Heta-liittoon kuulumattomien virheellisesti maksettuja ilta- ja lauantailisiä ei peritä takaisin
Lapin hyvinvointialue tiedotti aiemmin Heta-liittoon (Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry)...

Heta-liittoon kuulumattomien virheellisesti maksettuja ilta- ja lauantailisiä ei peritä takaisin

25.10.2023

Lue lisää

Takaisin edelliselle sivulle

Heta-liittoon kuulumattomien virheellisesti maksettuja ilta- ja lauantailisiä ei peritä takaisin

25.10.2023

Lapin hyvinvointialue tiedotti aiemmin Heta-liittoon (Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry) kuulumattomien työnantajien avustajien virheellisesti maksettujen palkanlisien takaisinperinnästä. Takaisinperintä koskee työaikalaista poikkeavia palkanlisiä ilta- tai lauantaityöstä.

Asian jatkoselvityksessä on kuitenkin todettu, että aiheettomasti maksettujen työaikakorvausten yhteenlaskettu summa on kohtuullisen pieni ja jakaantuu useille kymmenille henkilökohtaisille avustajille, jolloin aiheettomasti maksettujen palkkojen takaisinperinnästä aiheutuvat kulut tulisivat olemaan osan kohdalla suurempia kuin takaisin perittävä summa.  

Hyvinvointialueen henkilöstöjaosto on kokouksessaan 25.10.2023 käynyt keskustelua tilanteesta ja linjannut, että virheellisesti maksettuja työaikakorvauksia ei tässä tilanteessa poikkeuksellisesti peritä takaisin avustajilta.  

Jatkossa Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien henkilökohtaisten avustajien työsuhteissa 
noudatetaan avustajien työsuhdetta sääteleviä työsopimus-, työaika-, työturvallisuus-, työterveyshuolto- ja vuosilomalakeja Lapin hyvinvointialueen aluehallituksen linjauksen mukaisesti.

Ystävällisin terveisin Lapin hyvinvointialue / Oima-tiimi
oima@lapha.fi

Heta-liittoon kuulumattomien virheellisesti maksettuja ilta- ja lauantailisiä ei peritä takaisin
25.10.2023
Lapin hyvinvointialue tiedotti aiemmin Heta-liittoon (Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry)...

Heta-liittoon kuulumattomien virheellisesti maksettuja ilta- ja lauantailisiä ei peritä takaisin


Lapin hyvinvointialue tiedotti aiemmin Heta-liittoon (Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry) kuulumattomien työnantajien avustajien virheellisesti maksettujen palkanlisien takaisinperinnästä. Takaisinperintä koskee työaikalaista poikkeavia palkanlisiä ilta- tai lauantaityöstä.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija

  1. Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut
    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut

    19.3.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut

    19.3.2024

    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Toteutamme hankinnan avoimella menettelyllä puitejärjestelynä. Palveluntuottajilla on mahdollisuus jättää tarjouspyyntö 15.4.2024 mennessä. 

    Arvioimme ostopalvelun asiakkaiden tilanteet henkilökohtaisesti toukokuussa

    Henkilökohtaisen avun osalta otamme kilpailutetut palvelut käyttöön 1.6.2024. Erityinen osallisuuden tuki on mahdollisesti 1.1.2025 voimaan tulevan vammaispalvelulain mukainen uusi palvelu. 

    Henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluntuottajat ovat selvillä viimeistään toukokuussa 2024. Asiakkaille myönnetyt palvelut jatkuvat, ainoastaan palveluntuottajat voivat vaihtua. Sosiaalityöntekijä arvioi yhdessä jokaisen asiakkaan kanssa asiakkaan henkilökohtaisen tilanteen toukokuun aikana. 

    Muutos ei vaikuta henkilökohtaiseen apuun, joka tuotetaan työnantajamallilla, palvelusetelillä tai Lapin hyvinvointialueen omana toimintana. 

    Palveluntuottajilla mahdollisuus osallistua kilpailutukseen 

    Henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluntuottajilla on mahdollisuus jättää tarjous sähköisesti Cloudia-tarjouspalvelussa 15.4.2024 mennessä. 

    Tiedotamme asiasta lisää, kun palveluntuottajat ovat selvillä.

    Mirja Kangas 
    Vammaisten palveluiden vastuualuejohtaja 
    mirja.kangas@lapha.fi, p. 040 660 9720 

    Kati Aikio 
    Vammaisten palveluiden vastuuyksikköjohtaja, itäinen palvelualue 
    kati.aikio@lapha.fi, p. 040 533 0091 

    Eija Lampela 
    Vammaisten palveluiden vastuuyksikköjohtaja, lounainen palvelualue 
    eija.lampela@lapha.fi, p. 040 547 2484
     

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut
    19.3.2024
    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut


    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

  2. Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt kilpailuttaa vammaisille henkilöille ostopalveluina järjestettävät lakisääteiset henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Palveluja järjestetään ostopalvelujen lisäksi palvelusetelillä ja omana tuotantona. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kun kommentoit luonnosta, voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kevään 2024 aikana. 

    Vastausaikaa on 28.2.2024 klo 13 asti.

    Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    13.2.2024
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin


    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

  3. Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaiset kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa. 

    Jokaiselle kuljetuspalveluja käyttävälle asiakkaalle on toimitettu kuljetuspalvelukortin mukana henkilökohtainen tiedote. 


    Matkan tilaaminen matkapalvelukeskuksesta

    • Puhelimitse (016) 860 2060. Numeroon voi jättää myös soittopyynnön.  Avoinna 24/7. 
    • Sähköpostitse matkapalvelukeskus.rovaniemi@lapha.fi. Sähköpostia ei lueta virka-ajan ulkopuolella.  

     
    Tilausaika  

    • Vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa.  
    • Pikatilausta voi käyttää asioilta lähtiessä (lähtöosoite muu kuin kotiosoite). Tällöin auto tulee viimeistään 30 minuutin kuluttua tilauksesta, riippuen nouto-osoitteen sijainnista.  
       

    Kun tilaat matkaa, ilmoita matkapalvelukeskukseen  

    • nouto-osoite, määränpää ja kellonaika  
    • henkilömäärä sekä kuljetukseen tulevat apuvälineet ja muut tilaa vievät tavarat  
    • kuljetukseen liittyvät erityistarpeet  
    • onko varattuna tietty aika asioinnille (esim. kampaaja, junalle meno jne.) 
    • jos matkan aikana tulee pysähdyksiä (10 min. tai yli 10 min.)  
    • jos mukana on vammaispalvelulain perusteella teille myönnetty henkilökohtainen avustaja  
    • jos tilaat useamman matkan samalla kertaa. Paluumatkan voi tilata yhdessä menomatkan kanssa. 

     
    Matkojen yhdistäminen 

    Matkoja järjestetään yhdistelemällä samaan suuntaan ja aikaan matkustavia asiakkaita ns. kimppakyyteihin. Asiakkaiden ehdottamista matkojen yhdistelyistä asiakkailta ei peritä matkan omavastuuta.  

     
    Pysähdys matkan aikana  

    Asiakkalla on yhdensuuntaisen matkan aikana oikeus yhteen (1) matkan varrella olevaan korkeintaan kymmenen minuutin (10 min.) maksuttomaan pysähdykseen. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia (yli 10 min.) varten keskeyttää yhdensuuntaisen matkan ja tämän jälkeen alkaa uusi matka. Pysähdyksestä on ilmoitettava matkapalvelukeskukseen matkaa tilattaessa.  
     

    Saattaja matkassa  

    Jos asiakkaalla on oikeus saattajaan, saattaja voi matkustaa mukana ilman maksua. Mukana voi olla vain yksi saattaja. Muut kanssanne matkustavat maksavat oman osuuden koko taksimatkan hinnasta. Saattaja tulee kyytiin nouto-osoitteestanne tai ajettavan reitin varrelta. Saattaja voidaan kuitenkin ottaa kyytiin ja jättää kyydistä matkareitin varrella, mikäli tämä on mahdollista tehdä 10 minuutin pysähdyksen sallimissa puitteissa.

    Mikäli saattajan käyttöön oikeutetulla asiakkaalla ei ole käytettävissä saattajaa, asiakas voi saada kuljettajalta tarvitsemansa saattoavun. Saattoavulla tarkoitetaan asiakkaan turvallista saattamista lähtöpaikasta (esim. kotiovelta autoon ja autosta määränpäähän (esim. kotiovelle). 

    Saattajana voi toimia henkilö, joka ei ole itse kuljetuspalvelun saaja ja on kykenevä toimimaan saattajana. Saattajan iän ja toimintakyvyn on oltava sellainen, että hän suoriutuu saattamisesta oman ja saatettavan turvallisuuden vaarantumatta. Mikäli teillä on oikeus käyttää kuljettajaa saattajana, ei mukana voi olla muuta saattajaa.  
     

    Kuljetuspalvelukortti  

    Kuljetuspalvelukortin tulee olla mukana aina, kun käytätte kuljetuspalvelua. Kuljettaja kuittaa matkan kortilta matkan jälkeen. Kuljetuksia saa käyttää vain kortinomistaja. Kortti on henkilökohtainen eikä sitä saa antaa muiden käyttöön. Kortinomistajan tulee olla aina mukana kuljetuksessa.   

     
    Olosuhteiden muutos  

    Kuljetuspalveluja saavan tai hänen asioitaan hoitavan henkilön on ilmoitettava välittömästi Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluihin kaikista kuljetuspalveluun liittyvistä muutoksista (esim. osoitteen tai kotikunnan muuttumisesta, toimintakyvyn muutoksista, pitkäaikaishoitoon siirtymisestä tai kuljetuspalvelutarpeen lakkaamisesta). Tietojen perusteella Lapin hyvinvointialueen viranhaltija arvioi, edellyttääkö muutos kuljetuspalvelupäätöksen tarkistamista.  


    Omavastuu  

    Lapin hyvinvointialue perii kuljetuspalvelun omavastuuosuuden jälkikäteen siten, että Lapin hyvinvointialue lähettää niistä laskun asiakkaan kotiin kuukausittain tai viimeistään silloin, kun omavastuuosuuksien määrä on vähintään 5 euroa kuukaudessa. 

     
    Lisämaksut 

    Jos kuljetuspalvelumatkasta aiheutuu lisämaksuja, asiakas maksaa ne itse. Normaaleista liikkumiseen tarkoitetuista apuvälineistä ei peritä lisämaksua.  
     

    Invakuljetus  

    Kuljettaja noutaa asiakkaan turvallisesti noutokohteesta sijaitsevasta huoneistosta autoon ja autosta perille määränpääosoitteeseen perille. Kuljettaja huolehtii asianmukaisen kiinnitysjärjestelmän pyörätuolille ennen matkan alkamista.  

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa
    25.1.2024
    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä...

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa


    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

  4. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    28.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    Kuvituskuva laskin.

    28.12.2023

    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa. 

    Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa. 

    Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia. 

    Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia. 

    Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi. 

    Maksukatto 

    Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Maksuttomat palvelut 

    Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia. 

    Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä. 

    Kuvituskuva laskin. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    28.12.2023
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
    Kuvituskuva laskin.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa


    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

  5. Korotuksia palveluseteleiden arvoon vuoden 2024 alusta
    Lapin hyvinvointialue korottaa palveluseteleiden arvoa 5,5 prosentilla lukuun ottamatta kotihoidon...

    Korotuksia palveluseteleiden arvoon vuoden 2024 alusta

    22.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Korotuksia palveluseteleiden arvoon vuoden 2024 alusta

    22.12.2023

    Lapin hyvinvointialue korottaa palveluseteleiden arvoa 5,5 prosentilla lukuun ottamatta kotihoidon palveluseteliä, jonka arvo on jatkossa 45 euroa/tunti.

    Aluehallitus vahvisti korotuksia palveluseteleiden arvoihin vuoden 2024 alusta lähtien. Palveluseteleiden arvo nousee 5,5 prosentilla lukuun ottamatta kotihoidon palveluseteliä, jonka arvo on jatkossa 45 euroa/tunti. Vammaispalveluiden palvelusetelien arvoja tarkistetaan myöhemmin kilpailutusten valmistuttua.

    Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa on laajasti käytössä sekä tasasuuruinen että tulosidonnainen palveluseteli.

    Tasasuuruisessa palvelusetelissä asiakkaan tuloilla ei ole vaikutusta palvelusetelin arvoon, vaan palveluseteli on kaikille asiakkaille yhtä suuri tuloista riippumatta. Hyvinvointialue määrää palvelusetelin arvon. Tukipalveluiden palvelusetelit ovat pääosin tasasuuruisia.

    Tulosidonnaisessa palvelusetelissä asiakkaan tulot vaikuttavat palvelusetelin suuruuteen. Palvelusetelin arvon suuruudelle määritellään vähimmäis- ja enimmäisarvo hyvinvointialueen määrittämien perusteiden mukaisesti. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi on myös asiakkaan omavastuu.

    Palvelusetelin arvon sitominen palvelun käyttäjän maksukykyyn on perusteltua muun muassa sellaisissa palveluissa, joiden käyttö kestää pitkään. Tulosidonnainen palveluseteli on käytössä kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.

    Korotuksia palveluseteleiden arvoon vuoden 2024 alusta
    22.12.2023
    Lapin hyvinvointialue korottaa palveluseteleiden arvoa 5,5 prosentilla lukuun ottamatta kotihoidon...

    Korotuksia palveluseteleiden arvoon vuoden 2024 alusta


    Lapin hyvinvointialue korottaa palveluseteleiden arvoa 5,5 prosentilla lukuun ottamatta kotihoidon palveluseteliä, jonka arvo on jatkossa 45 euroa/tunti.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi