Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut
Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa...

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut

5.1.2024

Lue lisää

Takaisin edelliselle sivulle

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut

Koristeellinen kuva.

5.1.2024

Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa lapha.fi/digipalvelut! Tarjoamme helppokäyttöisiä palveluja, jotka tekevät arjestasi sujuvampaa.

Voit hoitaa asiointisi kätevästi verkossa milloin tahansa. Digipalvelumme tarjoaa nopean ja turvallisen tavan hoitaa erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita. Huomioithan, että osa digipalveluista on kaikkien käytössä, jotkut palvelut ovat käytössä vain tietyillä paikkakunnilla.

Virtu.fi:n digitaaliset palvelut nyt osoitteessa lapha.fi/digipalvelut

Lapin hyvinvointialue otti vuonna 2023 vastuulleen julkisten sote-palvelujen järjestämisen Lapin kunnilta, Lapin ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiireiltä sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskukselta. Aiemmin näiden paikkojen digitaaliset asiointipalvelut olivat saatavilla verkkosivulla virtu.fi, mutta nyt löydät ne kootusti osoitteesta lapha.fi/digipalvelut. Löydät käytössä olevat sähköiset asiointikanavat myös Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta jokaisen palvelun kohdalta erikseen.

Neuvontaa, vertaistukea sekä yritysten ja järjestöjen palveluja on jatkossakin saatavilla verkkosivulla virtu.fi

OmaVirtu palvelut tunnistautuneille käyttäjille jatkavat ennallaan. OmaVirtun kautta voit asioida turvallisesti ja helposti oman kuntasi sote-palveluihin. OmaVirtun löydät myös Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta lapha.fi/omavirtu.

Kunnissa toimivat virtu-palvelupisteet muuttavat muotoaan tai lopettavat toimintansa kevään aikana. Varmista oman kuntasi virtu-pisteen tilanne suoraan kunnastasi.
 

Tutustu digitaalisiin palveluihin: lapha.fi/digipalvelut

Koristeellinen kuva. Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut
5.1.2024
Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa...
Koristeellinen kuva.

Ota käyttöösi Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut


Tervetuloa tutustumaan Lapin hyvinvointialueen digitaalisiin asiointikanaviin osoitteessa lapha.fi/digipalvelut! Tarjoamme helppokäyttöisiä palveluja, jotka tekevät arjestasi sujuvampaa.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija

  1. Etäkotihoito Lapissa
    Etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä...

    Etäkotihoito Lapissa

    7.5.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Etäkotihoito Lapissa

    Etäkotihoitoa toteutetaan Lapin hyvinvointialueen jokaisella palvelualueella.

    7.5.2024

    Etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä toteuttaa 10 % kotihoidon käynneistä etänä ja mahdollistaa etäkotihoito koko hyvinvointialueella.

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä.

    Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan myös jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti.

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Kun käynnit saadaan pyörimään näillä kahdella paikkakunnalla, laajennetaan toimintaa myös muille pohjoisen alueen paikkakunnille, esimerkiksi Pellossa etäkotihoidon soitot on suunnitelmissa aloittaa touko-kesäkuussa

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoitoa toteutetaan pienimuotoisesti Kemijärvellä ja Sodankylässä. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla.

    Lisätietoja

    Kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström: hanne.lindstrom@lapha.fi

     

     

    Etäkotihoito Lapissa
    7.5.2024
    Etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä...

    Etäkotihoito Lapissa


    Etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä toteuttaa 10 % kotihoidon käynneistä etänä ja mahdollistaa etäkotihoito koko hyvinvointialueella.

  2. Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    2.5.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    Digihoitopolku tarjoaa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    2.5.2024

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    Digipolut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet huomioiden.  

    “Digihoitopolkujen kehittämisessä on mukana suuri joukko ammattilaisia eri puolilta hyvinvointialuettamme. Digihoitopolku voi olla elinikäinen, jolloin hoidon jatkuvuus paranee ja hoitosuunnitelma on aina asiakkaan saatavilla”, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen asiantuntija Rosmariini Tolonen. 

