Navigation Menu

DigiLapha

DigiLapha

DigiLapha - uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa

DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

Digipalvelut-digisotekeskus

Ota DigiLapha käyttöösi

Ota DigiLapha käyttöösi

Nested Applications

DigiLaphaa voit käyttää tietokoneella ja mobiilisti

Voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.

Tabletille ja älypuhelimelle voit myös ladata mobiilisovelluksen.

Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, jonka voit tehdä mm. henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Käytä DigiLaphaa tietokoneella

Lataa DigiLapha Google Play -kaupasta

Lataa DigiLapha App Storesta

Mihin DigiLaphaa voi käyttää?

Mihin DigiLaphaa voi käyttää?

Nested Applications

DigiLaphassa voit

DigiLaphassa voit:

  • keskustella chatissa ammattilaisen kanssa
  • hoitaa kiireettömiä asioita
  • saada viestejä ammattilaiselta
  • tehdä yhteydenottopyynnön ja täyttää muita lomakkeita
  • osallistua etävastaanotoon ja –tapaamiseen
  • asioida toisen henkilön puolesta

Digipolku vie auttavan ihmisen luo

 

 

Palvelut, joissa voit asioida DigiLaphassa

Palvelut, joissa voit asioida DigiLaphassa

DigiLapha laajenee kuukausittain ja palveluja otetaan käyttöön vaiheittain. Osa palveluista on käytössä vain osassa kuntia ja osa koko hyvinvointialueella.

DigiLaphassa terveydenhuollon palvelut

Terveydenhuollon palvelut

DigiLaphassa kouluterveydenhuollon palvelut

Voit lähettää viestin kouluterveydenhoitajalle. Lomakkeet-toiminnolla voit täyttää ja lähettää kouluterveydenhuollon esitietolomakkeet 1. ja 5. luokkalaisen laajoihin terveystarkastuksiin. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa. 

Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin. 

DigiLaphassa Lapin keskussairaalan palvelut

Lapin keskussairaalan radiologian yksikössä on otettu käyttöön magneetti- ja tietokonetomografiatutkimuksiin liittyvät ammattilaisen aktivoimat esitietokyselyt. Osa äitiys- ja naistentautien poliklinikan etävastaanotoista ovat siirtyneet DigiLaphaan.

DigiLaphassa lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut

DigiLaphassa voidaan järjestää etävastaanottoja, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi potilaalle etävastaanoton. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.

Tarvittaessa ammattilainen voi aktivoida potilaalle kyselyn, jonka avulla kerätään tarvittavaa tietoa potilaan tilanteesta.

Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen. 

DigiLaphassa lastenneuvolan palvelut

Viestit-toiminnon kautta voit ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan lastenneuvolaan liittyvissä asioissa. Lisäksi kyselyt-toiminnolla voit vastata terveydenhoitajan aktivoimiin esitietokyselyihin, jotka liittyvät 4 kk, 18 kk ja 4 vuoden ikäisten lasten laajoihin terveystarkastuksiin. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa. 

Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin. 

DigiLaphassa mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut

Viestit toiminnan kautta voit ottaa yhteyttä paikallisiin mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin. DigiLaphan kautta ammattilaiset voivat olla myös sinuun yhteydessä viestillä. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa. 

Erikoissairaanhoidossa sekä paikallisissa mielenterveys ja riippuvuuspalveluissa voidaan järjestää etävastaanottoja, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.

DigiLaphassa opiskeluterveydenhuollon palvelut

Voit lähettää viestin opiskeluterveydenhoitajalle ja täyttää esitietolomakkeen toisen asteen opiskelijan terveystarkastusta varten. Palvelu on käytössä muissa kunnissa paitsi Keminmaassa, Posiolla ja Tervolassa. 

 

DigiLaphassa terveysasemapalvelut

Voit ottaa lomakkeella yhteyttä kiireettömissä asioissa  terveysasemallesi. Lomakkeen yhteydenottopyynnön jättämiseen löydät Lomakkeet-valikosta. Palvelu on käytössä Enontekiöllä, Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Pellossa, Rovaniemellä, Sallassa, Savukoskella, Simossa, Sodankylässä ja Utsjoella.

Pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet ovat käytössä Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.  

Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon, mutta asiasi voi hoitua kokonaan chatissa. Käytössä Enontekiöllä, Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Rovaniemellä, Sallassa, Savukoskella ja Sodankylässä.

Rovaniemeläiset voivat asioida DigiLaphassa Rinteenkulman terveysaseman etälääkärin vastaanotolla, kun ammattilainen on arvioinut kiireettömän vaivan soveltuvaksi etävastaanottoon eikä se vaadi fyysistä tutkimusta. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu. 

DigiLaphassa sosiaalihuollon palvelut

Sosiaalihuollon palvelut

DigiLaphassa ikääntyneiden palveluneuvonta ja asiointi

Ikääntyneiden palveluneuvonnassa ja asioinnissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta.

Viestit-toiminnolla voit olla yhteydessä ikääntyneiden palveluneuvontaan ja asiointiin. Sen tarkoituksena on tukea ikääntyneiden hyvinvointia ja sujuvaa arkea tarjoamalla tietoa, ohjausta ja tukea heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. Asiointi voi koskea omaa tai läheisen ikääntymiseen, toimintakykyyn tai palvelutarpeisiin liittyviä asioita.

DigiLaphassa opiskeluhuolto

Kun olet ottanut käyttöösi DigiLpahan, voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.

Alle 12-vuotiaiden osalta palvelua käytetään puolesta asioinnin kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen valitset puolesta asioinnin sivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin. 

DigiLaphassa perheiden sosiaalipalvelut

Perheiden sosiaalipalveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voi asioida:

  • Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asioinnista saat tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
  • Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonnasta ja asioinnista saat apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
  • Perheneuvolan neuvonnasta ja asioinnista saat tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
  • Perheoikeudelliset palvelut auttavat elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.  

Tarvittaessa ammattilainen voi varata etätapaamisen.

DigiLaphassa työikäisten sosiaalityön ja-ohjauksen palvelut

Työikäisten sosiaalityön ja -ohjauksen palveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voi asioida:

  • Työikäisten neuvonnassa ja asioinnissa saat tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
  • Sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palvelusta saat ohjausta ja neuvontaa taloudellisten vaikeuksien selvittämiseksi.
  • Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki antaa neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta

Rovaniemellä voi asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa, jolloin saa henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessaan voi käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.

DigiLaphassa vammaissosiaalityön ja -ohjauksen palvelut

Vammaissosiaalityön ja -ohjauksen palveluissa voit lähettää viestejä ja saada kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta.

Viestit-toiminnolla voit olla yhteydessä vammaispalveluihin, jos tarvitset pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi tukea asumiseen, liikkumiseen tai muihin arjen toimintoihin. Palveluihin kuuluvat muun muassa henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut, asumisen tuki sekä päivä- ja työtoiminta. Tavoitteena on edistää osallisuutta ja itsenäistä selviytymistä.

DigiLaphassa muut palvelut

Muut palvelut

DigiLaphassa hallintopalvelujen lomakkeet

Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:  

  • hakea korvausta hyvinvointialueen palvelujen käytön yhteydessä kadonneesta tai rikkoutuneesta omaisuudesta tai muusta vahingosta vahingonkorvaushakemuslomakkeella
  • käyttää  tilinumeron ilmoituslomaketta virheellisen maksun palautusta varten
  • hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
  • tehdä laskun oikaisupyynnön
  • lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen

DigiLaphassa potilas- ja sosiaaliasiavastaavan neuvonta

Potilasasiavastaavan neuvonnasta saat henkilökohtaista neuvontaa ja apua, jos olet kokenut tulleesi väärin kohdelluksi terveydenhuollon palveluissa. 

Sosiaaliasiavastaavan neuvonnasta saat henkilökohtaista neuvontaa ja apua sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa.

Siirry käyttämään DigiLaphaa

DigiLapha-ajankohtaista

Ajankohtaista DigiLaphassa

Asset Publisher

  1. Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 2025
    Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle...

    Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 2025

    10.11.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 2025

    Terveyskylä-verkkopalvelu näkymä älypuhelimella.

