Navigation Menu

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja -laskutus

Navigation Menu

Asiakasmaksut-sisältö

Sosiaal- da tiõrvâsvuõtthuâl äʹššneǩmääus da -laasktummuš

Lappi pueʹrrvââjjamvuuʹdest sosiaal- da tiõrvâsvuõtthuâl kääzzkõõzz lie 

  • määusteeʹm leʹbe
  • äʹššneǩmähss lij tääʹss-šorrsaž, kuäʹss mähss lij pukid kääzzkõõzz õõʹnnʼjid seämma da põõššihâddsaž (ouddm. poliklinikkmääus) leʹbe 
  • äʹššneǩmähss lij čõnnum puåttjid, kuäʹss mähss meäʹrtââvv kääzzkõõzz õõʹnni mäʹhssempâstlvažvuõđ mieʹldd (ouddm. kuʹǩesäiggsaž kääzzkõsjälstummuž da meäʹrmeâldlaž dommhååid määus)

Riikk ohjjad sosiaal- da tiõrvâsvuõtthuâl äʹššneǩmääusaid da täävtõssân lij, što määus lie toolkva jie-ǥa leäkku cõgldõssân kääzzkõõzzid ooʒʒõõttmõʹšše.

Kaaunak kõõččmõõžžâst åårrai hâʹddteâđaid pâi kääzzkõõzz seeidain sosiaalkääzzkõõzzin da tiõrvâsvuõttkääzzkõõzzin

Noorâs sosiaal- da tiõrvâsvuõtthuâl äʹššneǩmääusain eeʹjj 2025 Lappi pueʹrrvââjjamvuuʹdest

asiakasmaksut yhteystiedot

Kysyttävää asiakasmaksuista? Ota yhteyttä

Hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö ja talouspalvelut huolehtivat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen laskutuksista sekä laskuihin ja palveluseteleihin liittyvistä tukipalveluista.

Asiakaslaskut lähetetään maksajalle palvelujen käytön jälkeen e-laskuna. E-laskusopimuksen voi tehdä omassa verkkopankissa. Omassa pankissa voi tehdä myös suoramaksuvaltuutuksen.

Yhteystiedot

Puhelinpalveluajat arkisin ma–to klo 9–12

Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut:
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fi

Lapin keskussairaala:
Asiakaspalvelunumero: 040 764 1972
Sähköposti: lapinhva.laskut@lapha.fi

Länsi-Pohjan keskussairaala:
Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi

asiakasmaksut e-laskutilaus

Tee e-laskutilaus verkkopankissasi

Suosittelemme, että verkkopankkia käyttävät asiakkaat ottavat käyttöön e-laskun. Lapin hyvinvointialueen e-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi.

h4-lisätietoa-otsikko

Lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

    Sámegillii vuolábealde

    Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella otetaan 15.6. käyttöön uusi Lapha Lifecare -järjestelmä, joka korvaa aiemmat potilastietojärjestelmät. Rovaniemellä Lapha Lifecare otettiin käyttöön jo 26.4.2025. Vanhoihin potilastietojärjestelmiin voi muutoksen jälkeen palata vain katselutilassa, kunnes ne arkistoidaan.  

    Muutoksen jälkeen palveluissa voi ilmetä hitautta tietojen katselun rajoitteiden vuoksi. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. 

    Toimi ajoissa – uusi reseptit ja tarkista maksukatto 

    Asukkaita pyydetään uusimaan kesäkuussa vanhenevat reseptit OmaKannan kautta viimeistään maanantaina 9.6. Näin varmistetaan, että ammattilaiset ehtivät käsitellä reseptit ennen järjestelmämuutoksesta mahdollisesti aiheutuvaa ruuhkaa. 

    Pyydämme myös huolehtimaan, että alkuvuoden aikana maksetut terveyskeskuslääkärin, terapian, suun terveydenhuollon, kotisairaalan ja mahdolliset kotihoidon maksukattoa kerryttävät sekä osastohoidon maksut huomioidaan vuoden 2025 maksukattokertymässä. Lisätietoja maksukatosta ja yhteystiedot löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta: www.lapha.fi/maksukatto 

    Miksi muutos tehdään? 

    Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon tietojärjestelmät yhdistetään kahteen suureen kokonaisuuteen: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Yhdistämisillä pyritään edistämään toiminnan yhtenäistämistä välivaiheessa kohti terveydenhuollon yhtä isoa tietojärjestelmäkokonaisuutta.  

    Muutoksen tavoitteena on yhtenäistää toimintatapoja, vahvistaa potilasturvallisuutta sekä parantaa hoidon laatua ja järjestelmän käytettävyyttä. Samalla pyritään parantamaan toiminnan kustannustehokkuutta. Kyse ei ole vain teknisestä muutoksesta, vaan aidosta mahdollisuudesta kehittää palveluja sujuvammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. 

