Navigation Menu

Muu toiminnan kehittäminen ja sopeuttaminen

Muu toiminnan kehittäminen

Muu toiminnan kehittäminen

Muu toiminnan kehittäminen ja sopeuttaminen sisältää pienempiä ja yksittäisiä toimenpiteitä, joista säästöjä olisi mahdollisesti saatavissa jo nopeasti. Tällaisia keinoja arvioidaan valmistelun edetessä.

Tähän sisältyvät toiminnan tehostaminen ja päällekäisyyksien karsinta sekä muut nopeat sopeuttamistoimet joilla varmistetaan talouden tasapainotus. 

Muun toiminnan kehittämisen sopeuttamiskärjestä lisätietoja antaa hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 532 3998

Muusta toiminnan kehittämisestä esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia

Lue koko kysymys ja vastaus painamalla +-merkkiä.

Muu toiminnan kehittämine UKK1

Tämän sivun alalaidassa on lomake kysymyksille ja kommenteille. 

Kysymyksiin vastaavat kyseisen aiheen vastuuhenkilöt ja vastaukset kerätään tämän sivun usein kysyttyjen kysymysten osioon. Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, jos vastauksia on sillä hetkellä saavilla. Kaikkiin kysymyksiin ei välttämättä ole heti olemassa vastauksia, sillä asiat kehittyvät koko ajan. 

Samalla lomakkeella jätetyt rakentavat kommentit myös julkaistaan sivulla, joko nimellä tai nimimerkillä. 

Muu toiminta Ukk2

Päätöksiä ei tästä vielä ole, myös poliittisen päätöksenteon kustannuksia tarkastellaan osana talouden sopeuttamisohjelman valmistelua. 

Muu kehittäminen ukk3

"Aikooko valtuusto itse säästää pienentämällä ryhmärahaa tai lopettamalla sen kokonaan? Toiminta hakee yksittäisiä säästöjä tuhansissa, jopa sadoissa euroissa ja samaan aikaan valtuusto maksaa itselleen tuhansia euroja per valtuutettu. Absurdia." Nimimerkki: Arkkitehti

Vastaus: 

Niin sanottua ryhmärahaa eli valtuustoryhmien toiminnan tukea on pienennetty vuodelle 2024. Vuonna 2023 tuki oli 5 000 euroa ja vuonna 2024 se on 3 250 euroa/valtuutettu. 

Muu toiminnan sopeutus kommentit

Muun toiminnan kehittämisen ja sopeuttamisen kommentit

Muu toiminnan kehittäminen kommentit

"Niin sanottua ryhmärahaa eli valtuustoryhmien toiminnan tukea on pienennetty vuodelle 2024. Vuonna 2023 tuki oli 5 000 euroa ja vuonna 2024 se on 3 250 euroa/valtuutettu." Ei muuta kuin selkeä polku kohti 0€. Puolitetaan tuo 3250€ vuodelle 2025 = 1625€. Ja taas puolitetaan vuodelle 2026 = 812,5€. Tämän jälkeen tuki on niin pieni että se voidaan lakkauttaa kokonaan." Nimimerkki: .

Muu toiminnan sopeutus kommentit

Muun toiminnan kehittämisen ja sopeuttamisen kommentit

Ajankohtaista

Ajankohtaista

Asset Publisher

  1. Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    11.6.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kuva: STM

    11.6.2024

    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.

    Lappilaisia pyydetään nyt osallistumaan palautteita koskevaan kyselyyn, joka on avoinna 20.6.2024 asti. Vastaukset tallentuvat nimettöminä ja lomakkeella kerättyä tietoa käytetään asiakaspalautteen hyödyntämisen suunnittelussa.

    Kyselyyn voi osallistua tästä linkistä: Palautekysely

    Saadusta palautteesta ja sen vaikutuksesta toimintaan tiedotetaan verkkosivuilla.

    Lapha on mukana Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) koordinoimassa sote-palvelujen palautetiedon yhtenäisen keräämisen mallissa. Se aloittaa toimintansa vuoden 2025 aikana.

    Nykyinen asiakaspalautteen keruu

    Tällä hetkellä yleistä palautetta voi antaa Lapha.fi-sivuilla olevilla lomakkeilla suomeksi ja saamen kielillä sekä osassa palvelupisteistä olevien palautelaitteiden kautta ja paperisilla lomakkeilla. Palautetiedot kertyvät eri järjestelmiin.

    Lisäksi on myös muita tietyin aikavälein toteutettuja palautteidenkeruita esimerkiksi hoitotyöstä sekä THL:n koordinoimia perusterveydenhuollon asiakaspalautekyselyjä. Myös Laphan ostopalveluilla voi olla käytössä omia palautekyselyitä.

    Omaan hoitotilanteeseen liittyvä tyytymättömyys on hyvä ottaa puheeksi ensisijaisesti hoidonantajan kanssa. Keskustelemalla hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa voidaan selvittää ja korjata tilannetta. Tarvittaessa potilasasiavastaava voi auttaa. Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, voi tehdä muistutuksen tai kantelun ja näihin oleva ohjeistus löytyy Lapha.fi-verkkosivulta.

    Lisätietoja asiakaskokemuksesta THL:n verkkosivuilla.

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    11.6.2024
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...
    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka


    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.