Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Sevettijärven alueen palveluista keskusteltiin asukastilaisuudessa – palvelut säilyvät ennallaan / Čeʹvetjääuʹr vuuʹd kääzzkõõzzin saǥstõʹlleš aassipooddâst – kääzzkõõzz juäʹtǩǩe mâʹte ouddâl

    29.1.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Sevettijärven alueen palveluista keskusteltiin asukastilaisuudessa – palvelut säilyvät ennallaan / Čeʹvetjääuʹr vuuʹd kääzzkõõzzin saǥstõʹlleš aassipooddâst – kääzzkõõzz juäʹtǩǩe mâʹte ouddâl

    Asukastilaisuudessa yleisö katsoo esitystä.

    29.1.2025

    Lapin hyvinvointialue kuuli Sevettijärven asukkaita alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen tilanteesta asukastilaisuudessa keskiviikkona 29.1.2025. Lisäksi hyvinvointialueen edustajat tapasivat Kolttien kyläkokouksen ja Saamelaiskäräjien edustajia. 
     
    Asukastilaisuudessa osallistujia puhutti alueen lähipalvelujen tulevaisuus. Hyvinvointialueen edustajat kertoivat Sevettijärven palveluiden säilyvän ennallaan. Asukkailta toivotaan jatkossakin kommentteja oman kylänsä palvelutarpeista. 
     
    -Keskustelussa asukkaiden kanssa nousi esiin Sevettijärven alueen erityisyys muun muassa kulkuyhteyksien takia. Asukkaiden kommentit ovat meille tärkeää tietoa paitsi Sevettijärven alueen niin myös yleisemmin harvaan asuttujen ja etäisyyksien päässä olevien alueiden palvelujen järjestämiseen, terveysjohtaja Miia Palo kiittelee.

    ***

    Čeʹvetjääuʹr vuuʹd kääzzkõõzzin saǥstõʹlleš aassipooddâst – kääzzkõõzz juäʹtǩǩe mâʹte ouddâl

    Lappi pueʹrrvââjjamvuʹvdd kuuli Čeʹvetjääuʹr aazzjid vuuʹd sosiaal- da tiõrvâsvuõttkääzzkõõzzi vueʹjjest aassipooddâst 29.1.2025. Lââʹssen pueʹrrvââjjamvuuʹd eeʹttiǩ vueiʹnnlõʹtteš Saaʹmi siidsåbbar da Sääʹmteeʹǧǧ eeʹttǩivuiʹm.

    Aassipooddâst vuässõõđi mainste vuuʹd âʹlddkääzzkõõzzi puõʹttiääiʹjest. Pueʹrrvââjjamvuuʹd eeʹttiǩ mušttle, što Čeʹvetjääuʹr kääzzkõõzz seilla mâʹte ouddâl. Aazzjin tuäivat puõʹttiääiʹjest še kommeeʹntid jiiʹjjes siid kääzzkõztaarbin.

    -Saǥstõõllmõõžžâst aazzjivuiʹm očndõõđi Čeʹvetjääuʹr vuuʹd jiiʹjjesnallšemvuõtt ouddmiârkkân jååʹttemõhttvuõđi diõtt. Aazzji kommeeʹnt lie miʹjjid vääžnai teâtt peʹce Čeʹvetjääuʹr vuuʹd, še takainalla čårrpaaiʹǩi da hääʹrveld aazztum vuuʹdi kääzzkõõzzi riâššmõʹšše, tiõrvâsvuõttjååʹđteei Miia Palo späʹssbââšš.
     

    Asukastilaisuudessa yleisö katsoo esitystä.

    Sevettijärven alueen palveluista keskusteltiin asukastilaisuudessa – palvelut säilyvät ennallaan / Čeʹvetjääuʹr vuuʹd kääzzkõõzzin saǥstõʹlleš aassipooddâst – kääzzkõõzz juäʹtǩǩe mâʹte ouddâl


    Lapin hyvinvointialue kuuli Sevettijärven asukkaita alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen tilanteesta asukastilaisuudessa keskiviikkona 29.1.2025. Lisäksi hyvinvointialueen edustajat tapasivat Kolttien kyläkokouksen ja Saamelaiskäräjien edustajia.    Asukastilaisuudessa osallistujia puhutti alueen lähipalvelujen tulevaisuus. Hyvinvointialueen edustajat kertoivat Sevettijärven palveluiden säilyvän ennallaan. Asukkailta toivotaan jatkossakin kommentteja oman kylänsä...

  2. Pellossa on aloitettu avustetut lääkärin etävastaanotot
    Pellossa kokeillaan uutta toimintatapaa yhdessä Muonion terveyskeskuksen kanssa. Lääkäriresurssia tarjotaan...

    Pellossa on aloitettu avustetut lääkärin etävastaanotot

    15.1.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Pellossa on aloitettu avustetut lääkärin etävastaanotot

    15.1.2025

    Pellossa kokeillaan uutta toimintatapaa yhdessä Muonion terveyskeskuksen kanssa. Lääkäriresurssia tarjotaan etäpalveluna yli kuntarajojen. Vastaanotto tapahtuu Pellon terveyskeskuksessa, ja lääkäri on etänä Muoniossa.

    Kun varaat aikaa vastaanotolle, sairaanhoitajat tekevät hoidon tarpeen arvion. Samalla arvioidaan asian soveltuvuus etävastaanotolle. Vastaanotolla tukena oleva sairaanhoitaja voi tarvittaessa auttaa käytännön asioissa esimerkiksi tekniikan kanssa sekä ottaa mittauksia tarvittaessa vastaanoton aikana.

    –Aloituksen perusteella palaute potilailta on ollut oikein positiivista. Potilaat ovat kokeneet saaneensa apua ja tulleensa kohdatuiksi, ylilääkäri Maija Risku kertoo.

    Etävastaanottoja pilotoidaan Pellossa alkuvuosi ja toimintaa kehitetään havaintojen ja palautteiden mukaan tarvittaessa. Uudella kuntarajat ylittävällä toimintatavalla pyritään parantamaan hoidon saatavuutta sekä tasavertaistamaan Lapin hyvinvointialueen asukkaiden hoitoon pääsyä.

    Etävastaanoton kehittäminen toteutetaan VASA 2- Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle-hankkeessa. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.


     

    Pellossa on aloitettu avustetut lääkärin etävastaanotot
    15.1.2025
    Pellossa kokeillaan uutta toimintatapaa yhdessä Muonion terveyskeskuksen kanssa. Lääkäriresurssia tarjotaan...

    Pellossa on aloitettu avustetut lääkärin etävastaanotot


    Pellossa kokeillaan uutta toimintatapaa yhdessä Muonion terveyskeskuksen kanssa. Lääkäriresurssia tarjotaan etäpalveluna yli kuntarajojen. Vastaanotto tapahtuu Pellon terveyskeskuksessa, ja lääkäri on etänä Muoniossa.

  3. Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

    8.10.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

    8.10.2024

    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

    Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni. 

    Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112. 

    Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön. 

    Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan. Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita. Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen. Numeroon soittaminen on maksutonta. Puhelut tallennetaan palvelun laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi.

    Käytöstä poistuvat seuraavat puhelinpalvelut: 

    • Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi 
    • Virka-ajan ulkopuolinen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla 

    Jatkossakin voit soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien akuuttivastaanotoille terveysasemien ollessa auki. Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.

    • Mielenterveyspäivystys Lapin keskussairaala: 040 715 8400
    • Mielenterveyspäivystys Länsi-Pohjan alue: 040 774 3891
    • Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arviointi ympäri vuorokauden: 040 770 9187
    • Sodankylän Sopukan hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–21: 016 860 4840
    • Kemijärven hyvinvointikeskuksen hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–18: 020 690 870

    Tavoitteena on ohjata oikea potilas oikeaan aikaan oikealle ammattilaiselle 

    Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenmukaisesti koko Lapin alueella. 

    Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle. 

    Oikea-aikaisella palveluohjauksella pyritään vahvistamaan asiakaskokemusta sekä terveydenhuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä. 

    Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy. Kun Lappi on aloittanut palvelun käytön, on Päivystysapu käytössä koko manner-Suomessa. 

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
    8.10.2024
    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa


    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

  4. Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
    Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin,...

    Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta

    23.9.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta

    23.9.2024

    Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin, hoitotarvikkeet, näytteenottovälineet, yleinen ohjaus ja neuvonta.

    Hoidon tarpeen arvioinnissa hoitaja määrittää potilaalta saatujen tietojen, oireiden ja riskitekijöiden perusteella tarvitseeko potilas tutkimuksia ja hoitoa terveydenhuollossa.

    Jos terveydentilasi muuttuu, sinulla on uusi oire/vaiva tai jo olemassa olevan sairauden paheneminen ja arvelet tarvitsevasi hoitoa, olethan ensisijaisesti yhteydessä puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta terveysasemalle.

    Hoidon tarpeen arviointi

     

    Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
    23.9.2024
    Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin,...

    Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta


    Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin, hoitotarvikkeet, näytteenottovälineet, yleinen ohjaus ja neuvonta.

  5. Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio...

    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka

    10.9.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka

    10.9.2024

    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio vuodeosaston puhelinnumerossa 040 713 2743 normaaliin tapaan.

    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
    10.9.2024
    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio...

    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka


    Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio vuodeosaston puhelinnumerossa 040 713 2743 normaaliin tapaan.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi