Palveluntuottajalle
Palveluntuottajalle
Tälle sivulle on koottu materiaalia yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella:
- Ohjeet palveluntuottajaksi hakeutumiseen.
- Hakemus- ja ilmoituslomakkeet palveluntuottajille.
- Palvelusetelien sääntökirjat ja palvelusetelien arvot.
- Palvelujen toimintaohjeet ja myöntämisperusteet.
- Ohjeet vaaratapahtumien ilmoittamiseen.
Yksityisten sosiaalipalvelujen ilmoitus- ja lupakäytännöt muuttuvat vuoden 2024 alusta
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröinnit
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta on tullut voimaan 1.1.2024, ja palvelujen rekisteröintien käsittely on siirtynyt kokonaisuudessaan aluehallintovirastoille ja Valviralle. Hyvinvointialue ei enää käsittele ilmoituksia.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää, että sekä palveluntuottaja että palveluyksikkö on rekisteröity sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisteriin.
Palveluntuottajan rekisteröinti ei yksin anna oikeutta tuottaa valvontalain mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palveluntuottajan rekisteröinnin lisäksi myös palveluyksiköt on rekisteröitävä.
Ne toimijat, joille on aiemmin myönnetty lupa tai rekisteröity ilmoitus yksityisestä sosiaalipalveluista tai yksityisestä terveydenhuollosta, voivat jatkaa toimintaansa noudattaen valvontalain säännöksiä. Näiden toimijoiden tiedot siirretään Valveri-rekisteristä Soteri-rekisteriin automaattisesti.
Uudet palveluntuottajat tekevät rekisteröintihakemuksen Soterin kautta. Uudet palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin päätös rekisteröinnistä on tehty.
Jo rekisterissä olevat palveluntuottajat tekevät kaikki muutoshakemukset Soterin uuden sähköisen asioinnin kautta. Uudet hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvat tukipalveluiden tuottajat rekisteröityvät myös Soteriin.
Aluehallintovirastot ja Valvira ohjeistavat palveluntuottajia rekisteröintiasioissa verkkosivuillaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinnit ja luvat Valviran verkkosivuilla
Sosiaali- ja terveyspalveluiden luvat, ilmoitukset ja hakemukset AVI:n verkkosivuilla
Lisätietoja Soteri-rekisteristä löytyy Valviran verkkosivuilta ja Aluehallintoviraston verkkosivuilta.
Lisätietoja
Lisätietoja antavat hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen vastuuyksikköjohtajat. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapha.fi.
Pohjoinen palvelualue (Enontekiö, Inari, Kittilä, Kolari, Muonio, Pello ja Utsjoki)
- Ikääntyneiden palvelut Anne K. Mattila 040 724 4025
- Vammaisten palvelut Marja Ilpala 040 526 9984
- Perhe- ja työikäisten palvelut Suvi Seikkula 040 687 6503
Itäinen palvelualue (Kemijärvi, Pelkosenniemi, Salla, Savukoski ja Sodankylä)
- Ikääntyneiden palvelut Maaret Siikaluoma 040 530 6679
- Vammaisten palvelut Kati Aikio 040 533 0091
- Perhe- ja työikäisten palvelut Merja Onkamo 040 189 9062
Kaakkoinen palvelualue (Posio, Ranua ja Rovaniemi)
- Ikääntyneiden palvelut Katja Raatikainen 040 779 0907
- Vammaisten palvelut Maija Tervo 040 582 6351
- Perhe- ja työikäisten palvelut Kaisa-Maria Rantajärvi 040 677 1162
Lounainen palvelualue (Kemi, Keminmaa, Simo, Tervola, Tornio ja Ylitornio)
- Ikääntyneiden palvelut Rita Oinas 040 548 2039
- Vammaisten palvelut Eija Lampela 040 547 2484
- Perhe- ja työikäisten palvelut Nina Matinlassi 040 648 5455
Oikopolut
Tulevia tapahtumia
Ajankohtaista palveluissa
-
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyynSosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.
Oppaan tarkoituksena on tarjota sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tukea asiakastietojen käsittelyyn vuoden 2024 alussa voimaan astuneen uuden asiakastietolain vaatimusten mukaisesti. Soveltamisopas onkin tarkoitettu kaikille, joiden työtehtävät liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn.
Oppaassa kuvataan asiakastietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä ja pyritään esimerkkien avulla tukemaan asiakastietolain ja muun relevantin sääntelyn käytännön soveltamista.
Asiakastiedolla tarkoitetaan potilastietoa ja sosiaalihuollon asiakastietoa.
- Potilastiedolla viitataan terveydenhuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää potilaan terveydentilaa tai toimintakykyä tai tämän saamaa terveyspalvelua koskevaa informaatioon.
- Sosiaalihuollon asiakastiedolla tarkoitetaan puolestaan sosiaalihuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarvetta, hänen asiansa käsittelyä tai hänelle annettavaa sosiaalipalvelua koskevaa tietoa.
Nyt julkaistu opas korvaa vuonna 2012 laaditun oppaan potilasasiakirjojen laatimisesta ja käsittelystä (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 4/2012).
Soveltamisopas on valmisteltu yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.
Opas julkaistaan ruotsinkielisenä vuoden 2024 aikana.
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.
-
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelleLapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024
Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.
Ohje korostaa asiakkaan kotona asumisen ja saatavan tuen merkitystä sairauden hoidossa ja toimintamallilla pyritään tukemaan yksiköiden toimintaa. Ohje on ensimmäinen versio koko Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun toiminnasta ja sen myötä korostuu kaikkien lappilaisten yhdenvertaisuus palveluissa.
Jakelu perustuu terveydenhuollon ammattilaisen yksilöllisesti määrittelemään tarpeeseen ja seurantaan. Ohje tukee myös työntekijöitä hoitoprosessissa.
Ohjeesta on tärkeä huomata, että hoitotarviketilaukset pitää tehdä 2–4 viikkoa ennen tarvetta, jotta hoitotarvikkeet ehtivät saapua asiakkaalle ajoissa.
Tutustu koko ohjeeseen: Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun ohje (pdf)
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.
-
Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihinOstopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...
Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
13.2.2024
Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
13.2.2024
Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.
Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt kilpailuttaa vammaisille henkilöille ostopalveluina järjestettävät lakisääteiset henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Palveluja järjestetään ostopalvelujen lisäksi palvelusetelillä ja omana tuotantona. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle.
Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kun kommentoit luonnosta, voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kevään 2024 aikana.
Vastausaikaa on 28.2.2024 klo 13 asti.
Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.
Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
13.2.2024Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.