Häiriötilanteisiin varautuminen on sijoitus – niin taloudellisesta kuin inhimillisestäkin
    näkökulmasta. Varautumisella turvataan tulevaa.

    Taisto tarjoaa meille mahdollisuuden testata digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä
    toimintamallejamme, tunnistaa niissä kehityskohteita ja harjoitella häiriötilanteissa
    toimimista turvallisessa, mutta realistisessa harjoitusympäristössä.

    Tämän vuoden Taisto-harjoitus käsittelee teemoja, jotka liittyvät kriittisen infrastruktuurin
    laajoihin häiriöihin, tietoturva- ja tietosuojaloukkaustilanteisiin sekä informaatioturvallisuuteen liittyviin uhkiin. Harjoitus tarjoaa tilaisuuden oppia ja kehittää kriittistä ajattelua, riskienhallintaa, tietoturvareaktiivisuutta sekä häiriötilanteiden viestintää.

    Harjoittelu auttaa testaamaan digiturvan toimivuutta ja havaitsemaan kehityskohteita, joita
    ei välttämättä huomattaisi ilman käytännönläheistä harjoittelua. Harjoittelemalla
    vahvistamme käytännön osaamistamme ja parannamme digiturvavalmiuksiamme alati
    muuttuvassa toimintaympäristössä.

    Koristeellinen kuva: Mekin osallistumme Taisto-harjoitukseen, Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
    28.11.2024
    Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.
    Koristeellinen kuva: Mekin osallistumme Taisto-harjoitukseen, Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus

    Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin


    Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi