Navigointivalikko

Tutkimus ja kehittämishankkeet

kehittämishankkeet-banneri

Tutkimus- ja kehittämishankkeet

Lapin hyvinvointialueen kehittämis- ja innovaatiopalvelut ovat sitoutuneet edistämään sosiaali- ja terveydenhuollon kehitystä ja hyvinvointia. Yhdessä voimme luoda kestäviä ja innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin!

Ihmiset kokouksessa

Kehittäminen ja hankkeet pääsivu

Kehittäminen ja hankkeet

Lapin hyvinvointialueella panostamme alueemme sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuslaitoksen kehitystä tukevaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Hyvinvointialueella tehtäväalansa TKI-toiminta on lakisääteistä, ja toimintamme perustuu valtakunnallisiin tavoitteisiin sekä laaja-alaiseen yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa.

Toteutamme monipuolisia kehittämishankkeita, ja teemme tiivistä yhteistyötä yritysten, kuntien, yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä julkisten toimijoiden kanssa. Vastaamme kehittämisen ja hankehallinnan toimintamalleista, hallinnoimme hankesalkkua ja koordinoimme ulkoisen hankerahoituksen hakemista ja käyttöä.

Sisältöjulkaisija

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 593 5775

Sähköposti

jaana.leinonen@lapha.fi

Jaana Leinonen

tutkimusjohtaja

Tutkimus- ja kehittämispalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 593 5775

Sähköposti

jaana.leinonen@lapha.fi

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 646 3906

Sähköposti

rea.karanta@lapha.fi

Rea Karanta

kehittämispäällikkö

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

040 646 3906

Sähköposti

rea.karanta@lapha.fi

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

0405167841

Sähköposti

riikka.h.poikela@lapha.fi

Riikka Poikela

erityisasiantuntija

Kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Yhteystiedot


Matkapuhelinnumero

0405167841

Sähköposti

riikka.h.poikela@lapha.fi

Ajankohtaiset uutiset

Ajankohtaiset uutiset

Sisältöjulkaisija

  1. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    10.12.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    10.12.2024

    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. 

    Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.  

    Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.  

    Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista. 

    - Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.  

    Näin chat toimii 

    Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää. 

    Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.  

    Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.  

    - Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.  

    Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi  

    Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat   

    Maanantai – torstai klo 8–14  

    Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13  

    Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle  Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina. 

    Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi 

    Anna palautetta ja vaikuta 

    Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.  

    Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.  

    Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.   

    Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen. 

     

    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin. Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
    10.12.2024
    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
    Graafinen kaaviokuva, joka avaa missä tarpeissa voi ottaa yhteyttä Sairaanhoitaja-chattiin.

    Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille


    Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.  Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...

  2. Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu

    19.11.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu

    19.11.2024

    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.

    Lapin pelastuslaitos on luonut matkailijoille suunnatut turvallisuusohjeet Lapin-lomalle. Ohjeissa kehotetaan matkailijoita varautumaan talvisiin olosuhteisiin ulkoillessa sekä liikenteessä, tutustumaan majoituksien tulisijojen sekä saunan turvalliseen käyttöön ja testaamaan palovaroittimet. Lisäksi siinä annetaan vinkkejä talviaktiviteettien turvallisuuteen, kuten pulkkailuun ja retkeilyyn. Turvallisuusohjeilla pyritään ennaltaehkäisemään mahdollisia matkailuun liittyviä onnettomuuksia.

    Ohjeesta on saatavilla painettava esite, digiesite sekä animaatiovideo. Materiaalit löytyvät Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuilta.

    Lapin pelastuslaitokselta toivotaan, että erityisesti matkailualan toimijat ottaisivat materiaalit käyttöönsä ja jakaisivat materiaaleja turisteille omien palvelujensa yhteydessä. Parhaiten matkailijat tavoitetaan paikoista ja palveluista, joita he käyttävät vieraillessaan Lapissa. Lapin pelastuslaitos painattaa jaettavia turvallisuusesitteitä Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokentille marraskuun aikana sekä julkaisee somekanavissaan turvallisuusaiheisia lyhytvideoita.

    Materiaaleja kannattaa ottaa myös käyttöön Airbnb-asunnoissa. Esitteen tai qr-koodilla varustetun julisteen voi tulostaa oman vuokrakohteen pöydälle tai esittelykansioon. Tällä tavalla toimimalla tavoitettaisiin mahdollisimman iso osa matkailijoista. Myös jokainen lappilainen voi osallistua osaltaan esimerkiksi jakamalla turvallisuusohjeita sosiaalisessa mediassa ja tarvittaessa puuttumalla onnettomuusalttiiseen käyttäytymiseen neuvomalla, tai vaarallisissa tilanteissa soittamalla hätänumeroon.

    – Lapin matkailusesonki on meidän kaikkien yhteinen ponnistus. Kestävään matkailuun kuuluu myös turvallisuudesta huolehtiminen. Pelastuslaitos haluaa rohkaista kaikkia toimimaan vastuullisesti ja ennaltaehkäisemään matkailuun liittyviä onnettomuuksia, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.

