Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  2. Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa on uusia puhelinnumeroita syyskuun alusta lähtien.

    • Pelkosenniemen ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 745 9980
    • Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 192 9839

    Soittoaika maanantaista perjantaihin klo 911.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    28.8.2024
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa


    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

  3. Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Aluehallitus on vahvistanut toukokuun lopussa useita täsmennyksiä ja muutoksia sosiaalipalveluissa käytössä oleviin palvelusetelisääntökirjoihin. 

    Palvelusetelisääntökirjojen yleinen osio on päivitetty, ja se liitetään kaikkiin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjoihin. Keskeisimmät muutokset liittyvät muun muassa hintakattoon, palvelusopimuksen irtisanomisaikaan ja asiakastietojen käsittelyyn, palvelutuottajaksi hakeutumiseen ja palvelutuottajaa koskeviin velvoitteisiin, matkakorvausten laskutuksiin, hintojen muutoksiin ja voimassaoloaikaan sekä palvelujen omavastuuseen. 

    Tukipalvelujen sääntökirjan muutoksia 

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirjan muutokset liittyvät muun muassa asiointipalvelun nimeen sekä siivouspalvelujen palvelukuvaukseen. Asiointipalvelut voidaan muuttaa asiointi- ja saattajapalveluiksi. Siivouspalveluja koskien palveluntuottaja siivoaa omilla välineillään ja pesuaineillaan, jos asiakas ei halua, että siivouksessa käytetään hänen siivousvälineitään.  

    Ikääntyneiden sääntökirjan muutoksia

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirjan muutokset koskevat yhteisöllistä asumista. Työnantajan on huolehdittava, että toimintayksikössä on riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä työvuoron vastuuhoitaja, jolla on tarvittava tutkinto ja lääkehoitovastuu. Henkilökunnan pitää osata tehdä yhteistyötä asiakkaan, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

    Keskeiset muutokset liittyvät myös RAI-arviointiin ja asiakassuunnitelmaan sekä asumisen järjestämiseen. Palveluntuottajan tehtäviin kuuluu asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja hoidon tarpeeseen vastaaminen. Toimintakykymittarina käytetään RAI-arviointivälineistöä, jonka pohjalta asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma yhteistyössä hoitohenkilökunnan, asiakkaan ja omaisten kanssa. 

    Palvelujen järjestämisessä on huomioitava myös asiakkaan puolison mahdollisuus asua yhdessä puolisonsa kanssa ilman palvelutarvetta. 

    Kotihoidon sääntökirjan muutoksia

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirjan muutoksien mukaan palveluntuottaja soveltaa yleisesti hyväksyttyjä hoitosuosituksia ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksia sekä tänä vuonna julkaistavaa Laatusuositusta aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027.

    Lääkehoidossa Lapin hyvinvointialue ohjaa asiakkaita lääkeannosjakeluun, johon asiakkaalle myönnetään palveluseteli. Tarkennuksia tehtiin myös arviointiin sekä asiakkaan palvelutarpeen muutoksista ilmoittamiseen. 

    Tutustu ikääntyneiden palvelujen sääntökirjoihin:

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirja

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirja

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirja

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    28.6.2024
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin


    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

  4. Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta

    11.6.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta

    11.6.2024

    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Järjestämme Saukodin ja Onnelan asiakkaille ja omaisille tarkoitetun tiedotustilaisuuden keskiviikkona 12.6.2024 alkaen klo 16 Teams-etäyhteydellä sekä Onnelan ruokasalissa. 

    Käymme infossa läpi, millaisia vaikutuksia palvelurakenteen keventäminen voi tuoda Savukosken Saukodin ja Pelkosenniemen Onnelan toimintaan.

    Liity infoon tästä

    Paikalla Onnelassa on palveluvastaava Anita Lindqvist sekä Teams-etäyhteydellä itäisen palvelualueen ikääntyneiden vastuuyksikköjohtaja Maaret Siikaluoma.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta
    11.6.2024
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta


    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

  5. Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta

    7.6.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta

    7.6.2024

    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Järjestämme Hannuksenkartanon asiakkaille ja omaisille tarkoitetun tiedotustilaisuuden torstaina 13.6.2024 alkaen klo 16 Hannuksenkartanon ruokasalissa. Tilaisuudessa on tarjolla pullakahvit.

    Käymme infossa läpi, millaisia vaikutuksia palvelurakenteen keventäminen voi tuoda Sodankylän Hannuksenkartanoon ja Veiki-osaston toimintaan.

    Paikalla ovat Hannuksenkartanon palveluvastaava Leena Ollila ja itäisen palvelualueen ikääntyneiden vastuuyksikköjohtaja Maaret Siikaluoma.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta
    7.6.2024
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta


    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi