Potilas- ja sosiaaliasiavastaava neuvoo asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa, kanteluiden ja potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä sekä tarvittaessa avustaa muistutusten laatimisessa.
Ota yhteyttä potilas- ja sosiaaliasiamiesvastaavaan, jos tarvitset lisätietoa oikeuksistasi sosiaali- ja terveydenhuollossa tai olet tyytymätön saamaasi hoitoon, palveluun tai kohteluun. Potilas- ja sosiaaliasiamiesvastaava ei tee päätöksiä, ei myönnä etuuksia eikä voi muuttaa tai puuttua hoitopäätöksiin tai viranomaisten tekemiin päätöksiin.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavapalvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia.
Kenelle ja millä ehdoin
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelut on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueen asukkaille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Valittuna: Kaikki
Valittuna
Toimi näin
Ota ensisijaisesti suoraan yhteyttä yksikköön, jossa olet asiakkaana tai potilaana kokemasi tilanteen selvittämiseksi.
Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan puhelimitse tai asioimalla digipalvelun kautta. Voit ottaa yhteyttä myös lähettämällä sähköpostia osoitteisiin potilasasiavastaava@lapha.fi tai sosiaaliasiavastaava@lapha.fi. Ethän lähetä henkilötietoja tai muuta salassa pidettävää tietoa sähköpostitse.
Potilasasiavastaavan neuvonta ja asiointi (alueellinen)
Potilasasiavastaavan neuvonta on henkilökohtaista neuvontaa ja apua. Jos olet kokenut tulleesi väärin kohdelluksi terveyshuollon palveluissa, voit selvitellä tilannetta potilasasiavastaavan kanssa. Potilasasiavastaava pyrkii selventämään päätöksen perusteita sekä Suomen lain ja kunnassa vallalla olevien käytäntöjen taustoja.
Palvelu on käytössä koko hyvinvointialueella.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaaliasiavastaavan neuvonta ja -asiointi (alueellinen)
Sosiaaliasiavastaavan neuvonta on henkilökohtaista neuvontaa ja apua sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa.
Palvelu on käytössä koko hyvinvointialueella.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lapin keskussairaalassa tarjoamme erikoissairaanhoidon palveluita. Pääsääntöisesti hoitoon tarvitset lähetteen, mutta päivystyspalvelut ovat kaikille avoimia.