Kumppanuussopimukset
Kumppanuussopimukset
Lapin hyvinvointialue tukee järjestöjen toimintaedellytyksiä myöntämällä avustuksia sekä tekemällä kumppanuus- ja yhteistyösopimuksia.
Lapin hyvinvointialueen myöntämissä avustuksissa ja kumppanuus- ja yhteistyösopimuksissa noudatetaan Lapin hyvinvointialueen avustusperiaatteet ja avustuskäytännöt (pdf) -asiakirjassa määriteltyjä yleisiä periaatteita ja menettelytapoja.
Ajankohtaista
Lapin hyvinvointialue on ottanut käyttöön uuden sähköisen yhteydenottolomakkeen tutkimus- ja kehittämistyön tueksi. Lomakkeen avulla voit helposti ilmoittaa ideoista tai hankkeista, joissa toivot yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa. Lisätietoa kehittämis- ja innovaatiopalveluiden sivulla.
Yhteydenottolomake tutkimus- ja kehittämisideoille
Hyvinvointialueen kumppanuus- ja yhteistyösopimukset
Avustusperustainen kumppanuussopimus
Avustusperustaisia kumppanuussopimuksia voidaan tehdä sellaisen toiminnan tukemisesta, joka tukee olennaisesti hyvinvointialueen järjestämiä sosiaali- ja terveyspalveluja. Avustusperusteisessa kumppanuussopimuksessa sovitaan toimintaan myönnettävästä rahallisesta avustuksesta sekä muista tukimuodoista ja yhteistyöstä. Avustettava toiminta voi toteutua yhden tai useamman Lapin kunnan alueella.
Avustusperustaisen kumppanuussopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että avustettavan toiminnan perusrahoitus perustuu STEA-avustukseen, ESR-hankerahoitukseen, ELY-keskuksen myöntämään avustukseen tai muuhun vastaavaan rahoitukseen. Hyvinvointialueen myöntämä tuki on täydentävää julkista rahoitusta.
Avustusperustaiset kumppanuussopimukset tehdään aina harkinnanvaraisesti yhteisen sopimisen perusteella. Hyvinvointialue neuvottelee kumppanuussopimuksista erikseen. Määräaikaiseen hanketoimintaan liittyvä avustusperustainen kumppanuussopimus tehdään ehdollisesti koko hankekaudelle ja vahvistetaan vuosittain osana hyvinvointialueen talousarviota. Jatkuvan toiminnan tukemisesta neuvotellaan hyvinvointialueen kanssa vuosittain.
Muu kumppanuussopimus
Muita kumppanuussopimuksia voidaan tehdä sellaisen toiminnan tukemisesta, joka tukee olennaisesti hyvinvointialueen järjestämiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Muissa kumppanuussopimuksissa sovitaan toiminnan tukemisesta muuten kuin rahallisesti sekä muusta yhteistyöstä (esim. asiantuntijatuki, tilojen käyttö, yhteiskehittäminen). Tuettava toiminta voi toteutua yhden tai useamman Lapin kunnan alueella.
Muut kumppanuussopimukset tehdään aina harkinnanvaraisesti yhteisen sopimisen perusteella. Hyvinvointialue neuvottelee kumppanuussopimuksista erikseen. Kumppanuussopimuksissa sovitaan lähtökohtaisesti yhteistyöstä, joka ulottuu koko STEA-, ESR-, ELY-keskuksen myöntämän tai muun vastaavan myönnetyn rahoituksen ajalle.
Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvä yhteistyösopimus
Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä yhteistyösopimuksia voidaan tarvittaessa tehdä sellaisen järjestölähtöisen toiminnan tukemisesta, joka on hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevia sosiaali- ja terveyspalveluita tukevaa ja tarkoituksenmukaisesti täydentävää palvelua. Tuettava toiminta voi toteutua yhden tai useamman Lapin kunnan alueella.
Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät yhteistyösopimukset tehdään aina harkinnanvaraisesti yhteisen sopimisen perusteella. Hyvinvointialue neuvottelee yhteistyösopimuksista erikseen.
Kumppanuusavustusten hakeminen ja yhteistyöpyynnöt
Neuvottelemme kumppanuussopimuksista ympäri vuoden.
Vuoden 2025 kumppanuusavustukset on jaettu hyvinvointi- ja yhdyspintalautakunnan kokouksissa 27.2.2025 (pöytäkirja), 24.4.2025 (pöytäkirja) ja 22.5.2025 (esityslista).
Kumppanuussavustusten käyttö ja raportointi
Tutustu ohjeeseen: Avustuksen käyttö ja raportointi 2025
Kumppanuusavustuksen käytön raportointi 2025.
Kumppanuus- ja yhteistyöpyynnöt
Kumppanuusavustuksia koskevat tiedustelut voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen: avustukset@lapha.fi.
Kehittämishankeideoita ja yhteistyöpyyntöjä koskevat tiedustelut voi lähettää Lapin hyvinvointialueen kehittämis- ja innovaatiopalveluiden yhteydenottolomakkeella:
Yhteydenottolomake tutkimus- ja kehittämisideoille
Lisätietoja antaa:
Marika Mathlein
asiantuntija, järjestöyhteistyö
Tutkimus- ja kehittämispalvelut
Yhteystiedot
Marika Mathlein
asiantuntija, järjestöyhteistyö
Tutkimus- ja kehittämispalvelut
Yhteystiedot
Ajankohtaista aiheesta
-
Alaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihinTule kuulemaan mitä kentällä tapahtuu, kun epäily alaikäiseen kohdistuneesta väkivallasta herää; miten...
Alaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihin
24.6.2025
Alaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihin
24.6.2025
Tule kuulemaan mitä kentällä tapahtuu, kun epäily alaikäiseen kohdistuneesta väkivallasta herää; miten prosessi etenee ja mitkä ovat eri ammattilaisten roolit yhteisen asian äärellä.
Kohtaatko työssäsi alaikäisiä? Varteissa saat ajankohtaista tietoa siitä, mitä tapahtuu, kun herää epäily lapseen kohdistuneesta väkivallasta.
Barnahus-vartti on tiivis, 15 minuutin mittainen Teams-tilaisuus, jossa käsitellään väkivaltaa kokeneiden lasten ja nuorten auttamiseen liittyviä kysymyksiä. Kuule, miten prosessi etenee, ja mitkä ovat eri ammattilaisten roolit yhteisen asian äärellä.
Tule kuulolle joka toinen tiistai
Paikka ja aika: Teams, joka toinen viikko tiistaisin klo 14–14.15. Liity Barnahus-varttiin tästä.
Tilaisuudet tallennetaan ja ne ovat katsottavissa kahden viikon ajan. Löydät tallenteet täältä: Barnahus-hanke
Kohderyhmä: Alaikäisiä työssään kohtaavat ammattilaiset: terveydenhuolto, sosiaalihuolto, poliisi, varhaiskasvatus, koulut, nuorisopalvelut, järjestöt, seurakunnat.
Kysymyksiä: Mikäli haluat esittää kysymyksiä, voit lähettää niitä sähköpostilla ennakkoon osoitteeseen sanna.tapio@lapha.fi. Kysymykset tulee lähettää viimeistään edeltävän viikon torstaina, jotta vierailijoilla on aikaa paneutua aiheeseen. Varteissa seuraajien mikit ja kamerat on kiinni aikataulusyistä.
Työ väkivaltaa kokeneiden lasten ja nuorten auttamiseksi vaatii monialaista yhteistyötä. Barnahus-malli on olemassa siksi, ettei yhdenkään ammattilaisen tarvitsisi tuntea olevansa yksin. Moniammatillinen ja lapsiystävällinen toimintamalli auttaa ammattilaisia selvitysprosessin kaikissa vaiheissa. Kun toimintamme perustuu tietoon ja panostamme yhteistyöhön eri ammattilaisten välillä, edistämme lasten oikeuksien toteutumista.
Syksyn Barnahus-vartit
- TI 12.8.2025 Barnahus, -hanke ja verkkokoulut. Sanna Tapio, projektisuunnittelija, Barnahus-hanke/Lapha
- TI 26.8.2025 Avoimet kysymykset ja johdattelun välttäminen + Lapsen haastattelun verkkokoulu. Sini Stolt, johtava asiantuntija, THL
- TI 9.9.2025 Monialainen yhteistyö eri alojen välillä. Kristiina Jussila, osastonhoitaja lasten- ja nuorisopsykiatria
- TI 23.9.2025 LANKA-tiimi – Työmuodot ja menneitä konsultoinnin/yhteistyön aiheita. Kirsi Hietaniemi, sairaanhoitaja, nuorisopsykiatria
- TI 7.10.2025 Lastensuojelun palvelutarpeenarvio – Prosessi, kun konsultaatio tai lastensuojeluilmoitus saapuu aiheella: Epäily alaikäiseen kohdistuneesta väkivallasta. Paula Kettunen & Tuula Myllykangas, sosiaalityöntekijät, lapsiperheiden sosiaalityö ja ohjaus/palvelutarpeen arvio
- TI 21.10.2025 Seri-tukikeskus – Miten prosessi etenee, kun seri-puhelin soi? Miten psykososiaalisen tuen tarve kartoitetaan ja traumasensitiivisyys huomioidaan läpi prosessin? Paula Kinnunen, kätilö, Seri-tukikeskus/naistenklinikka - Mehiläinen Länsi-Pohja
- TI 4.11.2025 LASTA-seula-malli lapsiin kohdistuvan väkivallan rikosepäilyjen selvittämisen välineenä – esimerkki caset. Saara Asmundela & Pia Mäenpää, hankepoliisi & hankesyyttäjä
- TI 18.11.2025 Lapsirikostutkijan työnkuva ja rikosprosessi alaikäisiin kohdistuneissa väkivaltarikosepäilyissä. Katja Grönholm, rikosylikonstaapeli, Lapin poliisilaitos
- TI 2.12.2025 Barnahus hyvinvointialueella nyt ja tulevaisuudessa. Sanna Tapio, projektisuunnittelija, Barnahus-hanke/Lapha
Alaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihin
24.6.2025Tule kuulemaan mitä kentällä tapahtuu, kun epäily alaikäiseen kohdistuneesta väkivallasta herää; miten...24.6.2025
Alaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihinAlaikäiseen kohdistunut väkivalta – miten toimimme yhdessä? Tule kuulolle Barnahus-vartteihin
Tule kuulemaan mitä kentällä tapahtuu, kun epäily alaikäiseen kohdistuneesta väkivallasta herää; miten prosessi etenee ja mitkä ovat eri ammattilaisten roolit yhteisen asian äärellä.
-
Palvelusetelituottaja, lisää nyt tietosi PSOP-järjestelmään, jotta voit laskuttaa syyskuussa tuottamasi palvelutLapin hyvinvointialue suosittelee palvelusetelituottajia kirjautumaan PSOP-järjestelmään mahdollisimman pian.
Palvelusetelituottaja, lisää nyt tietosi PSOP-järjestelmään, jotta voit laskuttaa syyskuussa tuottamasi palvelut
19.6.2025
Palvelusetelituottaja, lisää nyt tietosi PSOP-järjestelmään, jotta voit laskuttaa syyskuussa tuottamasi palvelut
Kuva: STM
19.6.2025
Lapin hyvinvointialue suosittelee palvelusetelituottajia kirjautumaan PSOP-järjestelmään mahdollisimman pian.
Lapin hyvinvointialue ottaa käyttöön uuden sähköisen PSOP-palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän sosiaalipalveluissa. Vaana-järjestelmä poistuu käytöstä 31.8.2025, mutta palveluseteliyrittäjä voi laskuttaa vielä elokuussa tuottamansa palvelut syyskuun alussa Vaana-järjestelmän kautta.
Suosittelemme, että kaikki uudet ja vanhat palvelusetelituottajat kirjautuvat PSOP-järjestelmään mahdollisimman pian. Yrityksen tiedot viedään PSOP-järjestelmään yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisena käyttäjänä tai yrityksen puolesta-asiointiin myönnetyllä Suomi.fi-valtuudella.
Tämän jälkeen yritys voi hakeutua palveluntuottajaksi sääntökirjojen mukaisesti. Verkkosivuiltamme löytyvät 1.9.2025 alkaen voimassa olevat sääntökirjat, joista löytyvät pakolliset liitetietovaatimukset.
Edellytämme Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun kuulumista. Tilaajavastuulainmukaiset tiedot siirtyvät palvelusta suoraan PSOPiin. Tietoturvavaatimusten selvitystä ja henkilötietojen käsittelytoimien kuvausta koskevat ladattavat ja täytettävät lomakkeet löytyvät täältä.
Katso henkilötietolomakkeen täyttämisestä järjestetyn infotilaisuuden tallenne: https://youtu.be/oidOTQjZaEM (Tallenne on katsottavissa 3.7.2025 asti.)
PSOP-infotilaisuuksia elokuussa
Järjestämme PSOP-järjestelmän käyttöönottoon liittyviä infotilaisuuksia elokuussa. Pyydämme kaikkia infoihin osallistuvia vastaamaan 20.7.2025 mennessä ennakkokyselyyn, jolla kartoitamme PSOP-järjestelmään ja sääntökirjoihin liittyviä kysymyksiä.
PSOP-infotilaisuus palveluntuottajille: omaishoidon tuen vapaan palvelusetelisääntökirja
ti 12.8.2025 klo 14–15. Liity infoon tästä. Vastaa ennakkokyselyyn 20.7. mennessä tästä.PSOP-infotilaisuus palveluntuottajille: ympärivuorokautisen palveluasumisen ja yhteisöllisen asumisen palvelusetelisääntökirja
ke 13.8.2025 klo 10–11. Liity infoon tästä. Vastaa ennakkokyselyyn 20.7. mennessä tästä.PSOP-infotilaisuus palveluntuottajille: kotihoidon palvelusetelisääntökirja
to 14.8.2025 klo 14–15. Liity infoon tästä. Vastaa ennakkokyselyyn 20.7. mennessä tästä.PSOP-infotilaisuus palveluntuottajille: tukipalvelujen palvelusetelisääntökirja
ti 19.8.2025 klo 14–15. Liity infoon tästä. Vastaa ennakkokyselyyn 20.7. mennessä tästä.PSOP-infotilaisuus palveluntuottajille: lääkkeiden annosjakelun palvelusetelisääntökirja
ke 20.8.2025 klo 14–15. Liity infoon tästä. Vastaa ennakkokyselyyn 20.7. mennessä tästä.PSOP-koulutus palveluntuottajille: kirjaaminen
ke 27.8.2025 klo 14.30–15.30 ja samansisältöisenä ti 2.9.2025 klo 15–16. Liity infoon tästä.Henkilökohtaisen avun ja vammaisen henkilön asumisen tuen palvelusetelisääntökirjoja koskevat infot pidetään syyskuun alussa. Infojen tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Palvelusetelituottaja, lisää nyt tietosi PSOP-järjestelmään, jotta voit laskuttaa syyskuussa tuottamasi palvelut
19.6.2025Lapin hyvinvointialue suosittelee palvelusetelituottajia kirjautumaan PSOP-järjestelmään mahdollisimman pian.Palvelusetelituottaja, lisää nyt tietosi PSOP-järjestelmään, jotta voit laskuttaa syyskuussa tuottamasi palvelut
Lapin hyvinvointialue suosittelee palvelusetelituottajia kirjautumaan PSOP-järjestelmään mahdollisimman pian.
-
Sosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessäYksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien kannattaa edistää Kanta-palvelujen käyttöönottoa ajoissa,...
Sosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessä
26.5.2025
Sosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessä
26.5.2025
Yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien kannattaa edistää Kanta-palvelujen käyttöönottoa ajoissa, jotta ne pysyvät lain määräajassa. Tutustu käyttöönoton tueksi laadittuihin materiaaleihin ja vastaa kyselyyn organisaatiosi käyttöönoton suunnitelmista.
Asiakastietolain mukainen määräaika Kanta-palvelujen käyttöönotoille sosiaalihuollossa lähestyy kovaa vauhtia.
Kannan käyttöönotto tuo uusia vaatimuksia käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin, kirjaamiseen ja toimintatapoihin. Muutos voi olla suuri osalle yksityisistä sosiaalihuollon palvelunantajista, joten siihen täytyy varata riittävästi aikaa. Tästä näet tärkeimmät ohjeet ja tukimateriaalit.
Tutustu käyttöönoton ohjeisiin ja ilmoittaudu käyttöönottoon
Kanta.fissä on julkaistu kattava ohje Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotosta. Ohje kuvaa käyttöönoton vaiheet yksityisen palvelunantajan näkökulmasta. Lisäksi verkkosivuilla on tietoa tilaisuuksista ja verkkokouluista, joista saa tukea sekä käyttöönottoon että Kannan käyttöön.
Kun olet ottamassa käyttöön Sosiaalihuollon asiakastietovarantoa, ilmoittaudu käyttöönottoon.
Ohje Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoon
Ilmoittautuminen Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoon (lyyti.fi)
Vastaa kyselyyn organisaatiosi käyttöönoton suunnitelmista
Kela ja THL kartoittaa yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien käyttöönottojen suunnitelmia ja aikatauluja lyhyellä kyselyllä. Vastaa kyselyyn (webropol.com) viimeistään 4.6.2025.
Lisäksi pyydämme vastaamaan Lapin hyvinvointialueen ympärivuorokautisten asumispalvelujen palveluntuottajille suunnattuun omaan kyselyyn. Vastausaikaa 30.5.2025 asti. Vastaa kyselyyn tästä
Mitä kannattaa huomioida, jos tuottaa sosiaalipalveluja hyvinvointialueelle
Osalla hyvinvointialueista Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto saattaa mennä hyvin lähelle lain määräaikaa. Siksi hyvinvointialueille palveluja tuottavien yksityisten palvelunantajien kannattaa edistää käyttöönottoa ennakoiden, jos se on mahdollista.
- Yksityisen palvelunantajan, jolla on käytössään sähköinen asiakastietojärjestelmä, kannattaa edistää Kannan käyttöönottoa jo nyt, vaikka hyvinvointialueen aikataulu ei olisi vielä tiedossa.
- Pienen palvelunantajan, jolla ei ole omaa asiakastietojärjestelmää, kannattaa olla yhteydessä hyvinvointialueeseen.
Tutustu päivitettyyn oppaaseen sosiaalihuollon tiedonhallinnan toimivasta yhteistyöstä. Opas tarjoaa sekä alueille että yksityiselle palveluntuottajille tukea tiedonhallinnan ja Kanta-liittymisten suunnitteluun.
Kannan käyttö on tällä hetkellä maksutonta yksityisille sosiaalihuollon palveluntuottajille. Käyttömaksujen laskutus alkaa vasta, kun liittymisvelvoite astuu voimaan.
Tukea rakenteisen kirjaamisen aloittamiseen
Kannan käyttöönoton myötä kirjaaminen muuttuu rakenteiseksi. Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on erinomainen keino nykyisten ja tulevien ammattilaisten kirjaamisosaamisen vahvistamiseen. Tiivis verkkokurssi on saatavilla eOppiva-alustalla.
THL:n verkkosivuilla on runsaasti tietoa ja käytännön esimerkkejä sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta. Sinne on koottu myös tulevat rakenteisen kirjaamisen koulutustilaisuudet ja menneiden koulutusten materiaalit. Tulostettavat Tiedä ja toimi -kortit kiteyttävät rakenteisen kirjaamisen tärkeimmät asiat yhdelle sivulle.
Sosiaalihuollon kirjaamisohjeet (thl.fi)
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (eOppiva)
Tiedä ja toimi ammattilaiselle: Tiesitkö tämän rakenteisesta kirjaamisesta? (julkari.fi)
Tärkeimmät oppaat tiedonhallinnan tueksi
Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä antaa kokonaiskuvan asiakastietolaista sekä lainsäädännöstä, jota sovelletaan asiakastietojen käsittelyssä. Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille sisältää kaiken tarvittavan tiedon sosiaalihuollon tiedonhallinnan kokonaisuuden hahmottamiseksi.
Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (yhteistyotilat.fi)
Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille (yhteistyotilat.fi)
Mitä kannattaa huomioida, jos toimii sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnassa
Monialaisen kirjaamisen ohjeistusta on koottu Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä -oppaaseen, johon erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnassa toimivien kannattaa tutustua. Potilastietojen kirjaamisesta sosiaalipalvelujen yhteydessä on lisäksi laadittu erillinen ohje, joka julkaistiin kesällä 2024.
Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä -opas (yhteistyotilat.fi)
Ohje potilastietojen kirjaamisesta sosiaalipalvelujen yhteydessä (pdf, thl.fi)
Lähde: Kanta.fi tiedote 15.5.2025
Sosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessä
26.5.2025Yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien kannattaa edistää Kanta-palvelujen käyttöönottoa ajoissa,...26.5.2025
Sosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessäSosiaalihuollon Kanta-liittyminen lähestyy – yksityisten palveluntuottajien tilanne selvityksessä
Yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien kannattaa edistää Kanta-palvelujen käyttöönottoa ajoissa, jotta ne pysyvät lain määräajassa. Tutustu käyttöönoton tueksi laadittuihin materiaaleihin ja vastaa kyselyyn organisaatiosi käyttöönoton suunnitelmista.