Navigointivalikko

Navigointivalikko

Veteraanien palvelut

Navigointivalikko

Veteraanien palvelut

Veteraanien palvelut

Rintamaveteraanien käytettävissä ovat samat palvelut kuin kaikilla ikääntyneillä, mutta palveluiden myöntämisperusteet eroavat. Palveluiden tavoitteena on tukea monipuolisesti rintamaveteraanin kotona selviytymistä.

Kenelle ja millä ehdoin

Veteraanit saavat palveluita palveluntarpeen perusteella riippumatta tuloista ja varallisuudesta. Palveluista ei myöskään peritä asiakasmaksua. Tämä koskee rintamaveteraaneja, joilla on rintamasotilastunnus, rintamapalvelustunnus tai rintamatunnus.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta:

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Pohjoinen)

Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Salla)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kemin veteraanipalvelut

Soittamalla saat yhteyden veteraanipalvelujen sosiaaliohjaajaan. Jos et tavoita veteraanipalvelujen työntekijää, voit olla yhteydessä ikäihmisten palveluntarpeen arviointiin tai kotihoitokeskuksen esihenkilöön.

Tapaamiset ja kotikäynnit sovitaan etukäteen.

Normaalit aukioloajat

Veteraanipalvelujen sosiaaliohjaaja
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän veteraanien ja sotainvalidien kuntoutus

Saat yhteyden veteraanikuntoutukseen puhelimitse tiistaisin. Veteraanien kuntoutusmuotoja ovat laitos-, ryhmä- ja yksilökuntoutus sekä jalkahoidot.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 12:00 - 13:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen Ikäkeskuksen palveluohjaaja

Ota yhteyttä palveluohjaajaan veteraaniasioissa ja yli 65-vuotiaiden kuljetuspalveluasioissa.

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Muonion ikääntyneiden palvelujen suunnittelija

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen suunnittelijaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 08:00 - 16:00

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden palvelujen palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • palveluvastaava (kotihoidon lähiesihenkilö)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sallan ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sodankylän kuntoutus- ja apuvälinepalvelut

Saat yhteyden kuntoutus- ja apuvälinepalvelujen työntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Tarvitset toiminta-, fysio- ja puheterapiaan lähetteen terveydenhuollon ammattilaiselta joko perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta.

Apuvälinepalvelussa voit asioida palveluaikoina ilman ajanvarausta. Arvioinnin apuvälineen tarpeesta tekee terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi fysioterapeutti tai toimintaterapeutti.

Normaalit aukioloajat

Fysioterapia
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 14:00
Apuvälinearviot ja -lainaus sekä apuvälineiden palautukset
  • Maanantai 09:00 - 11:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00
  • Perjantai 12:00 - 14:00
Apuvälinepalvelujen palautuseteisen aukioloajat
  • Maanantai - Lauantai 08:00 - 17:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15, 99100 KITTILÄ

Kemin keskustan palvelutalo

Keskustan palvelutalo tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista.

Myös ikääntyneiden palvelutarpeen arvioinnin ja palveluneuvonnan tiimi toimii keskustan palvelukeskuksen tiloissa. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen etukäteen soittamalla.

Osoite

Sauvosaarenkatu 25, 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

Ikäihmisten palveluntarpeen arviointi ja palveluneuvonta
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Sodankylän terveyskeskus - hyvinvointikeskus Sopukka

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.

Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.

Osoite

Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Sopukan pääoven aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 07:00 - 18:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Osoite

Piiskuntie 2, 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Rovaniemen pienteollisuustalo, Piekkari

Rovaniemen pienteollisuustalo Piekkarissa toimii kunnan terveydenhuollon, ikäihmisten ja vammaissosiaalityön palveluyksiköitä.

Osoite

Pohjolankatu 2, 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Hammashoitolan aukioloajat
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 15:00
  • Perjantai 08:00 - 14:30
Ikäihmisten neuvontapiste Nestori
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutuspalvelut, laboratoriopalvelut, neuvolapalvelut, perhe- ja mielenterveysklinikan palvelut, potilasasiamiehen palvelut, röntgenpalvelut, suun terveydenhuollon palvelut, työterveyshuollon palvelut, vuodeosastopalvelut, kotihoidon sekä kotisairaalapalvelut.

