Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Sisältöjulkaisija

  1. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    11.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    11.6.2025

    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

    Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.

    DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo. 

    Digipalvelut helpottavat arkea 

    Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun. 

    DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava. 

    - Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. 

    Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle 

    DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen. 

    Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.  

    Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen

    Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.

    Uusia palveluja avautuu kuukausittain 

    Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.  

    Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.  

    Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa 

    Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut 

    Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan. 

    DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi 

    Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin. 

    Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue 

    Latauslinkit

    App Store -sovelluskauppa: lataa tästä

    Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    11.6.2025
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen


    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

  2. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    26.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    Nainen ja mies älypuhelimella.

    26.6.2025

    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

    Vuonna 2024 jo 38,4 % Lapin asukkaista oli asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.  

    Tulokset ovat selvästi nousujohteisia verrattuna vuoden 2020 ja 2022 lukuihin, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Terve Suomi -tutkimuksen raportista

    Lapin hyvinvointialueen strategiassa korostuu tavoite, että ihmiset pääsevät vaikuttavien palvelujen piiriin yhdellä yhteydenotolla. Kasvava digipalvelujen käyttö tukee tätä tavoitetta. 

    Vuosi 

     Miehet (%) 

    Naiset (%) 

    Yhteensä (%) 

    2020 

    22,6 

    32,1 

    27,3 

    2022 

    31,6 

    40,0 

    36,2 

    2024 

    30,1 

    45,7 

    38,4 

    Käyttö kasvaa tasaisesti: asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, % palveluja käyttäneistä. Lähde: THL:n Terve Suomi -tutkimuksen tulostaulukko.  

    Tuloksia hyödynnetään yhteisessä kehittämistyössä 

    Digitalisaatio on merkittävä kehittämisteema Lapin hyvinvointialueella. Sen tueksi toimii oma Digitaaliset palvelut -yksikkö, joka kehittää sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluja yhteistyössä muiden yksiköiden ja kumppaneiden kanssa.  

    Terve Suomi -tutkimuksen tulokset vahvistavat, että digipalvelujen kehittämisellä on vaikuttavuutta. Tulokset tukevat esimerkiksi digipalvelujen kehittämistyön suuntaamista ja laajentamista. Kehittämistyötä tehdään esimerkiksi VASA2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle –hankkeessa.  

    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke on tukenut kehittämistyötä tiiviissä yhteistyössä palvelutoiminnan ja Digitaaliset palvelut -yksikön kanssa. Yhteistyö on mahdollistanut uusien digipalvelujen kehittämisen ja pilotoinnin, kuten etätapaamisten ja Sairaanhoitaja-chatin käyttöönoton.  

    Esimerkiksi perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, joka rakentuu etätapaamisten hyödyntämiselle, on tuonut konkreettisia tuloksia: odotusaika palvelujen piiriin pääsyyn on lyhentynyt merkittävästi, ja palvelun saatavuus sekä toteutuksen joustavuus ovat parantuneet. Myös lääkärien etävastaanotot perusterveydenhuollossa ovat jalkautuneet hyvin käytäntöön. Ne ovat parantaneet palvelujen saatavuutta erityisesti haja-asutusalueilla ja lisänneet asukkaiden yhdenvertaisuutta palvelujen saavutettavuudessa. 

    Terve Suomi -tutkimuksesta 

    Terve Suomi -tutkimus on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama kansallinen kyselytutkimus. Se tuottaa ajankohtaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palveluista sekä niissä tapahtuneista muutoksista. 

    Kuva 1, Kuva

    Kuvateksti: VASA2-hankkeen päätavoitteena on kehittää palvelujen saatavuutta ja hoitoon pääsyä Lapissa. Rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä. 

     

    Nainen ja mies älypuhelimella. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    26.6.2025
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...
    Nainen ja mies älypuhelimella.

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa


    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

  3. Muutoksia Simon terveysasemalla asiointiin
    Simon terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla...

    Muutoksia Simon terveysasemalla asiointiin

    23.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Muutoksia Simon terveysasemalla asiointiin

    23.6.2025

    Simon terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin 27.6.2025 alkaen. Muutoksia on terveysaseman aukioloajoissa, toimistopalveluissa sekä puhelinpalvelussa. 

    Terveysaseman ja puhelinpalvelun uudet aukioloajat: 

    • arkisin ma-to klo 8–16 
    • perjantaisin sekä arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 

    Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. 

    Aika vastaanotolle tulee varata aina etukäteen soittamalla numeroon 016 860 4150. Soitamme takaisin saman arkipäivän aikana. 

    Suosittelemme hoitamaan kiireettömät asiat klo 10 jälkeen. 

    Varatulle ajalle saapuessa ei tarvitse ilmoittautua. 

    Toimistopalvelut ovat avoinna arkisin klo 8–14. 

    Terveysaseman ollessa kiinni ja tarvitset ohjeita äkillisen sairastumisen tai tapaturman hoidossa, tai harkitset lähtöä päivystykseen, ole yhteydessä päivystysapuun numeroon 116 117. 

    Hätätapauksissa yhteys 112. 

     

    Muutoksia Simon terveysasemalla asiointiin
    23.6.2025
    Simon terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla...

    Muutoksia Simon terveysasemalla asiointiin


    Simon terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin 27.6.2025 alkaen. Muutoksia on terveysaseman aukioloajoissa, toimistopalveluissa sekä puhelinpalvelussa.  Terveysaseman ja puhelinpalvelun uudet aukioloajat:  arkisin ma-to klo 8–16  perjantaisin sekä arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15  Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.  Aika vastaanotolle tulee varata aina etukäteen...

  4. Ylitornion terveysasemalla asiointi muuttuu
    Terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin...

    Ylitornion terveysasemalla asiointi muuttuu

    18.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ylitornion terveysasemalla asiointi muuttuu

    18.6.2025

    Terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin 27.6.2025 alkaen. Muutoksia on terveysaseman aukioloajoissa ja puhelinpalvelussa.

    Terveysaseman ja puhelinpalvelun uudet aukioloajat

    • arkisin ma-to klo 8–16 
    • perjantaisin sekä arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 

    Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Aika vastaanotolle tulee varata aina etukäteen soittamalla. 

    Alueet ovat samat kuin ennenkin. 

    Soita 

    • 1. alueen puhelinpalvelu 016 860 4231 
    • 2. alueen puhelinpalvelu 016 860 4232 
    • 3. alueen puhelinpalvelu 016 860 4233 
    • Toimisto 016 860 4230 

    Sinulle soitetaan takaisin saman päivän aikana. Puhelinpalvelussa voit valita, onko asiasi 

    1. Kiireetön eli kiireetön ajanvaraus vastaanotolle, esimerkiksi pitkäaikaissairauden kontrolliin
    2. Kiireellinen eli asiasi tarvitsee hoitoa 1–3 päivän sisällä 
    3. Toimisto eli reseptiasiat, laboratorion ja röntgenin ajanvaraus, potilasasiakirjat ja taksikeskusasiat 

    Suosittelemme hoitamaan kiireettömät asiat klo 10 jälkeen. 

    Varatulle ajalle saapuessa ei tarvitse ilmoittautua.

    Terveysaseman toimisto palvelee arkisin ma–pe klo 8–14. 

    Terveysaseman ollessa kiinni

    Jos tarvitset ohjeita äkillisen sairastumisen tai tapaturman hoidossa, tai harkitset lähtöä päivystykseen, niin ole yhteydessä päivystysapuun numeroon 116 117. Muuten ole yhteydessä terveysasemalle seuraavana arkipäivänä. Hätätilanteessa soita aina 112.

    Ylitornion terveysasemalla asiointi muuttuu
    18.6.2025
    Terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin...

    Ylitornion terveysasemalla asiointi muuttuu


    Terveysasemalla kehitetään avovastaanoton palveluja ja tämä tuo mukanaan muutoksia vastaanotolla asiointiin 27.6.2025 alkaen. Muutoksia on terveysaseman aukioloajoissa ja puhelinpalvelussa.

  5. Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin
    Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään...

    Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin

    11.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin

    11.6.2025

    Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään kesäkuun 2025 aikana Lapin hyvinvointialueen itse tuottamissa palveluissa.

    Terveysasemien aukioloajat yhtenäistyvät kesäkuun aikana niin, että yhteyden terveysasemalle saa jatkossa

    • maanantaista torstaihin klo 8–16,
    • perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15.

    Muutos ei koske ulkoisten palveluntuottajien terveysasemia eli Kemiä, Keminmaata, Torniota, Posiota ja Tervolaa.

    Terveysasemien kiirevastaanotot ovat toiminnassa entiseen tapaan.

    Löydät terveysasemien yhteystiedot ja aukioloajat sivulta Hoitajan ja lääkärin kiireetön vastaanotto
    Samalle sivulle päivitämme myös kuntakohtaisia uutisia muutoksen etenemisestä.

    Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin
    11.6.2025
    Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään...

    Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin


    Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään kesäkuun 2025 aikana Lapin hyvinvointialueen itse tuottamissa palveluissa. Terveysasemien aukioloajat yhtenäistyvät kesäkuun aikana niin, että yhteyden terveysasemalle saa jatkossa maanantaista torstaihin klo 8–16, perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15. Muutos ei koske ulkoisten palveluntuottajien terveysasemia eli Kemiä, Keminmaata, Torniota, Posiota ja...

Kaikki ajankohtaiset - Nappi