DigiLapha
DigiLapha - uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
Rovaniemellä:
Asioi chatissa tai ota yhteyttä terveysasemallesi lomakkeella.
DigiLapha laajenee vaiheittain – uusia palveluita avataan kuukausittain!
Ota DigiLapha käyttöösi
Voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.
Tabletille ja älypuhelimelle voit myös ladata mobiilisovelluksen.
Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, jonka voit tehdä mm. henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ajankohtaista DigiLaphassa
DigiLaphassa asiakkailta jo satoja yhteydenottoja ensimmäisellä viikolla
Rovaniemeläisille asiakkaille on kaksi tapaa ottaa yhteyttä omaan terveysasemaansa DigiLaphan kautta:
- Sairaanhoitaja-chat, jonka käyttö on siirtynyt Lapha.fi -verkkosivuilta DigiLaphaan
- Yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen
Palvelu on otettu hyvin vastaan: jo ensimmäisten päivien aikana olemme vastaanottaneet noin 200 chat-viestiä ja 70 lomakkeen kautta tullutta yhteydenottoa.
Muistathan, että Rovaniemellä kiireettömän yhteydenoton omaan terveysasemaan voi tehdä DigiLaphan "Lomakkeet"-valikosta löytyvällä yhteydenottolomakkeella.
Lue myös
-
Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissaPäivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet...
Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
7.7.2025
Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
7.7.2025
Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet soittanut Päivystysapuun ja ammattilainen pyytää lisätietoja, voit lähettää ne turvallisesti DigiLaphan kautta kirjautumisen jälkeen.
Sinulta voidaan pyytää esimerkiksi kuvaa oireesta, kuten haavasta tai iho-oireesta. Kuvan avulla ammattilainen voi arvioida tilanteesi tarkemmin ja ohjata sinut oikeaan hoitopaikkaan.
Kuvan lähettäminen onnistuu helposti ja tietoturvallisesti vastaamalla DigiLapha-palvelussa ammattilaisen lähettämään viestiin.Uusi ominaisuus otetaan käyttöön 7.7.2025 alkaen ja se on käytössä kaikilla Lapin asukkailla. DigiLapha toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
Kuvaviestintää pilotoidaan osana hoidon tarpeen arviointia DigiLaphassa. Kehitys tukee sujuvaa asiointia ja vahvistaa digipalvelujen roolia päivystystilanteissa.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
www.lapha.fi/digipalvelut
www.digilapha.fi Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
7.7.2025Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet...Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet soittanut Päivystysapuun ja ammattilainen pyytää lisätietoja, voit lähettää ne turvallisesti DigiLaphan kautta kirjautumisen jälkeen.
-
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuunPotilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
4.7.2025
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
4.7.2025
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta.
Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin ohjautumista parannetaan.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
4.7.2025Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta. Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin...
-
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheenDigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo.
Digipalvelut helpottavat arkea
Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun.
DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava.
- Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.
Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen.
Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.
Uusia palveluja avautuu kuukausittain
Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.
Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.
Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa
Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut
Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan.
DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi
Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin.
Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue
Latauslinkit
App Store -sovelluskauppa: lataa tästä
Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.