Navigation Menu

Navigation Menu

Vammaisten henkilökohtainen apu

Breadcrumb

Navigation Menu

Vammaisten henkilökohtainen apu

Vammaisten henkilökohtainen apu

Vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun, jos hänen tilanteensa sitä pysyväisluonteisesti edellyttää.

Päikkikode valjiim

Valjii päikkikode já uážuh uáinusân ohtâvuotâtiäđuid, šleđgâlijd palvâlusâid já eres tiäđuid moh kyeskih palvâlusâid.

Valjii päikkikode:

Vammaispalvelujen neuvonta ja -asiointi (Kemijärvi)

Vammaispalvelujen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, jossa tuetaan ja autetaan vammaisia henkilöitä mahdollisimman itsenäiseen ja omaehtoiseen elämään. Palvelussa tuetaan myös asiakkaiden omaisia ja perheitä.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Käytön tuki

Henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitus

Palvelussa voit täyttää ja lähettää henkilökohtaisen avustajan tuntilistat palkanmaksua varten Lapin hyvinvointialueelle. Voit myös käyttää palvelua, kun suunnittelet työntekijöiden tuntilistoja.

Lapin hyvinvointialueen vammaispalvelu ohjaa, neuvoo ja avustaa henkilökohtaisen avustajan työnantajuuden asioissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Palvelun tiedot tallentuvat Omavirtuun.

Käytön tuki

Liitteet ja lisätiedot

Vammaispalvelujen neuvonta ja asiointi (Pohjoinen)

Vammaispalvelujen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, jossa tuetaan ja autetaan vammaisia henkilöitä mahdollisimman itsenäiseen ja omaehtoiseen elämään. Palvelussa tuetaan myös asiakkaiden omaisia ja perheitä.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Enontekiö)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kittilä)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Käytön tuki

Keminmaan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijältä saat tietoa vammaisille tarkoitetuista palveluista. Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaalityöntekijän soittoajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Simon ja Tornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajiin ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Soittoajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Rovaniemen vammaissosiaalityön ohjaus ja neuvonta

Vammaissosiaalityön neuvontapuhelimesta saat neuvontaa vammaisten palveluista ja niiden hakemisesta.

Asioiminen vammaissosiaalityön palveluissa tapahtuu aina ajanvarauksella. Neuvontapuhelimen työntekijä on tavoitettavissa arkisin oman työnsä ohella.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Rovaniemen vammaispalveluiden sosiaalityöntekijät

Vammaissosiaalityön yksikön sosiaalityöntekijät ovat tavoitettavissa arkisin puhelintunnilla. Sosiaalityöntekijöiden puhelintunti on tarkoitettu jo asiakkuudessa oleville asiakkaille. Uusia asiakkaita ohjataan soittamaan vammaissosiaalityön ja ohjauksen neuvontapuhelimeen.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Rovaniemen henkilökohtaisen avun ohjaaja

Henkilökohtaisen avun ohjaaja on tavoitettavissa puhelimitse arkipäivisin klo 8-16 asiakastyön ohella. Tarvittaessa voit jättää ohjaajalle soittopyynnön puhelimeen. Ohjaaja vastaa soittopyyntöihin kiireellisyysjärjestyksessä.

Ohjaaja neuvoo henkilökohtaisen avun asioissa myös sähköpostitse tietoturvasäännökset huomioiden. Sähköpostiosoite on saara.rautio@lapha.fi.

Ohjaaja tavoitettavissa
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Inarin vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Pelkosenniemen, Savukosken ja Sodankylän vammaisten palvelut

Saat yhteyden vammaisten palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Sodankylä tuottaa vammaisten palvelut myös Pelkosenniemen ja Savukosken alueille.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Tervolan sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Ranuan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Voit soittaa vammaispalvelujen sosiaalityöntekijälle kaikissa vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa.

Puhelintunti
  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 10:00 - 11:00

Kemin vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalveluiden työntekijöihin soittamalla arkipäivisin.

Voit myös lähettää sähköpostia vammaispalvelujen sosiaalityöhön osoitteeseen vammaispalvelut.kemi@lapha.fi.

Vammaispalvelujen sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän puhelinaika
  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 12:00 - 13:00

Kemijärven vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Kolarin vammaispalvelut

Työntekijät kertovat, mitä palveluja on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He neuvovat tarvittaessa erilaisten taloudellisten tukien hakemisessa ja yhteensovittamisessa.

Ranuan erityisryhmien palveluvastaava

Saat yhteyden erityisryhmien palveluvastaavaan. Erityisryhmien palveluvastaava neuvoo sinua työ- ja päivätoiminnan ja palveluasumisen asioissa.

Ranuan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin liittyvissä asioissa.

  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 09:00 - 11:00

Muonion työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Soittoajat
  • Majebaargâ - Koskoho 09:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 15:00

Pellon perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 15:00

Vammaispalvelu palveluesimies

Vammaispalvelut

Ylitornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Vammaispalvelujen työntekijöiltä saat lisätietoa vammaisille suunnatuista palveluista, kuten kehitysvammapalveluista, työ- ja päivätoiminnasta, asumisesta, asumisvalmennuksesta ja tilapäishoidosta. Vammaispalvelujen palveluvastaava auttaa myös kaikkien alle 65-vuotiaiden omaishoidon asiakkaiden asioissa.

Sosiaalityöntekijän soittoaika
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien työsuhdeneuvonta (Oima-tiimi)

Ota yhteyttä Oima-tiimiin perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien palkkioihin liittyvissä asioissa. Oima-tiimi palvelee koko Lapin hyvinvointialueella.

Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen oima@lapha.fi.

Puhelinpalvelun aukioloajat
  • Vuossaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Majebaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Koskoho 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tuorâstuv 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Työntekijät toimivat Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon alueilla.

Rovaniemen pienteollisuustalo, Piekkari

Rovaniemen pienteollisuustalo Piekkarissa toimii kunnan terveydenhuollon, ikäihmisten ja vammaissosiaalityön palveluyksiköitä.

Čujottâs

Pohjolankatu 2, 96100 ROVANIEMI

Hammashoitolan aukioloajat
  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 08:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 08:00 - 14:30
Ikäihmisten neuvontapiste Nestori
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 14:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Čujottâs

Piiskuntie 2, 99800 IVALO

  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 09:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 11:00

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Čujottâs

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 15:00

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Čujottâs

Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI

ptv.reservation

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Čujottâs

Valtatie 15, 99100 KITTILÄ

Kemijärven vammaisten palvelut

Voit asioida paikan päällä vammaispalveluiden toimistolla. Varaa aika etukäteen puhelimitse henkilökohtaista tapaamista varten.

Čujottâs

4 kerros

Vapaudenkatu 8, 98100 KEMIJÄRVI

Vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän soittoaika
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Čujottâs

Sairaalatie 4 B, 97700 RANUA

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Vuossaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Majebaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Koskoho 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tuorâstuv 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Tornion vammaispalvelut

Vammaispalvelut on avoinna jokaisena arkipäivänä. Teemme myös kotikäyntejä. Suosittelemme varaamaan ajan toimistolle etukäteen.

Čujottâs

Jääkärinkatu 4, 8. krs, 95400 TORNIO

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 15:00

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Čujottâs

Pirkantie 11, 99300 MUONIO

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Čujottâs

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 11:00

Eres ohtâvuotâtiäđuh

Puhelin

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Čujottâs

Jungintie 3, 98900 SALLA

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Čujottâs

Seitatie 1, 99980 UTSJOKI

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 15:00

Eres ohtâvuotâtiäđuh

Puhelin

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Čujottâs

Opintie 7 B, 95700 PELLO

Aukioloajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Čujottâs

Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO

  • Vuossaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Majebaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Koskoho 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tuorâstuv 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Čujottâs

Keskustie 81, 95300 TERVOLA

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:30 - 15:00

Vammaispalveluhakemus

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Vammaispalveluhakemus

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista

Käytön tuki

Henkilökohtaisen avustajan työsuhteen päättäminen

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan työsuhteen päättäminen

Käytön tuki

Valtakirja

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Valtakirja

Käytön tuki

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista Heta-liiton jäsenille

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista Heta-liiton jäsenille

Käytön tuki

Henkilökohtaisen avustajan työsopimus

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan työsopimus

Käytön tuki

Henkilökohtaisen avustajan lomautusilmoitus ja -todistus

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan lomautusilmoitus ja -todistus

Käytön tuki

Henkilökohtainen apu tarkoittaa vammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella. Vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun silloin, jos hän tarvitsee toisen henkilön apua välttämättä tai toistuvasti:

  • suoriutuakseen päivittäisistä toimistaan, työstään ja opiskelustaan,
  • voidakseen harrastaa ja osallistua yhteiskunnallisiin toimintoihin,
  • ylläpitääkseen sosiaalisia suhteita.

Henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on, että vaikeavammaisella henkilöllä on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Vammaisen henkilön on siis itse ilmaistava, minkälaista apua hän tarvitsee. Tätä ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan apua voi pyytää esimerkiksi läheisiltä.

Henkilökohtaista apua voidaan järjestää eri tavoin. Sitä voidaan hankkia sekä julkisilta että yksityisiltä palveluntuottajilta.

Palvelu on maksuton.

Keminmaan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijältä saat tietoa vammaisille tarkoitetuista palveluista. Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaalityöntekijän soittoajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Simon ja Tornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajiin ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Soittoajat
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Rovaniemen vammaissosiaalityön ohjaus ja neuvonta

Vammaissosiaalityön neuvontapuhelimesta saat neuvontaa vammaisten palveluista ja niiden hakemisesta.

Asioiminen vammaissosiaalityön palveluissa tapahtuu aina ajanvarauksella. Neuvontapuhelimen työntekijä on tavoitettavissa arkisin oman työnsä ohella.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Rovaniemen vammaispalveluiden sosiaalityöntekijät

Vammaissosiaalityön yksikön sosiaalityöntekijät ovat tavoitettavissa arkisin puhelintunnilla. Sosiaalityöntekijöiden puhelintunti on tarkoitettu jo asiakkuudessa oleville asiakkaille. Uusia asiakkaita ohjataan soittamaan vammaissosiaalityön ja ohjauksen neuvontapuhelimeen.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Rovaniemen henkilökohtaisen avun ohjaaja

Henkilökohtaisen avun ohjaaja on tavoitettavissa puhelimitse arkipäivisin klo 8-16 asiakastyön ohella. Tarvittaessa voit jättää ohjaajalle soittopyynnön puhelimeen. Ohjaaja vastaa soittopyyntöihin kiireellisyysjärjestyksessä.

Ohjaaja neuvoo henkilökohtaisen avun asioissa myös sähköpostitse tietoturvasäännökset huomioiden. Sähköpostiosoite on saara.rautio@lapha.fi.

Ohjaaja tavoitettavissa
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Inarin vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Pelkosenniemen, Savukosken ja Sodankylän vammaisten palvelut

Saat yhteyden vammaisten palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Sodankylä tuottaa vammaisten palvelut myös Pelkosenniemen ja Savukosken alueille.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Tervolan sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 08:00 - 16:00

Ranuan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Voit soittaa vammaispalvelujen sosiaalityöntekijälle kaikissa vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa.

Puhelintunti
  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 10:00 - 11:00

Kemin vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalveluiden työntekijöihin soittamalla arkipäivisin.

Voit myös lähettää sähköpostia vammaispalvelujen sosiaalityöhön osoitteeseen vammaispalvelut.kemi@lapha.fi.

Vammaispalvelujen sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän puhelinaika
  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 12:00 - 13:00

Kemijärven vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Kolarin vammaispalvelut

Työntekijät kertovat, mitä palveluja on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He neuvovat tarvittaessa erilaisten taloudellisten tukien hakemisessa ja yhteensovittamisessa.

Ranuan erityisryhmien palveluvastaava

Saat yhteyden erityisryhmien palveluvastaavaan. Erityisryhmien palveluvastaava neuvoo sinua työ- ja päivätoiminnan ja palveluasumisen asioissa.

Ranuan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin liittyvissä asioissa.

  • Vuossaargâ - Tuorâstuv 09:00 - 11:00

Muonion työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Soittoajat
  • Majebaargâ - Koskoho 09:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 15:00

Pellon perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 15:00

Vammaispalvelu palveluesimies

Vammaispalvelut

Ylitornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Vammaispalvelujen työntekijöiltä saat lisätietoa vammaisille suunnatuista palveluista, kuten kehitysvammapalveluista, työ- ja päivätoiminnasta, asumisesta, asumisvalmennuksesta ja tilapäishoidosta. Vammaispalvelujen palveluvastaava auttaa myös kaikkien alle 65-vuotiaiden omaishoidon asiakkaiden asioissa.

Sosiaalityöntekijän soittoaika
  • Vuossaargâ - Vástuppeeivi 09:00 - 10:00

Perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien työsuhdeneuvonta (Oima-tiimi)

Ota yhteyttä Oima-tiimiin perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien palkkioihin liittyvissä asioissa. Oima-tiimi palvelee koko Lapin hyvinvointialueella.

Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen oima@lapha.fi.

Puhelinpalvelun aukioloajat
  • Vuossaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Majebaargâ 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Koskoho 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tuorâstuv 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Vástuppeeivi 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Työntekijät toimivat Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon alueilla.

Vammaisten henkilökohtainen apu

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Lomakkeet ja lisätietoja

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut
    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut

    19.3.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut

    19.3.2024

    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Toteutamme hankinnan avoimella menettelyllä puitejärjestelynä. Palveluntuottajilla on mahdollisuus jättää tarjouspyyntö 15.4.2024 mennessä. 

    Arvioimme ostopalvelun asiakkaiden tilanteet henkilökohtaisesti toukokuussa

    Henkilökohtaisen avun osalta otamme kilpailutetut palvelut käyttöön 1.6.2024. Erityinen osallisuuden tuki on mahdollisesti 1.1.2025 voimaan tulevan vammaispalvelulain mukainen uusi palvelu. 

    Henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluntuottajat ovat selvillä viimeistään toukokuussa 2024. Asiakkaille myönnetyt palvelut jatkuvat, ainoastaan palveluntuottajat voivat vaihtua. Sosiaalityöntekijä arvioi yhdessä jokaisen asiakkaan kanssa asiakkaan henkilökohtaisen tilanteen toukokuun aikana. 

    Muutos ei vaikuta henkilökohtaiseen apuun, joka tuotetaan työnantajamallilla, palvelusetelillä tai Lapin hyvinvointialueen omana toimintana. 

    Palveluntuottajilla mahdollisuus osallistua kilpailutukseen 

    Henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluntuottajilla on mahdollisuus jättää tarjous sähköisesti Cloudia-tarjouspalvelussa 15.4.2024 mennessä. 

    Tiedotamme asiasta lisää, kun palveluntuottajat ovat selvillä.

    Mirja Kangas 
    Vammaisten palveluiden vastuualuejohtaja 
    mirja.kangas@lapha.fi, p. 040 660 9720 

    Kati Aikio 
    Vammaisten palveluiden vastuuyksikköjohtaja, itäinen palvelualue 
    kati.aikio@lapha.fi, p. 040 533 0091 

    Eija Lampela 
    Vammaisten palveluiden vastuuyksikköjohtaja, lounainen palvelualue 
    eija.lampela@lapha.fi, p. 040 547 2484
     

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut
    19.3.2024
    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

    Lapin hyvinvointialue kilpailuttaa henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut


    Palveluntuottajilla on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen viimeistään 15.4.2024.

  2. Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt kilpailuttaa vammaisille henkilöille ostopalveluina järjestettävät lakisääteiset henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Palveluja järjestetään ostopalvelujen lisäksi palvelusetelillä ja omana tuotantona. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kun kommentoit luonnosta, voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kevään 2024 aikana. 

    Vastausaikaa on 28.2.2024 klo 13 asti.

    Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    13.2.2024
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin


    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

  3. Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaiset kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa. 

    Jokaiselle kuljetuspalveluja käyttävälle asiakkaalle on toimitettu kuljetuspalvelukortin mukana henkilökohtainen tiedote. 


    Matkan tilaaminen matkapalvelukeskuksesta

    • Puhelimitse (016) 860 2060. Numeroon voi jättää myös soittopyynnön.  Avoinna 24/7. 
    • Sähköpostitse matkapalvelukeskus.rovaniemi@lapha.fi. Sähköpostia ei lueta virka-ajan ulkopuolella.  

     
    Tilausaika  

    • Vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa.  
    • Pikatilausta voi käyttää asioilta lähtiessä (lähtöosoite muu kuin kotiosoite). Tällöin auto tulee viimeistään 30 minuutin kuluttua tilauksesta, riippuen nouto-osoitteen sijainnista.  
       

    Kun tilaat matkaa, ilmoita matkapalvelukeskukseen  

    • nouto-osoite, määränpää ja kellonaika  
    • henkilömäärä sekä kuljetukseen tulevat apuvälineet ja muut tilaa vievät tavarat  
    • kuljetukseen liittyvät erityistarpeet  
    • onko varattuna tietty aika asioinnille (esim. kampaaja, junalle meno jne.) 
    • jos matkan aikana tulee pysähdyksiä (10 min. tai yli 10 min.)  
    • jos mukana on vammaispalvelulain perusteella teille myönnetty henkilökohtainen avustaja  
    • jos tilaat useamman matkan samalla kertaa. Paluumatkan voi tilata yhdessä menomatkan kanssa. 

     
    Matkojen yhdistäminen 

    Matkoja järjestetään yhdistelemällä samaan suuntaan ja aikaan matkustavia asiakkaita ns. kimppakyyteihin. Asiakkaiden ehdottamista matkojen yhdistelyistä asiakkailta ei peritä matkan omavastuuta.  

     
    Pysähdys matkan aikana  

    Asiakkalla on yhdensuuntaisen matkan aikana oikeus yhteen (1) matkan varrella olevaan korkeintaan kymmenen minuutin (10 min.) maksuttomaan pysähdykseen. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia (yli 10 min.) varten keskeyttää yhdensuuntaisen matkan ja tämän jälkeen alkaa uusi matka. Pysähdyksestä on ilmoitettava matkapalvelukeskukseen matkaa tilattaessa.  
     

    Saattaja matkassa  

    Jos asiakkaalla on oikeus saattajaan, saattaja voi matkustaa mukana ilman maksua. Mukana voi olla vain yksi saattaja. Muut kanssanne matkustavat maksavat oman osuuden koko taksimatkan hinnasta. Saattaja tulee kyytiin nouto-osoitteestanne tai ajettavan reitin varrelta. Saattaja voidaan kuitenkin ottaa kyytiin ja jättää kyydistä matkareitin varrella, mikäli tämä on mahdollista tehdä 10 minuutin pysähdyksen sallimissa puitteissa.

    Mikäli saattajan käyttöön oikeutetulla asiakkaalla ei ole käytettävissä saattajaa, asiakas voi saada kuljettajalta tarvitsemansa saattoavun. Saattoavulla tarkoitetaan asiakkaan turvallista saattamista lähtöpaikasta (esim. kotiovelta autoon ja autosta määränpäähän (esim. kotiovelle). 

    Saattajana voi toimia henkilö, joka ei ole itse kuljetuspalvelun saaja ja on kykenevä toimimaan saattajana. Saattajan iän ja toimintakyvyn on oltava sellainen, että hän suoriutuu saattamisesta oman ja saatettavan turvallisuuden vaarantumatta. Mikäli teillä on oikeus käyttää kuljettajaa saattajana, ei mukana voi olla muuta saattajaa.  
     

    Kuljetuspalvelukortti  

    Kuljetuspalvelukortin tulee olla mukana aina, kun käytätte kuljetuspalvelua. Kuljettaja kuittaa matkan kortilta matkan jälkeen. Kuljetuksia saa käyttää vain kortinomistaja. Kortti on henkilökohtainen eikä sitä saa antaa muiden käyttöön. Kortinomistajan tulee olla aina mukana kuljetuksessa.   

     
    Olosuhteiden muutos  

    Kuljetuspalveluja saavan tai hänen asioitaan hoitavan henkilön on ilmoitettava välittömästi Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluihin kaikista kuljetuspalveluun liittyvistä muutoksista (esim. osoitteen tai kotikunnan muuttumisesta, toimintakyvyn muutoksista, pitkäaikaishoitoon siirtymisestä tai kuljetuspalvelutarpeen lakkaamisesta). Tietojen perusteella Lapin hyvinvointialueen viranhaltija arvioi, edellyttääkö muutos kuljetuspalvelupäätöksen tarkistamista.  


    Omavastuu  

    Lapin hyvinvointialue perii kuljetuspalvelun omavastuuosuuden jälkikäteen siten, että Lapin hyvinvointialue lähettää niistä laskun asiakkaan kotiin kuukausittain tai viimeistään silloin, kun omavastuuosuuksien määrä on vähintään 5 euroa kuukaudessa. 

     
    Lisämaksut 

    Jos kuljetuspalvelumatkasta aiheutuu lisämaksuja, asiakas maksaa ne itse. Normaaleista liikkumiseen tarkoitetuista apuvälineistä ei peritä lisämaksua.  
     

    Invakuljetus  

    Kuljettaja noutaa asiakkaan turvallisesti noutokohteesta sijaitsevasta huoneistosta autoon ja autosta perille määränpääosoitteeseen perille. Kuljettaja huolehtii asianmukaisen kiinnitysjärjestelmän pyörätuolille ennen matkan alkamista.  

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa
    25.1.2024
    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä...

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa


    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.