Navigation Menu

Navigation Menu

Kehittäminen ja tutkimus

Kehittäminen ja hankkeet pääsivu

Kehittäminen ja hankkeet

Olemme niin maantieteellisesti kuin toiminnaltamme valtakunnan huipputasoa. Kehitämme jatkuvasti toimintaa asukkaiden ja henkilöstön hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

Hyödynnämme ja hankimme tietoa johtamiseen, tutkimuksiin ja asiakkaiden palvelemiseen. Olemme avoimia  ja työnantajana olemme luotettava ja inhimillinen. 

Tunnemme lappilaiset

Meillä on hyvä tuntemus siitä, keitä lappilaiset ovat, ja järjestämme palvelut asuinpaikasta riippumatta. Huomioimme uudistuksessa kestävän talouden ja turvaamme laadukkaat ja jatkuvat sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut myös tuleville lappilaisille sukupolville.

Olemme tehokkaita ja innostavia. Panostamme kehittämisen asioihin, jotta voimme olla parempia.
Keinojamme ovat:

  • Varhainen toiminta ja ennaltaehkäisy
  • Tiedolla johtaminen
  • Tarveperusteinen resursointi
  • Oikeita asioita oikea-aikaisesti

Jokainen on osa kehitystä – panostamme johtamiskulttuuriin

Meillä on aito kyky uudistua. Vaikeissakaan tilanteissa emme hae ongelmia, vaan etsimme ratkaisuja. Hallitsemme riskit ja tunnistamme virheet, sekä otamme niistä opiksi.

Meillä on huippuluokkaista hanke- ja projektisuunnitteluun sekä potilasturvallisuuteen ja -laatuasioihin keskittynyttä osaamista.

Muutamme johtamiskulttuuria. Meillä esihenkilötyössä:

  • Pääset itse osallistumaan kehittämiseen
  • Työn laatua ja mielekkyyttä tarkastellaan ja hiotaan
  • Pidämme yllä johtamisosaamista
  • Koulutukset ovat esillä yhteisissä foorumeissa

Alaisten sopiva määrä, tiimityöskentely, henkilöstökokemukset ja työssä eteneminen ovat meille tärkeitä kriteereitä.

Kehittämisen ja kaiken työmme opaskirjana toimii Lapin hyvinvointialueen strategia.

Ajankohtaiset uutiset

Ajankohtaiset uutiset

Asset Publisher

  1. Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona
    Asukaspaneeli luovuttaa suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona Lapin...

    Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona

    4.1.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona

    Pariskunta takaa.

    4.1.2024

    Asukaspaneeli luovuttaa suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona Lapin hyvinvointialueelle 23.1. klo 13.

    Yli 65-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli on antanut suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. Suositus luovutetaan julkistamistilaisuudessa Lapin hyvinvointialueelle 23.1. klo 13-14. Julkistamistilaisuus on julkinen ja siihen voi osallistua etäyhteydellä YouTube-kanavallamme. Kesto 1 tunti.

    Osallistumislinkki (YouTube)

    Ohjelmassa:

    • Avaussanat, Heljä Rahikkala, erityisasiantuntija, Lapin hyvinvointialue
    • Katsaus asukaspaneelin toteutukseen, Pia Yliräisänen-Seppänen, projektiasiantuntija, Lapin hyvinvointialue
    • Paneelikeskustelu: asukaspaneelin edustajien kokemuksia asukaspaneelista ja näkemyksiä suosituksesta
    • Sitran puheenvuoro, Perttu Jämsen, asiantuntija, Sitra
    • Suosituksen luovutus, asukaspaneelin edustajat luovuttavat suosituksen hyvinvointialuejohtaja Jari Jokelalle

    Suosituksessa nousevat esille 11 eri osa-aluetta

    Ikääntyneen kotona asumiseen ja arkeen liittyvät aihealueet ovat: 

    • tasa-arvo
    • itsemääräämisoikeus ja yksilöllisyys
    • asumisratkaisut
    • työntekijän toiminta
    • turvallisuus
    • kokonaisvaltainen hyvinvointi
    • arjessa selviytyminen
    • tiedonsaanti, yhteydenotto ja avun pyytäminen
    • digipalvelut
    • yksinäisyys
    • virkeä ja aktiivinen elämä

    Suositus tullaan toimittamaan Lapin hyvinvointialueen päättäjien, alueen kuntien ja muiden sidosryhmien tiedoksi. Suositus on julkinen ja se tulee luettavaksi verkkosivuillemme. 

    Tervetuloa kuulemaan lisää ikääntyneiden ajatuksista hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. 


    Taustaa

    Asukaspaneeli on yksi keino välittää Lapin hyvinvointialueen asukkaiden ääni päätöksentekoon. Asukaspaneelin 45 osallistujaa valittiin satunnaisesti kutsuttujen joukosta huomioiden ikä, asuinpaikka ja sukupuoli. Heille annettiin tehtäväksi keskustella ja laatia suositus ikääntyneiden hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. Osallistujat kokoontuivat syksyn 2023 aikana kolme kertaa Torniossa, Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Ivalossa. Osallistujat tapasivat heitä lähimpänä olevalla paikkakunnalla sekä saivat keskustella etäyhteyden avulla muiden paikkakuntien osallistujien kanssa. Asukaspaneeli on toteutettu Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran ja Lapin hyvinvointialueen yhteistyönä.

     

    Katso video asukaspaneelin tunnelmista syksyllä 2023

     

     

    Pariskunta takaa. Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona
    4.1.2024
    Asukaspaneeli luovuttaa suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona Lapin...
    Pariskunta takaa.

    Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona


    Asukaspaneeli luovuttaa suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona Lapin hyvinvointialueelle 23.1. klo 13.

  2. Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu
    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa...

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu

    15.9.2022

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu

    15.9.2022

    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa tuodaan esille lapha.fi-verkkosivustoa, ja Lapin hyvinvointialue on kirjoitettu tunnukseen myös kolmella saamen kielellä.

    Visuaalisen ilmeen päävärit ovat tumman sininen ja vaalean punainen, ja niitä täydentää ripaus kirkkaan keltaista. Ulkoasu viestii välittämisestä, luotettavuudesta ja pohjoisuudesta. Muotoilussa on myös pyritty selkeyteen ja että ilme on helposti tunnistettavissa. Ilmeen on suunnitellut rovaniemeläinen mainostoimisto Flatlight Creative House. Työtä on ohjannut hyvinvointialueen valmistelijoista ja luottamushenkilöistä koottu ohjausryhmä sekä kaksi lappilaisille järjestettyä strategiakyselyä.

    Lapin hyvinvointialueen logo. Puoleksi sinisen ja puoleksi vaaleanpunaisen taustan päällä keltainen loiste-elementti, jonka keskellä lukee lapha.fi.


     

    Lapha.fi on haluttu nostaa tunnukseen, sillä se on hyvinvointialueen internetsivujen osoite ja lisäksi työntekijöiden ja luottamushenkilöiden sähköpostiosoitteet ovat lapha.fi-päätteiset. Lapha toimii monissa epävirallisissa yhteyksissä myös hyvinvointialueen kutsumanimenä pitkän Lapin hyvinvointialue -nimen sijaan.

    Ilme pohjautuu vahvasti Lapin luontoon ja alueen ainutlaatuisiin luonnonilmiöihin: kaamokseen, pakkaspäivän revontulten loistoon ja keskiyön aurinkoon. Värit ovat löydettävissä pohjoisen luonnosta eri vuodenaikoina.

    -Olemme iloisia rohkeasta ja modernista ilmeestä, joka on saanut ennakkoesittelyissä jo laajaa kiitosta, hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Riitta Muhonen toteaa tyytyväisenä.

    -Tunnuksen Valo-elementissä voi nähdä vuodenaikojen sekä kuun ja auringon syklin. Valo-elementillä olemme halunneet tuoda esiin meissä pohjoisen ihmisissä olevaa luontaista lämpöä ja ystävällisyyttä, ja sillä on mahdollisuus viestiä hyvinvointialueen toimintakulttuurista, Flatlight Creative Housen Art Director Toni Rantanen kertoo.

    Uusi ilme alkaa näkyä vähitellen hyvinvointialueen viestinnässä kuten sosiaalisen median kanavissa, lehti-ilmoituksissa, esitteissä ja tapahtumissa. Nyt julkaistu visuaalinen ilme on vain osa brändiä, joka täydentyy myöhemmin muun muassa perusviesteillä ja sloganeilla.

    Lapin hyvinvointialueen mustavalkoinen tunnus, jossa loiste-elementti sekä teksti lapha.fi. Lisäksi Lapin hyvinvointialue suomeksi ja kolmella saamenkielellä.

    Sinisellä taustalla valkoisella Lapin hyvinvointialueen tunnus. Vasemmassa reunassa valkoinen loiste-elementti sekä teksti lapha.fi. Lisäksi teksti Lapin hyvinvointialue suomeksi ja kolmella saamenkielellä.


     

    Lisätietoja:

    hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Riitta Muhonen, riitta.muhonen@lapha.fi, 050 524 5270

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu
    15.9.2022
    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa...

    Hyvinvointialueemme uusi visuaalinen ilme on julkaistu


    Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa tuodaan esille lapha.fi-verkkosivustoa, ja Lapin hyvinvointialue on kirjoitettu tunnukseen myös kolmella saamen kielellä.

  3. Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä
    Ikäystävällinen Lappi -hanke toteutti kyselyn Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöille kuluneen...

    Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä

    8.11.2023

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä

    Kotihoidon työntekijät Marika Harju ja Raisa Similä.

    8.11.2023

    Ikäystävällinen Lappi -hanke toteutti kyselyn Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöille kuluneen kesän ja alkusyksyn aikana. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöistä kokee pystyvänsä tekemään työnsä riittävän hyvin tällä hetkellä.

    – Kotihoidon työ on niin monipuolista ja vaihtelevaa, ettei siihen ehdi edes leipääntyä, toteavat Marika Harju ja Raisa Similä, jotka molemmat ovat tulleet Ikäystävällinen Lappi -hankkeeseen kehittämään kotona asumista tukevia palveluita suoraan kotihoidon kentältä.

    Hankkeessa toteutetun kyselyn mukaan hyvinvointialueella onkin paljon kokeneita kotihoidon työntekijöitä. Vastaajista noin 50 % on työskennellyt kotihoidossa yli 6 vuotta. Kyselyyn vastasi 252 Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijää.

    Kotihoito ei ole pelkästään fyysisesti asiakkaan kotona tehtävää työtä, vaan teknologia ja etäpalvelut tuovat siihen lisämausteensa. Asiakkaiden terveystiedoista herätteitä tekevää tekoälyä testataan hankkeen tukemana Kemin, Keminmaan ja Simon kotihoidossa. Teknologia myös avaa uusia työn tekemisen tapoja ja mahdollisuuksia esimerkiksi etäkotihoidossa. Lapin hyvinvointialueen kotihoidon toimintaympäristö on moninainen, mikä tarkoittaa myös yksilöllisiä palvelutarpeita. Kotihoidon asiakkuus alkaa aina yksilöllisellä palvelutarpeenarviolla.

    – Parasta työssä ovat asiakkaiden kohtaamiset, keskustelut ja luottamuksen saavuttamisen tunne. Jotkut asiakassuhteet kestävät vuosia, toiset vain pienen hetken, Harju ja Similä kertovat.

    Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijät on otettu mukaan hankkeen toimenpiteiden kehittämiseen erilaisten verkostojen ja työpajojen kautta. Ikäystävällinen Lappi -hankkeessa on työn alla erilaisia kotihoidon työntekijöitä tukevia ratkaisuja, jotka ovat sähköisesti saatavilla hyvinvointialueen työntekijöiden järjestelmässä. Tieto tuo turvaa erilaisiin tilanteisiin ja kehitystä onkin tapahtunut kotihoidossa viimeisten vuosien aikana. Nyt tietoa on runsaasti saatavilla mobiilisti ajasta ja paikasta riippumatta jo useissa Lapin hyvinvointialueen kotihoidon yksiköissä.

    Joillekin kotihoito voi olla ainoa sosiaalinen kontakti, joten fyysiset käynnit nähdään tärkeiksi. Asiakkaan yksinäisyyteen puuttumiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn löytyy ratkaisuja, kuten viriketoiminnat ja tapahtumat. Paikalliset kotihoidon työntekijät osaavat kertoa niistä lisää.

    Lapin hyvinvointialueella yleisin kotiin annettava teknologia-avusteinen palvelu on turvapuhelin. Lisäksi kotihoidon asiakkaiden kotona asumisen tueksi on käytössä esimerkiksi lääkeautomaatteja turvallisen lääkehoidon toteutumiseksi. Asiakkaita huolestuttaa usein teknologian käyttäminen, mutta Harju ja Similä vakuuttavat, että siihen ei tarvitse erityisiä taitoja. Kotihoidon työntekijät tukevat asiakasta teknologian käytössä ja useimmiten käyttöönotto tapahtuu sujuvasti.
     

    Kotihoidon työntekijät Marika Harju ja Raisa Similä. Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä
    8.11.2023
    Ikäystävällinen Lappi -hanke toteutti kyselyn Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöille kuluneen...
    Kotihoidon työntekijät Marika Harju ja Raisa Similä.

    Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä


    Ikäystävällinen Lappi -hanke toteutti kyselyn Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöille kuluneen kesän ja alkusyksyn aikana. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöistä kokee pystyvänsä tekemään työnsä riittävän hyvin tällä hetkellä.