Navigation Menu

Reâuggâkksai äʹššneǩ- da kääzzkõsohjjummuš

Breadcrumb

Navigation Menu

Ptv Service Display

Työikäisten sosiaalityö ja -ohjaus

Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä, jos tarvitset tukea esimerkiksi toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteiden käytön tai perhetilanteen vuoksi.

Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös tarvittavien hakemusten tekemisessä.

Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.

Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:

  • tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
  • tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
  • sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
  • sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
  • olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
  • sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.

Päiʹǩǩ-kååʹdd vaʹlljummuš

Vaʹlljed päiʹǩǩ-kååʹdd da vuäǯǯak vueiʹnnemnalla õhttvuõtt-teâđaid, liâdǥlaž kääzzkõõzzid da jeeʹres kääzzkõʹsse õhttneei teâđaid.

Vaʹlljed päiʹǩǩ-kååʹdd

  • Puk
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Vaʹlljuum: Puk

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Itäinen palvelualue)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Kemi)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Aikuissosiaalityön neuvonta ja asiointi (Rovaniemi)

Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Itäinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Kemi, Keminmaa, Simo)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja

Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua, Posio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ylitornio, Tornio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemi, Keminmaa, Simo)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemijärvi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana.  Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Pelkosenniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Posio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Ranua)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Rovaniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Salla)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Savukoski)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tervola)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tornio, Ylitornio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Raauk vieʹǩǩ! – õhttvuõttvälddmõš piârrji kääzzkõõzzid (Suäʹđjel)

Raauk vieʹǩǩ! lij päʹrnnpiârrjid da nuõrid jurddum vueʹllǥaž kõddâz liâđǥlaž kääzzkâʹsttemkanaal. Vuäitak raukkâd vieʹǩǩ, kõõččâd vuäʹppõõzz leʹbe kueʹđđed õhttvuõttväʹlddemraukkmõõžž. Õhttvuõttvälddmõõžžid vaʹsttee päärnai, nuõri da piârrji kääzzkõõzzi tuâjjla.

Vuäitak raukkâd vieʹǩǩ leʹbe vuäʹppõõzz jiijjad leʹbe õõldâsoummu vuâkka õhttneeʹl tobddummužtää leʹbe ǩeeʹrjtõõttmõõžžtää, nõõmin leʹbe nõmmtiõttin. Ǩii-ne lij tuin õhttvuõđâst mââimõõzzâst 1–2 arggpeeiʹv seʹst. Kääzzkõʹsse kueʹđet õhttvuõtt-teâđaid õhttvuõttvälddmõõžž vääras. Vuõlttuum saakk ij ruõkku vuõltteeja. Kääzzkõs lij teâttstaani.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Tuäʹrjj âânnmʹšše

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)

Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Takai äävaiåårramääiʹj

Äävai suutki pirr.

Enontekiön perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Inarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Kemijärven ja Pelkosenniemen työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Kemijärven että Pelkosenniemen asukkaita.

Teʹlfon

Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday 09:00 - 15:00
  • Tuesday 09:00 - 13:00
  • Wednesday 09:00 - 15:00
  • Thursday 09:00 - 13:00
  • Friday 09:00 - 15:00

Kittilän työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Kolarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Soittoajat
  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Pellon työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Pohjoisen Lapin työikäisten palvelujen johtava sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.

Teʹlfon

Posion työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Ranuan sosiaalitoimisto

Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Sosiaalityöntekijöiden soittoajat
  • Monday - Thursday 10:00 - 11:00

Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta

Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Sallan ja Savukosken perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Soittoajat
  • Monday - Friday 09:00 - 14:00

Sallan ja Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Soittoajat
  • Monday - Friday 09:00 - 14:00

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Puhelinaika
  • Tuesday 10:00 - 11:00

Sodankylän aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Saat yhteyden puhelimitse aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.

Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden.

Teʹlfon

Tervolan, Tornion ja Ylitornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa puhelimitse sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

Neuvonnan ja ohjauksen soittoajat
  • Monday 09:00 - 15:00
  • Tuesday 12:00 - 15:00
  • Wednesday - Friday 09:00 - 15:00

Utsjoen työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Teʹlfon

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa.

Addrõs

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.

Addrõs

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Thursday 09:00 - 15:00
  • Friday 09:00 - 11:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat perusterveydenhuollon palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Lisäksi perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut sijaitsevat hyvinvointikeskuksen 3. kerroksessa. Sisäänkäynti tapahtuu takapihan kautta.

Addrõs

Sairaalakatu 9 98100 KEMIJÄRVI

Takai äävaiåårramääiʹj

Normaalit aukioloajat
  • Monday - Friday 08:00 - 16:00

Keminmaan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja arjen haastaviin tilanteisiin.

Addrõs

Kunnantie 3 94400 KEMINMAA

Kemin sosiaalitoimisto

Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.

Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.

Addrõs

Keskuspuistokatu 30 94100 KEMI

Takai äävaiåårramääiʹj

Neuvonta ja ohjaus
  • Monday - Friday 09:00 - 13:00

Poikkeusaukioloajat

30.06.2025 - 13.07.2025 Sosiaalitoimiston palveluohjaus

Suljettu

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.

Addrõs

Sairaalantie 4 B 95900 KOLARI

Takai äävaiåårramääiʹj

Auki ajanvarauksella

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Addrõs

Pirkantie 11 99300 MUONIO

Pelkosenniemen terveyskeskus

Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.

Lisäksi terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevat perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut.

Pelkosenniemen terveyspalvelut ovat suljettu ajalla 7.7.-1.8.2025. Savukosken avovastaanotto on avoinna normaalisti.

Addrõs

Sodankyläntie 202 A 98500 PELKOSENNIEMI

Takai äävaiåårramääiʹj

Terveyskeskuksen aukioloajat
  • Monday - Thursday 08:00 - 15:30
  • Friday 08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
  • Monday - Friday 07:30 - 10:30

Poikkeusaukioloajat

07.07.2025 - 01.08.2025

Suljettu

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Addrõs

Opintie 7 B 95700 PELLO

Takai äävaiåårramääiʹj

Aukioloajat
  • Monday - Friday 08:00 - 16:00

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Addrõs

Sairaalantie 2 B 97900 POSIO

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Addrõs

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Takai äävaiåårramääiʹj

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Monday - Friday 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Monday - Friday 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus

Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.

Addrõs

Rovakatu 1 96100 ROVANIEMI

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Jeeʹres õhttvuõtt-teâđ

Teʹlfon

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Addrõs

Jungintie 3 98900 SALLA

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Thursday 08:00 - 16:00
  • Friday 08:00 - 15:00

Savukosken sosiaalitoimisto

Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.

Vammaispalveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä.

Addrõs

Savukosken kunnanvirasto

Kauppakuja 2 A 1 98800 SAVUKOSKI

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste

Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:

  • sosiaalityön palvelut
  • täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
  • työllistämistä tukevat palvelut
  • maahanmuuttajien palvelut
  • lastensuojelun palvelut
  • perheneuvolan palvelut
  • vammaisten palvelut

Addrõs

Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.

Jenssintie 2 95200 SIMO

Takai äävaiåårramääiʹj

Palveluohjaus
  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Addrõs

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Takai äävaiåårramääiʹj

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Monday - Friday 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Jeeʹres õhttvuõtt-teâđ

Teʹlfon

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Addrõs

Keskustie 81 95300 TERVOLA

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 08:30 - 15:00

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen kunnantalolla. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Addrõs

Luossatie 1 99980 UTSJOKI

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Ylitornion sosiaalitoimisto

Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.

Addrõs

Alkkulanraitti 5 95600 YLITORNIO

Takai äävaiåårramääiʹj

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Työikäisten palvelujen hakemus

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Työikäisten palvelujen hakemus

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.

H4 lisätietoa-tietoa-asiakasmaksuista

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

  1. Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen...

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa

    19.6.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa

    19.6.2025

    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

    Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-etäerotyö tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille aikuisille ja lapsille. Palvelu on suunnattu yksilöille, pareille ja perheille, ja se täydentää Lapin hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti alueilla, joissa palveluiden saavutettavuus on rajallista.

    Tapaamiset toteutetaan asiakkaan toiveiden mukaan puhelimitse tai suojatulla etäyhteydellä. Täysi-ikäiset voivat asioida nimettömästi, eikä palveluun tarvita lähetettä. eEro-työ on lyhytkestoista ja ammatillisesti toteutettua, ja sitä voidaan tehdä tarpeen mukaan työparityöskentelynä.

    Ajanvaraus onnistuu seuraavasti:

    Soittamalla tai lähettämällä tekstiviestin Sanna Ollilalle: 0400 197 443
    Lähisuhde- ja väkivaltatyön ajanvarausnumero: 040 631 0122
    Nettiajanvaraus: lapinensijaturvakoti.fi tai suoraan omavaraus.fi/rs52jb9pa7

    Palveluajat

    eEro-työtä järjestetään ajanvarauksella arkisin klo 8–18.

    Kesäajan palvelut

    Kesä- ja elokuussa eEro-työhön on varattavissa aikoja normaalisti. Heinäkuussa keskusteluapua ero- ja ihmissuhdeongelmiin tarjoaa Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu, johon ajan voi varata numerosta 040 631 0122 tai Lapin ensi- ja turvakodin verkkosivujen kautta.

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
    19.6.2025
    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen...

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa


    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

  2. Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön
    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan...

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    7.4.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    7.4.2025

    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluja hankitaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelukuvauksen luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kommentoimalla luonnosta voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kesällä 2025 ja kilpailutetut palvelut otetaan käyttöön 1.8.2025 alkaen. 

    Vastausaikaa on 15.4.2025. Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta.

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön
    7.4.2025
    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan...

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön


    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluja hankitaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelukuvauksen luonnosta otakantaa.fi-palvelussa. Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kommentoimalla luonnosta voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kesällä 2025 ja kilpailutetut palvelut...

  3. Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    3.2.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen

    3.2.2025

    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

    Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.

    Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:

    • Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.   
    • Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.   
    • Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin. 
    • Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.  
    • Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.

    Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.

    Lisätietoja:

    Anni Partanen 
    projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
    Puh. 040 751 1121
    anni.partanen@poske.fi
    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke

    Liisa Häkkinen
    tutkijasosiaalityöntekijä
    Puh. 040 592 6053
    liisa.hakkinen@poske.fi
    RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke


     

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    3.2.2025
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan


    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.