Navigation Menu

Palveluntuottajalle

Palveluntuottajalle

Palveluntuottajalle

Tälle sivulle on koottu materiaalia yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella:

  • Ohjeet palveluntuottajaksi hakeutumiseen.
  • Hakemus- ja ilmoituslomakkeet palveluntuottajille.
  • Palvelusetelien sääntökirjat ja palvelusetelien arvot.
  • Palvelujen toimintaohjeet ja myöntämisperusteet.
  • Ohjeet vaaratapahtumien ilmoittamiseen.

Yksityisten sosiaalipalvelujen ilmoitus- ja lupakäytännöt muuttuvat vuoden 2024 alusta

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröinnit

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta on tullut voimaan 1.1.2024, ja palvelujen rekisteröintien käsittely on siirtynyt kokonaisuudessaan aluehallintovirastoille ja Valviralle. Hyvinvointialue ei enää käsittele ilmoituksia.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää, että sekä palveluntuottaja että palveluyksikkö on rekisteröity sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisteriin.

Palveluntuottajan rekisteröinti ei yksin anna oikeutta tuottaa valvontalain mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palveluntuottajan rekisteröinnin lisäksi myös palveluyksiköt on rekisteröitävä.

Ne toimijat, joille on aiemmin myönnetty lupa tai rekisteröity ilmoitus yksityisestä sosiaalipalveluista tai yksityisestä terveydenhuollosta, voivat jatkaa toimintaansa noudattaen valvontalain säännöksiä. Näiden toimijoiden tiedot siirretään Valveri-rekisteristä Soteri-rekisteriin automaattisesti.

Uudet palveluntuottajat tekevät rekisteröintihakemuksen Soterin kautta. Uudet palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin päätös rekisteröinnistä on tehty.

Jo rekisterissä olevat palveluntuottajat tekevät kaikki muutoshakemukset Soterin uuden sähköisen asioinnin kautta. Uudet hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvat tukipalveluiden tuottajat rekisteröityvät myös Soteriin.

Aluehallintovirastot ja Valvira ohjeistavat palveluntuottajia rekisteröintiasioissa verkkosivuillaan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinnit ja luvat Valviran verkkosivuilla

Sosiaali- ja terveyspalveluiden luvat, ilmoitukset ja hakemukset AVI:n verkkosivuilla

Lisätietoja Soteri-rekisteristä löytyy Valviran verkkosivuilta ja Aluehallintoviraston verkkosivuilta. 

Lisätietoja

Lisätietoja antavat hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen vastuuyksikköjohtajat. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapha.fi.

Pohjoinen palvelualue (Enontekiö, Inari, Kittilä, Kolari, Muonio, Pello ja Utsjoki)

Itäinen palvelualue (Kemijärvi, Pelkosenniemi, Salla, Savukoski ja Sodankylä)

Kaakkoinen palvelualue (Posio, Ranua ja Rovaniemi)

Lounainen palvelualue (Kemi, Keminmaa, Simo, Tervola, Tornio ja Ylitornio)

oikopolut palveluntuottajalle

nappi-laskutus-ja-laskutusosoitteet

nappi turvasähköposti

h4-tulevia tapahtumia-otsikko

Tulevia tapahtumia

Asset Publisher

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

Asset Publisher

  1. Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn

    24.5.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn

    24.5.2024

    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.

    Oppaan tarkoituksena on tarjota sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tukea asiakastietojen käsittelyyn vuoden 2024 alussa voimaan astuneen uuden asiakastietolain vaatimusten mukaisesti. Soveltamisopas onkin tarkoitettu kaikille, joiden työtehtävät liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn.

    Oppaassa kuvataan asiakastietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä ja pyritään esimerkkien avulla tukemaan asiakastietolain ja muun relevantin sääntelyn käytännön soveltamista.

    Asiakastiedolla tarkoitetaan potilastietoa ja sosiaalihuollon asiakastietoa.

    • Potilastiedolla viitataan terveydenhuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää potilaan terveydentilaa tai toimintakykyä tai tämän saamaa terveyspalvelua koskevaa informaatioon.
    • Sosiaalihuollon asiakastiedolla tarkoitetaan puolestaan sosiaalihuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarvetta, hänen asiansa käsittelyä tai hänelle annettavaa sosiaalipalvelua koskevaa tietoa.

    Nyt julkaistu opas korvaa vuonna 2012 laaditun oppaan potilasasiakirjojen laatimisesta ja käsittelystä (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 4/2012).

    Soveltamisopas on valmisteltu yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.

    Opas julkaistaan ruotsinkielisenä vuoden 2024 aikana.

     

    Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
    24.5.2024
    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...

    Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn


    Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.

  2. Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
    Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...

    Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle

    9.4.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle

    9.4.2024

    Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.

    Ohje korostaa asiakkaan kotona asumisen ja saatavan tuen merkitystä sairauden hoidossa ja toimintamallilla pyritään tukemaan yksiköiden toimintaa. Ohje on ensimmäinen versio koko Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun toiminnasta ja sen myötä korostuu kaikkien lappilaisten yhdenvertaisuus palveluissa. 

    Jakelu perustuu terveydenhuollon ammattilaisen yksilöllisesti määrittelemään tarpeeseen ja seurantaan. Ohje tukee myös työntekijöitä hoitoprosessissa. 

    Ohjeesta on tärkeä huomata, että hoitotarviketilaukset pitää tehdä 2–4 viikkoa ennen tarvetta, jotta hoitotarvikkeet ehtivät saapua asiakkaalle ajoissa.

    Tutustu koko ohjeeseen: Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun ohje (pdf)

    Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
    9.4.2024
    Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...

    Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle


    Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.

  3. Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt kilpailuttaa vammaisille henkilöille ostopalveluina järjestettävät lakisääteiset henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Palveluja järjestetään ostopalvelujen lisäksi palvelusetelillä ja omana tuotantona. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kun kommentoit luonnosta, voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kevään 2024 aikana. 

    Vastausaikaa on 28.2.2024 klo 13 asti.

    Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    13.2.2024
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin


    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.