    10.11.2025

    Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.

    Vuoden Digipalvelu Terveyskylä tuo tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon, itsehoidon työkalut ja digitaaliset hoitopolut kansalaisten saataville. Terveyskylän palkitsemisen perusteena olivat kansalaisten elämänlaadun parantaminen sekä Terveyskylä-palvelun yhteiskunnallinen merkitys. Terveyskylän palvelut edistävät ja ylläpitävät kansalaisten hyvinvointia, mikä on tärkeää paitsi itsessään myös siksi, että työikäisten työkyvyn säilyminen on yksi kestävän talouden perusedellytyksistä.

    Terveyskylän merkitystä korostaa myös se, että hyvinvointialueilla on käytössään rajalliset resurssit, ja digipalveluiden avulla on mahdollista tuottaa palveluita uudella tavalla ja saada kustannussäästöjä.

    - Terveyskylää kehitetään ja rakennetaan moniammatillisesti. Kiitos Terveyskylän menestyksestä kuuluu yhteisesti niille Suomen yliopistosairaaloille ja hyvinvointialueille, joiden ammattilaiset tekevät yhteistyötä Terveyskylän rakentamisessa. Mukana on paitsi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, myös käyttäytymistieteen asiantuntijoita, tutkijoita, tietoanalyytikoita, viestinnän ja palvelumuotoilun ammattilaisia ja ICT-toimittajien asiantuntijoita ympäri Suomen, toteaa palkinnon Terveyskylän puolesta vastaanottanut digikehitysjohtaja Sirpa Arvonen.

    Palkinto jaettiin 6.11.2025 Vuoden Ohjelmistoyrittäjä ja Digipalvelu 2025 -tilaisuudessa Helsingissä. Aiemmin vuoden digipalveluna on palkittu muun maussa Yle Areena ja Verohallinnon digitaaliset kansalaispalvelut. Palkinnon jakaa Software Finland ry.

    Terveyskylä-verkkopalvelu näkymä älypuhelimella. Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 2025
    10.11.2025
    Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle...
    Terveyskylä-verkkopalvelu näkymä älypuhelimella.

    Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 2025


    Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään. Vuoden Digipalvelu Terveyskylä tuo tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon, itsehoidon työkalut ja digitaaliset hoitopolut kansalaisten saataville. Terveyskylän palkitsemisen perusteena olivat kansalaisten elämänlaadun parantaminen sekä Terveyskylä-palvelun yhteiskunnallinen...

  2. DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä 
    DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia...

    DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä 

    5.11.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä 

    DigiLaphan aloitusnäkymä älypuhelimessa talvisessa ympäristössä.

    5.11.2025

    DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.

    Marraskuusta alkaen voit hoitaa yhä useampia asioita digitaalisesti yhdestä paikasta 

    5.11.2025 alkaen DigiLaphassa voit hoitaa entistä laajemmin sosiaalipalveluihin liittyviä asioita digitaalisesti. Palvelut siirtyvät tutusta OmaVirtu-ympäristöstä DigiLaphaan, jossa asiointi on yhtenäisempää ja selkeämpää kaikille hyvinvointialueen asukkaille.  

    Viestit: asioi sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa 

    Kun kirjaudut DigiLaphaan vahvasti tunnistautuneena, voit lähettää viestejä ja saada sinulle kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voit asioida seuraavissa sosiaalipalveluissa: 

    Vammaispalvelun neuvonta ja asiointi 

    • Ohjausta ja neuvontaa vammaisuuden perusteella järjestettäviin palveluihin ja tukitoimiin liittyen. 

    Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi 

    • Tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa. 

    Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja asiointi 

    • Apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin. 

    Perheneuvolan neuvonta ja asiointi 

    • Tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin. 

    Perheoikeudelliset palvelut 

    • Asiointi elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa. 

    Työikäisten neuvonta ja asiointi 

    • Tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin. 

    Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki 

    • Neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta. 

    Viestiisi vastataan pääsääntöisesti 7 arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa ammattilainen voi varata sinulle etätapaamisen. 

    Opiskeluhuollossa voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan. 

    Voit asioida myös alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta tai sellaisen aikuisen puolesta, joka on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Puolesta asiointi löytyy DigiLaphan päävalikosta. 

    Chat: nopeaa ja helppoa asiointia   

    Rovaniemellä voit asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa. Saat henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessasi voit käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.  

    Lisäksi Sairaanhoitaja-chat laajenee uusille paikkakunnille Inariin, Enontekiölle, Kittilään ja Muonioon.  

    Yhteydenottolomake terveysasemille keskitetään yhteen paikkaan – pohjoissaamenkielinen yhteydenottolomake käyttöön  

    DigiLaphan yhteydenottolomake korvaa aiemmin käytössä olleen OmaVirtu-lomakkeen. Sen avulla voit ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemallesi.  

    Marraskuussa otetaan käyttöön ensimmäiset pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.  

    Utsjoella otetaan käyttöön uutena yhteydenottotapana myös suomenkielinen kiireetön yhteydenottolomake. 

    Lomakkeet: hoida myös asiakasmaksuja ja muita hallinnollisia asioita digitaalisesti  

    Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:  

    • hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä 
    • tehdä laskun oikaisupyynnön 
    • lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen 

    Etävastaanotto: mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut 

    Mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen digipalvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien aikuisten paikalliset mielenterveyspalvelut Keminmaassa, Posiossa ja Tervolassa. 

    DigiLaphan mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin sisältyy: 

    • Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja viestit. 
    • Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja kyselyt. 

    DigiLaphan palvelujen piiriin pääset, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton tai kyselyn DigiLaphassa. Lisäksi aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa voit lähettää ja saada viestejä Viestit-toiminnolla. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu. 

    Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen. 

    Katso & ota DigiLapha haltuun  

    Katso lyhyt opasvideo  YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti.  
    Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta. 

    Digipolku vie auttavan ihmisen luo. 

    DigiLapha viidu – árgga doarjja ja bálvalusat ain lagabus

    DigiLapha čohkke muttuid mielde oktii Lappi buresveadjinguovllu sosiála- ja dearvvasvuođabálvalusaid ja áššiiddikšuma doarju hálddahusbálvalusaid. Bálvalusa sáhttá geavahit mobiilaáppain dahje dihtoriin čujuhusas digilapha.fi.

    Skábmamánu rájes sáhtát dikšut ain eanet áššiid digitálalaččat ovtta sajis

    5.11.2025 rájes DigiLaphas sáhtát dikšut digitálalaččat ain eanet áššiid, mat gullet sosiálabálvalusaide. Bálvalusat sirdásit oahpes OmaVirtus DigiLaphai, mas áššiiddikšun lea oktilaččat ja čielgasut buresveadjinguovllu buot ássiide.

    Sáddagat: divššo áššiid sosiálabálvalusaid ámmátolbmuin

    Go čálihat sisa DigiLaphai nana dovdáheami bokte, sáhtát sáddet sqddagiid ja oažžut dutnje oaivvilduvvon bagadeami ja rávvema sosiálabálvalusaid ámmátolbmos. Sáddagat-bálvalusain sáhtát áššiiddikšut čuovvovaš sosiálabálvalusain:

    • Lápmásiidbálvalusa rávven ja áššiiddikšun Bagadeapmi ja rávven, mii gullá lámisvuođa vuođul lágiduvvon bálvalusaide ja doarjjadoaimmaide.
    • Mánnábearrašiid ja mánáidsuodjalusa rávven ja áššiiddikšun Dieđut sosiálabálvalusaid birra ja maiddái doarjja iešguđet eallindiliin.
    • Mánnábearrašiid ruoktobálvalusa rávven ja áššiiddikšun Veahkki bálvalusa ohcamii, dieđut doarjaga birra ja rávven árgadili veahki ollái.
    • Bearašrávvehaga rávven ja áššiiddikšun Doarjja vánhenvuođa ja bearašeallima hástalusaide.
    • Bearašvuoigatvuođalaš bálvalusat Áššiiddikšun ealihan-, fuolahus- ja deaivvadanáššiid oktavuođas, vánhenvuođa čielggadeamis, adopšuvdnarávvemis ja bearašáššiid soabadeamis.
    • Bargoahkásaččaid rávven ja áššiiddikšun Doarjja árgadilis ceavzimii ja maiddái bagadeapmi bálvalusaide ja ovdduide.
    • Dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjja Rávven dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjagii. Ohcan gáibida Kela mearrádusa vuođđoáigáiboahtindoarjagis.

    Du sáddagii ámmátolmmoš vástida dábálaččat 7 árgabeaivvi siste. Dárbbu mielde ámmátolmmoš sáhttá várret dutnje gáiddusdeaivvadeami.

    Ohppiidfuolahusas sáhtát oažžut sáddagiid skuvlakuráhtoris ja -psykologas – diehtodorvvolaččat ja njuolga.

    Don sáhtát áššiiddikšut maiddái iežat vuollel 12-jahkásaš máná beales dahje dakkár rávesolbmo beales, gii lea addán dutnje Suomi.fi-fápmudusa. Nuppi beales áššiiddikšun gávdno DigiLapha váldofálus.

    Chat: johtilis ja álkkes ášiiddikšun

    Roavvenjárggas sáhtát áššiiddikšut bargoahkásaččaid bálvalusaid chatas, go leat iežat dovdáhan DigiLaphai. Oaččut persovnnalaš bagadeami sosiálabálvalusaid ja ovdduid birra. Jus háliidat, don sáhtát geavahit chata anonymalaččat Lappi buresveadjinguovllu neahttasiidduin.

    Lassin Buohccedivššár-chat viidu ođđa báikegottiidde Anárii, Eanodahkii, Gihttelii ja Muonái.

    Oktavuođaváldinskovvi dearvvasvuođadáluide gávdno ovtta ja seamma sajis – davvisámegielat oktavuođaváldinskovit geavahussii

    DigiLapha oktavuođaváldinskovvi boahtá ovdal geavahuvvon OmaVirtu-skovi sadjái. Dan veahkil sáhtát váldit hoahpuhis áššiin oktavuođa iežat dearvvasvuođadállui.

    Skábmamánus atnuiváldojuvvojit vuosttaš davvisámegielat oktavuođaváldinskovit Eanodaga, Anára ja Ohcejoga dearvvasvuođadáluin.

    Ohcejogas atnuiváldojuvvo ođđa oktavuođaváldinvuohkin maiddái suomagielat hoahpuhis oktavuođaváldinskovvi.

    Skovit: divššo maiddái áššehasmávssuid ja eará hálddahuslaš áššiid digitálalaččat

    Sáhtát dikšut čuovvovaš áššiid DigiLaphas skovit-bálvalusas:

    • ohcat áššehasmávssu vuolideami dahje bearatkeahttá guođđima
    • dahkat rehkega vuigenbivdaga
    • sáddet dutkanlohpeohcamuša dahje dutkanalmmuhusa

    Gáiddusvuostáválddáhat: mielladearvvasvuođa- ja sorjjasvuođabálvalusat

    Mielladearvvasvuođa- ja sorjjasvuođabálvalusaid digibálvalusat viidot DigiLaphas olles buresveadjinguvlui, earret Keminmaa, Posio ja Tervola.

    DigiLapha mielladearvvasvuođa- ja sorjjasvuođabálvalusaide gullet:

    • Rávesolbmuid mielladearvvasvuođabálvalusaid gáiddusvuostáváldimat ja sáddagat.
    • Mánáid ja nuoraid mielladearvvasvuođa- ja sorjjasvuođabálvalusaid gáiddusvuostáváldimat ja gažadeamit.

    DigiLapha bálvalusaid ollái beasat. go ámmátolmmoš árvvoštallá divššu dárbbu ja aktivere dutnje gáiddusvuostáváldima dahje gažadeami DigiLaphas. Lassin rávesolbmuid mielladearvvasvuođa- ja sorjjasvuoäabálvalusain sáhtát sáddet ja oažžut sáddagiid Sáddagat-bálvalusain. Gáiddusvuostáváldimiid ovddas berrojuvvo máksu Lappi buresveadjinguovllu áššehasmávssuid mielde.

    Vuollel 12-jahkásaččaid oktavuođaváldimat dahkkojit nuppi beales áššiiddikšuma bokte. Lea dehálaš, ahte fuolaheaddjin don čálihat sisa vuos ieš ja de lasihat su, gean fuolaheaddji leat – dánu ámmátolmmoš sáhttá dárbbu mielde sáddet sáddagiid dahje gažademiid, mat gusket du máná áššiid.

    Geahča & geavahišgoađe DigiLapha

    Geahča oanehis oahpásmuhttinvideo ja oahpa geavahit áppa álkidit liŋka YouTubei.  

    Digidoarjaga rávvagiid ja almmolaš cavgilemiid gávnnat čujuhusas: liŋka.

    Digibálgá mielde gávnnat veahkeheaddji olbmo lusa.
     

     

    DigiLaphan aloitusnäkymä älypuhelimessa talvisessa ympäristössä. DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä 
    5.11.2025
    DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia...
    DigiLaphan aloitusnäkymä älypuhelimessa talvisessa ympäristössä.

    DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä 


    DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.

  3. Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa
    Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät...

    Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa

    4.11.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa

    4.11.2025

    Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia

    Suomi.fi-valtuuksien avulla esimerkiksi luottohenkilön on sujuvampaa olla ikäihmisen tukena. Hän voi katsella digipalveluista tietoja terveysasioista ja hoito-ohjeista sekä varata aikoja ja hakea etuuksia.  
    -   Kun luottohenkilöllä on valtuudet hoitaa asioita digipalveluissa, varmistetaan hoidon jatkuvuus ja tiedonkulku hoitohenkilöstön, potilaan ja tämän läheisten välillä. Tämä on erityisen tärkeää esimerkiksi muistisairaiden tai iäkkäiden kohdalla, kertoo Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta. 

    Palvelu hyödyttää ikäihmisten lisäksi osaa vammaisista, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.

    Avustetun valtuuttamisen palvelu käytössä kahdeksalla hyvinvointialueella 

    Hyvinvointialueilla voi antaa avustetusti Suomi.fi-valtuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluihin ja apteekkiasiointiin. Palvelu on toteutettu yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja hyvinvointialueiden kanssa. 

    Avustetun valtuuttamisen palvelua tarjoavat tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Kymenlaakson, Lapin, Pirkanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueet. Palvelua saa tällä hetkellä 63 kunnassa.  

    Palvelu mahdollistaa paremman yhteistyön terveydenhuollon ja sosiaalihuollon henkilöstön, asiakkaan ja tämän luottohenkilöiden välillä. Palvelun avulla voidaan varmistaa, että luottohenkilö on ajan tasalla ja asioiden hoito jatkuu sovitusti. 

    Turvallinen tapa asioida läheisen puolesta apteekeissa sekä digitaalisissa terveys- ja sosiaalipalveluissa 

    Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tuottama turvallinen ja luotettava digiratkaisu, jonka avulla yksityishenkilöt ja organisaatiot voivat antaa oikeuden asioida puolestaan eri digipalveluissa. 

    Tällä hetkellä Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida niissä 313 julkisen ja yksityisen sektorin digipalvelussa, jotka hyödyntävät Valtuudet-palvelua asiointioikeuden tarkastamiseen. Näiden lisäksi Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida apteekeissa. 

    Puolesta-asioinnin tapahtumat viikolla 45

    Hyvinvointialueet ja Digi- ja väestötietovirasto ja hyvinvointialueet kampanjoivat yhdessä puolesta asioinnin mahdollisuuksista viikolla 45 (4.–8.11.2025). 

    Lue lisää Lapin hyvinvointialueen aikaisemmasta uutisesta. 

    Tiedote ja kuva: Digi- ja väestötietovirasto

    Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa
    4.11.2025
    Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät...

    Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa


    Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.  Suomi.fi-valtuuksien avulla esimerkiksi luottohenkilön on sujuvampaa olla ikäihmisen tukena. Hän voi katsella digipalveluista tietoja terveysasioista ja hoito-ohjeista...