Lapin hyvinvointialueen palvelutuottajien yhteistyön ja toiminnan ohjeita
Tältä sivulta löydät tietoa yhteistyöstä, ohjeita sekä toimintamalleja Lapin hyvinvointialueen palveluntuottajana toimimiseen.
Tälle sivulle on koottu materiaalia yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella. Yritykset voivat tehdä kanssamme yhteistyötä eri kautta. Lapin hyvinvointialueen palvelusetelituottajaksi hakeudutaan PSOP-palvelusetelijärjestelmän kautta (parastapalvelua.fi). Yhteistyö voi alkaa myös palveluntuottajana esimerkiksi kilpailutuksen, hankinnan ja sopimuksen kautta.
Kerro, miten onnistuimme kanssanne yhteistyössä ja viestinnässä 2025. Vastaaminen vie vain pari minuuttia. Palautteesi on meille arvokasta. Kiitos jo etukäteen! Pääset vastaamaan tästä.
Tältä sivulta löydät tietoa yhteistyöstä, ohjeita sekä toimintamalleja Lapin hyvinvointialueen palveluntuottajana toimimiseen.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta on tullut voimaan 1.1.2024, ja palvelujen rekisteröintien käsittely on siirtynyt kokonaisuudessaan aluehallintovirastoille ja Valviralle. Hyvinvointialue ei enää käsittele ilmoituksia.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää, että sekä palveluntuottaja että palveluyksikkö on rekisteröity sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisteriin.
Palveluntuottajan rekisteröinti ei yksin anna oikeutta tuottaa valvontalain mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palveluntuottajan rekisteröinnin lisäksi myös palveluyksiköt on rekisteröitävä.
Ne toimijat, joille on aiemmin myönnetty lupa tai rekisteröity ilmoitus yksityisestä sosiaalipalveluista tai yksityisestä terveydenhuollosta, voivat jatkaa toimintaansa noudattaen valvontalain säännöksiä. Näiden toimijoiden tiedot siirretään Valveri-rekisteristä Soteri-rekisteriin automaattisesti.
Uudet palveluntuottajat tekevät rekisteröintihakemuksen Soterin kautta. Uudet palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin päätös rekisteröinnistä on tehty.
Jo rekisterissä olevat palveluntuottajat tekevät kaikki muutoshakemukset Soterin uuden sähköisen asioinnin kautta. Uudet hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvat tukipalveluiden tuottajat rekisteröityvät myös Soteriin.
Aluehallintovirastot ja Valvira ohjeistavat palveluntuottajia rekisteröintiasioissa verkkosivuillaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinnit ja luvat Valviran verkkosivuilla
Sosiaali- ja terveyspalveluiden luvat, ilmoitukset ja hakemukset AVI:n verkkosivuilla
Lisätietoja Soteri-rekisteristä löytyy Valviran verkkosivuilta ja Aluehallintoviraston verkkosivuilta.
Täältä löydät toimintaohjeita yhteistyöhön tai erikoistilanteisiin. Ohjeita on sekä palvelualueittain että koko Lapin hyvinvointialueen yleisiin toimintatapoihin liittyen.
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelukuvaus (pdf)
Asumispalvelujen myöntämisen perusteet 1.7.2024 alkaen (pdf)
Sosiaalihuoltolain mukaisten asunnonmuutostöiden myöntämisen perusteet (pdf)
Ikääntyneiden perhehoidon toimintaohje (pdf)
Ikääntyneiden ammatillisen perhehoidon toimintaohje (pdf)
Ikääntyneiden kotihoidon myöntämisen perusteet 1.7.2024 alkaen
Tukipalvelujen myöntämisen perusteet 2024 (pdf)
Lääkeautomaattipalvelun myöntämisen perusteet 1.7.2024 alkaen (pdf)
Turvapalvelujen myöntämisen perusteet 1.7.2024 alkaen (pdf)
Tukipalvelujen palvelukuvaus 2023 alkaen (pdf)
Omaishoidontuen myöntämisen perusteet 1.7.2024 alkaen (pdf)
Veteraanipalvelujen palvelusetelien myöntämisen perusteet 2023 (pdf)
Saamenkielinen: Erillisellä valtionavustuksella rahoitettavien palveluiden myöntämisen perusteet; saamenkielisen kylätyöntekijän palvelu 2024 (pdf) sms
Henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitusten palautuspäivät ja palkanmaksupäivät
Ohje sähköisen henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitukseen
Henkilökohtaisen avustajan työtodistus
Henkilökohtaisen avustajan kirjallinen varoitus
Toisen kotona tehtävän työn vaarojen tunnistaminen
Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuen kriteerit (pdf)
Vammaispalvelulain määrärahasidonnaisten tukitoimien soveltamisohje (pdf)
Lapin hyvinvointialue tuottaa osana palveluitaan myös varmennekortteja, eli
sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortteja, toimijakortteja ja organisaatiokortteja
Yksityisten organisaatioiden varmennekorttien palvelumaksut:
• Varmennekortin tilaaminen (sis. PUK-koodin) 60 €
• Varakortti 25 €
• PUK/aktivointikoodin tilaaminen erikseen 25 €
Hinnat sis. alv 25,5 %
Lisätietoja:
Tiina Vanhanarkaus, rekisteröintipisteiden yhteyshenkilö
tiina.vanhanarkaus@lapha.fi
Palvelujen turvallisuuden kehittämiseksi on tärkeää saada tietoa vaara- ja haittatilanteista. Tapahtuneeseen johtaneet syyt selvitetään, jotta voidaan välttää vastaavia tapahtumia jatkossa.
Tietoturva- tai tietosuojailmoituslomake on palveluntuottajan käyttöön tarkoitettu sähköinen lomake, joka mahdollistaa tietoturvaan tai tietosuojaan liittyvien vaaratapahtumien ilmoittamisen. Ilmoitukset käsittelevät Lapin hyvinvointialueen tietosuoja- tai tietoturvavastaavat.
Täytä lomake (avautuu uuteen ikkunaan): Tietoturvan ja tietosuojan vaaratapahtumailmoitus
Valvontalaki velvoittaa palvelutuottajat ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle omassa tai alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet.
Ostopalvelutuottajia pyydetään ilmoittamaan vakavat vaaratapahtumat Lapin hyvinvointialueelle palvelusta vastaavalle viranhaltijalle ja sähköpostitse kirjaamoon kirjaamo@lapha.fi sekä Lapin aluehallintovirastoon. Kirjaamo välittää tiedon Lapin hyvinvointialueen valvontayksikköön.
Ohje ostopalvelutuottajalle vakavasta vaaratapahtumasta
Asiakas- ja potilasturvallisuuslomake on palveluntuottajan käyttöön tarkoitettu sähköinen lomake, jonka avulla palveluntuottajat voivat ilmoittaa Laphan toiminnassa havaitsemistaan asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvistä vaaratapahtumista. Ilmoitukset saapuvat valvontayksikköön, josta ne välitetään käsiteltäväksi sekä tiedoksi organisaatiossa yksiköiden vastuiden mukaan.
Täytä lomake (avautuu uuteen ikkunaan): Asiakas- ja potilasturvallisuuden vaaratapahtumailmoitus
Osa Lapin hyvinvointialueen yhteyshenkilöistä määritetään palveluntuottajan kanssa tehdyssä sopimuksessa. Yhteyshenkilöt ja yhteistyötahot löytyvät tuolloin hankintasopimuksessa mainitusti.
Lisätietoja palveluntuottajille ja palvelusetelituottajille Lapin hyvinvointialueella antavat seuraavat henkilöt. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapha.fi. Mikäli toisen nimen ensimmäinen kirjain on mainittu, se lisätään etu- ja sukunimen väliin: etunimi.x.sukunimi@lapha.fi.
Ostopalvelusopimusasiat:
Vammaisten sosiaalityö ja -ohjaus / asiakkaiden palvelutarpeen muutokset:
Ostopalvelusopimusasiat:
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää, että sekä palveluntuottaja että palveluyksikkö on rekisteröity sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisteriin. Uudet palveluntuottajat tekevät rekisteröintihakemuksen Soterin kautta. Uudet palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin päätös rekisteröinnistä on tehty.
Palveluntuottajaksi voi hakeutua myös hankkeiden ja kilpailutusten kautta. Niistä löydät lisätietoa hankintapalvelujen sivuilta.
Lisäksi palvelusetelituottajaksi voi hakeutua PSOP –järjestelmän kautta. Lisätietoa täältä.
Hankintapalvelujen verkkosivuilta löytyvät ajankohtaiset tiedot, hankintastrategia sekä hankintakalenteri.
Mahdolliset hankintoihin liittyvät tietopyynnöt pyydämme lähettämään keskitetysti osoitteeseen kirjaamo@lapha.fi, josta pyyntö välitetään hankintapalveluihin. Tietopyynnöstä tulee käydä esille pyytäjän yhteystiedot sekä tarkka kuvaus, mitä tietoja pyyntö koskee. Tietojen luovuttamisessa noudatamme voimassa olevia lakeja ja ohjeita.
Jos yritys keskittyy tiettyyn kohderyhmään tai palveluun, voitte halutessanne kysyä tarkempia neuvoja yhteistyöstä tai käytännön ohjeista Lapin hyvinvointialueen palveluntuottajien yhteyshenkilöiltä. Yhteystiedot löydät tältä samalta verkkosivulta.
Jos kaipaat neuvoja yritystoimintaan tai siihen liittyviin yleisiin käytäntöihin, pyydämme teitä olemaan yhteyksissä kuntien tarjoamiin yrityspalveluihin tai järjestöihin, jotka antavat yritysneuvontaa.
Tarkemmat yhteyshenkilöt löytyvät tältä samalta verkkosivulta.
Viimeisimmät palveluntuottajille ja palvelusetelituottajille kohdennetut uutiset, tapahtumat ja infot löytyvät verkkosivuiltamme. Suosittelemme myös tilaamaan uutiskirjeemme, jonka kautta lähetetään tietoa suoraan palveluntuottajien sähköpostiin.
Tilaa uutiskirje sähköpostiisi.
Álgá: 18.11.2025 18.00
Geavahuvvá: 18.11.2025 19.00
Báiki: Etäyhteys
Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Lapin hyvinvointialueen sote-kuljetuspalvelujen sopimusten siirrosta Tervia Logistiikka Oylle.
Tilaisuus on tarkoitettu kaikille sote kuljetuspalvelujen sopimusyrittäjille Lapin hyvinvointialueen alueella.
Kokouslinkki löytyy Tervia Logistiikan kotisivulta.
Lisätietoja Tervia Logistiikan vastuualuepäälliköltä:
Hankinta ja kehityspalvelut, Tanja Witick, p. 044 4920 179
Álgá: 18.11.2025 19.00
Geavahuvvá: 18.11.2025 20.00
Báiki: Etäyhteys
Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Lapin hyvinvointialueen alueella tapahtuvien kiireettömien potilassiirtokuljetusten järjestämisestä näiden kilpailutuksen valmistelun aikana.
Tilaisuus on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueen alueella kiireettömiä potilassiirtokuljetuksia toteuttaville.
Kokouslinkki löytyy Tervia Logistiikan kotisivulta.
Lisätietoja Tervia Logistiikan vastuualuepäälliköltä:
Hankinta ja kehityspalvelut, Tanja Witick, p. 044 4920 179
Álgá: 4.12.2025 8.15
Geavahuvvá: 4.12.2025 8.55
Báiki: Teams-etäyhteys
Sote-yritysfoorumi kokoontuu kerran kuukaudessa, kuun ensimmäisenä torstaina.
Osallistujilta toivotaan etukäteen kysymyksiä ja keskusteluaiheita, jotka pyydetään lähettämällä mieluiten 2 viikkoa ennen kunkin kuun tilaisuutta, jotta tilaisuuteen ehditään valmistautua mahdollisimman hyvin. Kysymykset ja aiheet pyydetään lähettämään osoitteeseen hankintapalvelut@lapha.fi
Pääset liittymään sote-yritysfoorumiin tämän linkin kautta.
Tilaisuudet ovat avoimia kaikille asiasta kiinnostuneille, tervetuloa!
Álgá: 27.11.2025 9.00
Geavahuvvá: 27.11.2025 11.00
Báiki: Teams-etäyhteys
Valvira järjestää webinaarin, joka käsittelee asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottoon ja käyttöön liittyviä velvoitteita palvelunantajalle. Tilaisuus tarjoaa julkisille ja yksityisille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajille tietoa lakisääteisistä velvoitteistaan ja niiden käytännön toteuttamisesta.
Asiakastietolaissa säädetään palvelunantajan velvollisuuksista tietojärjestelmän käyttöönotossa ja sitä käytettäessä. Webinaarissa käsitellään muun muassa asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöedellytyksiä, valvontaa, poikkeamista ilmoittamista sekä tietoturvan ja tietosuojan omavalvontaa.
Maksuton webinaari pidetään torstaina 27.11.2025 klo 9–11 Teamsissa.
Tilaisuus on tarkoitettu julkisille ja yksityisille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajille. Osallistujilla on mahdollisuus lähettää ennakkokysymyksiä 31.10. kello 16 saakka.
Lue webinaarista lisää tapahtumasivulta ja lähetä ennakkokysymyksesi. Myös tapahtuman osallistumislinkki lisätään tälle sivulle myöhemmin.
Sosiaalihuollon uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto alkaa Lapin hyvinvointialueella joulukuussa
14.11.2025
14.11.2025
Lapin hyvinvointialue ottaa joulukuussa 2025 käyttöön uuden, yhtenäisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään, Saga Sosiaalihuollon. Uudistus korvaa vaiheittain 17 sosiaalihuollon erillistä järjestelmää sekä yhdeksän kuraattorien käyttämää järjestelmää.
Saga Sosiaalihuollon käyttöönotto on ensimmäinen uuden järjestelmän käyttöönotto Lapin hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmähankkeessa.
– Tämä on todella odotettu ja merkittävä kehitysaskel sosiaalipalvelujen järjestämisessä. Sosiaalipalveluissa siirrytään vaiheittain 17 asiakastietojärjestelmästä yhteen, mikä helpottaa sosiaalipalvelujen henkilöstön työtä, asiakastietojen hallintaa, raportointia ja tiedolla johtamista, kertoo sosiaalijohtaja Liisa Niiranen.
– Tietojärjestelmä ja ICT-kustannusten näkökulmasta tämä tulee myös omalta osaltaan hillitsemään niiden kasvua ja yksinkertaistamaan nykyisten järjestelmien ylläpidettävyyttä, toteaa tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
Käyttöönotto toteutetaan kahdessa osassa. Ensimmäinen vaihe on joulukuussa 2025, jolloin noin 200 ammattilaista siirtyy käyttämään Sagaa. Muutos koskee Tervolan, Keminmaan, Ylitornion ja Enontekiön sosiaalipalveluja, kuraattorien yksilöasiakkuuksia sekä Pelkosenniemen ja Savukosken kotihoitoa ja asumisyksiköitä.
Helmikuussa 2026 käyttöönotto laajenee koko Lapin alueelle noin 800 ammattilaiselle. Samalla sosiaalihuollon laskutus siirtyy osittain Sagaan ja käyttöön tulee koko Lapin kattava sosiaalihuollon sähköinen asiointipalvelu. Vuoden 2026 aikana Saga laajenee kaikkiin sosiaalihuollon omiin yksiköihin ja mahdollistaa myös yksityisten palveluntuottajien liittymisen Kanta-palveluihin sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttäjiksi.
Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto tuo sosiaalihuollon tiedot vaiheittain valtakunnalliseen Kanta-palveluun. Asiakastietolain mukaan kaikkien sosiaalihuollon tietojen tulee tallentua Kannan Asiakastietovarantoon viimeistään 1.9.2026.
Saga mahdollistaa ammattilaisille pääsyn Kannan arkistoituihin asiakirjoihin ja kevään aikana käyttöön tuleva Kanta Informointi -toiminnallisuus laajentaa näkyvyyttä myös muiden hyvinvointialueiden tallentamiin tietoihin asiakkaan luvalla. Jatkossa tietojen saatavuus laajenee myös sosiaali- ja terveydenhuollon välillä.
Hyvinvointialue on valmistautunut käyttöönottoon pitkään. Hankintapäätös tehtiin vuonna 2023, ja käyttöönottohanke alkoi elokuussa 2024. Ammattilaisille on järjestetty koulutuksia kirjaamisesta ja Kanta-palveluista ja Sagan käyttäjäkoulutukset käynnistyvät marraskuussa 2025. Koulutukset ja asiakkuuksien siirrot vievät työaikaa, joten muutos voi hetkellisesti vaikuttaa asiakaspalveluun.
Maaliskuun 2026 alusta uudet tiedot kirjataan yksinomaan Sagaan, ja vanhojen järjestelmien asiakkuudet siirretään sinne vaiheittain. Kun siirrot saadaan valmiiksi, vanhat järjestelmät poistuvat käytöstä, mikä tuo merkittävät taloudelliset säästöt.
Asiakkaille muutos näkyy erityisesti OmaKanta-palvelussa. Joulukuusta 2025 alkaen sinne alkaa tulla sosiaalipalvelujen asiakirjoja niiltä alueilta, joissa Saga otetaan käyttöön. Ensimmäisenä näkyvät asiakkuuden siirtopäätökset, ja muut asiakirjat tulevat vaiheittain. Voimassa oleviin päätöksiin tai palveluihin muutos ei vaikuta.
Jos asiakastiedot eivät näy OmaKannassa kesään 2026 mennessä tai tiedoissa on virheitä, asiakas voi olla yhteydessä omaan työntekijäänsä. Tietoja voidaan viivästää laillisin perustein tai ne voivat kuulua palveluihin, jotka eivät vielä siirry OmaKantaan. Ympärivuorokautisen asumisen ja kotihoidon osalta käyttöönotto etenee vaiheittain vähintään vuoden 2026 loppuun saakka. Näiden palvelujen tarkemmista aikatauluista tiedotetaan erikseen.
OmaKantaan kuulumattomat asiakirjat ovat edelleen asiakkaan pyynnöstä saatavilla. Virheet korjataan ottamalla yhteys asiakirjan laatineeseen työntekijään tai tekemällä korjauspyyntö Lapin hyvinvointialueen ohjeiden mukaisesti.
Lapin hyvinvointialue ottaa joulukuussa 2025 käyttöön uuden, yhtenäisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään, Saga Sosiaalihuollon. Uudistus korvaa vaiheittain 17 sosiaalihuollon erillistä järjestelmää sekä yhdeksän kuraattorien käyttämää järjestelmää.
Lapin hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy järjestävät tiistaina 18.11.2025 kaksi tiedotustilaisuutta kuljetuspalveluyrittäjille
13.11.2025
13.11.2025
18.11.2025 klo 18-19
Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Laphan sote kuljetuspalveluiden sopimusten siirrosta Tervia Logistiikka Oylle.
Tilaisuus on tarkoitettu kaikille sote kuljetuspalveluiden sopimusyrittäjille Laphan alueella.
18.11.2025 klo 19-20
Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Laphan alueen kiireettömien potilassiirtokuljetusten järjestämisestä näiden kilpailutuksen valmistelun aikana.
Tilaisuus on tarkoitettu kaikille Laphan alueella kiireettömiä potilassiirtokuljetuksia toteuttaville.
Kokouslinkki löytyy Tervia Logistiikan kotisivulta.
Tervia Logistiikan vastuualuepäällikkö:
Hankinta ja kehityspalvelut, Tanja Witick, p. 044 4920 179
18.11.2025 klo 18-19 Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Laphan sote kuljetuspalveluiden sopimusten siirrosta Tervia Logistiikka Oylle. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille sote kuljetuspalveluiden sopimusyrittäjille Laphan alueella. 18.11.2025 klo 19-20 Lapin Hyvinvointialue ja Tervia Logistiikka Oy kertovat Laphan alueen kiireettömien potilassiirtokuljetusten järjestämisestä näiden kilpailutuksen valmistelun aikana. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille Laphan alueella...
Lapin hyvinvointialue käynnistää markkinavuoropuhelun sosiaalihuoltolain mukaisten työikäisten asumispalvelujen kilpailutuksesta
24.10.2025
24.10.2025
Ilmoittaudu mukaan markkinavuoropuheluun 30.10.2025 mennessä.
Lapin hyvinvointialue käynnistää markkinavuoropuhelun osana työikäisten asumispalvelujen kilpailutusta. Hankittavat palvelut ovat tuettu asuminen, yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen palveluasuminen. Hankittavia palveluita järjestetään ja tuotetaan noudattaen kyseisenä ajankohtana voimassa olevaa lainsäädäntöä. Hankinta kattaa kaikki hyvinvointialueen kunnat.
Markkinavuoropuhelun tarkoituksena on antaa tietoa tulevasta hankinnasta sekä kuulla hankinnasta kiinnostuneita potentiaalisia tarjoajia. Vuoropuhelu järjestetään kunkin ilmoittautuneen tahon kanssa erikseen viikoilla 46–47 Microsoft Teams-etäyhteydellä.
Tarkemmat tiedot markkinavuoropuhelusta löytyvät julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmasta. Ilmoittautujia pyydetään täyttämään markkinavuoropuhelunkutsun liitteenä oleva lomake sopivista vuoropuhelun ajankohdista sekä tilaisuuteen osallistuvat henkilöt sähköpostiosoitteineen.
Ilmoittautumisajan päätyttyä hyvinvointialue aikatauluttaa vuoropuhelut ja toimittaa kutsut osallistujille. Aikataulutuksessa pyritään ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon ilmoittautuneiden ennakkotoiveet ajankohdan osalta. Kutsun liitteenä osallistujille toimitetaan hankinnan alustavaa materiaalia.
Ilmoittaudu mukaan markkinavuoropuheluun 30.10.2025 mennessä.
Palvelusetelituottajien liitteiden määräaika ja sopimusten irtisanomiskäytännöt
22.10.2025
22.10.2025
Palvelunsetelituottajien tulee toimittaa ehdollisten hakemusten liitetiedostostot 3.11.2025 mennessä. Mahdollinen irtisanoutuminen tulee tehdä erikseen neljä viikkoa etukäteen.
Tämä tärkeä uutinen koskee palvelusetelituottajia, jotka ovat hakeutuneet palvelusetelituottajaksi PSOP-järjestelmään ja hakemuksenne on hyväksytty ehdollisesti 30.11.2025 saakka. Asiakkaiden palveluiden jatkuvuuden turvaamiseksi sekä hakemusten käsittelyruuhkan hallitsemiseksi pyydämme toimittamaan kaikki hakemuksen liitteet PSOP-järjestelmään viimeistään 3.11.2025.
Mikäli ette aio jatkaa palvelusetelituottajana, huomioittehan, että asiakaskohtaiset palvelusopimukset tulee irtisanoa kirjallisesti vähintään neljä viikkoa etukäteen. Lisäksi palveluntuottajan tulee ilmoittaa irtisanomisista etukäteen myös Lapin hyvinvointialueelle sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@lapha.fi.
Lapin hyvinvointialueen pääkäyttäjiltä saatte lisätietoa järjestelmän käyttöön liittyvissä asioissa: psop@lapha.fi
Palvelunsetelituottajien tulee toimittaa ehdollisten hakemusten liitetiedostostot 3.11.2025 mennessä. Mahdollinen irtisanoutuminen tulee tehdä erikseen neljä viikkoa etukäteen.
9.10.2025
Tärkeää ajankohtaista tietoa PSOP-järjestelmän kirjauksiin, keskeneräisiin hakemuksiin ja uuteen webinaariin liittyen.
Jos et ole vielä tehnyt syyskuun tapahtumakirjauksia PSOP-järjestelmään, teethän ne välittömästi. Jos kirjaukset eivät onnistu, olethan viipymättä yhteydessä: psop@lapha.fi tai Lapin hyvinvointialueen erityisasiantuntijoihin.
Lokakuussa toteutetaan ylimääräinen tilitysajo. Jos haluatte saada syyskuulle tehdyt kirjaukset tähän ylimääräiseen ajoon mukaan, ne täytyy olla kirjattuna perjantaihin 17.10. mennessä. Ylimääräisen ajon kirjaukset pyritään saamaan maksatukseen perjantaina 24.10. Ylimääräisessä tilitysajossa maksatetaan myös lokakuun palveluiden osalta hyväksytyt tapahtumakirjaukset. Huomioittehan, että lokakuun osalta hyväksytyt kirjaukset maksetaan jo lokakuun aikana. Ne lokakuun tapahtumat, jotka eivät kirjaudu ylimääräiseen maksatukseen, maksetaan normaalissa tilitysaikataulussa marraskuussa.
Jos palveluntuottajahakemuksesi on hyväksytty vain ehdollisesti, varmista että:
• Hakemus on täytetty oikein. Lisätietoa: PSOP palvelusetelijärjestelmä - Lapin hyvinvointialue
• Liitteet ovat sääntökirjan mukaisia. Lisätietoa: Sääntökirjat 1.9.2025 alkaen - Lapin hyvinvointialue
Tarkistathan nämä mahdollisimman pian, jotta hyväksyntä voidaan vahvistaa.
Muistathan päivittää palvelukuvaukseesi tiedon siitä, millä paikkakunnalla tarjoat palveluasi. Tämä tieto näkyy asiakkaille parastapalvelua.fi-sivustolla ja helpottaa palvelun löytämistä.
Ohjeet palvelukuvauksen päivittämiseen:
Pääset päivittämään kuvauksen PSOPn uudelta puolelta ”Sopimukset” -välilehdeltä. Valitse ”Tarkastele sopimusta” ja sen jälkeen” Toimipaikat” -kohdasta valitse ”Muokkaa tietoja”.
Sieltä voit rullata alaspäin kohtaan ”Kuvaus toimipaikasta ja palvelusta”.
Muista tallentaa ja päivittää hakemuksesi.
Tiera järjestää palveluntuottajille webinaarin keskiviikkona 22.10.2025 klo 13–14.30. Webinaari on avoin myös palvelunjärjestäjien edustajille.
Sisältö:
• PSOPin kehityksen tilanne ja tulossa olevat muutokset
• Palveluntuottajan tapahtumakirjausten uudistus
• Päiväkirjanäkymä vuorokausi- ja kappalepohjaisille palveluille
• PowerBI-raportit palveluntuottajien käyttöön
Ilmoittaudu webinaariin tapahtumasivuston kautta PSOP-webinaari palveluntuottajille
ja merkitse tapahtuma kalenteriisi. Kutsu ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille ennen tapahtumaa.
Tärkeää ajankohtaista tietoa PSOP-järjestelmän kirjauksiin, keskeneräisiin hakemuksiin ja uuteen webinaariin liittyen.