Lue ja kuittaa OmaKannassa ilmoitus, jossa kerrotaan tietojesi käytöstä
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisilleRovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.
Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.
Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista.
- Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.
Näin chat toimii
Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää.
Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.
- Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.
Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi
Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat
Maanantai – torstai klo 8–14
Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13
Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina.
Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi
Anna palautetta ja vaikuta
Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.
Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.
Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.
Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen.
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...
-
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut yhtenäistyvät, Omaolo-palvelun käyttö muuttuuLapin hyvinvointialueella valmistaudutaan digitaalisen sote-keskuksen avaamiseen vuodenvaihteessa. Yksi osa...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut yhtenäistyvät, Omaolo-palvelun käyttö muuttuu
20.5.2024
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut yhtenäistyvät, Omaolo-palvelun käyttö muuttuu
20.5.2024
Lapin hyvinvointialueella valmistaudutaan digitaalisen sote-keskuksen avaamiseen vuodenvaihteessa. Yksi osa tätä muutosta on, että digitaalisia yhteydenottokanavia ammattilaisiin yhdenmukaistetaan. Tavoitteena on tarjota asukkaille digipalvelut yhdestä kanavasta.
Mikä muuttuu?
Omaolon kautta yhteydenotto terveydenhuollon ammattilaiseen on päättymässä ja muutos toteutuu vaiheittain eri kunnissa. Ensimmäisenä muutos on tullut voimaan 21.5. alkaen Enontekiön ja Muonion kunnissa. Torstaista 6.6. alkaen muutos koskee Inarin, Kittilän, Ranuan ja Ylitornion kuntien asukkaita sekä 1.7. Sodankylän kuntaa.
Enontekiöllä, Inarissa, Kittilässä, Muoniossa ja Sodankylässä digitaalinen yhteydenotto paikallisten hoito-ohjeiden saamista varten tapahtuu jatkossa omavirtu.fi -palvelussa. Huomaathan, että Omaolon oirearvioiden kansalliset suositukset ja niiden tallentaminen itselle on mahdollista myös jatkossa.
Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, joka on käytössä Lapin hyvinvointialueella. Omaolo tarjoaa tukea oma- ja itsehoitoon sekä auttaa tarvittaessa saamaan yhteyden julkisen terveydenhuollon ammattilaisiin.
Lisätietoa käytössä olevista sähköisistä yhteydenottokanavista saa omasta hoitoyksiköstä ja kuntakohtaisesti lapha.fi/digipalvelut.
Omaolon oirearviot, terveystarkastus, palveluarviot sekä hyvinvointivalmennukset ovat edelleen asukkaidemme käytössä itsehoidon ja oma-arvioinnin tukena.
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut yhtenäistyvät, Omaolo-palvelun käyttö muuttuu
20.5.2024Lapin hyvinvointialueella valmistaudutaan digitaalisen sote-keskuksen avaamiseen vuodenvaihteessa. Yksi osa...Lapin hyvinvointialueen digipalvelut yhtenäistyvät, Omaolo-palvelun käyttö muuttuu
Lapin hyvinvointialueella valmistaudutaan digitaalisen sote-keskuksen avaamiseen vuodenvaihteessa. Yksi osa tätä muutosta on, että digitaalisia yhteydenottokanavia ammattilaisiin yhdenmukaistetaan. Tavoitteena on tarjota asukkaille digipalvelut yhdestä kanavasta.