    Matkailijoiden turvallisuusmateriaaleja saa painattaa ja jakaa vapaasti. Myös muokkaaminen esimerkiksi eri kieliversioiksi on sallittua. Tärkeintä on, että turvallisuusviesti leviää mahdollisimman laajasti matkailijoille.

    Viime vuonna pilotti

    Lapin pelastuslaitos tuotti viime vuonna matkailijoille suunnatun turvallisuusesitteen pilotin. Esitteellä oli erittäin kova kysyntä ja se nähtiin tarpeelliseksi.

    Tänä vuonna esitteen sisältöä vielä hienosäädettiin ja se laitettiin kieliversioineen jaettavaksi Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuille. Turvallisuusviestinnältä toivottiin myös monikanavaisuutta, joten tänä vuonna Lapin pelastuslaitos tilasi myös turvallisuusanimaation matkailijoille.

    – Toivomme, että animaatio tavoittaa matkailijoita, mutta erityisesti matkailijoiden lapsia. Lapsilla on hyvät hoksottimet ja he usein muistuttavat meitä aikuisia toimimaan ohjeiden mukaan, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.

    Lapin poliisilaitos, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen kaupunki, Visit Rovaniemi, Kemijoki Oy, Lapland Safaris, Finavia, Liikenneturva ja Lapin Vapaaehtoinen pelastuspalvelu ovat olleet mukana ideoimassa tämän vuoden materiaalien sisältöjä.

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
    19.11.2024
    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu


    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.

  3. Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu
    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa...

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu

    15.9.2022

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu

    15.9.2022

    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa tuodaan esille lapha.fi-verkkosivustoa, ja Lapin hyvinvointialue on kirjoitettu tunnukseen myös kolmella saamen kielellä.

    Visuaalisen ilmeen päävärit ovat tumman sininen ja vaalean punainen, ja niitä täydentää ripaus kirkkaan keltaista. Ulkoasu viestii välittämisestä, luotettavuudesta ja pohjoisuudesta. Muotoilussa on myös pyritty selkeyteen ja että ilme on helposti tunnistettavissa. Ilmeen on suunnitellut rovaniemeläinen mainostoimisto Flatlight Creative House. Työtä on ohjannut hyvinvointialueen valmistelijoista ja luottamushenkilöistä koottu ohjausryhmä sekä kaksi lappilaisille järjestettyä strategiakyselyä.

    Lapin hyvinvointialueen logo. Puoleksi sinisen ja puoleksi vaaleanpunaisen taustan päällä keltainen loiste-elementti, jonka keskellä lukee lapha.fi.


     

    Lapha.fi on haluttu nostaa tunnukseen, sillä se on hyvinvointialueen internetsivujen osoite ja lisäksi työntekijöiden ja luottamushenkilöiden sähköpostiosoitteet ovat lapha.fi-päätteiset. Lapha toimii monissa epävirallisissa yhteyksissä myös hyvinvointialueen kutsumanimenä pitkän Lapin hyvinvointialue -nimen sijaan.

    Ilme pohjautuu vahvasti Lapin luontoon ja alueen ainutlaatuisiin luonnonilmiöihin: kaamokseen, pakkaspäivän revontulten loistoon ja keskiyön aurinkoon. Värit ovat löydettävissä pohjoisen luonnosta eri vuodenaikoina.

    -Olemme iloisia rohkeasta ja modernista ilmeestä, joka on saanut ennakkoesittelyissä jo laajaa kiitosta, hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Riitta Muhonen toteaa tyytyväisenä.

    -Tunnuksen Valo-elementissä voi nähdä vuodenaikojen sekä kuun ja auringon syklin. Valo-elementillä olemme halunneet tuoda esiin meissä pohjoisen ihmisissä olevaa luontaista lämpöä ja ystävällisyyttä, ja sillä on mahdollisuus viestiä hyvinvointialueen toimintakulttuurista, Flatlight Creative Housen Art Director Toni Rantanen kertoo.

    Uusi ilme alkaa näkyä vähitellen hyvinvointialueen viestinnässä kuten sosiaalisen median kanavissa, lehti-ilmoituksissa, esitteissä ja tapahtumissa. Nyt julkaistu visuaalinen ilme on vain osa brändiä, joka täydentyy myöhemmin muun muassa perusviesteillä ja sloganeilla.

    Lapin hyvinvointialueen mustavalkoinen tunnus, jossa loiste-elementti sekä teksti lapha.fi. Lisäksi Lapin hyvinvointialue suomeksi ja kolmella saamenkielellä.

    Sinisellä taustalla valkoisella Lapin hyvinvointialueen tunnus. Vasemmassa reunassa valkoinen loiste-elementti sekä teksti lapha.fi. Lisäksi teksti Lapin hyvinvointialue suomeksi ja kolmella saamenkielellä.


     

    Lisätietoja:

    hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Riitta Muhonen, riitta.muhonen@lapha.fi, 050 524 5270

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu
    15.9.2022
    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa...

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu


    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa tuodaan esille lapha.fi-verkkosivustoa, ja Lapin hyvinvointialue on kirjoitettu tunnukseen myös kolmella saamen kielellä.