Toimistopalvelut
Toimistopalvelut
Toimistopalvelut tuottaa Lapin hyvinvointialueen toimialoille, vastuualueille ja palvelualueille hallinnon tukipalveluja, kuten asianhallinta- ja yleishallinnon palveluja sekä asiakasmaksupalveluja.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö huolehtii sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen laskutuksista sekä laskuihin ja palveluseteleihin liittyvistä tukipalveluista.
Yhteystiedot
Liittyvät palvelut
Ajankohtaista aiheesta
-
Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja...
Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
Lue lisää16.7.2025
Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
16.7.2025
Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja tilapalveluiden asukasvuokratiimille. Samalla alueella käynnistyy vuokrasopimusten vaiheittainen uusiminen vuosina 2025–2026, tavoitteena sopimusehtojen yhtenäistäminen ja kustannusten kattaminen.
Lapin hyvinvointialueen asukasvuokraukseen liittyvät asiat keskitetään vaiheittain kiinteistö- ja tilapalveluihin. Muutoksen myötä asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat 11.8.2025 alkaen. Jatkossa kaikki vuokrasopimuksiin liittyvät yhteydenotot hoidetaan keskitetysti asukasvuokratiimin kautta.
Uudet yhteystiedot 11.8.2025 alkaen:
- Sähköposti: asukasvuokraus@lapha.fi
- Puhelin: 040 563 0893. Avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12.
Asiakaspalvelu palvelee vuokrasopimuksiin ja vuokran laskuttamiseen liittyvissä asioissa.
Vuokrasopimuksia uusitaan vaiheittain
Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on 26.2.2025 (110 §) päättänyt, että erityisryhmien ympärivuorokautiseen palveluasumiseen tarkoitetuissa kiinteistöissä asukkailta perittävien vuokrien täytyy jatkossa kattaa hyvinvointialueelle aiheutuvat kulut. Asukasvuokrasopimuksia tullaan uusimaan portaittain vuosien 2025 ja 2026 aikana.
Nykyisissä sopimuksissa on paljon vaihtelua, ja uusimisen myötä:
- Vuokrasopimusehdot yhtenäistyvät
- Vuosittaiset korotukset voivat olla korkeintaan 15 % tai 60 € kuukaudessa
Lisätietoja: kiinteistö- ja tilapäällikkö Anu Lumimäki, 040 670 5173, anu.lumimaki@lapha.fi
Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
16.7.2025Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja...16.7.2025
Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja tilapalveluiden asukasvuokratiimille. Samalla alueella käynnistyy vuokrasopimusten vaiheittainen uusiminen vuosina 2025–2026, tavoitteena sopimusehtojen yhtenäistäminen ja kustannusten kattaminen.
-
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuunLapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.
Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.
Asiakaslaskun oikaisu
Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan
- perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun
- laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)
- kopio laskusta, jos mahdollista
- asiakkaan yhteystiedot
Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.
Muutoksenhaku asiakasmaksuun
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.
Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?
- sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut
- terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
- asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin
Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.
Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.
Näin haet muutosta asiakasmaksuun
Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.
Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen.
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...
-
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

16.1.2025
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.
Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti:
Asumisen tuki
YlläpitomaksuRyhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kkYlläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä
tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.
Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).
Valmennus
Toteutuneiden kustannusten mukaan
Ateriapalvelut
Asumispalvelun ateriahinnat:
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €
- Päivällinen 5,75 €
- Iltapala 2,65 €
Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
- Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.
Päiväaikainen toiminta
Päivä ja -työtoiminta
- 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk
Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta
- Välipala 1,10 €/päivä
Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä
- ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
ylläpidon)
- osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta
täyttäneiltä)Omaishoidon vapaan aikainen hoito
12,80 €/vrk
Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.
Lisätietoja
Itäinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
kati.aikio@lapha.fi
040 533 0091
Lounainen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
eija.lampela@lapha.fi
040 547 2484Kaakkoinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
maija.tervo@lapha.fi
040 582 6351Pohjoinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
henri.muotka@lapha.fi
040 489 5181Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
mirja.kangas@lapha.fi
040 660 9720 Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
16.1.2025Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.