DigiLapha - uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Digipalvelut-digisotekeskus
DigiLapha - uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
Yhteydenottolomakkeita, Sairaanhoitaja-chat, sosiaalipalveluita sekä asiointia neuvola-, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Uusia palveluita julkaistaan kuukausittain!
tehdä yhteydenottopyynnön ja täyttää muita lomakkeita
osallistua etävastaanotoon ja –tapaamiseen
asioida toisen henkilön puolesta
Digipolku vie auttavan ihmisen luo
Palvelut, joissa voit asioida DigiLaphassa
Palvelut, joissa voit asioida DigiLaphassa
DigiLapha laajenee kuukausittain ja palveluja otetaan käyttöön vaiheittain. Osa palveluista on käytössä vain osassa kuntia ja osa koko hyvinvointialueella.
DigiLaphassa terveydenhuollon palvelut
Terveydenhuollon palvelut
DigiLaphassa kouluterveydenhuollon palvelut
Voit lähettää viestin kouluterveydenhoitajalle. Lomakkeet-toiminnolla voit täyttää ja lähettää kouluterveydenhuollon esitietolomakkeet 1. ja 5. luokkalaisen laajoihin terveystarkastuksiin. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa.
Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.
DigiLaphassa Lapin keskussairaalan palvelut
Lapin keskussairaalan radiologian yksikössä on otettu käyttöön magneetti- ja tietokonetomografiatutkimuksiin liittyvät ammattilaisen aktivoimat esitietokyselyt. Osa äitiys- ja naistentautien poliklinikan etävastaanotoista ovat siirtyneet DigiLaphaan.
DigiLaphassa lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
DigiLaphassa voidaan järjestää etävastaanottoja, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi potilaalle etävastaanoton. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
Tarvittaessa ammattilainen voi aktivoida potilaalle kyselyn, jonka avulla kerätään tarvittavaa tietoa potilaan tilanteesta.
Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen.
DigiLaphassa lastenneuvolan palvelut
Viestit-toiminnon kautta voit ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan lastenneuvolaan liittyvissä asioissa. Lisäksi kyselyt-toiminnolla voit vastata terveydenhoitajan aktivoimiin esitietokyselyihin, jotka liittyvät 4 kk, 18 kk ja 4 vuoden ikäisten lasten laajoihin terveystarkastuksiin. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa.
Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.
DigiLaphassa mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Viestit toiminnan kautta voit ottaa yhteyttä paikallisiin mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin. DigiLaphan kautta ammattilaiset voivat olla myös sinuun yhteydessä viestillä. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa.
Erikoissairaanhoidossa sekä paikallisissa mielenterveys ja riippuvuuspalveluissa voidaan järjestää etävastaanottoja, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
DigiLaphassa opiskeluterveydenhuollon palvelut
Voit lähettää viestin opiskeluterveydenhoitajalle ja täyttää esitietolomakkeen toisen asteen opiskelijan terveystarkastusta varten. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa.
DigiLaphassa terveysasemapalvelut
Voit ottaa lomakkeella yhteyttä kiireettömissä asioissa terveysasemallesi. Lomakkeen yhteydenottopyynnön jättämiseen löydät Lomakkeet-valikosta. Palvelu on käytössä Enontekiöllä, Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Pellossa, Rovaniemellä, Sallassa, Savukoskella, Simossa, Sodankylässä ja Utsjoella.
Pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet ovat käytössä Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.
Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon, mutta asiasi voi hoitua kokonaan chatissa. Käytössä Enontekiöllä, Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Rovaniemellä, Sallassa, Savukoskella ja Sodankylässä.
Rovaniemeläiset voivat asioida DigiLaphassa Rinteenkulman terveysaseman etälääkärin vastaanotolla, kun ammattilainen on arvioinut kiireettömän vaivan soveltuvaksi etävastaanottoon eikä se vaadi fyysistä tutkimusta. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
DigiLaphassa sosiaalihuollon palvelut
Sosiaalihuollon palvelut
DigiLaphassa ikääntyneiden palveluneuvonta ja asiointi
Ikääntyneiden palveluneuvonnassa ja asioinnissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta.
Viestit-toiminnolla voit olla yhteydessä ikääntyneiden palveluneuvontaan ja asiointiin. Sen tarkoituksena on tukea ikääntyneiden hyvinvointia ja sujuvaa arkea tarjoamalla tietoa, ohjausta ja tukea heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. Asiointi voi koskea omaa tai läheisen ikääntymiseen, toimintakykyyn tai palvelutarpeisiin liittyviä asioita.
DigiLaphassa opiskeluhuolto
Kun olet ottanut käyttöösi DigiLpahan, voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.
Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.
DigiLaphassa perheiden sosiaalipalvelut
Perheiden sosiaalipalveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voi asioida:
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asioinnista saat tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonnasta ja asioinnista saat apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
Perheneuvolan neuvonnasta ja asioinnista saat tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
Perheoikeudelliset palvelut auttavat elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.
Tarvittaessa ammattilainen voi varata etätapaamisen.
Työikäisten sosiaalityön ja -ohjauksen palveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voi asioida:
Työikäisten neuvonnassa ja asioinnissa saat tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
Sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palvelusta saat ohjausta ja neuvontaa taloudellisten vaikeuksien selvittämiseksi.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki antaa neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta
Rovaniemellä voi asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa, jolloin saa henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessaan voi käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.
DigiLaphassa vammaissosiaalityön ja -ohjauksen palvelut
Vammaissosiaalityön ja -ohjauksen palveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta.
Viestit-toiminnolla voit olla yhteydessä vammaispalveluihin, jos tarvitset pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi tukea asumiseen, liikkumiseen tai muihin arjen toimintoihin. Palveluihin kuuluvat muun muassa henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut, asumisen tuki sekä päivä- ja työtoiminta. Tavoitteena on edistää osallisuutta ja itsenäistä selviytymistä.
DigiLaphassa muut palvelut
Muut palvelut
DigiLaphassa hallintopalvelujen lomakkeet
Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:
hakea korvausta hyvinvointialueen palvelujen käytön yhteydessä kadonneesta tai rikkoutuneesta omaisuudesta tai muusta vahingosta vahingonkorvaushakemuslomakkeella
käyttää tilinumeron ilmoituslomaketta virheellisen maksun palautusta varten
hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
tehdä laskun oikaisupyynnön
lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen
DigiLaphassa potilas- ja sosiaaliasiavastaavan neuvonta
Potilasasiavastaavan neuvonnasta saat henkilökohtaista neuvontaa ja apua, jos olet kokenut tulleesi väärin kohdelluksi terveydenhuollon palveluissa.
Sosiaaliasiavastaavan neuvonnasta saat henkilökohtaista neuvontaa ja apua sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa.
Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.
Vuoden Digipalvelu Terveyskylä tuo tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon, itsehoidon työkalut ja digitaaliset hoitopolut kansalaisten saataville. Terveyskylän palkitsemisen perusteena olivat kansalaisten elämänlaadun parantaminen sekä Terveyskylä-palvelun yhteiskunnallinen merkitys. Terveyskylän palvelut edistävät ja ylläpitävät kansalaisten hyvinvointia, mikä on tärkeää paitsi itsessään myös siksi, että työikäisten työkyvyn säilyminen on yksi kestävän talouden perusedellytyksistä.
Terveyskylän merkitystä korostaa myös se, että hyvinvointialueilla on käytössään rajalliset resurssit, ja digipalveluiden avulla on mahdollista tuottaa palveluita uudella tavalla ja saada kustannussäästöjä.
- Terveyskylää kehitetään ja rakennetaan moniammatillisesti. Kiitos Terveyskylän menestyksestä kuuluu yhteisesti niille Suomen yliopistosairaaloille ja hyvinvointialueille, joiden ammattilaiset tekevät yhteistyötä Terveyskylän rakentamisessa. Mukana on paitsi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, myös käyttäytymistieteen asiantuntijoita, tutkijoita, tietoanalyytikoita, viestinnän ja palvelumuotoilun ammattilaisia ja ICT-toimittajien asiantuntijoita ympäri Suomen, toteaa palkinnon Terveyskylän puolesta vastaanottanut digikehitysjohtaja Sirpa Arvonen.
Palkinto jaettiin 6.11.2025 Vuoden Ohjelmistoyrittäjä ja Digipalvelu 2025 -tilaisuudessa Helsingissä. Aiemmin vuoden digipalveluna on palkittu muun maussa Yle Areena ja Verohallinnon digitaaliset kansalaispalvelut. Palkinnon jakaa Software Finland ry.
Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.
Vuoden Digipalvelu Terveyskylä tuo tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon, itsehoidon työkalut ja digitaaliset hoitopolut kansalaisten saataville. Terveyskylän palkitsemisen perusteena olivat kansalaisten elämänlaadun parantaminen sekä Terveyskylä-palvelun yhteiskunnallinen...
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
5.11.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Marraskuusta alkaen voit hoitaa yhä useampia asioita digitaalisesti yhdestä paikasta
5.11.2025 alkaen DigiLaphassa voit hoitaa entistä laajemmin sosiaalipalveluihin liittyviä asioita digitaalisesti. Palvelut siirtyvät tutusta OmaVirtu-ympäristöstä DigiLaphaan, jossa asiointi on yhtenäisempää ja selkeämpää kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
Viestit: asioi sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa
Kun kirjaudut DigiLaphaan vahvasti tunnistautuneena, voit lähettää viestejä ja saada sinulle kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voit asioida seuraavissa sosiaalipalveluissa:
Vammaispalvelun neuvonta ja asiointi
Ohjausta ja neuvontaa vammaisuuden perusteella järjestettäviin palveluihin ja tukitoimiin liittyen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja asiointi
Apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
Perheneuvolan neuvonta ja asiointi
Tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
Perheoikeudelliset palvelut
Asiointi elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.
Työikäisten neuvonta ja asiointi
Tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
Neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta.
Viestiisi vastataan pääsääntöisesti 7 arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa ammattilainen voi varata sinulle etätapaamisen.
Opiskeluhuollossa voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.
Voit asioida myös alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta tai sellaisen aikuisen puolesta, joka on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Puolesta asiointi löytyy DigiLaphan päävalikosta.
Chat: nopeaa ja helppoa asiointia
Rovaniemellä voit asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa. Saat henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessasi voit käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisäksi Sairaanhoitaja-chat laajenee uusille paikkakunnille Inariin, Enontekiölle, Kittilään ja Muonioon.
Yhteydenottolomake terveysasemille keskitetään yhteen paikkaan – pohjoissaamenkielinen yhteydenottolomake käyttöön
DigiLaphan yhteydenottolomake korvaa aiemmin käytössä olleen OmaVirtu-lomakkeen. Sen avulla voit ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemallesi.
Marraskuussa otetaan käyttöön ensimmäiset pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.
Utsjoella otetaan käyttöön uutena yhteydenottotapana myös suomenkielinen kiireetön yhteydenottolomake.
Lomakkeet: hoida myös asiakasmaksuja ja muita hallinnollisia asioita digitaalisesti
Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:
hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
tehdä laskun oikaisupyynnön
lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen
Etävastaanotto: mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen digipalvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien aikuisten paikalliset mielenterveyspalvelut Keminmaassa, Posiossa ja Tervolassa.
DigiLaphan mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin sisältyy:
Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja viestit.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja kyselyt.
DigiLaphan palvelujen piiriin pääset, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton tai kyselyn DigiLaphassa. Lisäksi aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa voit lähettää ja saada viestejä Viestit-toiminnolla. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen.
Katso & ota DigiLapha haltuun
Katso lyhyt opasvideo YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti.
Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
DigiLapha viidu – árgga doarjja ja bálvalusat ain lagabus
Go čálihat sisa DigiLaphai nana dovdáheami bokte, sáhtát sáddet sqddagiid ja oažžut dutnje oaivvilduvvon bagadeami ja rávvema sosiálabálvalusaid ámmátolbmos. Sáddagat-bálvalusain sáhtát áššiiddikšut čuovvovaš sosiálabálvalusain:
Lápmásiidbálvalusa rávven ja áššiiddikšun Bagadeapmi ja rávven, mii gullá lámisvuođa vuođul lágiduvvon bálvalusaide ja doarjjadoaimmaide.
Mánnábearrašiid ja mánáidsuodjalusa rávven ja áššiiddikšun Dieđut sosiálabálvalusaid birra ja maiddái doarjja iešguđet eallindiliin.
Mánnábearrašiid ruoktobálvalusa rávven ja áššiiddikšun Veahkki bálvalusa ohcamii, dieđut doarjaga birra ja rávven árgadili veahki ollái.
Bearašrávvehaga rávven ja áššiiddikšun Doarjja vánhenvuođa ja bearašeallima hástalusaide.
Bearašvuoigatvuođalaš bálvalusat Áššiiddikšun ealihan-, fuolahus- ja deaivvadanáššiid oktavuođas, vánhenvuođa čielggadeamis, adopšuvdnarávvemis ja bearašáššiid soabadeamis.
Bargoahkásaččaid rávven ja áššiiddikšun Doarjja árgadilis ceavzimii ja maiddái bagadeapmi bálvalusaide ja ovdduide.
Dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjja Rávven dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjagii. Ohcan gáibida Kela mearrádusa vuođđoáigáiboahtindoarjagis.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa
4.11.2025
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Suomi.fi-valtuuksien avulla esimerkiksi luottohenkilön on sujuvampaa olla ikäihmisen tukena. Hän voi katsella digipalveluista tietoja terveysasioista ja hoito-ohjeista sekä varata aikoja ja hakea etuuksia.
- Kun luottohenkilöllä on valtuudet hoitaa asioita digipalveluissa, varmistetaan hoidon jatkuvuus ja tiedonkulku hoitohenkilöstön, potilaan ja tämän läheisten välillä. Tämä on erityisen tärkeää esimerkiksi muistisairaiden tai iäkkäiden kohdalla, kertoo Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Palvelu hyödyttää ikäihmisten lisäksi osaa vammaisista, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.
Avustetun valtuuttamisen palvelu käytössä kahdeksalla hyvinvointialueella
Hyvinvointialueilla voi antaa avustetusti Suomi.fi-valtuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluihin ja apteekkiasiointiin. Palvelu on toteutettu yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja hyvinvointialueiden kanssa.
Avustetun valtuuttamisen palvelua tarjoavat tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Kymenlaakson, Lapin, Pirkanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueet. Palvelua saa tällä hetkellä 63 kunnassa.
Palvelu mahdollistaa paremman yhteistyön terveydenhuollon ja sosiaalihuollon henkilöstön, asiakkaan ja tämän luottohenkilöiden välillä. Palvelun avulla voidaan varmistaa, että luottohenkilö on ajan tasalla ja asioiden hoito jatkuu sovitusti.
Turvallinen tapa asioida läheisen puolesta apteekeissa sekä digitaalisissa terveys- ja sosiaalipalveluissa
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tuottama turvallinen ja luotettava digiratkaisu, jonka avulla yksityishenkilöt ja organisaatiot voivat antaa oikeuden asioida puolestaan eri digipalveluissa.
Tällä hetkellä Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida niissä 313 julkisen ja yksityisen sektorin digipalvelussa, jotka hyödyntävät Valtuudet-palvelua asiointioikeuden tarkastamiseen. Näiden lisäksi Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida apteekeissa.
Puolesta-asioinnin tapahtumat viikolla 45
Hyvinvointialueet ja Digi- ja väestötietovirasto ja hyvinvointialueet kampanjoivat yhdessä puolesta asioinnin mahdollisuuksista viikolla 45 (4.–8.11.2025).
Lue lisää Lapin hyvinvointialueen aikaisemmasta uutisesta.
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Suomi.fi-valtuuksien avulla esimerkiksi luottohenkilön on sujuvampaa olla ikäihmisen tukena. Hän voi katsella digipalveluista tietoja terveysasioista ja hoito-ohjeista...