Viestintäpalvelut
Viestintä ja palvelut medialle
Etsitkö haastateltavaa? Haluatko tehdä yhteistyötä? Onko sinulla kehittämisideoita tai toiveita? Ota yhteyttä viestintäjohtajaan tai toimialan viestintäasiantuntijaan. Autamme toimittajia löytämään oikeat asiantuntijat.
- Terveyspalvelujen viestintä: viestintäasiantuntija Jutta Marjakaarto
- Erikoissairaanhoidon viestintä: viestintäasiantuntija Marianne Kupari
- Sosiaalipalvelujen viestintä: viestintäasiantuntija Miia Kärnä
- Tukipalvelujen viestintä: viestintäasiantuntija Minna Aula
- Pelastustoimen viestintä: viestintäasiantuntija Katja Ronkainen
Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapha.fi. Jos et tiedä keneen olla yhteydessä, voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen viestinta@lapha.fi.
Tietopyynnöt
Hallinnollisia asioita koskevat tietopyynnöt toimitetaan Lapin hyvinvointialueen kirjaamoon. Tietopyynnöt rekisteröidään määräaikojen noudattamiseksi ja ohjataan käsiteltäväksi oikealle taholle.
Ohjeita tietopyynnön tekemiseen
Saamenkielinen viestintä
Pyrimme viestimään palveluista, päätöksenteosta ja vaikuttamismahdollisuuksista jatkossa yhä enemmän myös kolmella saamen kielellä. Tällä hetkellä saamenkielinen sisällöntuotanto keskittyy erityisesti saamenkielisiä koskeviin asioihin. Verkkosivujen Palvelut sisältöosuus on julkaistu pohjoissaameksi, muut kieliversiot (inarinsaame ja koltansaame) ovat työn alla.
Lapin hyvinvointialueen logo ja brändi
Virallinen nimemme on Lapin hyvinvointialue. Koska nimi on aika pitkä, käytämme joissakin epävirallisissa yhteyksissä myös lyhennettä Lapha. Esimerkiksi nämä verkkosivumme löytyvät sekä osoitteesta lapha.fi että osoitteesta lapinhyvinvointialue.fi. Myös henkilökunnan sähköpostiosoitteet ovat muotoa lapha.fi. Emme käytä Lapha-nimeä kuitenkaan missään asiayhteydessä yksinään, jotta lukijat ymmärtäisivät, että kyse on Lapin hyvinvointialueesta.
Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa
Meillä on kymmeniä eri tilejä sosiaalisessa mediassa. Koko hyvinvointialuetta koskevaa viestintää seuraat kätevimmin hyvinvointialueen virallisista somekanavista.
Hyvinvointialue Facebookissa
Hyvinvointialue Instagramissa
Hyvinvointialue Youtubessa
Hyvinvointialue LinkedInissä
Yksiköiden omilta tileiltä voit seurata tietyn yksikön tai palvelun kuulumisia. Muutamia tärkeimpiä tilejä on listattuna alla.
Lapin pelastuslaitos Facebookissa
Lapin pelastuslaitos Instagramissa
Lapin pelastuslaitos X:ssä
Lapin keskussairaala Facebookissa
Kolpeneen palvelukeskus Facebookissa
Yhteystiedot


Riitta Muhonen
viestintäjohtaja
Järjestämisen tuki, viestintäpalvelut
Yhteystiedot

Riitta Muhonen
viestintäjohtaja
Järjestämisen tuki, viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Minna Aula
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Henkilöstöpalvelujen viestintä, intranetin päätoimittaja
YhteystiedotMinna Aula
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Henkilöstöpalvelujen viestintä, intranetin päätoimittaja
Yhteystiedot
Minna Aula
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Henkilöstöpalvelujen viestintä, intranetin päätoimittaja
Yhteystiedot
Susanna Chazalmartin
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Ulkoisen viestinnän kehittämishanke
YhteystiedotSusanna Chazalmartin
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Ulkoisen viestinnän kehittämishanke
Yhteystiedot
Susanna Chazalmartin
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Ulkoisen viestinnän kehittämishanke
Yhteystiedot
Päivi Kilpimaa
markkinoinnin erityisasiantuntija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Päivi Kilpimaa
markkinoinnin erityisasiantuntija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Saana Kivilompolo
graafinen suunnittelija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Saana Kivilompolo
graafinen suunnittelija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Johanna Kreku
viestinnän erityisasiantuntija
Viestintäpalvelut
Sisäisen viestinnän kehittämishanke
YhteystiedotJohanna Kreku
viestinnän erityisasiantuntija
Viestintäpalvelut
Sisäisen viestinnän kehittämishanke
Yhteystiedot
Johanna Kreku
viestinnän erityisasiantuntija
Viestintäpalvelut
Sisäisen viestinnän kehittämishanke
Yhteystiedot
Marianne Kupari
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Erikoissairaanhoito
Yhteystiedot
Marianne Kupari
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Erikoissairaanhoito
Yhteystiedot
Miia Kärnä
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Sosiaalipalvelujen viestintä
Yhteystiedot
Miia Kärnä
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Sosiaalipalvelujen viestintä
Yhteystiedot
Jutta Marjakaarto
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Terveyspalvelujen viestintä
Yhteystiedot
Jutta Marjakaarto
viestintäasiantuntija
Viestintäpalvelut
Terveyspalvelujen viestintä
Yhteystiedot
Kaisa Määttä
viestintäkoordinaattori
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Kaisa Määttä
viestintäkoordinaattori
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Reetta Ranta
viestintäasiantuntija
Tietohallinto ja digitaaliset palvelut
Asiakas- ja potilastietojärjestelmähanke Tokka
YhteystiedotReetta Ranta
viestintäasiantuntija
Tietohallinto ja digitaaliset palvelut
Asiakas- ja potilastietojärjestelmähanke Tokka
Yhteystiedot
Reetta Ranta
viestintäasiantuntija
Tietohallinto ja digitaaliset palvelut
Asiakas- ja potilastietojärjestelmähanke Tokka
Yhteystiedot
Katja Ronkainen
viestintäasiantuntija
Lapin pelastuslaitos
Yhteystiedot
Katja Ronkainen
viestintäasiantuntija
Lapin pelastuslaitos
Yhteystiedot
Riina Silvennoinen
markkinointiasiantuntija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Riina Silvennoinen
markkinointiasiantuntija
Viestintäpalvelut
Yhteystiedot
Ajankohtaista palveluissa
-
Lapha-botti palvelee nyt entistä sujuvamminTekoälyyn pohjautuva Lapha-botti auttaa sinua löytämään nopeasti oikeat yhteystiedot ja digitaaliset...
Lapha-botti palvelee nyt entistä sujuvammin
23.4.2025
Tekoälyyn pohjautuva Lapha-botti auttaa sinua löytämään nopeasti oikeat yhteystiedot ja digitaaliset asiointikanavat Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla – nyt entistä nopeammin ja useammalla kielellä.
Botti toimii sekä tietokoneella että puhelimella, ja sen löydät pinkistä Lapha-botti-kuvakkeesta sivujen oikeasta alakulmasta. Käyttö on täysin tietoturvallista: botti kysyy vain asuinkuntasi ja etsii hakemasi palvelun yhteystiedot ja asiointikanavat. Botti ei kysy henkilötietoja tai terveystietoja, eikä niitä tule syöttää bottiin myöskään omatoimisesti.
Lapha-botin toiminnallisuus kehittyy – käyttöönotto valmis alkusyksyyn mennessä:
- Vastaukset tulevat aiempaa nopeammin
- Botti ymmärtää useita kieliä
- Se ohjaa sinut suoraan olennaisimpiin palveluihin, kuten oman terveysaseman yhteystietoihin tai muihin perusterveydenhuollon digikanaviin
Lapha-botti ei tee hoidon tarpeen arviointia eikä varsinaista palveluohjausta, vaan se auttaa sinua yhteystietojen haussa ja sujuvoittaa asiointia.
Löysitkö etsimäsi?
Kokeile bottia ja anna palautetta – juuri sinun käyttökokemuksesi auttaa meitä kehittämään palvelua eteenpäin.
Lapha-botti löytyy osoitteesta lapha.fi
PS. Lapha-botin tulevan viimeisen käyttöönottovaiheen jälkeen se toimii koko lapha.fi -verkkosivuston kattavana hakukoneena. Se etsii sinulle laajat hakutulokset – yhteystiedoista ja digipalveluista aina muihin tärkeisiin sisältöihin saakka.
Lapha-botti palvelee nyt entistä sujuvammin
23.4.2025Tekoälyyn pohjautuva Lapha-botti auttaa sinua löytämään nopeasti oikeat yhteystiedot ja digitaaliset...Lapha-botti palvelee nyt entistä sujuvammin
Tekoälyyn pohjautuva Lapha-botti auttaa sinua löytämään nopeasti oikeat yhteystiedot ja digitaaliset asiointikanavat Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla – nyt entistä nopeammin ja useammalla kielellä.
-
Anna palautetta hyvinvointialueen palveluistaMe Lapin hyvinvointialueella haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Asiakaspalaute vaikuttaa palvelujen...
Anna palautetta hyvinvointialueen palveluista
18.9.2023
Me Lapin hyvinvointialueella haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Asiakaspalaute vaikuttaa palvelujen ja toiminnan kehittämiseen.
Voit nyt antaa palautetta Lapin hyvinvointialueen palveluista nimettömällä asiakaspalautelomakkeella verkossa. Saadut palautteet koostetaan raporteiksi, eikä niitä voi yhdistää henkilöön.
Palautetta voit edelleen antaa myös välittömästi asiointitilanteessa sekä yksiköissä olevilla palautelaitteilla. Lisäksi voit jättää yhteydenottopyynnön tai palautetta verkkosivujen saavutettavuudesta.
Saatuja palautteita käytetään palvelujen ja toiminnan kehittämiseen. Tavoitteenamme on, että asiakaspalautteen ja kehittämisen toimenpiteiden tiivistelmät ovat asiakkaidemme nähtävillä sekä verkkosivuilla että yksiköissä.
Anna palautetta hyvinvointialueen palveluista
18.9.2023Me Lapin hyvinvointialueella haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Asiakaspalaute vaikuttaa palvelujen...Anna palautetta hyvinvointialueen palveluista
Me Lapin hyvinvointialueella haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Asiakaspalaute vaikuttaa palvelujen ja toiminnan kehittämiseen.
-
Lapin hyvinvointialueen tavoite: Lapissa eletään hyvää ja turvallista elämääLapin hyvinvointialueella on nyt hyvinvointialuestrategia, jonka on hyväksynyt aluevaltuusto.
Lapin hyvinvointialueen tavoite: Lapissa eletään hyvää ja turvallista elämää
Meillä on nyt yhteinen suunta, jota kohti mennä. Kuvassa talvinen tie Kittilästä. Kuva: Lapin materiaalipankki, Markus Kiili.
13.2.2023
Lapin hyvinvointialueella on nyt hyvinvointialuestrategia, jonka on hyväksynyt aluevaltuusto.
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on, että ihmiset ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan ja että Lapissa eletään hyvää ja turvallista elämää.
Strategia toimii pohjana päätöksenteolle ja sitä ovat olleet valmistelemassa, ja nyt päättämässä, vaaleilla valitut aluevaltuutetut. Strategiaa on käsitelty sekä aluehallituksessa että aluevaltuustossa useita eri kertoja.
Strategiatyöhön ovat päässeet vaikuttamaan kansalaisten lisäksi monet eri tahot lausuntojen ja kuulemisten välityksellä. Erityisesti Lapin kunnat ovat aktiivisesti ottaneet kantaa koko strategiakokonaisuuteen ja tuoneet siihen merkittävällä tavalla asukkaidensa näkökulmaa.Lue strategia kokonaisuudessaan täältä.
5 painopistettä: asiakkaiden ja henkilöstön kokemus, hyvä johtaminen, talouden tasapaino ja vaikuttavuus toiminnassaStrategia on pohja kaikelle sille työlle, jota Lapin hyvinvointialue tekee lappilaisten ja asiakkaittensa eteen. Strategian painopisteeksi on nostettu asiakkaiden ja henkilöstön kokemus, vaikuttavuus toiminnassa, hyvä johtaminen sekä tasapainoinen talous. Lapin hyvinvointialue haluaa olla yhdenvertainen, vastuullinen, luotettava ja inhimillinen toimija.
Tästä eteenpäin strategiatyössä keskitytään strategian tavoitteiden ja arvojen viemiseen osaksi arjen käytäntöjä. Strategian toteutumista tullaan aktiivisesti seuraamaan ja arvioimaan. Erityisesti haetaan lappilaisilta itseltään kokemuksia ja palautetta siitä, miten strategian koetaan arjen tasolla onnistuvan.
Kevään 2023 yhtenä tärkeimmistä tehtävistä tulee olemaan strategiaa toimeenpanevien toteuttamisohjelmien laatiminen. Kansalliset strategiset tavoitteet, koskien sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä Pelastuslaitosta, huomioidaan valmistelussa.Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa: lue, mitkä 5 ohjelmaa Lapin hyvinvointialueelle on tulossa
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto on linjannut, että Lapissa tulee olemaan viisi eri strategian toteuttamisohjelmaa. Ohjelmien valmistelu tapahtuu laajan osallistamisen periaatteella. Saamen kielen ja kulttuurin mukaiset palvelut huomioidaan kaikissa ohjelmissa. Talouden tasapainon näkökulma sisältyy vahvasti myös ohjelmatyöhön.Palvelustrategiassa linjataan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen tavoitteet ja toimenpiteet, ottaen huomioon väestön tarpeet, Lapin olosuhteet, palvelujen saavutettavuus ja saatavuus sekä tasapainoinen talous.
- Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden suunnitelmassa painopisteenä ovat sellaiset varhaiset toimenpiteet ja ennaltaehkäisy, joilla vaikutetaan väestön tunnistettuihin tarpeisiin ja hyvinvointi- ja terveyseroihin.
- Yhteisenä toteuttamisohjelmana valmistellaan Pelastuslaitoksen ja ensihoidon palvelutasopäätös sekä päivystyksellisten palveluiden ja valmiussuunnitelman tarkemmat linjaukset.
- Osallisuusohjelmassa konkretisoidaan kansalaisten ja asiakkaiden mahdollisuudet osallistumiseen ja vaikuttamiseen Lapin hyvinvointialueen toiminnan kehittämiseen.
- Henkilöstöohjelma tulee sisältämään monipuolisia keinoja tulevaisuuden työvoiman saatavuuden haasteisiin vastaamiseksi ja se laaditaan yhteistyössä henkilöstön kanssa.
Palvelustrategiassa halutaan vahvasti näkyvän peruspalvelujen vahvistaminen sekä ennaltaehkäisevä työ
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto linjasi strategian hyväksyessään nyt alkavaa ohjelmatyötä. Palvelustrategian osalta jatkotyön linjauksia ovat muun muassa peruspalvelujen vahvistaminen, ennaltaehkäisevän työn korostaminen, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut sekä hoidon ja palvelujen yhteensovittaminen. Kokonaisuudessaan on tärkeää turvata hoidon ja palvelujen jatkuvuus jokaisen asiakkaan ja potilaan kohdalla.
Tavoitteena jatkossa on palvelurakenteen keventäminen, jota toimiva palveluverkko sekä digitalisaation hyödyntäminen tukevat siten, että palvelujen saatavuus ja saavutettavuus pystytään turvaamaan lappilaisille hyvin myös tulevaisuudessa.Lisätietoja:
strategiajohtaja Sirkka-Liisa Olli, sirkka-liisa.olli@lapha.fi p. 0406629916
hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, p. 0405323998
Lapin hyvinvointialueen tavoite: Lapissa eletään hyvää ja turvallista elämää
13.2.2023Lapin hyvinvointialueella on nyt hyvinvointialuestrategia, jonka on hyväksynyt aluevaltuusto.Lapin hyvinvointialueen tavoite: Lapissa eletään hyvää ja turvallista elämää
Lapin hyvinvointialueella on nyt hyvinvointialuestrategia, jonka on hyväksynyt aluevaltuusto.
Lapin hyvinvointialueen logot
Lapin hyvinvointialue logo musta (png)
Lapin hyvinvointialue logo musta (pdf)
Lapin hyvinvointialue logo saamenkielillä musta (png)
Lapin hyvinvointialue logo saamenkielillä musta (pdf)
Lapin hyvinvointialue logo englanniksi (png)