    Digihoitopolut helpottavat ja nopeuttavat lappilaisten terveydenhuollossa asiointia 

    Digihoitopolut mahdollistavat hoitopalvelut entistä laajemmin sekä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Pitkien välimatkojen Lapissa ei tarvitse aina matkustaa lähimpään sairaalaan, vaan omalta digihoitopolulta saa ammattilaisten tuottamia ohjeita ja tietoa ilman rutiiniluontoisia kontrollikäyntejä. Hoitopolulla voi myös ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä hoitohenkilöstöön joustavasti silloin kun itselle sopii.  

    “On tärkeää kehittää palveluita niin, että pystymme hoitamaan asiakkaitamme jatkossakin laadukkaasti, kun ammattilaisten määrä on rajallinen. Digihoitopolun viesti- ja etävastaanottotoiminnot ovat sekä ammattilaistemme että asiakkaidemme toiveiden mukaisia parannuksia. Tämä näkyy ammattilaisille mm. puheluiden määrän vähenemisenä ja etätyön mahdollisuuksina. Asiakkaan ei enää tarvitse soittaa sairauteen liittyvän kiireettömän asian takia puhelinpalveluun ja odotella takaisinsoittoa. Viestin voi laittaa digihoitopolun kautta ja ammattilainen vastaa siihen palvelulupauksen mukaisesti”, Tolonen jatkaa.  

    Digihoitopolulle on tietoturvallista liittyä  

    Digihoitopolut ovat yksikkökohtaisia, ja asiakkaalla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta hän saa digihoitopolun käyttöönsä.  

    Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Kun asiakas liitetään digihoitopolulle, hän saa tekstiviestin Terveyskylän asiakaspalvelusta, jossa kerrotaan digihoitopolun avaamisesta Lapin hyvinvointialueen palveluun ja pyydetään tunnistautumaan hoitopolulle.   

    Digihoitopolkuja kehitetään asiakaspalautteen perusteella 

    Digihoitopolut otetaan käyttöön ja pilotoidaan aluksi muutamassa hoitoyksikössä. Palautetta polun toiminnoista ja käytettävyydestä kerätään jatkuvasti sekä ammattilaisilta että asiakkailta. Digipolkua voidaan ketterästi muokata ja parantaa tarpeen mukaan, ja käyttöönottoa voidaan laajentaa koko Lapin alueelle. 

    “Kuluvan kevään aikana on tulossa pilottiin synnytyspelkopotilaan polku. Synnytyspelkopoli toimii LKS:ssa ja odottavat äidit tulevat neuvolasta lähetteen saatuaan synnytyspelkokätilön vastaanotolle. Digihoitopolulla tulevien äitien on mahdollista saada tietoa synnytyksestä sekä yhteys kätilöön jo ennen poliklinikka-aikaa. Polulta saatava tietosisältö voi jo lievittää synnytyspelkoa ja helpottaa siten odotusaikaa" kertoo Anne Kellokumpu Digitaaliset palvelut yksiköstä. Lisätietoa digihoitopoluista saa hoitavasta yksiköstä. 


     

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    2.5.2024
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

  3. Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta
    Kun väestö vanhenee, muistisairaudet yleistyvät. Iän myötä myös kivut lisääntyvät. Jos ihminen ei kykene...

    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta

    15.4.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta

    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta

    Ikääntymisen myötä kipuaistimuksen voimakkuus usein pienenee. Toisaalta ikääntyminen heikentää kykyä sietää pitkäaikaista kipua. Muistisairauden tyyppi ja vaihe vaikuttavat siihen, miten ihminen kokee ja ilmaisee kipua, minkä vuoksi kiputilanne on tärkeää arvioida yksilöllisesti.

    15.4.2024

    Kun väestö vanhenee, muistisairaudet yleistyvät. Iän myötä myös kivut lisääntyvät. Jos ihminen ei kykene kertomaan kivustaan sanallisesti, on tärkeää seurata kehonkieltä ja mahdollisia käytösoireita.

    Muistisairaan kipulääkitys

    Erilaiset lääkeaineet säilyvät iäkkään ihmisen elimistössä pidempään kuin nuoren, sillä iän myötä maksan kyky pilkkoa ja munuaisten kyky poistaa lääkeaineita heikentyy. Joskus lääkeainetta saattaa kertyä elimistöön liikaa, mikä voi aiheuttaa haittavaikutuksia tai jopa myrkytystilan kaltaisia oireita. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että lääkeannostus on suunniteltu oikein ja lääkettä käytetään ohjeen mukaan. Muistisairaan kipulääkityksen vaikutusta voidaan testata suunnitelmallisesti toteutetulla lyhytaikaisella kokeilulla, jonka aikana lääkkeen vaikutusta havaittuun käyttäytymiseen seurataan tarkasti.

    Lääkkeettömät kivunhoitomenetelmät ovat tärkeitä myös muistisairaan potilaan kivun hoidossa. Kaikille potilaille soveltuvia keinoja ovat esimerkiksi asentohoidot ja kylmän ja lämmön käyttäminen. Myös musiikin kuuntelu voi lievittää kipua ja rauhoittaa muistisairasta potilasta.

    Kokonaisvaltainen kohtaaminen avainasemassa

    Muistisairaudet heikentävät ihmisen ilmaisukykyä ja kykyä kuvailla kipua, mikä vaikuttaa terveydenhuollon ammattilaisen mahdollisuuksiin hoitaa kipua oikein. Hoitamaton kipu saattaa aiheuttaa muistisairaalla ihmisellä esimerkiksi sekavuutta, käsittelyarkuutta ja yleistä ärtyneisyyttä.

    Jos iäkäs, muistisairas ihminen ei kykene ilmaisemaan itseään sanallisesti, on erityisen tärkeää tulkita kehon viestintää, kuten ilmeitä, välttämiskäyttäytymistä, ääntelyä, levottomuutta ja hikoilua. Muistisairas kipupotilas tuleekin​ kohdata kokonaisvaltaisesti kuuntelemalla, huomioituna ja arvostettuna aikuisena potilaana.

    Uutisen lähde: Terveyskylä 

    Terveyskylän Kivunhallintatalossa ja Aivotalossa kerrotaan lisää ikääntyvän ihmisen kivusta ja muistisairauksista.

    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta
    15.4.2024
    Kun väestö vanhenee, muistisairaudet yleistyvät. Iän myötä myös kivut lisääntyvät. Jos ihminen ei kykene...
    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta

    Muistisairaan kokonaisvaltainen kohtaaminen helpottaa kipukokemusta


    Kun väestö vanhenee, muistisairaudet yleistyvät. Iän myötä myös kivut lisääntyvät. Jos ihminen ei kykene kertomaan kivustaan sanallisesti, on tärkeää seurata kehonkieltä ja mahdollisia käytösoireita.

  4. Terapianavigaattori käyttöön kaikissa Lapin hyvinvointialueen aikuisten mielenterveyspalveluissa huhtikuussa
    Lapin hyvinvointialueen mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon aikuisten avohoidon palveluissa otetaan...

    Terapianavigaattori käyttöön kaikissa Lapin hyvinvointialueen aikuisten mielenterveyspalveluissa huhtikuussa

    25.3.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Terapianavigaattori käyttöön kaikissa Lapin hyvinvointialueen aikuisten mielenterveyspalveluissa huhtikuussa

    Lähikuvassa puhelin, jonka näytöllä on auki Terapianavigaattori.

    25.3.2024

    Lapin hyvinvointialueen mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon aikuisten avohoidon palveluissa otetaan käyttöön Terapianavigaattori huhtikuun 2024 alussa.

    Terapianavigaattori on digitaalinen työväline, joka esittää käyttäjälle mielenterveysoireisiin liittyviä kysymyksiä ja ohjaa vastausten myötä täyttämään tarpeenmukaisia oirekyselyitä. Käyttäjän vastauksista muodostuu raportti, joka antaa tietoa ja auttaa jäsentämään kyselyyn vastaavan henkilön tilannetta, oireilua ja vointia. Terapianavigaattori on kehitetty HUSissa Terapiat Etulinjaan –hankkeessa. 

    Hoito suunnitellaan aina yhteistyössä asiakkaan kanssa. Terapianavigaattorin antaman raportin sisältämät tiedot tukevat mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin tulevan asiakkaan hoidon suunnittelua. 

    Täytä Terapianavigaattori ennen ensikäyntiä 

    Terapianavigaattori löytyy osoitteesta terapianavigaattori.fi ja se täytetään nimettömästi, eli sinun ei tarvitse kirjautua tai kirjata siihen minkäänlaisia henkilötietoja. 

    Terapianavigaattorin täyttäminen vie noin 20–30 minuuttia. Sen täyttäminen on vapaaehtoista, mutta toiveena on, että jokainen mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon aikuisten avohoidon palveluihin ensimmäiselle käynnille tuleva asiakas täyttäisi sen noin viikkoa ennen vastaanotolle tuloaan. Terapianavigaattori on mobiilioptimoitu, joten kyselyn täyttäminen onnistuu sujuvasti myös älypuhelimella.  

    Kun Terapianavigaattori on täytetty, saa käyttäjä henkilökohtaisen koodin, jolla Terapianavigaattorin antaman kuvauksen saa auki yhden kuukauden ajan. Asiakkaan tulee ottaa tämä koodi itselleen talteen, jotta työntekijä voi avata Terapianavigaattorin antaman kuvauksen asiakkaan ensimmäisellä vastaanottokäynnillä yhteisen työskentelyn pohjaksi. 

    Terapianavigaattori toimii suomeksi ja ruotsiksi ja se on tarkoitettu yli 18-vuotiaille.  

    Lähikuvassa puhelin, jonka näytöllä on auki Terapianavigaattori. Terapianavigaattori käyttöön kaikissa Lapin hyvinvointialueen aikuisten mielenterveyspalveluissa huhtikuussa
    25.3.2024
    Lapin hyvinvointialueen mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon aikuisten avohoidon palveluissa otetaan...
    Lähikuvassa puhelin, jonka näytöllä on auki Terapianavigaattori.

    Terapianavigaattori käyttöön kaikissa Lapin hyvinvointialueen aikuisten mielenterveyspalveluissa huhtikuussa


    Lapin hyvinvointialueen mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon aikuisten avohoidon palveluissa otetaan käyttöön Terapianavigaattori huhtikuun 2024 alussa.

  5. Lapin keskussairaalan digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi
    1.4.2024 alkaen et enää pysty itse katsomaan, tarkistamaan, varaamaan tai siirtämään sinulle varattuja...

    Lapin keskussairaalan digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi

    18.3.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin keskussairaalan digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi

    Ilmakuva Lapin keskussairaalasta pääsisäänkäynnin edestä.

    18.3.2024

    1.4.2024 alkaen et enää pysty itse katsomaan, tarkistamaan, varaamaan tai siirtämään sinulle varattuja aikoja Lapin keskussairaalaan sähköisen ajanvarauspalvelun kautta.

    Käytössä ollut digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi sopimusteknisistä syistä. 

    Jatkossa näet ajanvarauksesi ajanvarauskirjeestä. Lähetämme tiedon varatuista käynneistä myös tekstiviestillä. Hoitopuheluista ei tule tekstiviestiä. Mikäli olet tehnyt OmaPosti-sopimuksen, saat ajanvarauskirjeen edelleen myös OmaPosti-palveluun.

    Jos haluat varata ajan tai siirtää jo varattua aikaa, tee se soittamalla poliklinikalle. Tarkista soittoajat verkkosivuiltamme lapha.fi tai saamastasi ajanvarauskirjeestä.

    Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä poliklinikkaan. Kiitos yhteistyöstäsi ja ymmärryksestäsi tämän muutoksen suhteen.

    Laboratorioaikoja NordLabille voit varata kuten aiemminkin NordLabin ajanvarausjärjestelmän kautta.

    Ilmakuva Lapin keskussairaalasta pääsisäänkäynnin edestä. Lapin keskussairaalan digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi
    18.3.2024
    1.4.2024 alkaen et enää pysty itse katsomaan, tarkistamaan, varaamaan tai siirtämään sinulle varattuja...
    Ilmakuva Lapin keskussairaalasta pääsisäänkäynnin edestä.

    Lapin keskussairaalan digitaalinen ajanvarauspalvelu poistuu käytöstä toistaiseksi


    1.4.2024 alkaen et enää pysty itse katsomaan, tarkistamaan, varaamaan tai siirtämään sinulle varattuja aikoja Lapin keskussairaalaan sähköisen ajanvarauspalvelun kautta.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi