Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Sisältöjulkaisija

  1. Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin

    27.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin

    27.3.2025

    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa ovat olleet käytössä aluehallituksen hyväksymät yhtenäiset palveluiden myöntämisen perusteet vuoden 2023 alusta alkaen. Ohjeita on selkiytetty vuonna 2024.

    Myöntämisperusteet ohjaavat palveluiden järjestämistä hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden ja päätösten mukaisesti. Yhtenäisillä perusteilla hyvinvointialue voi varmistaa, että palvelujen järjestäminen toteutuu mahdollisimman yhdenvertaisesti eri puolilla Lappia.

    Hyvinvointialue on perehdyttänyt ikääntyneiden palvelujen ammattilaisia hyödyntämään myöntämisen perusteita ja peilaamaan perusteita yksilöllisesti iäkkään kokonaisvaltaiseen elämäntilanteeseen ja toimintakyvyn eri osa-alueiden tunnuslukuihin.

    -Tavoitteena on järjestää ja tarjota iäkkään tarpeita vastaavia, voimavaroja ja vahvuuksia tukevia oikea-aikaisia palveluita iäkkäälle sopivalla tavalla, Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala toteaa.

    Lapin hyvinvointialueella iäkkäiden palvelutarvetta arvioidaan tasavertaisesti ja kokonaisvaltaisesti hyödyntämällä muun muassa kansainvälisesti käytössä olevaa RAI-arviointia. RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument, eli se tarkoittaa asiakkaan arvioinnin välineistöä.

    RAI-arviointi kertoo iäkkään fyysisestä, psyykkisestä, kognitiivisesta sekä sosiaalisesta toimintakyvystä. Sen avulla saadaan tietoa myös iäkkään terveydentilasta, olemassa olevista palveluista, läheisten antamasta avusta sekä kotiympäristöön liittyvistä mahdollisista haasteista. Palvelutarpeen selvittämiseen osallistuu tarpeen mukaan moniammatillinen tiimi Lapin hyvinvointialueen ammattilaisia.

    RAI-arvioinnin tekeminen on osa ikääntyneen palvelutarpeen arviointia. Työkalun hyödyntämisen lisäksi ammattilaiset selvittävät palvelutarpeen aina iäkkään kanssa vuorovaikutuksessa, kysellen, kuunnellen ja havainnoiden. Työntekijät hyödyntävät lisäksi aiempia asiakirjoja sekä osallistavat mahdollisuuksien mukaan myös läheisiä. Arviointi tuo esille iäkkään vahvuudet ja voimavarat, jolloin hyvinvointialue voi toteuttaa oikeanlaista palvelua oikeaan aikaan.

    Asiakkaan toiveiden kuuleminen on keskeistä sekä osana toimintakykyarviointia että osana palvelupäätöstä. RAI-arvioinnin tuloksen ja merkityksen käsittely asiakkaan kanssa kertoo asiakkaalle, mikä on ammattihenkilön tulkinta asiakkaan voimavaroista ja palvelutarpeesta. Samalla asiakas saa perustelut palvelupäätökselle.

    -Yhdenmukaisella tavalla toimiessa voimme varmistaa iäkkäiden yhdenvertaisen aseman. Monipuolisen arvioinnin myötä pystymme kohtelemaan iäkkäitä samalla yhdenvertaisesti mutta toisaalta yksilöllisesti palveluita järjestäessä, Marjala toteaa.

    Arviointia tehdään aina iäkkään hakiessa palveluja, säännöllisesti palvelujen piirissä puolivuosittain tai jos asiakkaan vointi muuttuu oleellisesti. Yhdenmukaisen ja säännöllisen arvioinnin myötä muutokset toimintakyvyssä ja voinnissa nousevat hyvin esiin, jolloin ammattilaiset voivat hyödyntää arviointitietoa myös ennaltaehkäisevästi.

    Lainsäädäntö ohjaa toimintaa

    Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista velvoittaa käyttämään RAI-arviointivälineistöä iäkkään palvelutarvetta selvittäessä. Palveluntarpeiden selvittämisestä vastaa sosiaalihuollon tai terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettujen lakien tarkoittama ammattihenkilö, jolla on laaja-alaista asiantuntemusta. Laki myös velvoittaa, että palveluntarpeen selvittämisestä vastaavan työntekijän täytyy toimia iäkkään tarpeita vastaavasti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.

    Sosiaalihuoltolain mukaisten iäkkäiden säännöllisten palvelujen tarve täytyy selvittää lain edellyttämällä tavalla. Ammattilainen tekee yksilöllisen palvelupäätöksen selvitykseen perustuen ja myöntämisperusteisiin peilaten.

     

    Lisätietoja

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala, annukka.marjala@lapha.fi, 040 836 0821

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
    27.3.2025
    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin


    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

  2. Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa on uusia puhelinnumeroita syyskuun alusta lähtien.

    • Pelkosenniemen ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 745 9980
    • Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 192 9839

    Soittoaika maanantaista perjantaihin klo 911.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    28.8.2024
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa


    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

  3. Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Aluehallitus on vahvistanut toukokuun lopussa useita täsmennyksiä ja muutoksia sosiaalipalveluissa käytössä oleviin palvelusetelisääntökirjoihin. 

    Palvelusetelisääntökirjojen yleinen osio on päivitetty, ja se liitetään kaikkiin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjoihin. Keskeisimmät muutokset liittyvät muun muassa hintakattoon, palvelusopimuksen irtisanomisaikaan ja asiakastietojen käsittelyyn, palvelutuottajaksi hakeutumiseen ja palvelutuottajaa koskeviin velvoitteisiin, matkakorvausten laskutuksiin, hintojen muutoksiin ja voimassaoloaikaan sekä palvelujen omavastuuseen. 

    Tukipalvelujen sääntökirjan muutoksia 

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirjan muutokset liittyvät muun muassa asiointipalvelun nimeen sekä siivouspalvelujen palvelukuvaukseen. Asiointipalvelut voidaan muuttaa asiointi- ja saattajapalveluiksi. Siivouspalveluja koskien palveluntuottaja siivoaa omilla välineillään ja pesuaineillaan, jos asiakas ei halua, että siivouksessa käytetään hänen siivousvälineitään.  

    Ikääntyneiden sääntökirjan muutoksia

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirjan muutokset koskevat yhteisöllistä asumista. Työnantajan on huolehdittava, että toimintayksikössä on riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä työvuoron vastuuhoitaja, jolla on tarvittava tutkinto ja lääkehoitovastuu. Henkilökunnan pitää osata tehdä yhteistyötä asiakkaan, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

    Keskeiset muutokset liittyvät myös RAI-arviointiin ja asiakassuunnitelmaan sekä asumisen järjestämiseen. Palveluntuottajan tehtäviin kuuluu asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja hoidon tarpeeseen vastaaminen. Toimintakykymittarina käytetään RAI-arviointivälineistöä, jonka pohjalta asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma yhteistyössä hoitohenkilökunnan, asiakkaan ja omaisten kanssa. 

    Palvelujen järjestämisessä on huomioitava myös asiakkaan puolison mahdollisuus asua yhdessä puolisonsa kanssa ilman palvelutarvetta. 

    Kotihoidon sääntökirjan muutoksia

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirjan muutoksien mukaan palveluntuottaja soveltaa yleisesti hyväksyttyjä hoitosuosituksia ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksia sekä tänä vuonna julkaistavaa Laatusuositusta aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027.

    Lääkehoidossa Lapin hyvinvointialue ohjaa asiakkaita lääkeannosjakeluun, johon asiakkaalle myönnetään palveluseteli. Tarkennuksia tehtiin myös arviointiin sekä asiakkaan palvelutarpeen muutoksista ilmoittamiseen. 

    Tutustu ikääntyneiden palvelujen sääntökirjoihin:

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirja

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirja

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirja

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    28.6.2024
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin


    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

  4. Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta

    11.6.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta

    11.6.2024

    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Järjestämme Saukodin ja Onnelan asiakkaille ja omaisille tarkoitetun tiedotustilaisuuden keskiviikkona 12.6.2024 alkaen klo 16 Teams-etäyhteydellä sekä Onnelan ruokasalissa. 

    Käymme infossa läpi, millaisia vaikutuksia palvelurakenteen keventäminen voi tuoda Savukosken Saukodin ja Pelkosenniemen Onnelan toimintaan.

    Liity infoon tästä

    Paikalla Onnelassa on palveluvastaava Anita Lindqvist sekä Teams-etäyhteydellä itäisen palvelualueen ikääntyneiden vastuuyksikköjohtaja Maaret Siikaluoma.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta
    11.6.2024
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

    Infotilaisuus Saukodin ja Onnelan suunnitellusta tulevaisuudesta


    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään keskiviikkona 12.6.2024.

  5. Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta

    7.6.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta

    7.6.2024

    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Järjestämme Hannuksenkartanon asiakkaille ja omaisille tarkoitetun tiedotustilaisuuden torstaina 13.6.2024 alkaen klo 16 Hannuksenkartanon ruokasalissa. Tilaisuudessa on tarjolla pullakahvit.

    Käymme infossa läpi, millaisia vaikutuksia palvelurakenteen keventäminen voi tuoda Sodankylän Hannuksenkartanoon ja Veiki-osaston toimintaan.

    Paikalla ovat Hannuksenkartanon palveluvastaava Leena Ollila ja itäisen palvelualueen ikääntyneiden vastuuyksikköjohtaja Maaret Siikaluoma.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta
    7.6.2024
    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

    Infotilaisuus Hannuksenkartanon suunnitellusta tulevaisuudesta


    Tiedotustilaisuus asiakkaille ja omaisille järjestetään torstaina 13.6.2024.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi