Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste avattu Kemissä
Avoimia ovia vietetään keskiviikkona 10.4. klo 14–16.

Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste avattu Kemissä

8.4.2024

Lue lisää

Takaisin edelliselle sivulle

Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste avattu Kemissä

8.4.2024

Avoimia ovia vietetään keskiviikkona 10.4. klo 14–16.

Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste on avattu Kemissä osoitteessa Valtakatu 27.

Palvelemme päivittäin klo 9–12 ajanvarauksella ja puhelimitse p. 016 860 4105 sekä sähköpostitse arviointitiimi.kemi@lapha.fi. 

Kemin asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikäihmisiä ja heidän omaisiaan mm. ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta. Teemme palvelutarpeen arviointeja hakemusten ja yhteydenottojen perusteella.

Toivotamme asiakkaamme tervetulleeksi toimipisteen avoimiin oviin keskiviikkona 10.4.20224 klo 14–16. 

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu!

Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste avattu Kemissä
8.4.2024
Avoimia ovia vietetään keskiviikkona 10.4. klo 14–16.

Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen uusi toimipiste avattu Kemissä


Avoimia ovia vietetään keskiviikkona 10.4. klo 14–16.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Sisältöjulkaisija

  1. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  2. Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä keskiviikkona 25.9.2024. RAI-toimintaa toteutetaan koko Lapin hyvinvointialueella laajasti iäkkäiden palveluissa.

    Lapin hyvinvointialue käyttää RAI-järjestelmiä lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista mukaisesti.

    Mikä on RAI?

    Lyhenne RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument = asiakkaan arviointiväline. RAI on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. 

    Välineistöllä arvioidaan ja havaitaan iäkkäiden henkilöiden palveluntarvetta laajasti eri palveluissa ja niihin ohjautumisissa. Se toimii myös keskustelun ja kohtaamisen välineenä.

    Käytössä Lapin alueella vuoden 2024 alusta

    Yhdenmukaisesti RAI-arviointivälineitä on otettu Lapin alueella käyttöön vuoden 2024 alusta, jolloin koko Lapin hyvinvointialueelle saatiin yhteinen ohjelmistotietokanta. Tätä ennen RAI-arviointeja tehtiin myös säännöllisesti kuntien omissa ohjelmistotietokannoissa. 

    - THL:n rooli RAI-toiminnan yhtenäistämisen tukemisessa on ollut korvaamaton. On hienoa päästä jakamaan saavutuksia ja kertomaan RAI-toiminnan kehittämissuunnitelmista. Toivomme saavamme myös heiltä tukea ja vinkkejä jatkoon, toteaa RAI-koordinaattori Ringa Härkönen

    Palveluiden oikea kohdentuminen

    RAI-arviointien tuottaman tiedon avulla iäkkäiden palveluiden piirissä olevien lappilaisten ikäihmisten palvelut kohdentuvat oikein ja ikääntyneen tarpeet ja toimintakyky tunnistetaan yhdenvertaisesti standardoitua arviointivälinettä käyttäen. 

    - Olemmeko onnistuneet hyödyntämään arviointijärjestelmää siten, että ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan? Entä, miten tietoa on suunniteltu käytettävän toiminnan kehittämisessä, Härkönen pohdiskelee.

    Vierailun tarkoituksena on päästä näyttämään ja kertomaan, missä Lapissa RAI:n kanssa mennään niin ruohonjuuritasolla kuin johdon työpöydälläkin. THL:n asiantuntijat pääsevät tutustumaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön sekä tapaavat ikääntyneiden palveluiden johtoa. 

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.
    24.9.2024
    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.


    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

  3. Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa on uusia puhelinnumeroita syyskuun alusta lähtien.

    • Pelkosenniemen ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 745 9980
    • Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 192 9839

    Soittoaika maanantaista perjantaihin klo 911.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    28.8.2024
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa


    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

  4. Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin

    28.6.2024

    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Aluehallitus on vahvistanut toukokuun lopussa useita täsmennyksiä ja muutoksia sosiaalipalveluissa käytössä oleviin palvelusetelisääntökirjoihin. 

    Palvelusetelisääntökirjojen yleinen osio on päivitetty, ja se liitetään kaikkiin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjoihin. Keskeisimmät muutokset liittyvät muun muassa hintakattoon, palvelusopimuksen irtisanomisaikaan ja asiakastietojen käsittelyyn, palvelutuottajaksi hakeutumiseen ja palvelutuottajaa koskeviin velvoitteisiin, matkakorvausten laskutuksiin, hintojen muutoksiin ja voimassaoloaikaan sekä palvelujen omavastuuseen. 

