Palveluverkostoa ja tiloja karsimalla tavoitellaan jo tänä vuonna reilun kahden miljoonan ja ensi vuonna vajaan 12 miljoonan euron säästöjä. Hyvinvointialue luo kaikista palveluista palveluverkkosuunnitelmat, jotka toimeenpannaan vaiheittain. Nykyisten tilojen käyttöä tehostetaan muun muassa toimistotilojen osalta. Lisäksi toimitilapalvelut pyrkii neuvottelemaan vuokranalennuksia nykyisistä vuokrasopimuksista.
Toisaalta hyvinvointialue lisää kotiin vietäviä palveluja sekä erilaisten digipalvelujen tarjontaa. Esimerkiksi etäkotihoito maksaa 30 prosenttia vähemmän kuin perinteinen kotikäynti.
Alatavoitteet ja toimenpiteet
Palveluiden verkostoon, tiloihin ja digitalisaatioon liittyvät alatavoitteet ja toimenpiteet.
Palveluiden verkosto vastaa palvelutarvetta ja henkilöstön saatavuutta
Luodaan palveluiden verkoston suunnitelma(t) keskeisimmistä palveluista ja toimeenpannaan ne.
Luovutaan palveluiden verkostolle tarpeettomista toimitiloista ja tehostetaan toimitilojen käyttöä: tarkastellaan erityisesti toimisto– ja hallinnollisten tilojen tarve.
Tarkastellaan nykyiset vuokrasopimukset ja neuvotellaan vuokranalennuksista.
Digitaaliset ja kotiin vietävät palvelut täydentävät ja/tai korvaavat fyysistä palveluiden verkostoa
Otetaan käyttöön digiklinikka ja lisätään valikoituja digitaalisia palveluita (esim. digitaalinen ajanvaraus).
Lisätään kotiin vietäviä palveluita ja etäteknologioiden hyödyntämistä.
Tuetaan ja korvataan fyysisiä kontakteja digitaalisella palvelulla.
Huomaattehan, että tällä sivulla esitetyt toimenpiteet voivat vielä muuttua. Muutokset päivittyvät sivuille sitä mukaa, kun niistä tehdään päätöksiä.
Pääset tutustumaan palveluiden verkoston, tilojen ja digitalisaation sopeuttamistavoitteiden kustannushyötyihin alla olevasta pdf-tiedostosta. Huomaattehan, että luvut ja laskennat ovat suuntaa-antavia ja saattavat muuttua.
Lisätietoja palveluiden verkostojen, tilojen ja digitalisaation sopeuttamiskärjestä antavat hallintojohtaja Harri Tiuraniemi, harri.tiuraniemi@lapha.fi, 040 665 9734 sekä kehitysjohtaja Mikko Häikiö, mikko.haikio@lapha.fi, 040 772 7211
Palveluverkostosta, tiloista ja digitalisaatiosta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia
Lue koko kysymys ja vastaus painamalla +-merkkiä.
Palveluverkosto ja tilat UKK1
Tämän sivun alalaidassa on lomake kysymyksille ja kommenteille.
Kysymyksiin vastaavat kyseisen aiheen vastuuhenkilöt ja vastaukset kerätään tämän sivun usein kysyttyjen kysymysten osioon. Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, jos vastauksia on sillä hetkellä saavilla. Kaikkiin kysymyksiin ei välttämättä ole heti olemassa vastauksia, sillä asiat kehittyvät koko ajan.
Samalla lomakkeella jätetyt rakentavat kommentit myös julkaistaan sivulla, joko nimellä tai nimimerkillä.
Digitalisaatio Ukk1
"Otetaan käyttöön digiklinikka ja lisätään valikoituja digitaalisia palveluita (esim. digitaalinen ajanvaraus) Lisätään kotiin vietäviä palveluita ja etäteknologioiden hyödyntämistä" Erittäin hyvä!! Mutta kuka kouluttaa tarvittavan henkilöstön, varmistaa osaamisen, käytettävän laitteiston, prosessit ja ohjeet? Yksikön johtaja vai vastuualuejohtaja. Jos laitetaan yksittäiset työntekijät tai esihenkilöt tämän kanssa taikinoimaan, niin huono. Tulee siis olla niin hyvin suunniteltu projekti, että ei tule kysymyksiä, eikä mutkia matkaan. Eikä jää yksittäisten työntekijöiden vastuulle." Nimimerkki: Oikein hyvä jos toteutus ei onnu
Vastaus:
Digitaalisen sote-keskuksen toiminnan käynnistämiseksi palvelutuotantoon on luotava sekä yhtenäiset toimintamallit palveluiden tuottamiseen että tukea uusien teknisten sovellusten käyttöönottoon ja käyttämiseen. Riittävä ammattilaisten digituki ja ammattilaisten osaamisen kehittäminen mahdollistavat mielekkään ja tehokkaan monikanavaisen palvelutuotannon ja siten myös palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden.
Digitaalisen sote-keskuksen toiminnan käynnistämiseksi on alkamassa käyttöönottoprojekti. Käyttöönottoprojektissa otetaan käyttöön Laphan käyttämä digitaalisten palvelujen alusta. Projektissa tullaan luodaan yhteiset teknologian käytön toimintamallit, koulutusmateriaali ja koulutetaan digitaalisia palveluja tuottava henkilöstö teknologian ja yhteisten toimintaprosessien käyttöön. Projektin osana Digitaaliset palvelut -vastuuyksikkö tuottaa lisäksi selvityksen digituen järjestämisestä sekä asiakkaiden ja ammattilaisten digituen hallintamallin.
Digitalisaatio ukk2
"Milloin saamme koko Laphan alueelle vastaavan DigiKlinikan kuin Länsi-Pohjassa on jo?" Nimimerkki: Matias
Vastaus:
Lapin hyvinvointialue on aloittamassa Digitaalisen sote-keskuksen käyttöönottoprojektin. Osana käyttöönottoprojektia kilpailutetaan ja otetaan käyttöön Laphan käyttämä digitaalisten palvelujen teknologinen alusta. Kilpailutus on alustavien aikataulujen mukaan etenemässä siten, että päätökset teknisestä alustasta on tehtävissä alkusyksystä 2024. Tämän hetkisten aikataulujen mukaan Laphan digiklinikka olisi tuotantokäytössä alkuvuodesta 2025. Alkuvaiheessa Laphan alustalla tarjottavat palvelut eivät vastaa Länsi-Pohjan DigiKlinikan tämän hetkisiä palveluja, mutta ovat laajentumassa nopealla aikataululla.
Tilat UKK
Alkuperäinen kysymys: "Hei, Työtiloista saisi varmasti paljon säästöjä. On enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kotisairaanhoitajilla on esimerkiksi jokaisella oma työhuone ja tietokone. Kun kotihoidon toimistossa vierailee niin sairaanhoitajista tietokoneilla/toimistossa on paikalla yleensä alle puolet. Eli tyhjiä huoneita on. Pitäisikö näitä huoneita yhdistää. Pystyykö useampi työntekijä käyttämään samaa toimisto huonetta ja tietokonetta? tarvitseeko jokaisella oman työhuoneen, kun suurin osa työajasta ollaan kuitenkin asiakkaiden kotona." Nimerkki: työtilat säästää
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on tehostaa toimitilojen käyttöastetta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että turhista työtiloista luovutaan ja käytettävissä olevien tilojen käyttöastetta nostetaan. Tämä voidaan tehdä esim. sopimalla työntekijöiden kesken työtilankäytöstä. Toimitilahallinto vastaa Lapin hyvinvointialueen tilahallinnasta, vuokraustoiminnasta, vuokrattujen kohteiden kiinteistö- ja käyttäjäpalveluista. Tilatarpeisiin ja niitä koskevat muutostarpeet ja kehittämisehdotukset voi ilmoittaa toimitilahallinnon s-postiin toimitilahallinto@lapha.fi. Muita toimitilahallinnoin tehtäviä ovat muutos, ulko- ja sisätilaopasteet, pysäköinti- ja liikenneasiat, tiloja koskevat ympäristöasiat sekä vapaa-ajan kiinteistöt.
Palveluiden verkosto, tilat ja digitalisaatio kommentit
Palveluiden verkoston, tilojen ja digitalisaation kommentit
Palveluverkosto, tilat ja digitalisaatio kommentit
"Varsinkaan monella ikäihmisellä ei ole digitaitoja tai laitteita. Lisäksi täällä on monessa paikassa puutteita kuuluvuuden ja kantavuuden kanssa. Digi on ok silloin, jos sillä säästetään 5min lääkärikäynnistä aiheutuva koko päivän vievä käynti Rovaniemellä, mutta ei etäyhteydellä mitään tutkimuksia tehdä. Moni joutuu lähtemään erikoislääkärin perässä Rovaniemelle ja viettää koko päivän reissussa. Matkakustannukset ovat aika isot, kun koko maakunnasta ihmiset sahaavat edestakaisin pitkin teitä. Paljon järkevämpää olisi, että erikoislääkäri käy maakunnassa pitämässä vastaanottoa. Tällöin moni pärjäisi tunnin tai parin reissulla, jos käy vaikka naapurikunnassa lääkäriä tapaamassa. Monta kontrollikäyntiä ja alustavaa tutkimusta voitaisiin hoitaa näin helpommin. Sitten kun on isomman arvion tai hoidon tarve, niin silloin isompaan sairaalaan." Nimimerkki: Kela maksaa
"Juurikin näin, toimistoja on paljon tyhjillään. Ja lisäksi tietokoneita on joissakin yksiköissä paljon tyhjillään esimerkiksi kotihoidossa. Hyvä idea olisi olla varattavat työtilat mitä etätyöskentelijät voisivat kalenterin avulla varata. Sopukassa Sodankylässä ei ole työhuoneita tarvitseville. Mutta johtoportaan huoneet silti aina tyhjillään, kun etänä ovat."
"Sivukylän paluumuuttajana kannatan ehdottomasti terveydenhuollon etä- ja hybridipalvelujen kehittämistä ja käyttöönoton laajentamosta. Parempi etäpalvelu kuin ei ollenkaan palvelua tai vaikeasti tavoitettava lähipalvelu."
"Työhuoneita voisi vähentää jos halutaan säästää. Miksi jokaisella sairaanhoitajalla esimerkiksi kotihoidossa on oma työhuone ja oma tietokone? Huoneet lähes aina tyhjillään, kun he työskentelevät kuitenkin kentällä. Johtajat myös aina etätöissä, pitäisikö heidän huoneita yhdistää?" Nimimerkki: ihmettelijä
"Länsi-Pohjan keskussairaalan kiinteistöstä olisi järkevää luopua. Vanha rakennus, peruskorjauksiin ei ole ollut rahaa MLP-sopimuksen jälkeen. Kiinteistö ei tule kestämään kehittyvää teknologiaa eikä täytä varmasti vaatimuksia tälläkään hetkellä. Mistäs nämä rahat Länskän peruskorjaukseen? Ehkä rahat olisi saatu, jos MLP-sopimus olisi purettu. Hieno, uusi, kallis, nykyaikainen sairaala on jo Rovaniemellä." Nimimerkki: LKS oli kallis, mutta kestävä seuraavat 50 vuotta
"Rovaniemellä sote-palveluita tarjotaan ties kuinka monessa pisteessä. Tuntuu että jokainen palvelu sijaitsee eri osoitteessa. Voitaisiinko täälläkin vihdoin siirtyä nykyaikaan ja tarjota palvelut yhdessä talossa. Kaikki kaupunkialueen sote-palvelut (Terveysasemat, neuvolat, laboratoriot, sosiaalitoimi, psykiatrian polit, hammashoito jnejne) tulisi keskittää yhteen taloon, jossa palvelua olisi saatavilla laajemmilla aukioloajoilla. Esimerkiksi Helsingissä Kalasataman terveysasema on hyvä esimerkki tälläisestä tai vasta rakenteilla oleva Kampin terveys- ja hyvinvointikeskus. Tälläisen soisin näkeväni myös täällä Rovaniemellä, ja toki myös muissa Lapin kaupungeissa. Idea olisi varmasti mahdollista skaalata myös pieniin kuntiin. Eikä tämä toki tarkoita että jokaiseen kuntaan pitäisi alkaa rakentaa uusia kiinteistöjä, varmasti jossain kunnissa on mahdollista yhdistää palvelut jo olemassa oleviin tiloihin." Nimimerkki: Junantuoma
