Navigointivalikko

Tutkimus ja kehittämishankkeet

kehittämishankkeet-banneri

Tutkimus- ja kehittämishankkeet

Lapin hyvinvointialueen kehittämis- ja innovaatiopalvelut ovat sitoutuneet edistämään sosiaali- ja terveydenhuollon kehitystä ja hyvinvointia. Yhdessä voimme luoda kestäviä ja innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin!

Ihmiset kokouksessa

Kehittäminen ja hankkeet pääsivu

Kehittäminen ja hankkeet

Lapin hyvinvointialueella panostamme alueemme sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuslaitoksen kehitystä tukevaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Hyvinvointialueella tehtäväalansa TKI-toiminta on lakisääteistä, ja toimintamme perustuu valtakunnallisiin tavoitteisiin sekä laaja-alaiseen yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa.

Toteutamme monipuolisia kehittämishankkeita, ja teemme tiivistä yhteistyötä yritysten, kuntien, yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä julkisten toimijoiden kanssa. Vastaamme kehittämisen ja hankehallinnan toimintamalleista, hallinnoimme hankesalkkua ja koordinoimme ulkoisen hankerahoituksen hakemista ja käyttöä.

Sisältöjulkaisija

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 593 5775

Sähköposti

jaana.leinonen@lapha.fi

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 593 5775

Sähköposti

jaana.leinonen@lapha.fi

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 646 3906

Sähköposti

rea.karanta@lapha.fi

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 646 3906

Sähköposti

rea.karanta@lapha.fi

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

0405167841

Sähköposti

riikka.h.poikela@lapha.fi

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

0405167841

Sähköposti

riikka.h.poikela@lapha.fi

Ajankohtaiset uutiset

Ajankohtaiset uutiset

Sisältöjulkaisija

  1. Pelastuslaitosten paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto voitti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon
    Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on voittanut Sosiaali- ja...

    Pelastuslaitosten paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto voitti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon

    13.12.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Pelastuslaitosten paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto voitti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon

    Kolme paloriskiasumisen verkoston jäsentä poseeraa ja esittelee diplomia kameralle.

    Kuva: Suomen Palopäällystöliitto, Joel Kauppinen

    13.12.2024

    Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on voittanut Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon 2024. Lapin pelastuslaitoksen verkoston edustaja oli vastaanottamassa palkintoa kuluneella viikolla.

    Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on kehittänyt aktiivisesti yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan sekä pelastuslaitosten välillä. Verkosto on järjestänyt koulutuksia ja seminaareja paloriskiasiakkaan tunnistamiseen sekä paloriskitapauksista ilmoittamisesta pelastusviranomaiselle. Verkosto on edistänyt suomalaista asumisen paloturvallisuutta ja saanut vähennettyä palokuolemia.

    Paloriskiasumisen asiantuntijaverkoston jäsenet ovat kehittämishenkisiä ammattilaisia, jotka pyrkivät parantamaan paloriskiasujan osallisuutta valvontaprosessissa sekä sujuvoittamaan moniviranomaisyhteistyötä. Verkosto on myös laatinut paloriskiasumisen oppaan, joka on saatavilla maksutta verkossa.

    Perusteet palkinnolle

    Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinto voidaan myöntää taholle, joka on tehnyt esimerkillistä onnettomuuksien ehkäisytyötä sosiaali- ja terveysalalla ja täten estänyt tai rajoittanut vahinkojen määrää tai toiminut ansiokkaasti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuden kehittämiseksi tai kehittänyt sosiaali- ja terveysalan turvallisuutta edistävän laitteen tai toimintatavan.

    Kolme paloriskiasumisen verkoston jäsentä poseeraa ja esittelee diplomia kameralle. Pelastuslaitosten paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto voitti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon
    13.12.2024
    Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on voittanut Sosiaali- ja...
    Kolme paloriskiasumisen verkoston jäsentä poseeraa ja esittelee diplomia kameralle.

    Pelastuslaitosten paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto voitti sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon


    Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on voittanut Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon 2024. Lapin pelastuslaitoksen verkoston edustaja oli vastaanottamassa palkintoa kuluneella viikolla. Paloriskiasumisen asiantuntijaverkosto on kehittänyt aktiivisesti yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan sekä pelastuslaitosten välillä. Verkosto on järjestänyt koulutuksia ja seminaareja paloriskiasiakkaan tunnistamiseen sekä paloriskitapauksista...

  2. Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan

    9.12.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan

    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti.

    9.12.2024

    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.

    Lapin hyvinvointialueen strategian mukaisesti hyvinvointialueen tavoitteena on yhdistää sosiaali- ja terveyshuollon digipalvelut merkittäväksi palvelukanavaksi ja yhtenäistää palveluprosessit. Käyttöön otettava digialusta on tässä keskeinen.

    – Olemme erittäin iloisia, että Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon digialustan tuottajaksi. On hienoa päästä kehittämään alueen asukkaiden palveluja yhdessä hyvinvointialueen kanssa, sanoo Terveystalon julkisten digipalvelujen liiketoimintajohtaja Jani Kykyri.

     Lapin hyvinvointialueen asukkaille digialusta tarkoittaa sitä, että sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioitaan voi jatkossa hoitaa yhden sovelluksen kautta esimerkiksi mobiililaitteilla. Muun muassa erilaiset etävastaanotot ja palveluihin ohjaaminen voivat tapahtua digialustan kautta. Digitaalisesti voi myös ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa, jolloin moni vaiva ja asiointi hoituu kokonaan etänä.

    – Asiakkaalle digialusta sujuvoittaa ja usein nopeuttaa asiointia. Hyvinvointialueelle digiratkaisu tuo tehokkuutta ja laatua. Myös ammattilaiset hyötyvät sujuvuudesta ja uudesta työkalusta, Kykyri sanoo.

    Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhdestä kanavasta

    Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö kilpailutti digiasiointialustan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä, joka mahdollisti joustavan vuoropuhelun tarjoajien kanssa. Menettelyn avulla digialustan vaatimukset voitiin räätälöidä käyttäjälähtöisesti ja Lapin erityispiirteet huomioiden.

    – Meillä on jo pitkään tehty hyvin edistyksellistä kehitystyötä digitaalisten palvelujen osalta. Nyt tehty päätös tulee entisestään edistämään alueemme digikehitystä sekä tähän liittyviä palveluja. Visiomme on, että lähitulevaisuudessa digitaaliset palvelut voisivat tulla yhden kanavan kautta, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.

    Digialusta sisältää mobiilisovelluksen ja web-käyttöliittymän hyvinvointialueen palveluihin. Alusta otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2025 aikana.

    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti. Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
    9.12.2024
    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...
    Kämmen jonka päällä teksti Digipalvelut ja pinkki loiste-elementti.

    Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan


    Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.

  3. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    10.12.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    10.12.2024

    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. 

    Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.  

    Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.  

    Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista. 

    - Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.  

    Näin chat toimii 

    Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää. 

    Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.  

    Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.  

    - Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.  

    Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi  

    Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat   

    Maanantai – torstai klo 8–14  

    Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13  

    Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle  Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina. 

    Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi 

    Anna palautetta ja vaikuta 

    Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.  

    Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.  

    Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.   

    Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen. 

     

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    10.12.2024
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille


    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.  Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...