Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...

Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat

10.8.2023

Luuvâ lase

Takaisin edelliselle sivulle

Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat

10.8.2023

Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.

Ota talteen uudet numerot:

Simon terveysasema p. 016 860 4150 

Simon terveysaseman puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 8–16. Soitathan kiireettömissä asioissa klo 10 jälkeen. 

Simon hammashoitola p. 016 860 4160 

Simon hammashoitolan puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 7.30-15.

Arki-iltaisin kello 15 jälkeen kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ota yhteyttä Mehiläinen Länsi-Pohjaan p. 040 149 1340.

Viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ajanvaraus kello 9.30-12 Lapin alueen yhteiseen särkypäivystykseen p. 010 6338330.

Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
10.8.2023
Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...

Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat


Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Tuoreimmat ajankohtaiset

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    28.12.2023

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    Kuvituskuva laskin.

    28.12.2023

    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa. 

    Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa. 

    Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia. 

    Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia. 

    Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi. 

    Maksukatto 

    Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Maksuttomat palvelut 

    Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia. 

    Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä. 

    Kuvituskuva laskin. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    28.12.2023
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
    Kuvituskuva laskin.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa


    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

  2. Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    25.10.2023

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin

    25.10.2023

    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.

    Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.

    Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon

    Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.

    Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.

    Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä

    Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.

    Henkilöstö kehittämisen etulinjassa

    Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.

    Osallisuuden lisäämistä jatketaan

    Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.

    Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa. 

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
    25.10.2023
    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen


    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...

  3. Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
    Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.

    Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen

    7.9.2023

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen

    Henkilöstöä istuu potilassängyllä.

    Kuva: Jarno Niemi

    7.9.2023

    Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.

    Potilaan on saatava virka-aikana yhdessä arkipäivässä yhteys terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. Saman päivän aikana on myös saatava yksilöllinen arvio tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiä tutkimuksia tai antamaa hoitoa potilas tarvitsee.

    Hoitoon on päästävä 14 vuorokauden kuluessa, kun potilaan hoitoon hakeutumisen syynä on sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uusien oireiden esilletulo tai toimintakyvyn aleneminen, ja hoito kuuluu yleislääketieteen alaan. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia.

    Hoitoonpääsyn enimmäisajat eivät koske:

    • hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia
    • käyntejä perusterveydenhuollossa toimivan muiden lääketieteen erikoisalojen kuin yleislääketieteen erikoislääkärin vastaanotolla
    • hoitotapahtumia, jotka tehdään yksinomaan terveydenhuollossa laadittavan todistuksen tai lausunnon saamiseksi
    • terveystarkastuksia ja seurantakäyntejä tai terveysneuvontaa
    • rokotuksia, elleivät ne liity kiireettömään sairaanhoitoon.

    Kahden viikon hoitotakuun ulkopuolelle jäävät perusterveydenhuollon kiireettömät palvelut tulee kuitenkin järjestää kohtuullisessa ajassa enintään kolmen kuukauden kuluessa tai potilaan hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.

    Henkilöstöä istuu potilassängyllä. Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
    7.9.2023
    Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
    Henkilöstöä istuu potilassängyllä.

    Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen


    Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.

  4. Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
    Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...

    Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat

    10.8.2023

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat

    10.8.2023

    Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.

    Ota talteen uudet numerot:

    Simon terveysasema p. 016 860 4150 

    Simon terveysaseman puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 8–16. Soitathan kiireettömissä asioissa klo 10 jälkeen. 

    Simon hammashoitola p. 016 860 4160 

    Simon hammashoitolan puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 7.30-15.

    Arki-iltaisin kello 15 jälkeen kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ota yhteyttä Mehiläinen Länsi-Pohjaan p. 040 149 1340.

    Viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ajanvaraus kello 9.30-12 Lapin alueen yhteiseen särkypäivystykseen p. 010 6338330.

    Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
    10.8.2023
    Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...

    Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat


    Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.

  5. Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
    Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että...

    Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään

    19.6.2023

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään

    19.6.2023

    Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.

    Sote-uudistuksen tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut hyvinvointialueella. Palvelujen yhtenäistäminen voi muuttaa joissain kunnissa toimintamalleja ja tätä kautta asiakkaille tarjottavia palveluja. Yhtenäistämistyössä tärkeänä kriteerinä on se, että saamme hoidettua kaikille lappilaisille lakisääteiset suun terveydenhuollon palvelut. 

    Esimerkiksi lasten hammastarkastukset toteutetaan jatkossa neuvola-asetuksen ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti, ei vuosittaisina tarkastuksina. Myöskään aikuisia ei jatkossa kutsuta määräaikaistarkastuksiin kuin poikkeustapauksissa. Käytännössä kutsu tulee vain, jos henkilöllä on joku toimintakykyyn vaikuttava yleissairaus. 

    Jos omassa hammashoitolassa on muutoksia palveluissa, saat siitä parhaan tiedon kysymällä omasta hammashoitolasta esimerkiksi käynnin yhteydessä.

    Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
    19.6.2023
    Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että...

    Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään


    Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi