Navigation Menu

Sosiaalkääzzkõõzz

Breadcrumb

Navigation Menu

Sosiaalipalvelut

Sosiaalkääzzkõõzz

Taarbšak-a ton leʹbe taarbaš-a tuu õõldâsooumaž vieʹǩǩ da tuärj aʹrǧǧe? Sosiaalkääzzkõõzz lie jurddum jeeʹres jieʹllemvuõʹjjid tuärjjeed sosiaalʼlaž pueʹrrvââjjmõõžž da tåimmampâstlvažvuõđ.

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko
    Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja...

    Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko

    9.7.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko

    9.7.2025

    Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja taloudelliseen tilanteeseesi.

    Talousneuvola palvelee syksyllä 2025 Rovaniemen kaupunginkirjaston pääkirjastolla, joka sijaitsee kaupungintalon ja Lappia-talon välissä osoitteessa Jorma Etontie 6. Palvelu on avoinna syyskuusta alkaen ilman ajanvarausta joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30 seuraavina päivinä:

    • 17.9.
    • 15.10.
    • 19.11.
    • 17.12.

    Talousneuvola toimi aiemmin Valtakadulla Ohjaamon tiloissa, mutta palvelu siirtyy kirjaston remontin valmistuessa sen alakerran kokoushuoneeseen.

    Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja taloudelliseen tilanteeseesi – olipa kyseessä pieni tai suuri kysymys. Palvelu on maksuton ja tarkoitettu kaikenikäisille. Halutessasi voit asioida myös anonyymisti.

    Talousneuvolassa mukana:

    • Talous- ja velkaneuvonta
    • Ulosottolaitos
    • Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö
    • Kela

    Näin voit asioida Talousneuvolassa:

    • Tule paikan päälle kirjastolle valitsemanasi aukiolopäivänä klo 13.30–15.30
    • Soita numeroon 040 684 9992
    • Lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostitse: talousneuvola@lapha.fi

    Tervetuloa – etsitään ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko
    9.7.2025
    Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja...

    Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko


    Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja taloudelliseen tilanteeseesi.

  2. Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa

    4.7.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa

    4.7.2025

    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe.

    Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero.

    Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma.

    Ota yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut@lapha.fi

    Voit myös soittaa 
    Perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen palvelunumeroon 040 589 9257.
    Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12.

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
    4.7.2025
    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa


    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe. Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero. Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma. ...

  3. Sodankylän Vuotsossa alkaa seniorivastaanotot syksyllä 2025
    Sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto ikääntyneille alkaa Vuotson koululla syksyllä 2025 joka kuukauden...

    Sodankylän Vuotsossa alkaa seniorivastaanotot syksyllä 2025

    3.7.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Sodankylän Vuotsossa alkaa seniorivastaanotot syksyllä 2025

    3.7.2025

    Sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto ikääntyneille alkaa Vuotson koululla syksyllä 2025 joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko. Vastaanotto toimii ajanvarauksella.

    Varaa aika soittamalla numeroon 040 194 6954
    maanantaista tiistaihin klo 14.30–15.30.

    Kiireellisissä asioissa ota yhteyttä Hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanotolle 016 860 4840 maanantaista sunnuntaihin klo 8–21.

    Sodankylän Vuotsossa alkaa seniorivastaanotot syksyllä 2025
    3.7.2025
    Sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto ikääntyneille alkaa Vuotson koululla syksyllä 2025 joka kuukauden...

    Sodankylän Vuotsossa alkaa seniorivastaanotot syksyllä 2025


    Sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto ikääntyneille alkaa Vuotson koululla syksyllä 2025 joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko. Vastaanotto toimii ajanvarauksella. Varaa aika soittamalla numeroon 040 194 6954 maanantaista tiistaihin klo 14.30–15.30. Kiireellisissä asioissa ota yhteyttä Hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanotolle 016 860 4840 maanantaista sunnuntaihin klo 8–21.

  4. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    26.6.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    Nainen ja mies älypuhelimella.

    26.6.2025

    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

    Vuonna 2024 jo 38,4 % Lapin asukkaista oli asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.  

    Tulokset ovat selvästi nousujohteisia verrattuna vuoden 2020 ja 2022 lukuihin, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Terve Suomi -tutkimuksen raportista

    Lapin hyvinvointialueen strategiassa korostuu tavoite, että ihmiset pääsevät vaikuttavien palvelujen piiriin yhdellä yhteydenotolla. Kasvava digipalvelujen käyttö tukee tätä tavoitetta. 

    Vuosi 

     Miehet (%) 

    Naiset (%) 

    Yhteensä (%) 

    2020 

    22,6 

    32,1 

    27,3 

    2022 

    31,6 

    40,0 

    36,2 

    2024 

    30,1 

    45,7 

    38,4 

    Käyttö kasvaa tasaisesti: asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, % palveluja käyttäneistä. Lähde: THL:n Terve Suomi -tutkimuksen tulostaulukko.  

    Tuloksia hyödynnetään yhteisessä kehittämistyössä 

    Digitalisaatio on merkittävä kehittämisteema Lapin hyvinvointialueella. Sen tueksi toimii oma Digitaaliset palvelut -yksikkö, joka kehittää sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluja yhteistyössä muiden yksiköiden ja kumppaneiden kanssa.  

    Terve Suomi -tutkimuksen tulokset vahvistavat, että digipalvelujen kehittämisellä on vaikuttavuutta. Tulokset tukevat esimerkiksi digipalvelujen kehittämistyön suuntaamista ja laajentamista. Kehittämistyötä tehdään esimerkiksi VASA2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle –hankkeessa.  

    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke on tukenut kehittämistyötä tiiviissä yhteistyössä palvelutoiminnan ja Digitaaliset palvelut -yksikön kanssa. Yhteistyö on mahdollistanut uusien digipalvelujen kehittämisen ja pilotoinnin, kuten etätapaamisten ja Sairaanhoitaja-chatin käyttöönoton.  

    Esimerkiksi perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, joka rakentuu etätapaamisten hyödyntämiselle, on tuonut konkreettisia tuloksia: odotusaika palvelujen piiriin pääsyyn on lyhentynyt merkittävästi, ja palvelun saatavuus sekä toteutuksen joustavuus ovat parantuneet. Myös lääkärien etävastaanotot perusterveydenhuollossa ovat jalkautuneet hyvin käytäntöön. Ne ovat parantaneet palvelujen saatavuutta erityisesti haja-asutusalueilla ja lisänneet asukkaiden yhdenvertaisuutta palvelujen saavutettavuudessa. 

    Terve Suomi -tutkimuksesta 

    Terve Suomi -tutkimus on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama kansallinen kyselytutkimus. Se tuottaa ajankohtaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palveluista sekä niissä tapahtuneista muutoksista. 

    Kuva 1, Kuva

    Kuvateksti: VASA2-hankkeen päätavoitteena on kehittää palvelujen saatavuutta ja hoitoon pääsyä Lapissa. Rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä. 

     

    Nainen ja mies älypuhelimella. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    26.6.2025
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...
    Nainen ja mies älypuhelimella.

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa


    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

  5. Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen...

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa

    19.6.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa

    19.6.2025

    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

    Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-etäerotyö tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille aikuisille ja lapsille. Palvelu on suunnattu yksilöille, pareille ja perheille, ja se täydentää Lapin hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti alueilla, joissa palveluiden saavutettavuus on rajallista.

    Tapaamiset toteutetaan asiakkaan toiveiden mukaan puhelimitse tai suojatulla etäyhteydellä. Täysi-ikäiset voivat asioida nimettömästi, eikä palveluun tarvita lähetettä. eEro-työ on lyhytkestoista ja ammatillisesti toteutettua, ja sitä voidaan tehdä tarpeen mukaan työparityöskentelynä.

    Ajanvaraus onnistuu seuraavasti:

    Soittamalla tai lähettämällä tekstiviestin Sanna Ollilalle: 0400 197 443
    Lähisuhde- ja väkivaltatyön ajanvarausnumero: 040 631 0122
    Nettiajanvaraus: lapinensijaturvakoti.fi tai suoraan omavaraus.fi/rs52jb9pa7

    Palveluajat

    eEro-työtä järjestetään ajanvarauksella arkisin klo 8–18.

    Kesäajan palvelut

    Kesä- ja elokuussa eEro-työhön on varattavissa aikoja normaalisti. Heinäkuussa keskusteluapua ero- ja ihmissuhdeongelmiin tarjoaa Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu, johon ajan voi varata numerosta 040 631 0122 tai Lapin ensi- ja turvakodin verkkosivujen kautta.

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
    19.6.2025
    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen...

    Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa


    Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.

Lapha chatbot