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Osoite

Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Normaalit aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Lisätiedot

Ikäihmisten palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Hyvinvointikeskus Lapponiassa, puhelimitse, sähköpostitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Palvelun aukioloajat
Palveluohjaaja tavattavissa Hyvinvointikeskus Lapponiassa ajanvarauksella
  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 16:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kemin veteraanipalvelut

Soittamalla saat yhteyden veteraanipalvelujen sosiaaliohjaajaan. Jos et tavoita veteraanipalvelujen työntekijää, voit olla yhteydessä ikäihmisten palveluntarpeen arviointiin tai kotihoitokeskuksen esihenkilöön.

Tapaamiset ja kotikäynnit sovitaan etukäteen.

Normaalit aukioloajat

Veteraanipalvelujen sosiaaliohjaaja
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän veteraanien ja sotainvalidien kuntoutus

Saat yhteyden veteraanikuntoutukseen puhelimitse tiistaisin. Veteraanien kuntoutusmuotoja ovat laitos-, ryhmä- ja yksilökuntoutus sekä jalkahoidot.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 12:00 - 13:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen Ikäkeskuksen palveluohjaaja

Ota yhteyttä palveluohjaajaan veteraaniasioissa ja yli 65-vuotiaiden kuljetuspalveluasioissa.

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Muonion ikääntyneiden palvelujen suunnittelija

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen suunnittelijaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 08:00 - 16:00

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden palvelujen palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin puhelimitse arkipäivisin.

  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • palveluvastaava (kotihoidon lähiesihenkilö)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sallan ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sodankylän kuntoutus- ja apuvälinepalvelut

Saat yhteyden kuntoutus- ja apuvälinepalvelujen työntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Tarvitset toiminta-, fysio- ja puheterapiaan lähetteen terveydenhuollon ammattilaiselta joko perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta.

Apuvälinepalvelussa voit asioida palveluaikoina ilman ajanvarausta. Arvioinnin apuvälineen tarpeesta tekee terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi fysioterapeutti tai toimintaterapeutti.

Normaalit aukioloajat

Fysioterapia
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 14:00
Apuvälinearviot ja -lainaus sekä apuvälineiden palautukset
  • Maanantai 09:00 - 11:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00
  • Perjantai 12:00 - 14:00
Apuvälinepalvelujen palautuseteisen aukioloajat
  • Maanantai - Lauantai 08:00 - 17:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00
Veteraanien palvelut

Asiakasmaksut

Asiakasmaksut

UKK: Rintamaveteraanien maksuttomat palvelut

Veteraaneilta, partisaanihyökkäysten uhreilta ja karjan evakuointiin sotatoimialueelta osallistuneilta ei peritä seuraavia asiakasmaksuja edellyttäen, että henkilö on esittänyt edelletyt todistukset;


• hampaiden tarkastus, ehkäisevä hoito, proteettiset toimenpiteet (Asetus 9 §)
• sosiaali- ja terveyskeskuksen lääkäripalvelu (ml. kiire vastaanotto)
• erikoissairaanhoidon poliklinikkakäynti

Lue lisää asiakasmaksuista

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Lue lisää

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaiset kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa. 

    Jokaiselle kuljetuspalveluja käyttävälle asiakkaalle on toimitettu kuljetuspalvelukortin mukana henkilökohtainen tiedote. 


    Matkan tilaaminen matkapalvelukeskuksesta

    • Puhelimitse (016) 860 2060. Numeroon voi jättää myös soittopyynnön.  Avoinna 24/7. 
    • Sähköpostitse matkapalvelukeskus.rovaniemi@lapha.fi. Sähköpostia ei lueta virka-ajan ulkopuolella.  

     
    Tilausaika  

    • Vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa.  
    • Pikatilausta voi käyttää asioilta lähtiessä (lähtöosoite muu kuin kotiosoite). Tällöin auto tulee viimeistään 30 minuutin kuluttua tilauksesta, riippuen nouto-osoitteen sijainnista.  
       

    Kun tilaat matkaa, ilmoita matkapalvelukeskukseen  

    • nouto-osoite, määränpää ja kellonaika  
    • henkilömäärä sekä kuljetukseen tulevat apuvälineet ja muut tilaa vievät tavarat  
    • kuljetukseen liittyvät erityistarpeet  
    • onko varattuna tietty aika asioinnille (esim. kampaaja, junalle meno jne.) 
    • jos matkan aikana tulee pysähdyksiä (10 min. tai yli 10 min.)  
    • jos mukana on vammaispalvelulain perusteella teille myönnetty henkilökohtainen avustaja  
    • jos tilaat useamman matkan samalla kertaa. Paluumatkan voi tilata yhdessä menomatkan kanssa. 

     
    Matkojen yhdistäminen 

    Matkoja järjestetään yhdistelemällä samaan suuntaan ja aikaan matkustavia asiakkaita ns. kimppakyyteihin. Asiakkaiden ehdottamista matkojen yhdistelyistä asiakkailta ei peritä matkan omavastuuta.  

     
    Pysähdys matkan aikana  

    Asiakkalla on yhdensuuntaisen matkan aikana oikeus yhteen (1) matkan varrella olevaan korkeintaan kymmenen minuutin (10 min.) maksuttomaan pysähdykseen. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia (yli 10 min.) varten keskeyttää yhdensuuntaisen matkan ja tämän jälkeen alkaa uusi matka. Pysähdyksestä on ilmoitettava matkapalvelukeskukseen matkaa tilattaessa.  
     

    Saattaja matkassa  

    Jos asiakkaalla on oikeus saattajaan, saattaja voi matkustaa mukana ilman maksua. Mukana voi olla vain yksi saattaja. Muut kanssanne matkustavat maksavat oman osuuden koko taksimatkan hinnasta. Saattaja tulee kyytiin nouto-osoitteestanne tai ajettavan reitin varrelta. Saattaja voidaan kuitenkin ottaa kyytiin ja jättää kyydistä matkareitin varrella, mikäli tämä on mahdollista tehdä 10 minuutin pysähdyksen sallimissa puitteissa.

    Mikäli saattajan käyttöön oikeutetulla asiakkaalla ei ole käytettävissä saattajaa, asiakas voi saada kuljettajalta tarvitsemansa saattoavun. Saattoavulla tarkoitetaan asiakkaan turvallista saattamista lähtöpaikasta (esim. kotiovelta autoon ja autosta määränpäähän (esim. kotiovelle). 

    Saattajana voi toimia henkilö, joka ei ole itse kuljetuspalvelun saaja ja on kykenevä toimimaan saattajana. Saattajan iän ja toimintakyvyn on oltava sellainen, että hän suoriutuu saattamisesta oman ja saatettavan turvallisuuden vaarantumatta. Mikäli teillä on oikeus käyttää kuljettajaa saattajana, ei mukana voi olla muuta saattajaa.  
     

    Kuljetuspalvelukortti  

    Kuljetuspalvelukortin tulee olla mukana aina, kun käytätte kuljetuspalvelua. Kuljettaja kuittaa matkan kortilta matkan jälkeen. Kuljetuksia saa käyttää vain kortinomistaja. Kortti on henkilökohtainen eikä sitä saa antaa muiden käyttöön. Kortinomistajan tulee olla aina mukana kuljetuksessa.   

     
    Olosuhteiden muutos  

    Kuljetuspalveluja saavan tai hänen asioitaan hoitavan henkilön on ilmoitettava välittömästi Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluihin kaikista kuljetuspalveluun liittyvistä muutoksista (esim. osoitteen tai kotikunnan muuttumisesta, toimintakyvyn muutoksista, pitkäaikaishoitoon siirtymisestä tai kuljetuspalvelutarpeen lakkaamisesta). Tietojen perusteella Lapin hyvinvointialueen viranhaltija arvioi, edellyttääkö muutos kuljetuspalvelupäätöksen tarkistamista.  


    Omavastuu  

    Lapin hyvinvointialue perii kuljetuspalvelun omavastuuosuuden jälkikäteen siten, että Lapin hyvinvointialue lähettää niistä laskun asiakkaan kotiin kuukausittain tai viimeistään silloin, kun omavastuuosuuksien määrä on vähintään 5 euroa kuukaudessa. 

     
    Lisämaksut 

    Jos kuljetuspalvelumatkasta aiheutuu lisämaksuja, asiakas maksaa ne itse. Normaaleista liikkumiseen tarkoitetuista apuvälineistä ei peritä lisämaksua.  
     

    Invakuljetus  

    Kuljettaja noutaa asiakkaan turvallisesti noutokohteesta sijaitsevasta huoneistosta autoon ja autosta perille määränpääosoitteeseen perille. Kuljettaja huolehtii asianmukaisen kiinnitysjärjestelmän pyörätuolille ennen matkan alkamista.  

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa
    25.1.2024
    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä...

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa


    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

  2. Yli 64-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli luovutti suosituksensa ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona
    Lapin hyvinvointialueella kokeiltiin uutta asukkaiden osallistamisen tapaa – asukaspaneelia. Ensimmäinen...

    Yli 64-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli luovutti suosituksensa ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona

    24.1.2024

    Lue lisää

    Yli 64-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli luovutti suosituksensa ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona

    24.1.2024

    Asukaspaneelin laatima suositus luovutettiin Lapin hyvinvointialueelle 23.1.2024. Suosituksen vastaanotti hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela.

    Lapin hyvinvointialueella kokeiltiin uutta asukkaiden osallistamisen tapaa – asukaspaneelia. Ensimmäinen asukaspaneeli keskusteli hyvään ja turvalliseen ikääntymiseen liittyvistä teemoista ja laati hyvinvointialueelle suosituksen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona.

    Lapin hyvinvointialueen ensimmäiseen asukaspaneeliin osallistui 45 lappilaista 20 kunnasta. Kutsu asukaspaneeliin lähetettiin 3000 satunnaisesti valitulle yli 64-vuotiaalle lappilaiselle. Kutsun perusteella ilmoittautuneista valittiin asukaspaneelin osallistujat huomioiden iän, asuinpaikan ja sukupuolen.

    Asukaspaneeli sai Lapin hyvinvointialueelta syksyllä 2023 tehtäväkseen laatia suosituksen ikääntyneiden hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. Asukaspaneeli kokoontui syksyn 2023 aikana kolme kertaa Torniossa, Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Ivalossa. Osallistujat tapasivat heitä lähimpänä olevalla paikkakunnalla sekä saivat keskustella etäyhteyden avulla muiden paikkakuntien osallistujien kanssa.

    – Saimme kokoon keskustelevan ja aktiivisen porukan. Vanhemman väen viisaus ja elämänkokemus oli selvästi valjastettuna hyvään tarkoitukseen. Satunnaisotannalla oli mahdollisuus tavoittaa mukaan myös heitä, jotka eivät yleensä osallistu vaikuttamiseen, iloitsee projektiasiantuntija Pia Yliräisänen-Seppänen.

    3000 vuotta elämänkokemusta

    Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäinen asukaspaneelin laatima suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona on julkaistu. Suositus luovutettiin hyvinvointialuejohtaja Jari Jokelalle 23.1.2024.

    – Laskeskelin tuossa, että jos tässä 45 ihmistä on ollut mukana ja kaikkien ikä on yli 64, ehkä siellä seitsemänkymmenen paikkeilla, niin tässä on yli 3000 vuotta elämänkokemusta, joka näihin kansiin on kasattu. On todella hienoa, että tällainen joukko on aikaansa tähän käyttänyt, Jokela sanoi osallistujia kiittäessään.

    Suositus on asukaspaneelin yhteisen työn tulos ja se edustaa koko asukaspaneelin yhteistä näkemystä. Lapin hyvinvointialueen työntekijät ovat koonneet yhteenvedon, mutta eivät ole tuottaneet siihen sisältöä tai päättäneet sen sisällöstä. Suositus tullaan toimittamaan alueen päättäjien, kuntien ja muiden sidosryhmien tiedoksi. 

    Asukaspaneeli on toteutettu yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. 

    Tutustu suositukseen.

    Video julkistamistilaisuudesta on katsottavissa YouTubessa 5.2.2024 saakka.

    Asukaspaneelikokeilusta:
    projektiasiantuntija Pia Yliräisänen-Seppänen
    040 147 3371
    pia.yliraisanen-seppanen@lapha.fi

    Yli 64-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli luovutti suosituksensa ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona
    24.1.2024
    Lapin hyvinvointialueella kokeiltiin uutta asukkaiden osallistamisen tapaa – asukaspaneelia. Ensimmäinen...

    Yli 64-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli luovutti suosituksensa ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona


    Lapin hyvinvointialueella kokeiltiin uutta asukkaiden osallistamisen tapaa – asukaspaneelia. Ensimmäinen asukaspaneeli keskusteli hyvään ja turvalliseen ikääntymiseen liittyvistä teemoista ja laati hyvinvointialueelle suosituksen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona.

  3. Talousneuvolatoiminta alkaa Lapin hyvinvointialueella
    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsimme ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvolatoiminta alkaa Lapin hyvinvointialueella

    8.1.2024

    Lue lisää

    Talousneuvolatoiminta alkaa Lapin hyvinvointialueella

    8.1.2024

    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsimme ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvolatoiminta käynnistyy Lapin hyvinvointialueella. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.

    Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida anonyymisti. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa on mukana talous- ja velkaneuvonta, Ulosottolaitos sekä Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö ja Kela.

    Talousneuvola toimii Rovaniemellä Kauppakeskus Rinteenkulmassa Ohjaamon tiloissa, osoitteessa Koskikatu 25, 2. kerros. 

    Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 14–16.

    Miten voit asioida Talousneuvolassa:

    •    Tule käymään Ohjaamon tiloissa Rinteenkulmassa
    •    Soita 040 684 9992
    •    Lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi.

    Talousneuvolatoiminta alkaa Lapin hyvinvointialueella
    8.1.2024
    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsimme ratkaisuja yhdessä!

    Talousneuvolatoiminta alkaa Lapin hyvinvointialueella


    Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsimme ratkaisuja yhdessä!

  4. Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä
    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää...

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä

    3.1.2024

    Lue lisää

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä

    3.1.2024

    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää henkilöä esittämään rikosrekisteriotteensa.

    Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta tulee voimaan 1.1.2024. Tämän jälkeen sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajana toimivalla työnantajalla on oikeus, ja yli kolmen kuukauden mittaisissa työ- tai palvelussuhteissa velvollisuus, pyytää työntekijää esittämään itsestään rikosrekisteriotteen.

    Iäkkäiden kanssa työskentelyä varten otetta voi hakea Oikeusrekisterikeskukselta vasta lain voimaantulon jälkeen vuonna 2024. Vammaisten henkilöiden kanssa työskentelevien osalta oikeus ja velvollisuus rikosrekisteriotteen tarkistamiseen tulee voimaan 1.1.2025.

    Rikosrekisteriote pyydetään esitettäväksi silloin, jos työtehtäviin kuuluu pysyväisluontoisesti ja olennaisesti iäkkäiden henkilöiden avustamista, tukemista, hoitoa tai muuta huolenpitoa tai muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa iäkkään henkilön kanssa. Otetta voi vaatia esitettäväksi ainoastaan sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajana toimiva työnantaja.

    Työntekijän rikosrekisteriote annetaan vain henkilölle itselleen. Ote on tarkoitettu esitettäväksi ainoastaan työnantajalle, työnantaja ei saa ottaa otteesta jäljennöstä. Rikosrekisteriote on palautettava otteen esittäneelle henkilölle viipymättä. Ote on voimassa kuusi kuukautta.

    Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta koskee myös siviilipalvelukseen otettavia.

    Lisätietoa: Oikeusrekisterikeskus.

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä
    3.1.2024
    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää...

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä


    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää henkilöä esittämään rikosrekisteriotteensa.

  5. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    28.12.2023

    Lue lisää

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    28.12.2023

    Kuvituskuva laskin.

    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa. 

    Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa. 

    Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia. 

    Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia. 

    Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi. 

    Maksukatto 

    Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Maksuttomat palvelut 

    Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia. 

    Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä. 

    Kuvituskuva laskin. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    28.12.2023
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
    Kuvituskuva laskin.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa


    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.