Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut

5.2.2024

Looǥǥ lââʹzz

Takaisin edelliselle sivulle

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut

5.2.2024

Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.

Valviran uutisen mukaan yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. 

Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista. Mukana on myös viime vuodelta siirtyneitä hakemuksia. 

Vajaan kuukauden aikana Valvira ja aluehallintovirastot ovat saaneet yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta yhteensä noin 2000 rekisteröintihakemusta. Valtaosa hakemuksista tulee viranomaisten käsittelyyn puutteellisina ja ennen rekisteröintiä niihin joudutaan kysymään lisätietoja puhelimitse sähköpostitse tai sähköisen asioinnin kautta, mikä viivästyttää niiden käsittelyä. 

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
5.2.2024
Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut


Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Tuoreimmat ajankohtaiset

Asset Publisher

  1. Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn

    24.5.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn

    24.5.2024

    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.

    Oppaan tarkoituksena on tarjota sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tukea asiakastietojen käsittelyyn vuoden 2024 alussa voimaan astuneen uuden asiakastietolain vaatimusten mukaisesti. Soveltamisopas onkin tarkoitettu kaikille, joiden työtehtävät liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn.

    Oppaassa kuvataan asiakastietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä ja pyritään esimerkkien avulla tukemaan asiakastietolain ja muun relevantin sääntelyn käytännön soveltamista.

    Asiakastiedolla tarkoitetaan potilastietoa ja sosiaalihuollon asiakastietoa.

    • Potilastiedolla viitataan terveydenhuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää potilaan terveydentilaa tai toimintakykyä tai tämän saamaa terveyspalvelua koskevaa informaatioon.
    • Sosiaalihuollon asiakastiedolla tarkoitetaan puolestaan sosiaalihuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarvetta, hänen asiansa käsittelyä tai hänelle annettavaa sosiaalipalvelua koskevaa tietoa.

    Nyt julkaistu opas korvaa vuonna 2012 laaditun oppaan potilasasiakirjojen laatimisesta ja käsittelystä (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 4/2012).

    Soveltamisopas on valmisteltu yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.

    Opas julkaistaan ruotsinkielisenä vuoden 2024 aikana.

     

    Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
    24.5.2024
    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn


    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.

  2. Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
    Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...

    Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut

    5.2.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut

    5.2.2024

    Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.

    Valviran uutisen mukaan yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. 

    Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

    Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista. Mukana on myös viime vuodelta siirtyneitä hakemuksia. 

    Vajaan kuukauden aikana Valvira ja aluehallintovirastot ovat saaneet yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta yhteensä noin 2000 rekisteröintihakemusta. Valtaosa hakemuksista tulee viranomaisten käsittelyyn puutteellisina ja ennen rekisteröintiä niihin joudutaan kysymään lisätietoja puhelimitse sähköpostitse tai sähköisen asioinnin kautta, mikä viivästyttää niiden käsittelyä. 

    Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
    5.2.2024
    Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...

    Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut


    Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.

  3. Lapin hyvinvointialue valmistelee hankintojen strategisia linjauksiaan
    Osallistu verkkoaivoriiheen ja vaikuta hankintojen strategisten linjauksien tavoitteisiin.

    Lapin hyvinvointialue valmistelee hankintojen strategisia linjauksiaan

    4.7.2023

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valmistelee hankintojen strategisia linjauksiaan

    4.7.2023

    Osallistu verkkoaivoriiheen ja vaikuta hankintojen strategisten linjauksien tavoitteisiin.

    Valmistelemme Lapin hyvinvointialueen hankintojen strategisia linjauksia vuoden 2023 aikana. Työn valmistelussa keskeisiä tarkastelukohteita ja huomioitavia seikkoja ovat erityisesti muuttuva toimintaympäristö, Lapin hyvinvointialuestrategia sekä kansallinen hankintastrategia.
     
    Osana valmistelutyötä olemme avanneet verkkoaivoriihen, jossa käsittelemme viisi eri pääteemaa. Jokaiseen pääteemaan on tuotu hankintalinjausten valmistelutyössä esiin nostettuja alustavia tavoitteita. Työn edetessä tavoitteet jalostuvat Lapin hyvinvointialueen hankintalinjauksiksi, joita edistetään tavoitekohtaisten toimenpiteiden kautta. Lapin hyvinvointialuevaltuusto päättää strategisista linjauksista.
     
    Haluamme nyt kuulla näkemyksiäsi ja mielipiteitäsi aihealueisiin valituista alustavista tavoitteista, jotta pystymme hyödyntämään niitä jatkovalmistelussa. Otamme mielellämme vastaan myös uusia ideoita ja ajatuksia.
     
    Osallistumaan pääset Webropol-kyselyn kautta.
     
    Verkkoaivoriihi on avoinna 18.8.2023 saakka. Kiitos jo etukäteen vastauksistasi ja hyvää kesää!
     
    Kyselyä koskevissa teknisissä ongelmissa pyydetään ottamaan yhteyttä: Kati Ahola, Hansel Oy kati.ahola@hansel.fi p. 0294 444 4357.

    Lapin hyvinvointialue valmistelee hankintojen strategisia linjauksiaan
    4.7.2023
    Osallistu verkkoaivoriiheen ja vaikuta hankintojen strategisten linjauksien tavoitteisiin.

    Lapin hyvinvointialue valmistelee hankintojen strategisia linjauksiaan


    Osallistu verkkoaivoriiheen ja vaikuta hankintojen strategisten linjauksien tavoitteisiin.

  4. Ikääntyneiden palveluasumisen kilpailutus seuraaville vuosille
    Aluehallituksen päätöstiedote 16.11.2022 pidetystä kokouksesta

    Ikääntyneiden palveluasumisen kilpailutus seuraaville vuosille

    11.12.2022

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palveluasumisen kilpailutus seuraaville vuosille

    11.12.2022

    Aluehallituksen päätöstiedote 16.11.2022 pidetystä kokouksesta

    Aluehallitus kilpailuttaa ikääntyneiden ympärivuorokautisia asumispalveluja. Sopimuskausi on kaksivuotinen keväästä 2023 kevääseen 2025. Sen jälkeen on mahdollista sopia vielä yhdestä lisävuodesta.

    Hyvinvointialue hyödyntää ostopalveluja, jos palveluja ei ole mahdollista järjestää omana tuotantona tai palveluseteliyrityksiä hyödyntämällä.

    Ikääntyneiden palveluasumisen kilpailutus seuraaville vuosille
    11.12.2022
    Aluehallituksen päätöstiedote 16.11.2022 pidetystä kokouksesta

    Ikääntyneiden palveluasumisen kilpailutus seuraaville vuosille


    Aluehallituksen päätöstiedote 16.11.2022 pidetystä kokouksesta

Kaikki ajankohtaiset - Nappi