Hammaslääkärin särkypäivystyksessä hoidetaan kiireellisiä suun terveyden ongelmia, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Kiireellistä hoitoa vaativia oireita ovat esimerkiksi nielemisvaikeudet, voimakas suun tai leukojen alueen turvotus, äkillinen kova särky, johon särkylääke ei auta, voimakas verenvuoto, joka ei lopu kotikonstein ja kasvojen alueen tapaturmat.
Suun terveydenhuolto
Suun terveydenhuolto
Suun terveydenhuollon tehtävänä on edistää ja ylläpitää suun alueen terveyttä ja tukea omahoitoa, ennaltaehkäistä sairauksia ja huolehtia suun sairauksien hoidosta laadukkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Jos tarvitset erityistä tukea, tutkimuksia tai jatkohoitoa, suun terveydenhuollon peruspalveluista sinut ohjataan tarvittaessa eteenpäin erikoishammaslääkärin vastaanotolle terveyskeskukseen tai erikoissairaanhoitoon.
Apua äkillisessä tilanteessa
Hammaslääkärin särkypäivystysEtsi apua läheltä
Keskeisimmät palvelunumerotLasten ja opiskelijoiden hammashoito
Tietoa hammashoidosta
Jos suu ja hampaat ovat terveet, aikuisille riittää suun ja hampaiden tarkastus parin kolmen vuoden välein. Varaa aika tarkastukseen ottamalla yhteyttä suun terveydenhuollon ajanvaraukseen.
Lasten suun terveystarkastukset
Ensimmäinen kutsu suun terveystarkastukseen tulee, kun lapsi on 1- tai 2-vuotias. Seuraava tarkastus on 3- tai 4-vuotiaana ja sitä seuraava 5- tai 6-vuotiaana. Jos hammashoitaja tai suuhygienisti katsoo tarpeelliseksi, lapselle varataan erillinen hammaslääkäriaika.
Koululaiset kutsutaan suun terveystarkastuksiin 1., 5. ja 8. luokalla. Huoltajat saavat täytettäväkseen laajan terveyskyselyn, jonka oppilas vie mukanaan tarkastukseen.
Tärkeintä suusi ja hampaidesi hyvinvoinnille on sinun itse tekemäsi hoito kotona.
- Harjaa hampaat kahdesti päivässä fluorihammastahnalla. Älä huuhtele suuta harjauksen jälkeen.
- Puhdista hammasvälit hammaslangalla, tikulla tai hammasväliharjalla.
- Muista säännöllinen ateriarytmi, vältä napostelua pitkin päivää. Keskitä syömisesi 5-6 ruokailukertaan päivässä. Juo janoon aina raikasta vettä.
- Nauti aterian jälkeen ksylitolipastilli tai purukumi.
- Älä tupakoi tai nuuskaa.
Ajankohtaista aiheesta
-
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen...
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024
DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen oppimistuokion esimerkiksi suun terveydenhuollon vastaanottoa odottaessa. VASA 2 -hankkeessa toteutettavaan DentView-pilottiin lisätään toukokuussa DentViewPro, joka on yksi DentView-virtuaalikioskin ominaisuuksista. Se antaa suun terveydenhuollon ammattilaiselle nopean kokonaiskuvan asiakkaan omahoitotottumuksista helpottaen vastaanoton yhteydessä tehtävää riskinarviota.
Jotta DentViewPro-ominaisuutta voidaan hyödyntää, asiakkaan on käytävä ensin DentView-virtuaalikioskilla täyttämässä oman ikäryhmänsä interaktiivinen polku ennen vastaanottoaikaansa. Polun täyttämisen yhteydessä lapsi valitsee tunnistetiedoksi laitteelta mieluisan kuvan, aikuinen puolestaan kaksi numeroa. Näiden tunnistetietojen avulla ammattilainen voi nähdä asiakkaan antamat vastaukset. DentViewPro-järjestelmä koostaa ja tuottaa omahoitotottumukset kirjalliseksi raportiksi, josta ne on helppo kopioida potilastietojärjestelmään. Raportin tuloksista ammattilainen näkee ne omahoidon osa-alueet, joihin asiakkaan kanssa on tärkeä yhdessä paneutua.
Pilotin tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisevää työtä ja saada DentView-virtuaalikioski vahvaksi osaksi vastaanottokäynnin prosessia. Laitteen toimiessa osana vastaanottokäynnin prosessia säästyy aikaa, mikä voi edistää lappilaisten hoitoon pääsyä. DentViewPro-pilotti alkaa toukokuussa 2024 ja kestää joulukuuhun 2024. DentView-virtuaalikioskit löytyvät Lapin hyvinvointialueen hammashoitoloista Rovaniemeltä Piekkarin Rakasta ja Kairasta sekä Sodankylän ja Ivalon hammashoitoloista. Virtuaalikioskia voi käyttää useilla eri kielillä – tällä hetkellä kielivalinnat ovat suomi, ruotsi, englanti, pohjoissaame, venäjä, arabia ja somali.
DentView-laitteen hyötyjä arvioidaan ja seurataan jatkuvasti. Jokainen virtuaalikioskia käyttävä asiakas vastaa polun lopussa kysymykseen siitä, kokeeko tämä saaneensa hyödyllistä informaatiota suunterveyteen liittyen. Henkilökunnalle on tarkoitus toteuttaa kysely loppuvuonna 2024. Käyttäjämäärät sekä arvioinnit kerätään vuosineljänneksittäin. Loka-joulukuussa 2023 laitteita käytti 1186 käyttäjää ja tammi-maaliskuussa 1307 käyttäjää. Loka-joulukuussa 2023 laitteet saivat asiakkailta arvioiksi 4,6 ja tammi-maaliskuussa 2024 4,5, kun arviointiasteikko oli 0–5. Tämän tiedon perusteella laitteen käyttäjät ovat kokeneet saaneensa hyödyllistä informaatiota oman suun terveyteen liittyen. Tästä on hyvä jatkaa – tervetuloa käyttämään DentView’ta lähimpään pilottiin osallistuvaan hammashoitolaan!
Sanni Peteri
suun terveydenhuollon erityisasiantuntija
sanni.peteri@poske.fiDentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen...DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen oppimistuokion esimerkiksi suun terveydenhuollon vastaanottoa odottaessa. VASA 2 -hankkeessa toteutettavaan DentView-pilottiin lisätään toukokuussa DentViewPro, joka on yksi DentView-virtuaalikioskin ominaisuuksista. Se antaa suun terveydenhuollon ammattilaiselle nopean kokonaiskuvan asiakkaan omahoitotottumuksista helpottaen vastaanoton yhteydessä tehtävää riskinarviota. Jotta...
-
Palvelujen poikkeusaukioloajat keväällä ja kesällä 2024Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä erikoissairaanhoidon palveluissa on...
Palvelujen poikkeusaukioloajat keväällä ja kesällä 2024
29.4.2024
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä erikoissairaanhoidon palveluissa on poikkeuksia aukioloajoissa kesälomakaudella 2024.
Loppukevään arkipyhät ja kesälomakausi tuovat tulleessaan poikkeusaukioloaikoja Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluihin sekä erikoissairaanhoitoon.
Täydennämme listaa huhti−toukokuun aikana. Lista on päivitetty 29.4.2024.
Koko Lappi
Oima-tiimi on rajoitetusti paikalla 7.−8.5.2024 koulutuspäivien vuoksi. Pahoittelemme mahdollisia viiveitä yhteydenottojen käsittelyyn kyseisenä aikana.
- Henkilökohtainen apu, p. 040 649 5032, puhelinaika ma–pe klo 9–11 ja 12–15.
- Omais- ja perhehoito, p. 040 721 5269, puhelinaika ma–pe klo 9–11 ja 12–15.
Perheoikeudellisissa palveluissa on rajoitetut aukioloajat 22.6–9.8.2024. Työntekijä- ja aluekohtaiset tiedot saat soittamalla oman alueen lastenvalvojan puhelinnumeroon.
Enontekiö
Enontekiön fysioterapia suljettu 3.−8.6. ja 12.−31.8.2024. Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Muonion toimipisteeseen p. 040 684 5647 tai 040 753 7564.
Toimintakeskus Hyrylä suljettu 10.5.2024 ja 3.−31.7.2024.
Inari
Ivalon toimintakeskus suljettu 1.7–4.8. 2024.
Kemi
Kemin perheneuvola suljettu 1.7.–14.7.2024.
Kemijärvi
Kehitysvammaisten päivätoiminta Touhutupa suljettu 24.6.−28.7.2024.
Mettis palvelee kesäajan 1.6.−31.8.2024 poikkeusaukioloajoilla:
- maanantai suljettu
- tiistai-perjantai avoinna klo 10–14
- terveysneuvonta avoinna tiistaisin klo 14.30–15
- ryhmätoiminta kesätauolla.
Luhtavilla suljettu 27.5.–23.6.2024. Vahvistamme sulun ajaksi kotisairaalaa ja kotihoitoa. Akuutissa tarpeessa asiakkaat siirretään Lapponian vuodeosastolle.
Keminmaa
Keminmaan perheneuvola suljettu 1.7.–14.7.2024.
Päiväkeskus Rantatupa suljettu 8.7.–4.8.2024.
Kittilä
Pääskynpesä suljettu 20.−21.6 sekä 8.7−11.8.2024.
Muonio
Toimintakeskus Naalo suljettu 1.−31.7.2024.
Pelkosenniemi
Savukosken ja Pelkosenniemen suun terveydenhuollon palvelut ovat supistettuja ajalla 15.7.−18.8.2024. Kiireellisissä tapauksissa voit olla yhteydessä oman hoitolasi ajanvarausnumeroon. Sinut voidaan ohjata hoitoon myös Sodankylän tai Kemijärven hammashoitoloihin.
Pelkosenniemen fysioterapia suljettu 10.6.−7.7.2024 Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Savukosken toimipisteeseen p. 040 867 2544.
Kehitysvammaisten päivätoiminta Toimintapiste suljettu 8.7.–13.8. 2024.
Pello
Pellon toimintakeskus suljettu 1.7.−4.8.2024.
Posio
Röntgen suljettu 24.6.−7.7.2024.
Kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminta Toimari suljettu 20.6.−4.8.2024.
Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien kuntouttava päivätoiminta Poiju suljettu 24.6.–28.6. ja 15.7.–2.8.2024.
Ikääntyneiden kuntouttava päivätoiminta suljettu 1.−28.7.2024.
Rovaniemi
Päivätoiminta Tapionkoti ja Veitikantupa suljettu 1.−28.7.2024.
Päivätoiminta Erkkilänkuja suljettu 1.−29.7.2024.
Myllärin pajan aikuisten päivätoiminta suljettu 1.7.−29.7.2024.
Ikääntyneiden neuvontapiste Nestori palvelee 1.−31.7.2024 arkisin klo 9–12. Pohjolankatu 2, 2. krs, 96100 Rovaniemi, p. 016 860 2044.
Vaaranlammen, Ounasrinteen, Keskustan, Ratantauksen (Aarnenpihan), Saarenkylän, Sinetän, Songan, Meltauksen, Muurolan, Vikajärven, Perunkajärven, Narkauksen ja Tennilän seniorineuvolat suljettu 1.7.2024−31.8.2024. Yhteydenotot tarvittaessa terveysasemien ajanvaraukseen p. 016 860 2020.
Ajanvaraukset ja lisätiedot kesäsulun jälkeisistä aikatauluista seuraavista puhelinnumeroista:
Vaaranlammen, Ounasrinteen, Keskustan, Ratantauksen (Aarnenpihan), Saarenkylän, Sinetän, Songan, Meltauksen, Muurolan, Vikajärven, Perunkajärven, Narkauksen ja Tennilän seniorineuvoloiden osalta p. 040 503 3263 tai Ikääntyneiden neuvontapiste Nestori, p. 016 860 2044, ma−pe klo 9–14.Salla
Kehitysvammaisten päivätoiminta TupasWilla suljettu 1.7.−28.7.2024.
Savukoski
Savukosken ja Pelkosenniemen suun terveydenhuollon palvelut ovat supistettuja ajalla 15.7.−18.8.2024. Kiireellisissä tapauksissa voit olla yhteydessä oman hoitolasi ajanvarausnumeroon. Sinut voidaan ohjata hoitoon myös Sodankylän tai Kemijärven hammashoitoloihin.
Savukosken fysioterapia suljettu 1.7.−18.7.2024. Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen tai Kemijärven toimipisteeseen p. 040 867 2940.
Simo
Simon perheneuvola suljettu 1.7.–14.7.2024.
Kehitysvammaisten työpaja, kuntouttava työtoiminta suljettu 8.7.–12.8.2024.
Mielenterveyskuntoutujien päivätoiminta suljettu 1.–28.7.2024.
Ikääntyneiden päivätoiminta suljettu 1.-28.7.2024.
Sodankylä
Astmavastaanotto suljettu 1.−31.7.2024.
Veiki suljettu 3.6.−18.8.2024. Lyhytaikaishoitoa vaativat asiakkaat hoidetaan sulun aikana Hannuksenkartanossa, akuutti- ja kuntoutusosastolla Sopukassa ja Metsätähdessä.
Kehitysvammaisten päivätoiminta Päivänpaiste suljettu 8.7.–13.8.2024
Tervola
Ikääntyneiden päivätoiminta suljettu 1.7.−11.8.2024.
Tornio
Arpelan ja Karungin neuvolat suljettu 24.6.–28.7.2024.
Hannulan ja Kivirannan neuvolat suljettu 1.7.–28.7.2024.
Suensaaren neuvola päivystää koko kesän.
Tornion hoitotarvikejakelu suljettu 22.7.–9.8.2024.
Tornion perheneuvola suljettu 10.7.–6.8.2024.
Päihdepäiväkeskus Väylän Valo suljettu 1.–14.7.2024.
Ikääntyneiden päivätoiminta suljettu 1.−28.7.2024.
Ylitornio
Ylitornion perheneuvola suljettu 10.7.–28.7.2024.
Ikääntyneiden päivätoiminta suljettu 1.-28.7.2024.
Palvelujen poikkeusaukioloajat keväällä ja kesällä 2024
29.4.2024Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä erikoissairaanhoidon palveluissa on...Palvelujen poikkeusaukioloajat keväällä ja kesällä 2024
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä erikoissairaanhoidon palveluissa on poikkeuksia aukioloajoissa kesälomakaudella 2024.
-
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussaLapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
-
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseenSavukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin
25.10.2023
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.
Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.
Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon
Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.
Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.
Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä
Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.
Henkilöstö kehittämisen etulinjassa
Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.
Osallisuuden lisäämistä jatketaan
Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.
Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa.
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...
-
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaenHoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
Kuva: Jarno Niemi
7.9.2023
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Potilaan on saatava virka-aikana yhdessä arkipäivässä yhteys terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. Saman päivän aikana on myös saatava yksilöllinen arvio tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiä tutkimuksia tai antamaa hoitoa potilas tarvitsee.
Hoitoon on päästävä 14 vuorokauden kuluessa, kun potilaan hoitoon hakeutumisen syynä on sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uusien oireiden esilletulo tai toimintakyvyn aleneminen, ja hoito kuuluu yleislääketieteen alaan. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia.
