Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin
    Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025...

    Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin

    24.3.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin

    24.3.2025

    Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025 asti.

    Lapin hyvinvointialue päivittää palvelusetelillä tuotettavien sosiaalipalveluiden sääntökirjoja. Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten palvelusetelipalvelut toteutetaan.

    Voit kommentoida seuraavia sääntökirjan luonnoksia otakantaa.fi-palvelussa sunnuntaihin 30.3.2025 asti:

    Palveluseteli tarkoittaa, että hyvinvointialue maksaa osan asiakkaan yksityiseltä palveluntuottajalta ostamista palveluista. Hyvinvointialueen viranhaltija päättää palvelusetelin myöntämisestä, ja aluehallitus määrittää sen rahallisen arvon sekä muut käytännöt.

    Osallistu ja vaikuta lopullisiin sääntöihin!
     

    Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin
    24.3.2025
    Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025...

    Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin


    Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025 asti.

  2. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    17.3.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

    17.3.2025

    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

    Valtuuttaminen tehdään avustetusti Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä. 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti otetaan käyttöön vaiheittain 3.3.2025 alkaen. Ensimmäiset rekisteröintipisteet ovat avoinna Sallassa, Kemijärvellä, Sodankylässä, Inarissa, Kolarissa, Simossa, Kemin Länsi-Pohjan keskussairaalassa ja Posiolla. Kevään ja kesän aikana palvelu laajenee koko hyvinvointialueella. 

    Miten avustettu valtuuttaminen toimii? 

    1. Rekisteröintipiste sijaitsee omalla terveysasemallasi. 

    1. Varaa aika rekisteröintipisteelle sähköisesti ajanvarauskalenterista tai soittamalla. 

    1. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. 

    Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:  

    • Sosiaalihuollon asioiden hoito 
    • Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen 
    • Terveydenhuollon asioiden hoito 
    • Apteekkiasiointi 
    • Suomi.fi-viestit 

    Valtuutuksen avulla läheisesi voi hoitaa asioitasi etänä myös toisella paikkakunnalla.  

    Lapin hyvinvointialue on kuudes hyvinvointialue, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien  rekisteröintiä avustetusti. Valtuuttamisen tavoitteena on edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa ympäristössä. 

    Lue lisää, miten asioit Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä: Valtuuta läheisesi rekisteröintipisteellä - Lapha  

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis   

    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut áššiid du beales earret eará sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa digibálvalusain, dego IežanKantas, IežanKelas ja apteaikkas (maiddái apteaikkas fitnan).  

    Fápmudeapmi dahkko vehkiin Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkis.  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin, váldo atnui vehážiid mielde 3.3.2025 rájes. Vuosttaš fápmudusbáikkit leat rabas Sallas, Giemajávrris, Soađegilis, Anáris, Kolaris, Simos, Giema Länsi-Pohja guovddášbuohcceviesus ja Posios. Giđa ja geasi áigge bálvalus viidána olles buresveadjinguovllus.  

    Mo doaibmá fápmudeapmi, mii dahkko vehkiin?  

    1. Fápmudusbáiki lea iežat dearvvašvuođadálus dahje -guovddážis.  

    1. Várre áiggi fápmudusbáikái elektrovnnalaččat áigevárrenkaleandaris dahje telefovnnain.  

    1. Go finat fápmudusbáikkis, fápmudus dahkko vehkiin, ja sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut.  

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllufápmudusbáikkiin mieđihuvvojit:  

    • Sosiálafuolahusa áššiiddikšun 
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun 
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiiddikšun 
    • Apteaikaáššiiddikšun 
    • Suomi.fi -dieđut 

    Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá dikšut du áššiid gáiddusin maiddái nuppi báikegottis.   

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát buresveadjinguovlu, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema vehkiin. Fápmudeami ulbmil lea ovddidit ovttaveardásaš vejolašvuođaid doaibmat digitála birrasis.  

    Loga eambbo, mo divššut áššiid Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkiin: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudusbáikkis - Lapha  

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    17.3.2025
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa


    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

  3. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  4. Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa on uusia puhelinnumeroita syyskuun alusta lähtien.

    • Pelkosenniemen ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 745 9980
    • Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 192 9839

    Soittoaika maanantaista perjantaihin klo 911.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    28.8.2024
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa


    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

  5. Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Aluehallitus on vahvistanut toukokuun lopussa useita täsmennyksiä ja muutoksia sosiaalipalveluissa käytössä oleviin palvelusetelisääntökirjoihin. 

    Palvelusetelisääntökirjojen yleinen osio on päivitetty, ja se liitetään kaikkiin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjoihin. Keskeisimmät muutokset liittyvät muun muassa hintakattoon, palvelusopimuksen irtisanomisaikaan ja asiakastietojen käsittelyyn, palvelutuottajaksi hakeutumiseen ja palvelutuottajaa koskeviin velvoitteisiin, matkakorvausten laskutuksiin, hintojen muutoksiin ja voimassaoloaikaan sekä palvelujen omavastuuseen. 

    Tukipalvelujen sääntökirjan muutoksia 

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirjan muutokset liittyvät muun muassa asiointipalvelun nimeen sekä siivouspalvelujen palvelukuvaukseen. Asiointipalvelut voidaan muuttaa asiointi- ja saattajapalveluiksi. Siivouspalveluja koskien palveluntuottaja siivoaa omilla välineillään ja pesuaineillaan, jos asiakas ei halua, että siivouksessa käytetään hänen siivousvälineitään.  

    Ikääntyneiden sääntökirjan muutoksia

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirjan muutokset koskevat yhteisöllistä asumista. Työnantajan on huolehdittava, että toimintayksikössä on riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä työvuoron vastuuhoitaja, jolla on tarvittava tutkinto ja lääkehoitovastuu. Henkilökunnan pitää osata tehdä yhteistyötä asiakkaan, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

    Keskeiset muutokset liittyvät myös RAI-arviointiin ja asiakassuunnitelmaan sekä asumisen järjestämiseen. Palveluntuottajan tehtäviin kuuluu asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja hoidon tarpeeseen vastaaminen. Toimintakykymittarina käytetään RAI-arviointivälineistöä, jonka pohjalta asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma yhteistyössä hoitohenkilökunnan, asiakkaan ja omaisten kanssa. 

    Palvelujen järjestämisessä on huomioitava myös asiakkaan puolison mahdollisuus asua yhdessä puolisonsa kanssa ilman palvelutarvetta. 

    Kotihoidon sääntökirjan muutoksia

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirjan muutoksien mukaan palveluntuottaja soveltaa yleisesti hyväksyttyjä hoitosuosituksia ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksia sekä tänä vuonna julkaistavaa Laatusuositusta aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027.

    Lääkehoidossa Lapin hyvinvointialue ohjaa asiakkaita lääkeannosjakeluun, johon asiakkaalle myönnetään palveluseteli. Tarkennuksia tehtiin myös arviointiin sekä asiakkaan palvelutarpeen muutoksista ilmoittamiseen. 

    Tutustu ikääntyneiden palvelujen sääntökirjoihin:

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirja

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirja

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirja

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    28.6.2024
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin


    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi