Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
31.5.2023

Nuoret pelaamassa Hyvinvointia! -peliä. Kuvaaja Werneri Turunen.
Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
31.5.2023
Lapin hyvinvointialue tarjoaa lappilaisille toisen asteen opiskelijoille ja yläkoululaisille mahdollisuuden osallistua palvelustrategian kehittämiseen. Osallistuminen tapahtuu Hyvinvointia! -virtuaalipelin kautta.
Pelin voi tilata jo nyt ennakkoon pelattavaksi elokuussa, koulujen alkaessa. Lapin hyvinvointialue toimittaa pelin tilanneille opettajille ohjeet, pelilinkin sekä johdantovideon aiheeseen.
Peli on pelattavissa Seppo.io-oppimisalustalla selaimen kautta. Peliaika on suunniteltu 45 minuutin oppitunnin mittaiseksi.
Hyvinvointia! -peli on toteutettu Lapin hyvinvointialueen ja Kohti nuorten hyvinvointialuetta -hankkeen yhteistyössä.
–Peli mahdollistaa nuorten laajan kuulemisen ja nuorten mielipiteiden keräämisen. Se on helppo, oppitunneilla pelattava virtuaalipeli, jossa opettajilta ei tarvita ennakkoon pelialustan tuntemista, toteaa Laura Saartoala, osallisuuden asiantuntija Nuorten Suomi ry:stä.
Pelin voi tilata jo nyt ennakkoon tästä linkistä.
Nuorten Suomi ry pyrkii edistämään nuorten toimijuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Kenen mielipidettä kysytään?
Hyvinvointia! -peli toteutetaan elokuun puolivälissä, 14.–25.8.2023, yhteistyössä Lapin yläkoulujen ja oppilaitosten kanssa. Kohderyhmänä ovat 13–19-vuotiaat nuoret.
Opettaja tai muu ryhmän vetäjä pitää alustuksen, jonka jälkeen peli pelataan pienemmissä ryhmissä keskustellen tai itsenäisesti omalta laitteelta.
– Nuorilla on paljon sanottavaa erityisesti heitä koskevista palveluista. Kohderyhmän nuoret eivät vielä pääse äänestämään aluevaaleissa, joten tarjoamme heille nyt ainutlaatuisen mahdollisuuden vaikuttaa heille suunnattuihin palveluihin, toteaa Lapin hyvinvointialueen osallisuuden ja vaikuttamisen erityisasiantuntija Heljä Rahikkala.
Hyvinvointia! -pelissä nuoret saavat tietoa hyvinvointialueista. Kuvaaja Werneri Turunen.
Lapin hyvinvointialue hyödyntää pelin kautta nousevia nuorten mielipiteitä muun muassa valmisteilla olevassa hyvinvointialueen palvelustrategiassa, osallisuusohjelmassa ja hyvinvointisuunnitelmassa.
Nuorten ääntä kuullaan myös Lapin hyvinvointialueen nuorisovaltuustolta. Nuorisovaltuusto on mukana pelin suunnittelussa ja tulosten jatkokäsittelyssä.
Tavoitteena osallistaa satoja nuoria
Virtuaalipelissä nuoret saavat tietoa hyvinvoinnin eri näkökulmista ja pääsevät kertomaan omia näkemyksiään palveluiden kehittämisen tueksi. Lapissa pelattavassa pelissä kysytään nuorten mielipidettä erityisesti alueen palveluverkostoihin ja muihin hyvinvointiin liittyviin asioihin. Tavoitteena on pelin kautta osallistaa satoja nuoria.
Seppo.io on oppimiseen ja koulutukseen suunniteltu oppimisalusta pelillisen opetuksen toteuttamiseen. Peleissä yhdistyvät tavoitteellinen toiminta, oman osaamisen käyttäminen ja yhdessä tekeminen.
Nuorten Suomi on valtakunnallinen nuorisoalan asiantuntijaorganisaatio, joka pyrkii edistämään nuorten toimijuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Lisätietoja:
- Heljä Rahikkala, Erityisasiantuntija, Lapin hyvinvointialue, p. 040 670 4054, helja.rahikkala@lapha.fi
- Laura Saartoala, Osallisuuden asiantuntija, Nuorten Suomi ry, p. 044 012 4609, laura.saartoala@nuortensuomi.fi

31.5.2023

Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
Lapin hyvinvointialue tarjoaa lappilaisille toisen asteen opiskelijoille ja yläkoululaisille mahdollisuuden osallistua palvelustrategian kehittämiseen. Osallistuminen tapahtuu Hyvinvointia! -virtuaalipelin kautta. Pelin voi tilata jo nyt ennakkoon pelattavaksi elokuussa, koulujen alkaessa. Lapin hyvinvointialue toimittaa pelin tilanneille opettajille ohjeet, pelilinkin sekä johdantovideon aiheeseen. Peli on pelattavissa Seppo.io-oppimisalustalla selaimen kautta. Peliaika on suunniteltu 45...