    Tukipalvelujen sääntökirjan muutoksia 

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirjan muutokset liittyvät muun muassa asiointipalvelun nimeen sekä siivouspalvelujen palvelukuvaukseen. Asiointipalvelut voidaan muuttaa asiointi- ja saattajapalveluiksi. Siivouspalveluja koskien palveluntuottaja siivoaa omilla välineillään ja pesuaineillaan, jos asiakas ei halua, että siivouksessa käytetään hänen siivousvälineitään.  

    Ikääntyneiden sääntökirjan muutoksia

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirjan muutokset koskevat yhteisöllistä asumista. Työnantajan on huolehdittava, että toimintayksikössä on riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä työvuoron vastuuhoitaja, jolla on tarvittava tutkinto ja lääkehoitovastuu. Henkilökunnan pitää osata tehdä yhteistyötä asiakkaan, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

    Keskeiset muutokset liittyvät myös RAI-arviointiin ja asiakassuunnitelmaan sekä asumisen järjestämiseen. Palveluntuottajan tehtäviin kuuluu asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja hoidon tarpeeseen vastaaminen. Toimintakykymittarina käytetään RAI-arviointivälineistöä, jonka pohjalta asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma yhteistyössä hoitohenkilökunnan, asiakkaan ja omaisten kanssa. 

    Palvelujen järjestämisessä on huomioitava myös asiakkaan puolison mahdollisuus asua yhdessä puolisonsa kanssa ilman palvelutarvetta. 

    Kotihoidon sääntökirjan muutoksia

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirjan muutoksien mukaan palveluntuottaja soveltaa yleisesti hyväksyttyjä hoitosuosituksia ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksia sekä tänä vuonna julkaistavaa Laatusuositusta aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027.

    Lääkehoidossa Lapin hyvinvointialue ohjaa asiakkaita lääkeannosjakeluun, johon asiakkaalle myönnetään palveluseteli. Tarkennuksia tehtiin myös arviointiin sekä asiakkaan palvelutarpeen muutoksista ilmoittamiseen. 

    Tutustu ikääntyneiden palvelujen sääntökirjoihin:

    Tukipalvelujen palvelusetelisääntökirja

    Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelisääntökirja

    Kotihoidon palvelusetelisääntökirja

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin
    28.6.2024
    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

    Päivityksiä sosiaalipalvelujen palvelusetelisääntökirjoihin


    Muutokset ovat voimassa kesäkuusta 2024.

  5. Pitkäaikainen laitoshoito loppuu Tornion Suensaaressa ja Kemin Nestorissa
    Uusia pitkäaikaisen laitoshoidon sijoituspäätöksiä Suensaareen tai Nestoriin ei tehdä heinäkuun 2024 alusta...

    Pitkäaikainen laitoshoito loppuu Tornion Suensaaressa ja Kemin Nestorissa

    27.6.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Pitkäaikainen laitoshoito loppuu Tornion Suensaaressa ja Kemin Nestorissa

    27.6.2024

    Uusia pitkäaikaisen laitoshoidon sijoituspäätöksiä Suensaareen tai Nestoriin ei tehdä heinäkuun 2024 alusta eteenpäin.

    Aluehallitus päätti 19.6. kokouksessaan, että Suensaaren palvelukeskuksen 31-paikkainen pitkäaikainen laitoshoito Torniossa puretaan vaiheittain. Asukkaille järjestetään palvelutarpeen mukainen hoiva ympärivuorokautisena palveluasumisena palvelukeskuksessa tai tarvittaessa muissa ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä. Suensaari muuttuu hybridiyksiköksi, jossa tuotetaan ympärivuorokautista palveluasumista ja intervallihoitoa.

    Aluehallitus päätti myös, että Nestorin vanhainkodin 29 laitoshoidon paikkaa Kemissä puretaan ja asiakkaille järjestetään korvaavana palveluna ympärivuorokautista palveluasumista. Jatkossa palvelu toteutetaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä, jotka voivat olla myös yksityisiä sopimusyksiköitä.

    Käytännössä Suensaaressa tai Nestorissa ei tehdä enää uusia pitkäaikaisen laitoshoidon sijoituspäätöksiä heinäkuun 2024 alusta eteenpäin. 

    Jos muutoksenhakuviranomainen kieltää päätösten täytäntöönpanon, päätökset on mahdollista peruuttaa. Lain mukaan pitkäaikainen laitoshoito pitää purkaa vuoden 2027 loppuun mennessä.

    Pitkäaikainen laitoshoito loppuu Tornion Suensaaressa ja Kemin Nestorissa
    27.6.2024
    Uusia pitkäaikaisen laitoshoidon sijoituspäätöksiä Suensaareen tai Nestoriin ei tehdä heinäkuun 2024 alusta...

    Pitkäaikainen laitoshoito loppuu Tornion Suensaaressa ja Kemin Nestorissa


    Uusia pitkäaikaisen laitoshoidon sijoituspäätöksiä Suensaareen tai Nestoriin ei tehdä heinäkuun 2024 alusta eteenpäin.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi