osallisuus kuva

Kaksi laphan työntekijää juttelee äidin ja lapsen kanssa ulkona
Osallisuustiimin työntekijät Tervolan maaseutumessuille 2023

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialueen osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy
    Lapin hyvinvointialueen luottamushenkilöorganisaation uudistumisen myötä osallisuus- ja asiakkuuslautakunta...

    Lapin hyvinvointialueen osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy

    16.5.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Lapin hyvinvointialueen osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy

    Osallisuus- ja asiakkuuslautakunta kokoontui viimeisen kerran torstaina 15.5.2025.

    16.5.2025

    Lapin hyvinvointialueen luottamushenkilöorganisaation uudistumisen myötä osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy. Työ osallisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistämiseksi ja kehittämiseksi jatkuu uusissa päätöksenteon rakenteissa.

    Kolme vuotta osallisuuden äänenä

    Osallisuus- ja asiakkuuslautakunta perustettiin vuonna 2022 huolehtimaan asukkaiden ja palveluiden käyttäjien osallistumismahdollisuuksista hyvinvointialueen toiminnassa sekä vahvistamaan asiakaslähtöisyyttä palveluissa.

    On ollut erittäin viisasta perustaa osallisuus- ja asiakkuuslautakunta hyvinvointialueen syntyvaiheeseen, koska lautakunnassa on pystytty nostamaan keskiöön osallisuus ja asiakkuus, lautakunnan puheenjohtajana toiminut Riitta Liinamaa toteaa.

    Kolmen toimintavuotensa aikana lautakunta ehti muun muassa:

    • valmistella ensimmäisen osallisuusohjelman
    • linjata ja ohjata hyvinvointialueen osallisuustyötä
    • olla mukana kehittämässä osallistumismahdollisuuksia kuten asukaspaneelitoimintaa, osallisuusalustoja sekä osallisuuden työkalupakkia henkilöstölle
    • edistää selkokielistä ja saavutettavaa viestintää
    • tehdä yhteistyötä vaikuttamistoimielimien kanssa.

    Lautakuntatyöskentely on antanut tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka tärkeää on henkilöstön, asukkaiden ja asiakkaiden osallisuus ja osallistumisen mahdollistaminen joka tasolla. Lautakunta toivoo, että osallisuusasiat ovat osana arjen toimintaa ja kehittämistä Lapin hyvinvointialueella, jatkaa Riitta Liinamaa.

    Miksi lautakunta päättyy?

    Lautakunta lakkautetaan osana hyvinvointialueen rakenteellista muutosta, jossa myös luottamushenkilöorganisaatio uudistuu. Lautakunnan tehtävät siirtyvät nyt muille toimielimille. Tulevalla valtuustokaudella hyvinvointialueen asukkaiden ja palveluiden käyttäjien osallistumisoikeudesta vastaavat aluevaltuusto ja aluehallitus. Hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimillä, kuten nuorisovaltuustolla, vammaisneuvostolla ja vanhusneuvostolla, on myös tärkeä rooli edustamansa asukasryhmän äänitorvena sekä osana päätöksenorganisaatiota.

    Tärkeintä on, että osallisuus ei katoa hyvinvointialueen päätöksenteon arjesta – se vain muuttaa muotoaan, painottaa aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto.

    Lautakunnan jäsenet ja heidän varajäsenensä ovat olleet aktiivisesti mukana osallisuuden ja asiakaslähtöisyyden kehittämisessä. Lapin hyvinvointialue kiittää kaikkia lautakunnan jäseniä heidän sitoutumisestaan ja työstään alueen hyväksi, Melaluoto jatkaa.

    Katse tulevaan – miten osallisuustyö jatkuu?

    Vaikka lautakunta päättyy, osallisuustyö hyvinvointialueella jatkuu. Osallisuuden edistäminen on lakisääteistä ja kuuluu jokaisen työntekijän arkeen työtehtävän mukaisesti.

    Lautakunnan päättyminen muistuttaa siitä, että osallisuus ei ole yksittäinen rakenne, vaan toimintakulttuuri: jatkuvaa tahtoa kuulla ja kohdata. Lapin hyvinvointialueen organisaatio on toiminut vasta reilut kaksi vuotta, joten osallisuutta mahdollistavat hyvät käytännöt ovat vasta muotoutumassa. Osallisuuden lisäksi on tärkeää kehittää yhteistyötä keskeisten yhteiskumppaneiden kanssa, järjestöyhteistyötä unohtamatta.

    Tavoitteenamme on kehittää entistä monipuolisempia, saavutettavampia ja joustavampia tapoja osallistua – myös niille, joiden ääni ei aina kuulu, osallisuuden ja vaikuttamisen erityisasiantuntija Heljä Rahikkala kertoo.

    Lapin hyvinvointialueella osallisuus jatkuu – ei siksi, että laki niin sanoo, vaan koska osallisuus on hyvinvoinnin ja laadukkaiden palvelujen perusta.

    Lapin hyvinvointialueen osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy
    16.5.2025
    Lapin hyvinvointialueen luottamushenkilöorganisaation uudistumisen myötä osallisuus- ja asiakkuuslautakunta...

    Lapin hyvinvointialueen osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy


    Lapin hyvinvointialueen luottamushenkilöorganisaation uudistumisen myötä osallisuus- ja asiakkuuslautakunta päättyy. Työ osallisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistämiseksi ja kehittämiseksi jatkuu uusissa päätöksenteon rakenteissa. Kolme vuotta osallisuuden äänenä Osallisuus- ja asiakkuuslautakunta perustettiin vuonna 2022 huolehtimaan asukkaiden ja palveluiden käyttäjien osallistumismahdollisuuksista hyvinvointialueen toiminnassa sekä vahvistamaan asiakaslähtöisyyttä palveluissa. –On ollut...

  2. Anna palautetta – auta kehittämään Lapin hyvinvointialueen palveluja
    Lapin hyvinvointialue kannustaa asiakkaita antamaan palautetta käyttämistään sosiaali- ja...

    Anna palautetta – auta kehittämään Lapin hyvinvointialueen palveluja

    15.5.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Anna palautetta – auta kehittämään Lapin hyvinvointialueen palveluja

    15.5.2025

    Lapin hyvinvointialue kannustaa asiakkaita antamaan palautetta käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista. Kaikki palaute, niin kehitysehdotukset kuin positiiviset kokemuksetkin, ovat meille arvokkaita ja auttavat meitä parantamaan palvelujamme.

    Toivomme, että asiakkaat käyttävät virallista asiakaspalautekanavaamme, jonka kautta palaute tavoittaa suoraan oikeat tahot. Palautteen avulla voimme tunnistaa vahvuuksia sekä kehittämiskohteita ja varmistaa, että palvelumme vastaavat lappilaisten tarpeita mahdollisimman hyvin.

    Asiakaspalautteen antaminen on helppoa ja nopeaa – kerro meille, mikä toimi hyvin tai missä voimme parantaa. Yhdessä rakennamme parempaa hyvinvointia Lapissa!

    Anna palautetta verkkolomakkeella osoitteessa lapha.fi/anna-palautetta

    Voit lukea asiakaskokemuksesta strategisena painopisteenämme osoitteessa lapha.fi/tietoameista/asiakaskokemus

    Anna palautetta – auta kehittämään Lapin hyvinvointialueen palveluja
    15.5.2025
    Lapin hyvinvointialue kannustaa asiakkaita antamaan palautetta käyttämistään sosiaali- ja...

    Anna palautetta – auta kehittämään Lapin hyvinvointialueen palveluja


    Lapin hyvinvointialue kannustaa asiakkaita antamaan palautetta käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista. Kaikki palaute, niin kehitysehdotukset kuin positiiviset kokemuksetkin, ovat meille arvokkaita ja auttavat meitä parantamaan palvelujamme. Toivomme, että asiakkaat käyttävät virallista asiakaspalautekanavaamme, jonka kautta palaute tavoittaa suoraan oikeat tahot. Palautteen avulla voimme tunnistaa vahvuuksia sekä kehittämiskohteita ja varmistaa, että palvelumme vastaavat lappilaisten...

  3. Ilmianna hyvä käytäntö Hytetu- ja osallisuusfoorumiin
    Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumiin...

    Ilmianna hyvä käytäntö Hytetu- ja osallisuusfoorumiin

    9.4.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Ilmianna hyvä käytäntö Hytetu- ja osallisuusfoorumiin

    9.4.2025

    Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumiin etsitään hyviä käytäntöjä jaettavaksi kaikille osallistujille. Avaamme haun hyville käytännöille ke 9.4. ja haku päättyy pe 2.5. klo 15.00.

    Hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumi järjestetään ti 23.9.2025.  Foorumissa on tarkoitus esitellä eri toimijoiden hyviä käytäntöjä liittyen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämiseen. Käytäntöjen toivotaan olevan jo juurtuneita ja vaikuttavia monitoimijaisia toimintatapoja sekä käytänteitä.

    Etsimme hyviä käytäntöjä laajasti eri yhteistyötahoilta. Ilmianna hyvä käytäntösi, jota haluat esitellä muille. Emme etsi eri organisaatioiden tai hankkeiden esittelyjä, vaan ensisijaisesti hyviä arkeen juurtuneita käytäntöjä.

    Ilmianna hyvä käytäntö pe 2.5.2025 klo 15.00 mennessä. Tämän jälkeen järjestäjäraati valitsee saaduista ehdotuksista foorumissa esiteltävät käytännöt. Valituille tahoille ilmoitetaan toukokuun loppupuolella.

    Kuvaa hyvä käytäntösi tarkasti linkistä avautuvalla lomakkeella, jotta raadilla on mahdollisuus tehdä valinnat foorumiin. Ilmianna hyvä käytäntösi suoraan tämän linkin kautta.

    Heljä Rahikkala
    helja.rahikkala@lapha.fi
    erityisasiantuntija, Lapin hyvinvointialue

    Marika Mathlein
    marika.mathlein@lapha.fi
    asiantuntija, Lapin hyvinvointialue

    Ilmianna hyvä käytäntö Hytetu- ja osallisuusfoorumiin
    9.4.2025
    Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumiin...

    Ilmianna hyvä käytäntö Hytetu- ja osallisuusfoorumiin


    Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumiin etsitään hyviä käytäntöjä jaettavaksi kaikille osallistujille. Avaamme haun hyville käytännöille ke 9.4. ja haku päättyy pe 2.5. klo 15.00.