Navigointivalikko

Navigointivalikko

Sosiaalipalvelujen neuvonta

Murupolku

Navigointivalikko

Sosiaalipalvelujen neuvonta

Sosiaalipalvelujen neuvonta

Saat neuvoa ja ohjausta sosiaalipalveluista erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.

Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueen asukkaille.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta:

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tornio, Ylitornio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Salla)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tervola)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Sodankylä)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Savukoski)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Posio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Ranua)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Pelkosenniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemijärvi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana.  Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemi, Keminmaa, Simo)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)

Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kolari)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Pello)

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Enontekiö)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kemijärvi)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Rovaniemi)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Posio)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Salla)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Lastensuojeluilmoitus (Rovaniemi)

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.

Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Sosiaalipalveluiden chat (Rovaniemi)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Chat-keskustelu tapahtuu anonyymisti, joten chat-viestit eivät tallennu. Jos henkilöllisyyden tunnistaminen on tarpeen, palveluun voi tunnistautua suomi.fi tunnistuksen avulla. Tunnistautuneen käyttäjän chat-keskustelut tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 10:00 - 15:00

Käytön tuki

Yhteydenotto sosiaalipalveluihin (Sodankylä)

Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Yhteydenotto jätetään kirjallisesti ja sosiaalipalveluiden työntekijä ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai kirjallisesti Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Yhteydenotto sosiaalipalveluihin (Pelkosenniemi)

Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.

Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.

Työntekijä ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.

Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kittilä)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Rovaniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Posion sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta

Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Keminmaan sosiaalityöntekijät

Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 13:30
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muonion työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Tiistai - Keskiviikko 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Tornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Neuvonta
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 11:30
Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 12:00 - 16:00

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Tiistai 10:00 - 11:00

Sallan ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus

Normaalit aukioloajat

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.

Sallan työikäisten sosiaaliohjaaja

Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin. Voit myös varata ajan tapaamiseen.

Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, kuten kuntouttavasta työtoiminnasta sekä ennaltaehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta.

Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Tervolan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaajalta saat puhelimitse neuvontaa ja tukea esimerkiksi palvelujen käyttöön tai sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 14:00

Inarin vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Inarin ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Inarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.

Inarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Ranuan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 11:00

Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Tiistai 10:00 - 14:00
  • Perjantai 09:30 - 11:00

Savukosken sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00

Kemijärven työikäisten sosiaalityö

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 10:00

Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Kemijärven perheiden sosiaalityö

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kemijärven perheiden sosiaaliohjaus

Perheiden palveluiden sosiaaliohjaaja neuvoo sinua perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ylitornion sosiaalityö

Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheet ja lastensuojelu, päihdehuolto, kuntouttava työtoiminta, toimeentulotuki)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperhepalveluiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö

Normaalit aukioloajat

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Savukosken sosiaalipalveluiden toimistosihteeri

Saat yhteyden sosiaalipalveluiden toimistosihteeriin puhelimitse arkipäivisin.

Toimistosihteerin tehtäviin kuuluvat:

  • neuvonta ja ohjaus
  • asiakasmaksupäätösten valmistelu ja asiakkaiden laskuttaminen
  • sosiaalitoimen laskujen käsittely
  • arkistointi

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Pelkosenniemen, Savukosken ja Sodankylän vammaisten palvelut

Saat yhteyden vammaisten palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Sodankylä tuottaa vammaisten palvelut myös Pelkosenniemen ja Savukosken alueille.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sodankylän sosiaalitoimiston ohjaus, neuvonta ja ajanvaraus

Saat yhteyden sosiaalitoimistoon puhelimitse arkipäivisin. Palvelemme sosiaalipalvelujen neuvontaan ja ajanvaraukseen liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15, 99100 KITTILÄ

Kemin sosiaalitoimisto

Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa.

Sosiaalitoimistosta saat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.

Osoite

Keskuspuistokatu 30, 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Osoite

Pirkantie 11, 99300 MUONIO

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Osoite

Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Tornion sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.

Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut.

Osoite

Yritystalo, Lappia

Keskikatu 69, 95400 TORNIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 11:30

Muut yhteystiedot

Puhelin

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Osoite

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus

Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.

Osoite

Rovakatu 1, 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:30
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Savukosken sosiaalitoimisto

Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.

Osoite

Savukosken kunnanvirasto.

Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI

Normaalit aukioloajat

Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Osoite

Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI

Normaalit aukioloajat

ptv.reservation

Ylitornion sosiaalitoimisto

Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.

Osoite

Alkkulanraitti 5, 95600 YLITORNIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen sosiaalitoimisto

Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.

Osoite

Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.

Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81, 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Osoite

Piiskuntie 2, 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B, 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Sosiaalipalvelujen neuvonta on maksutonta.

Posion sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta

Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Keminmaan sosiaalityöntekijät

Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 13:30
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muonion työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Tiistai - Keskiviikko 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Tornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Neuvonta
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 11:30
Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 12:00 - 16:00

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Tiistai 10:00 - 11:00

Sallan ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus

Normaalit aukioloajat

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.

Sallan työikäisten sosiaaliohjaaja

Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin. Voit myös varata ajan tapaamiseen.

Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, kuten kuntouttavasta työtoiminnasta sekä ennaltaehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta.

Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Tervolan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaajalta saat puhelimitse neuvontaa ja tukea esimerkiksi palvelujen käyttöön tai sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 14:00

Inarin vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Inarin ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Inarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.

Inarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Ranuan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 11:00

Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Tiistai 10:00 - 14:00
  • Perjantai 09:30 - 11:00

Savukosken sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00

Kemijärven työikäisten sosiaalityö

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 10:00

Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Kemijärven perheiden sosiaalityö

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kemijärven perheiden sosiaaliohjaus

Perheiden palveluiden sosiaaliohjaaja neuvoo sinua perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ylitornion sosiaalityö

Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheet ja lastensuojelu, päihdehuolto, kuntouttava työtoiminta, toimeentulotuki)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperhepalveluiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö

Normaalit aukioloajat

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Savukosken sosiaalipalveluiden toimistosihteeri

Saat yhteyden sosiaalipalveluiden toimistosihteeriin puhelimitse arkipäivisin.

Toimistosihteerin tehtäviin kuuluvat:

  • neuvonta ja ohjaus
  • asiakasmaksupäätösten valmistelu ja asiakkaiden laskuttaminen
  • sosiaalitoimen laskujen käsittely
  • arkistointi

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Pelkosenniemen, Savukosken ja Sodankylän vammaisten palvelut

Saat yhteyden vammaisten palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Sodankylä tuottaa vammaisten palvelut myös Pelkosenniemen ja Savukosken alueille.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sodankylän sosiaalitoimiston ohjaus, neuvonta ja ajanvaraus

Saat yhteyden sosiaalitoimistoon puhelimitse arkipäivisin. Palvelemme sosiaalipalvelujen neuvontaan ja ajanvaraukseen liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00
Sosiaalipalvelujen neuvonta

H4 lisätietoa

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille
    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024...

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille

    22.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille

    22.12.2023

    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024 indeksikorotuksista sekä Oimaan sisäänkirjautumisesta.

    Automaattinen verokortin päivitys

    Hoitajan ei tarvitse itse toimittaa verokorttia eikä muutosverokorttia hyvinvointialueelle. Oima hakee sähköisesti Verohallinnon tiedoista hoitajan verokortit ennen palkkionmaksupäivää. Automaatio nopeuttaa tiedon saapumista sekä vähentää manuaaliseen käsittelyyn ja vanhentuneen verokortin käyttöön liittyviä virheitä.

    Palkkionmaksupäivät ja kirjaukset hoitojaksolle

    Hoitajan tulisi tehdä kirjaukset hoitojaksolleen seuraavan hoitojakson/kuluvanhoitojakson viimeiseen raportointipäivään mennessä. Myöhässä tehdyt kirjaukset siirtyvät maksuun seuraavan palkkionmaksun yhteydessä. Palkkiolaskelma toimitetaan verkkopankkiin Maventan toimittamana.

    Palkkionmaksu seuraavan kuukauden 15. päivä

    Kirjaukset on tehtävän kuun 4. päivään mennessä. Koskee vakituisia omaishoitajajia, sijaisomaishoitajia, lyhytaikaisia perhehoitajia, tukiperheitä sekä tukihenkilöitä.

    Palkkionmaksu kuukauden viimeinen päivä

    Kirjaukset on tehtävä kuun 17. päivään mennessä. Koskee vakituisia perhehoitajia.


    Vuoden 2024 indeksikorotukset

    Palkkioihin ja kulukorvauksiin tulevat Indeksikorotukset päivitetään kaikkien hoitajien sopimuksille automaattisesti. Hoitopalkkioihin päivitetään 5,07 prosentin korotus ja kulukorvauksiin päivitetään 4,84 prosentin korotus. Tarkempaa tietoa indeksikorotuksista löydät Valtioneuvoston sivuilta.


    Oiman sisäänkirjautumissivu

    Oimassa pääset kirjaamaan omaishoidon sopimukseesi liittyviä asioita hoitojaksoille. Pääset kirjautumaan Oima-palveluun osoitteessa minun.oima.fi tai Oiman verkkosivuilta osoitteesta oima.fi, jossa on oikeassa yläkulmassa sisäänkirjautumisenlukko-kuvake oranssilla pohjalla. 


    Lapin hyvinvointialueen yhteystiedot

    Oima-tiimi / Lapin hyvinvointialue
    Puh. 040 721 5269 (arkisin 9-11, 12-15)
    Urheilukatu 5-7, 96500 Rovaniemi
    oima@lapha.fi

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille
    22.12.2023
    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024...

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille


    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024 indeksikorotuksista sekä Oimaan sisäänkirjautumisesta.

  2. Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

    Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa. Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

     

    Muuttuneet tulkinnat sijaiskelpoisuudesta hankaloittavat sosiaalihuollon lakisääteisten tehtävien hoitamista.

    Valviran heinäkuussa 2023 julkaiseman tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän tehtävissä voi toimia tilapäisesti enintään vuoden ajan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskeleva henkilö, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun. Valvira tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskelu edellyttää kirjoilla olemista yliopistossa. Tulkinnassa opintonsa väliaikaisesti keskeyttäneet opiskelijat tai avoimessa yliopistossa opiskelevat eivät täytä edellytyksiä.

    Hyvinvointialueilla työskenteli syksyn 2023 aikana sosiaalityöntekijän tilapäisenä sijaisena yhteensä yli 500 henkilöä. Heistä noin puolet ei enää muuttuneen tulkinnan myötä voisi toimia tehtävässään.

    Sosiaalihuollon henkilöstötarvetta kasvattaa esimerkiksi vuoden 2024 alusta voimaan astuva muutos lastensuojelulaissa. Lakimuutoksen myötä yhdellä lasten asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä saa jatkossa olla asiakkaanaan korkeintaan 30 lasta nykyisen 35 sijaan.

     

    Hyvinvointialuejohtajat: Vakiintuneen sijaiskäytännön muuttamiselle ei perusteita

    Sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki on ollut voimassa jo vuodesta 2015. Sen puitteissa on voitu rekrytoida sijaisiksi esimerkiksi sosionomeja tai soveltuvaksi katsotun ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, jotka ovat avoimessa yliopistossa tehneet sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun.

    Hyvinvointialuejohtajat painottavat, että toiminnassa ei ole havaittu riskejä, jotka edellyttäisivät jo kahdeksan vuoden ajan vakiintuneena olleen sijaiskäytännön muuttamista.

    Hyvinvointialuejohtajat vaativat, että lain epäselvä tulkinta on pikaisesti selkiytettävä asetuksella, jotta hyvinvointialueet voivat palkata sosiaalityöntekijöiden sijaisia ja turvata lakisääteiset palvelunsa.

     

    H23-verkoston jäsenet:


    Sanna Svahn H23 verkoston puheenjohtaja
    Marina Kinnunen H23-verkoston 1. varapuheenjohtaja
    Ilkka Luoma H23-verkoston 2. varapuheenjohtaja
    Tarmo Martikainen
    Kirsi Varhila
    Olli Naukkarinen
    Marina Erhola
    Petri Virolainen
    Harri Hagman
    Sally Leskinen
    Santeri Seppälä
    Marko Korhonen
    Kirsi Leivonen
    Jan Tollet
    Tero Järvinen
    Minna Korkiakoski-Västi
    Jukka Lindberg
    Jari Jokela
    Max Lönnqvist
    Mikko Komulainen
    Timo Aronkytö
    Juha Jolkkonen
    Matti Bergendahl

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    18.12.2023
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa


    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

  3. Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    25.10.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin

    25.10.2023

    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.

    Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.

    Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon

    Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.

    Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.

    Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä

    Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.

    Henkilöstö kehittämisen etulinjassa

    Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.

    Osallisuuden lisäämistä jatketaan

    Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.

    Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa. 

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
    25.10.2023
    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen


    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...

  4. Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia...

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella

    17.10.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella

    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä.

    Kuva: STM.

    17.10.2023

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia kustannuksia myös sellaisten työnantajien osalta, jotka eivät kuulu Heta-liittoon (Henkilökohtaisen avustajien työnantajien liitto ry).

    Suurin osan henkilökohtaisen avun työnantajista kuuluu Heta-liittoon ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n solmimaan valtakunnalliseen työehtosopimukseen. Osa työnantajista ei kuitenkaan kuulu mihinkään liittoon ja työehtosopimukseen.

    Työnantajamallissa hyvinvointialue korvaa vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset lakisääteisine maksuineen ja korvauksineen. 
    Lapin kunnissa Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien henkilökohtaisten avustajien palkat ovat vaihdelleet jonkin verran. Kun järjestämisvastuu on siirtynyt hyvinvointialueelle, palkat yhtenäistetään.

    Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien henkilökohtaisten avustajien tuntipalkka on 1.1.2023 alkaen 11.31 €. Lisäksi noudatetaan avustajien työsuhdetta sääteleviä työsopimus-, työaika-, työturvallisuus-, työterveyshuolto- ja vuosilomalakeja.

    Jos työnantaja haluaa tehdä työsopimuksen suuremmalla tuntipalkalla tai tuntimäärällä, mihin hyvinvointialue on sijaismaksajana sitoutunut, vastaa työnantaja kustannuksista itse.

    Oima-tiimi tarkistaa Heta-liittoon kuulumattomien osalta työehtosopimukset takautuvasti. Osalle henkilökohtaisista avustajista on saatettu maksaa työsopimuslaista poikkeavia palkanlisiä illoilta tai lauantailta. Virheellisesti maksetut lisät joudutaan perimään takaisin.

    Lapin hyvinvointialue/Oima
    oima@lapha.fi
    p. 040 649 5032 (arkisin klo 9–11, 12–15)

    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä. Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella
    17.10.2023
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia...
    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä.

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella


    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia kustannuksia myös sellaisten työnantajien osalta, jotka eivät kuulu Heta-liittoon (Henkilökohtaisen avustajien työnantajien liitto ry). Suurin osan henkilökohtaisen avun työnantajista kuuluu Heta-liittoon ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n solmimaan valtakunnalliseen työehtosopimukseen. Osa työnantajista ei kuitenkaan kuulu mihinkään liittoon ja työehtosopimukseen. ...

  5. Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn
    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn....

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn

    21.9.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn

    21.9.2023

    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

    Terve Suomi -tutkimuksen osallistujat on poimittu Digi- ja väestötietoviraston tiedoista satunnaisesti. Tutkimukseen valitut muodostavat pienoiskuvan Suomessa asuvasta väestöstä. On tärkeää, että jokainen kutsun saanut osallistuu tutkimukseen. Vastaamalla kyselyyn voit edistää rovaniemeläisten hyvinvointia ja vaikuttaa siihen, millaisia palveluja Rovaniemen kaupunki jatkossa tarjoaa. Näin asukkaiden terveydestä ja hyvinvoinnista voidaan huolehtia parhaiten.


    Tutkimuksen toteuttavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Rovaniemen kaupunki. Tutkimuksesta saatavien tietojen avulla Rovaniemen kaupunki seuraa asukkaidensa terveyttä ja hyvinvointia ja hyödyntää tuloksia, kun se kehittää palveluita. 


    Tuloksia julkaistaan keväällä 2024


    Terve Suomi -tutkimuksesta tehdään joka toinen vuosi kansallinen kysely. Edellinen kysely toteutettiin syksyllä 2022. Rovaniemi on yksi kaupungeista, jotka ovat tämän lisäksi tilanneet erilliskyselyn seuratakseen tarkemmin oman alueensa asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia. 


    Tuloksia raportoidaan keväällä 2024 THL:n verkkosivuilla. Kaupungit saavat tulokset käyttöönsä hyödynnettäväksi päätöksenteossa. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa vastauksista. 


    Lisätietoja:
    Terve Suomi -tutkimus (THL.fi)

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn
    21.9.2023
    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn....

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn


    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.