Hoitoonpääsyn enimmäisajat eivät koske:
- hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia
- käyntejä perusterveydenhuollossa toimivan muiden lääketieteen erikoisalojen kuin yleislääketieteen erikoislääkärin vastaanotolla
- hoitotapahtumia, jotka tehdään yksinomaan terveydenhuollossa laadittavan todistuksen tai lausunnon saamiseksi
- terveystarkastuksia ja seurantakäyntejä tai terveysneuvontaa
- rokotuksia, elleivät ne liity kiireettömään sairaanhoitoon.
Kahden viikon hoitotakuun ulkopuolelle jäävät perusterveydenhuollon kiireettömät palvelut tulee kuitenkin järjestää kohtuullisessa ajassa enintään kolmen kuukauden kuluessa tai potilaan hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
7.9.2023Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
-
Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvatKeskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...
Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
10.8.2023
Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.
Ota talteen uudet numerot:
Simon terveysasema p. 016 860 4150
Simon terveysaseman puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 8–16. Soitathan kiireettömissä asioissa klo 10 jälkeen.
Simon hammashoitola p. 016 860 4160
Simon hammashoitolan puhelinajanvaraus palvelee arkisin ma-pe 7.30-15.
Arki-iltaisin kello 15 jälkeen kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ota yhteyttä Mehiläinen Länsi-Pohjaan p. 040 149 1340.
Viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa ajanvaraus kello 9.30-12 Lapin alueen yhteiseen särkypäivystykseen p. 010 6338330.
Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
10.8.2023Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on...Simon terveysaseman vastaanoton ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat
Keskiviikosta 30.8. eteenpäin Simon terveysaseman lääkärin ja hoitajan vastaanottoon ja hammashoitolaan on käytössä uudet puhelinnumerot.
-
Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerostaKemijärven hammashoitolassa otetaan 28.8. käyttöön uusi ajanvarausnumero.
Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerosta
7.8.2023
Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerosta
7.8.2023
Kemijärven hammashoitolassa otetaan 28.8. käyttöön uusi ajanvarausnumero.
Maanantaista 28.8. alkaen Kemijärven hammashoitola Lapponiassa on käytössä vain yksi ajanvarausnumero p. 040 547 9013.
Soittoajat:
- päivystysajanvaraus klo 8–9
- muut asiat klo 13.30–14.30
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Mikäli emme vastaa puheluusi, jätä viesti takaisinsoittojärjestelmäämme, niin soitamme takaisin mahdollisimman pian.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 51,50 euron maksun.
Ajan peruutukset toivomme ensisijaisesti verkossa lapha.fi/hammashoito tai viestillä numeroon 040 583 5109. Kerro viestissäsi kenen aika perutaan. Huomioi, että tähän numeroon ei voi soittaa.
Hammashoitola Lapponia palvelee osoitteessa Luusuantie 15 98100 Kemijärvi. Olemme avoinna ma-pe klo 8–15.
Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerosta
7.8.2023Kemijärven hammashoitolassa otetaan 28.8. käyttöön uusi ajanvarausnumero.Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerosta
Kemijärven hammashoitolassa otetaan 28.8. käyttöön uusi ajanvarausnumero.
-
Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetäänSuun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että...
Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
19.6.2023
Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.
Sote-uudistuksen tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut hyvinvointialueella. Palvelujen yhtenäistäminen voi muuttaa joissain kunnissa toimintamalleja ja tätä kautta asiakkaille tarjottavia palveluja. Yhtenäistämistyössä tärkeänä kriteerinä on se, että saamme hoidettua kaikille lappilaisille lakisääteiset suun terveydenhuollon palvelut.
Esimerkiksi lasten hammastarkastukset toteutetaan jatkossa neuvola-asetuksen ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti, ei vuosittaisina tarkastuksina. Myöskään aikuisia ei jatkossa kutsuta määräaikaistarkastuksiin kuin poikkeustapauksissa. Käytännössä kutsu tulee vain, jos henkilöllä on joku toimintakykyyn vaikuttava yleissairaus.
Jos omassa hammashoitolassa on muutoksia palveluissa, saat siitä parhaan tiedon kysymällä omasta hammashoitolasta esimerkiksi käynnin yhteydessä.
Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
19.6.2023Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että...Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.