Saat neuvoa ja ohjausta sosiaalipalveluista erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.
Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueen asukkaille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Anonyymi työikäisten sosiaalipalveluiden chat on palvelu, johon sinun ei tarvitse tunnistautua. Saat yleistä ohjausta ja tietoa sosiaalipalveluista sekä etuuksista. Huomioithan, että tämä on anonyyminä käyty keskustelu eivätkä keskustelu tai sen liitteet tallennu.
Ethän kirjoita henkilötietojasi keskusteluun. Jos haluat asioida tunnistautuneena tai asiasi vaatii henkilötietojen käsittelyä, siirry asioimaan DigiLaphaan. Palvelu on tietoturvallinen.
Voit asioida ja saada neuvontaa omaan tai läheisesi ikääntymiseen ja palvelutarpeisiin liittyvissä asioissa. Palvelusta saat apua esimerkiksi asumiseen, kotona selviytymiseen, hoivan järjestämiseen ja sosiaalisiin tilanteisiin liittyvissä kysymyksissä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit ja niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi DigiLapha-palveluun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista tästä palvelusta suomesta. Jos lähetät ilmoituksen ulkomailta, siirry palveluun Ulkomailta tehty ilmoitus Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi). Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lapsiperheiden kotipalvelu tukee vanhempia arjessa. Palvelua voi hakea, jos perheen aikuisten toimintakyky on heikentynyt esimerkiksi synnytyksen, sairauden, vamman tai haastavan elämäntilanteen vuoksi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Lapsiperheiden sekä lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Palvelu tarjoaa tukea, ohjausta ja tietoa lapsiperheen ja lapsen hyvinvointiin liittyvissä huolissa. Voit esimerkiksi keskustella sosiaalialan ammattilaisen kanssa perheen tilanteesta sekä saada tietoa ja ohjausta sosiaalipalveluista. Tavoitteena on edistää perheen hyvinvointia, vahvistaa vanhemmuutta ja varmistaa lasten turvallinen kasvuympäristö.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Perheneuvola tarjoaa tukea lapsiperheille erilaisissa arjen haasteissa, kasvatukseen ja perheen hyvinvointiin liittyvissä tilanteissa. Perheneuvolasta voit saada apua esimerkiksi vanhemmuuden ja kasvatuksen kysymyksiin, perheen vuorovaikutusongelmiin, kriisitilanteisiin sekä lapsen kehitykseen, käyttäytymiseen tai tunne-elämään liittyviin huoliin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palvelusta saat ohjausta ja neuvontaa taloudellisten vaikeuksien selvittämiseksi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit ja niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi DigiLapha-palveluun.
Työikäisten neuvonta ja asiointi tarjoaa tukea arjen haasteisiin, elämäntilanteen muutoksiin ja palveluihin hakeutumiseen. Voit keskustella sosiaalialan ammattilaisen kanssa tilanteestasi sekä saada tietoa ja ohjausta sosiaalipalveluista.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Työikäisten sosiaalipalvelujen chat on palvelu, jota käytät vahvasti tunnistautuneena. Saat henkilökohtaista ohjausta, tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin. Liitteiden lähettäminen on mahdollista ja keskustelu tallentuu omiin tapahtumiisi DigiLapha-palveluun. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelu tarjoaa neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen liittyvissä asioissa. Tukea voidaan myöntää tilapäisiin taloudellisiin vaikeuksiin, esimerkiksi asumisen turvaamiseen, lasten harrastuksiin tai elämäntilanteen muutoksiin, kuten eroihin ja kriiseihin. Tuen hakeminen edellyttää Kelan päätöksen perustoimeentulotuesta.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Ulkomailta tehty ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista tästä palvelusta ulkomailta. Jos teet ilmoitusta suomesta, siirry palveluun Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi). Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Voit olla yhteydessä vammaispalveluihin, jos tarvitset pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi tukea asumiseen, liikkumiseen tai muihin arjen toimintoihin. Palveluihin kuuluvat muun muassa henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut, asumisen tuki sekä päivä- ja työtoiminta. Tavoitteena on edistää osallisuutta ja itsenäistä selviytymistä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden soittoajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 10:00
Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Perhepalvelujen sosiaaliohjaaja ja perheohjaaja neuvovat sinua perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja perheohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Puhelin
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Vammaispalvelujen neuvonta- ja ohjauspuhelin palvelee arkipäivisin. Selvitämme kanssasi, millaisia palveluja ja tukea tarvitset, ja autamme sinua hakeutumaan sopiviin palveluihin.
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 15:00
Inarin sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.
Osoite
Piiskuntie
2
99800
IVALO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai09:00 - 15:00
Perjantai09:00 - 11:00
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Osoite
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Neuvonta ja ohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 13:00
Kittilän sosiaalitoimisto
Kittilän sosiaalitoimisto sijaitsee Kittilän kunnantalon yhteydessä.
Osoite
Valtatie
15
99100
KITTILÄ
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Osoite
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Osoite
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pelkosenniemen terveyskeskus
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Lisäksi terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevat perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut.
Osoite
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Normaalit aukioloajat
Terveyskeskuksen aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 15:30
Perjantai08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Maanantai - Perjantai07:30 - 10:30
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Osoite
Opintie
7 B
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Posion perusturvatoimisto
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Osoite
Sairaalantie
2 B
97900
POSIO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaispalveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä.
Osoite
Savukosken kunnanvirasto
Kauppakuja
2 A 1
98800
SAVUKOSKI
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.
Osoite
Keskustie
81
95300
TERVOLA
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:30 - 15:00
Tornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.
Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, perhesosiaalityön, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut. Saat myös sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta asioimalla paikan päällä sosiaalitoimistossa.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
5.11.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Marraskuusta alkaen voit hoitaa yhä useampia asioita digitaalisesti yhdestä paikasta
5.11.2025 alkaen DigiLaphassa voit hoitaa entistä laajemmin sosiaalipalveluihin liittyviä asioita digitaalisesti. Palvelut siirtyvät tutusta OmaVirtu-ympäristöstä DigiLaphaan, jossa asiointi on yhtenäisempää ja selkeämpää kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
Viestit: asioi sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa
Kun kirjaudut DigiLaphaan vahvasti tunnistautuneena, voit lähettää viestejä ja saada sinulle kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voit asioida seuraavissa sosiaalipalveluissa:
Vammaispalvelun neuvonta ja asiointi
Ohjausta ja neuvontaa vammaisuuden perusteella järjestettäviin palveluihin ja tukitoimiin liittyen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja asiointi
Apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
Perheneuvolan neuvonta ja asiointi
Tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
Perheoikeudelliset palvelut
Asiointi elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.
Työikäisten neuvonta ja asiointi
Tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
Neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta.
Viestiisi vastataan pääsääntöisesti 7 arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa ammattilainen voi varata sinulle etätapaamisen.
Opiskeluhuollossa voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.
Voit asioida myös alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta tai sellaisen aikuisen puolesta, joka on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Puolesta asiointi löytyy DigiLaphan päävalikosta.
Chat: nopeaa ja helppoa asiointia
Rovaniemellä voit asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa. Saat henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessasi voit käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisäksi Sairaanhoitaja-chat laajenee uusille paikkakunnille Inariin, Enontekiölle, Kittilään ja Muonioon.
Yhteydenottolomake terveysasemille keskitetään yhteen paikkaan – pohjoissaamenkielinen yhteydenottolomake käyttöön
DigiLaphan yhteydenottolomake korvaa aiemmin käytössä olleen OmaVirtu-lomakkeen. Sen avulla voit ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemallesi.
Marraskuussa otetaan käyttöön ensimmäiset pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.
Utsjoella otetaan käyttöön uutena yhteydenottotapana myös suomenkielinen kiireetön yhteydenottolomake.
Lomakkeet: hoida myös asiakasmaksuja ja muita hallinnollisia asioita digitaalisesti
Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:
hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
tehdä laskun oikaisupyynnön
lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen
Etävastaanotto: mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen digipalvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien aikuisten paikalliset mielenterveyspalvelut Keminmaassa, Posiossa ja Tervolassa.
DigiLaphan mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin sisältyy:
Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja viestit.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja kyselyt.
DigiLaphan palvelujen piiriin pääset, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton tai kyselyn DigiLaphassa. Lisäksi aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa voit lähettää ja saada viestejä Viestit-toiminnolla. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen.
Katso & ota DigiLapha haltuun
Katso lyhyt opasvideo YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti.
Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
DigiLapha viidu – árgga doarjja ja bálvalusat ain lagabus
Go čálihat sisa DigiLaphai nana dovdáheami bokte, sáhtát sáddet sqddagiid ja oažžut dutnje oaivvilduvvon bagadeami ja rávvema sosiálabálvalusaid ámmátolbmos. Sáddagat-bálvalusain sáhtát áššiiddikšut čuovvovaš sosiálabálvalusain:
Lápmásiidbálvalusa rávven ja áššiiddikšun Bagadeapmi ja rávven, mii gullá lámisvuođa vuođul lágiduvvon bálvalusaide ja doarjjadoaimmaide.
Mánnábearrašiid ja mánáidsuodjalusa rávven ja áššiiddikšun Dieđut sosiálabálvalusaid birra ja maiddái doarjja iešguđet eallindiliin.
Mánnábearrašiid ruoktobálvalusa rávven ja áššiiddikšun Veahkki bálvalusa ohcamii, dieđut doarjaga birra ja rávven árgadili veahki ollái.
Bearašrávvehaga rávven ja áššiiddikšun Doarjja vánhenvuođa ja bearašeallima hástalusaide.
Bearašvuoigatvuođalaš bálvalusat Áššiiddikšun ealihan-, fuolahus- ja deaivvadanáššiid oktavuođas, vánhenvuođa čielggadeamis, adopšuvdnarávvemis ja bearašáššiid soabadeamis.
Bargoahkásaččaid rávven ja áššiiddikšun Doarjja árgadilis ceavzimii ja maiddái bagadeapmi bálvalusaide ja ovdduide.
Dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjja Rávven dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjagii. Ohcan gáibida Kela mearrádusa vuođđoáigáiboahtindoarjagis.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
DigiLaphaa voit käyttää sekä mobiilisovelluksena että tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
DigiLaphan uudet palvelut tulevat käyttöön keskiviikkona 3.9.2025.
Uutta terveyspalveluissa: terveysasemien kiireetön yhteydenottolomake ja etälääkärin vastaanotto
Terveysasemien kiireettömän yhteydenottolomakkeen käyttöönotto laajenee. Syyskuusta alkaen yhteydenottolomake on käytettävissä Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Pelkosenniemellä, Pellossa, Sallassa, Savukoskella, Simossa ja Sodankylässä.
Lomake korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik tai OmaVirtu-lomakkeen ja tarjoaa yhtenäisen tavan ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemalle. Löydät terveysasemasi yhteydenottolomakkeen DigiLaphasta Lomakkeet-osiosta.
Syyskuusta alkaen rovaniemeläiset voivat asioida DigiLaphassa Rinteenkulman terveysaseman etälääkärin vastaanotolla, kun ammattilainen on arvioinut kiireettömän vaivan soveltuvaksi etävastaanottoon eikä se vaadi fyysistä tutkimusta.
Sosiaalipalvelut tukevat arkea ja hyvinvointia nyt myös DigiLaphassa
Syyskuun alusta DigiLaphaan avautuvat ensimmäiset sosiaalihuollon digitaaliset palvelut koko hyvinvointialueelle. Osa palveluista siirtyy aiemmasta OmaVirtu-palvelukanavasta.
3.9.2025 lähtien DigiLaphassa voit asioida viestein sekä saada ohjausta ja neuvontaa:
arjen talousasioihin ja velkaongelmien selvittämiseen sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palvelussa.
omaan tai läheisen ikääntymiseen, arkeen ja toimintakykyyn liittyvissä asioissa ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksessa.
Edellä mainituissa palveluissa voit osallistua myös etätapaamiseen, joihin ammattilainen varaa ajan.
DigiLapha tarjoaa uuden tavan asioida digitaalisesti
DigiLapha laajenee kuukausittain ja palveluja otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen. Myös saamenkielisiä palveluita siirtyy DigiLaphaan syksyn aikana.
DigiLapha tarjoaa uuden tavan asioida digitaalisesti ja se tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Katso & ota DigiLapha haltuun
Katso lyhyt opasvideo YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti
Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta.
Talousneuvola siirtyy Rovaniemen pääkirjastolle – maksutonta neuvontaa syksyn ajan joka kuukauden kolmas keskiviikko
9.7.2025
Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja taloudelliseen tilanteeseesi.
Talousneuvola palvelee syksyllä 2025 Rovaniemen kaupunginkirjaston pääkirjastolla, joka sijaitsee kaupungintalon ja Lappia-talon välissä osoitteessa Jorma Etontie 6. Palvelu on avoinna syyskuusta alkaen ilman ajanvarausta joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30 seuraavina päivinä:
17.9.
15.10.
19.11.
17.12.
Talousneuvola toimi aiemmin Valtakadulla Ohjaamon tiloissa, mutta palvelu siirtyy kirjaston remontin valmistuessa sen alakerran kokoushuoneeseen.
Talousneuvolassa voit keskustella luottamuksellisesti arjen raha-asioista ja saada asiantuntijoilta neuvoja taloudelliseen tilanteeseesi – olipa kyseessä pieni tai suuri kysymys. Palvelu on maksuton ja tarkoitettu kaikenikäisille. Halutessasi voit asioida myös anonyymisti.
Talousneuvolassa mukana:
Talous- ja velkaneuvonta
Ulosottolaitos
Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö
Kela
Näin voit asioida Talousneuvolassa:
Tule paikan päälle kirjastolle valitsemanasi aukiolopäivänä klo 13.30–15.30