Navigation Menu

Reâuggâkksai sosiaalkääzzkõõzz

Breadcrumb

Navigation Menu

Työikäisten sosiaalipalvelut

Reâuggâkksai sosiaalkääzzkõõzz

 

Reâuggâkksai sosiaalkääzzkõõzz lie plaanuum vuâlla 65-ekksaž Lappist jälsteei vuõrâsoummuid. Vuäitak vuäǯǯad vieʹǩǩ ouddmiârkkân aarǥ vaʹǯǯtõõzzid, piʹrǧǧummša, jälstummuž jäʹrjstummša leʹbe jiijjad toiʹmmjempâstlvažvuõđ raʹvvjummša. Sosiaaltuâjjla smeäʹtte tuin, måkam kääzzkõõzzid leʹbe tuärjjeemnaaʹlid taarbšak, da ohjjee tuu ooudårra.

Työikäisten sosiaalipalvelut Toissijainen banneri

Reâuggâkksai sosiaaltuâjj da sosiaalohjjummuš


Vuõrâsoummui sosiaaltuâjj vieʹǩǩat, jõs leäk pâʹjjel 18-ekksaž da taarbšak tuärj, ohjjummuž da vuäʹpstummuž jeeʹresnallšem jieʹllemvuõʹjjin. Jõs jiõk leäkku veâl kääzzkõõzzi seʹst, alttâd tääiʹben!

Kuvassa kaksi aikuista hymyilee toisilleen talvisessa maisemassa. Toisella heistä on sylissään pieni koira.

alasivut-työikäisten-sosiaalipalvelut

alasivut työikäisten toimeentulo

Tuärjj teäʹǧǧaaʹššid da piʹrǧǧummša

alasivut työikäisten toimintakykyä tukevia palveluja

Toiʹmmjempâstlvažvuõđ tuärjjeei kääzzkõõzz

alasivut-maahanmuuttajien palvelut

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

Asset Publisher

  1. Osallistu kyselyyn henkilökuljetuksista 25.4. mennessä
    Tervia Logistiikka kerää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista henkilökuljetuksiin liittyen....

    Osallistu kyselyyn henkilökuljetuksista 25.4. mennessä

    22.4.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Osallistu kyselyyn henkilökuljetuksista 25.4. mennessä

    22.4.2025

    Tervia Logistiikka kerää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista henkilökuljetuksiin liittyen. Kysely koskee kaikkia niitä asiakkaita, joilla on Lapin hyvinvointialueen myöntämä oikeus vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisiin henkilökuljetuspalveluihin. 

    Toivomme vastauksia paitsi palvelun loppukäyttäjiltä, myös kyytejä tilaavilta ja kuljetuksissa avustavilta henkilöiltä. Kysely on osa osallisuuden huomioimista julkisten hankintojen yhteydessä. Käytämme vastauksia vain hankinnan toteuttamisen suunnitteluun.

    Tästä pääset vastaamaan suomenkieliseen kyselyyn.

    Tästä pääset vastaamaan ruotsinkieliseen kyselyyn.

    Osallistu kyselyyn henkilökuljetuksista 25.4. mennessä
    22.4.2025
    Tervia Logistiikka kerää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista henkilökuljetuksiin liittyen....

    Osallistu kyselyyn henkilökuljetuksista 25.4. mennessä


    Tervia Logistiikka kerää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista henkilökuljetuksiin liittyen. Kysely koskee kaikkia niitä asiakkaita, joilla on Lapin hyvinvointialueen myöntämä oikeus vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisiin henkilökuljetuspalveluihin.  Toivomme vastauksia paitsi palvelun loppukäyttäjiltä, myös kyytejä tilaavilta ja kuljetuksissa avustavilta henkilöiltä. Kysely on osa osallisuuden huomioimista julkisten hankintojen yhteydessä. Käytämme...

  2. Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön
    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan...

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    7.4.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    7.4.2025

    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluja hankitaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelukuvauksen luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kommentoimalla luonnosta voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kesällä 2025 ja kilpailutetut palvelut otetaan käyttöön 1.8.2025 alkaen. 

    Vastausaikaa on 15.4.2025. Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta.

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön
    7.4.2025
    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan...

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön


    Ota kantaa siihen, minkä sisältöisenä kuntouttavan työtoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisen työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluja hankitaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelukuvauksen luonnosta otakantaa.fi-palvelussa. Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kommentoimalla luonnosta voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kesällä 2025 ja kilpailutetut palvelut...

  3. Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    3.2.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen

    3.2.2025

    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

    Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.

    Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:

    • Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.   
    • Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.   
    • Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin. 
    • Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.  
    • Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.

    Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.

    Lisätietoja:

    Anni Partanen 
    projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
    Puh. 040 751 1121
    anni.partanen@poske.fi
    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke

    Liisa Häkkinen
    tutkijasosiaalityöntekijä
    Puh. 040 592 6053
    liisa.hakkinen@poske.fi
    RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke


     

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    3.2.2025
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan


    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

  4. Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia
    Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.

    Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia

    17.1.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia

    17.1.2025

    Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.

    Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa, jonka tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista.

    Sosiaalisen luototuksen myöntämisen perusteet ja soveltamisohje on hallinnollinen ohjeistus siitä, millaisilla kriteereillä Lapin hyvinvointialueella myönnetään sosiaalista luototusta ja miten sosiaalisen luototuksen palvelussa toimitaan luototukseen liittyvissä asioissa. Ohjeen tavoitteena on luoda ja ylläpitää hyvinvointialueelle yhtenäiset palvelun myöntämisen kriteerit ja toimintatavat, joiden avulla pyritään turvaamaan asiakkaiden yhdenvertainen palvelu hyvinvointialueella.

    Uuden soveltamisohjeen mukaan sosiaalisen luototuksen enimmäismäärä nousee 5000:sta 8000 euroon ja takaisinmaksuaika pitenee enimmillään viidestä seitsemään vuoteen.

    Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia
    17.1.2025
    Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.

    Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia


    Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.

  5. Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko

    19.12.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko

    19.12.2024

    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvolatoiminta Lapin hyvinvointialueella jatkaa toimintaansa ensi vuonnakin. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.

    Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida anonyymisti. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa on mukana Kela, Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö, talous- ja velkaneuvonta sekä Ulosottolaitos.

    Talousneuvola toimii Rovaniemellä osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros. 

    Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30.

    Miten voit asioida Talousneuvolassa?

    •    Tule käymään osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros,
    •    soita 040 684 9992 tai
    •    lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi.

    Lisätietoja

    Maija Vaara
    sosiaaliohjaaja
    maija.vaara@lapha.fi
    050 315 1274

    Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
    19.12.2024
    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko


    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!

Lapha chatbot