    ***

    Pasieantadiehtovuogádaga nuppástus váikkuha bálvalusaide – dárkkis reseapttaid ja jahkásaš iežasoasi dál 

    Lappi buresveadjinguovllus čađahuvvo 14.–15.6.2025 pasieantadiehtovuogádaga nuppástus, mii váikkuha bálvalusaide Roavenjárggas, Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas. Dieid beivviid pasieantadiehtovuogádat ii leat anus. 

    Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas ovddit pasieantadiehtovuogádagaid sadjái boahtá ođđa Lapha Lifecare -vuogádat, mii váldojuvvo atnui 15.6. Roavenjárggas Lapha Lifecare váldui atnui juo 26.4.2025. Nuppástusa maŋŋá boares pasieantadiehtovuogádagaide beassá dušše geahččat dieđuid, dassá go vuogádagat arkiverejuvvojit.  

    Nuppástusa maŋŋá sáhttet bálvalusat njoahcut go dieđuid geahččan ráddjejuvvo. Mii šállošit hehttehusa, maid nuppástus vejolaččat buktá. 

    Doaimma áiggil – ođasmahtte reseapttaid ja dárkkis jahkásaš iežasoasi 

    Mii bivdit, ahte ássit ođasmahttet maŋimustá vuossárgga 9.6. MuKanta bokte reseapttaid, mat boarásmuvvet geassemánus.   Dánu mii sihkkarastit, ahte ámmátolbmot gerget gieđahallat reseapttaid ovdal go gieđahallan vejolaččat njoahcu vuogádatnuppástusa geažil. 

    Mii bivdit maiddái atnit fuola, ahte jagi 2025 jahkásaš iežasoasi rehkenastimis vuhtiiváldojuvvojit álgojagi áigge máksojuvvon dearvvašvuođaguovddášdoaktára, terapiija, njálmmi dearvvašvuođafuolahusa, ruovttobuohcceviesu ja ruovttus divššu mávssut, mat vejolaččat rehkenastojuvvojit oassin jahkásaš iežasoasi, nugo maiddái ossodatdivššu mávssut. Lassedieđuid jahkásaš iežasoasi birra ja oktavuođadieđuid gávnnat buresveadjinguovllu neahttasiidduin: www.lapha.fi/maksukatto 

    Manin nuppástuhttit? 

    Lappi buresveadjinguovllu vuođđodearvvašvuođafuolahusa diehtovuogádagat ovttastahttojuvvojit guovtti stuorra ollisvuhtii: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Ovttastahttimiiguin viggat dahkat doaimma oktilažžan dan botta ovdalgo dearvvašvuođafuolahusa okta stuorra diehtovuogádatollisvuohta lea huksejuvvon.  

    Nuppástusa ulbmil lea dahkat oktilažžan doaibmavugiid, nannet pasieantadorvvolašvuođa ja buoridit divššu kvalitehta ja vuogádaga anolašvuođa. Seammás viggat vuolidit doaimma goluid nu ollu go vejolaš. Jearaldat ii leat dušše teknihkalaš nuppástusas, muhto baicca albma vejolašvuođas ovddidit bálvalusaid njuovžileabbon ja dan guvlui ahte dat vástidit buorebut áššehasaid dárbbuide ja sávaldagaide. 
     

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    26.5.2025
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin


    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

  2. Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.

    Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.

    Asiakaslaskun oikaisu

    Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan

    • perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun   
    • laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)   
    • kopio laskusta, jos mahdollista   
    • asiakkaan yhteystiedot

    Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.

    Muutoksenhaku asiakasmaksuun 

    Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.

    Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?   

    • sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut   
    • terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
    • asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin

    Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.

    Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.

    Näin haet muutosta asiakasmaksuun   

    Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.

    Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    20.1.2025
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...

  3. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    16.1.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    16.1.2025

    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

    Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti: 

    Asumisen tuki


    Ylläpitomaksu

    Ryhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
    Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kk

    Ylläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä 
    tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.

    Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.

    Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).

    Valmennus

    Toteutuneiden kustannusten mukaan

    Ateriapalvelut

    Asumispalvelun ateriahinnat:
    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €
    - Päivällinen 5,75 €
    - Iltapala 2,65 €
    Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
    - Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.

    Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.

    Päiväaikainen toiminta

    Päivä ja -työtoiminta

    - 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk

    Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 € 
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta

    - Välipala 1,10 €/päivä

    Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä

    - ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
    ylläpidon)
    - osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta 
    täyttäneiltä)

    Omaishoidon vapaan aikainen hoito

    12,80 €/vrk

    Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen

    Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.

    Lisätietoja

    Itäinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
    kati.aikio@lapha.fi
    040 533 0091

    Lounainen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
    eija.lampela@lapha.fi
    040 547 2484

    Kaakkoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
    maija.tervo@lapha.fi
    040 582 6351

    Pohjoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
    henri.muotka@lapha.fi
    040 489 5181

    Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
    mirja.kangas@lapha.fi
    040 660 9720

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    16.1.2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025


    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.