"Ottakaa mallia valtionkonttoreista, kaikkialla siirrytty jo ns. hybridityöhön! Hallinnollisista tiloista tuleva säästö on varmasti iso säästö, sillä rahalla palkattaisiin varmasti jo hoitaja ja toinenkin, porkkanaa päälle." Nimimerkki: Etätöiden suosija
"Nimimerkki "Osallistuja" esitti erinomaisen idean, jossa hallinnon työntekijät työskentelisivät pääosin etänä. Ehdotus vaikuttaa todella hyvältä ja näin voitaisiin vähentää niitä turhia tiloja." Nimimerkki: "
"Digiklinikka tulee saada käyttöön mahdollisimman pian. Palvelua tulee toki saada vähintään samoilla palveluajoilla kuin Länsi-Pohjassa. Rovaniemellä on nykyisellään useita eri perusterveydenhuollon yksiköitä. Tulisi pikimmiten aloittaa valmistelu yhdestä sote-keskuksesta, mihin keskitettäisiin kaikki perusterveydenhuollon palvelut. Rovaniemellä keskittäminen kannattaa, sillä asiakkaiden etäisyydet eivät veny kohtuuttomiksi. Toki nyiset neuvolat sivukylissä (Sinettä, Muurola ja Vanttuskoski) ovat perusteltuja pitkien etäisyyksien vuoksi." Nimimerkki: R*
"Työtä tehdään nykyään paljon etänä omilla kotitoimistoilla ja henkilöille nimetyt työpisteet toimistoilla osittain "käyvät tyhjänä". Onko mietitty sitä, että kartoitettaisiin esim. hallinnon työntekijöiden halukkuus siirtyä kokonaan/suurimmaksi osaksi aikaa etätöihin kotitoimistolle? Tuolloin työnantaja voisi tarjota työntekijälle työvälineet (läppärin lisäksi työtuolin, rullahiiren, kaksi näyttöä, jopa sähköpöydän) kotiin. Toimistoilla ei näille työntekijöille olisi omaa nimettyä työpistettä vaan heillä olisi mahdollisuus toimistoilla käydessään työskennellä etukäteen varattavissa non-stop työpisteissä joita olisi pari työpistettä/toimisto. Näin olisi ehkä mahdollista vähentää tilojen tarvetta ja saataisiin tilat tehokäyttöön." Nimimerkki: Osallistuja
Talouden sopeuttamisohjelmalla haetaan ratkaisuja samalla sekä talouden alijäämään että henkilöstöpulaan
13.2.2024
Lapin hyvinvointialue on laatinut alustavan suunnitelman talouden tasapainottamiseksi. Aluehallitus käsittelee talouden sopeuttamislinjauksia keskiviikon kokouksessaan ja tekee esityksen aluevaltuustolle.
Aluevaltuusto päättää sopeuttamislinjauksista maanantaina 19. helmikuuta. Sopeuttamisohjelma toimitetaan valtiovarainministeriölle, joka arvioi, ovatko toimenpiteet riittäviä lainanottovaltuuden saamiseksi.
Aluevaltuusto päättää tarkemmista säästötoimista sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelustrategiasta 22. huhtikuuta.
Tavoitteena 98 miljoonan pysyvät säästöt
Lapin hyvinvointialueen pitää sopeuttaa talouttaan pysyvästi 98 miljoonalla eurolla vuodessa. Käytännössä kulujen pitäisi olla ensi vuonna ja jatkossa 98 miljoona tämän hetken kustannustasoa alempana. Hyvinvointialueen kokonaisbudjetti on noin miljardi euroa vuodessa, joten säästöjä täytyy löytyä lähes 10 prosentin verran. Vuoden 2023 ja tämän vuoden alijäämät on katettava viimeistään vuonna 2026. Viime vuonna hyvinvointialueen talousarvio oli noin 86 miljoonaa alijäämäinen. Viime vuoden lopulliset tilinpäätösluvut eivät ole vielä tiedossa.
Jo tänä vuonna hyvinvointialueen taloutta pitää sopeuttaa 47 miljoonan euron edestä. Monet rakenteelliset muutokset tuovat säästöjä vasta pidemmällä aikavälillä, joten rakennemuutosten lisäksi tänä vuonna on tehtävä myös nopeita ja kertaluonteisia toimenpiteitä, jotka tuovat säästöä heti.
Seitsemän sopeuttamiskärkeä
Sopeuttamisohjelmassa on seitsemän kärkeä. Sopeuttamiskärkien säästövaikutus olisi noin 100 miljoonaa euroa vuonna 2025.
1. Palvelurakenteiden keventäminen
Palvelurakenteen keventämisellä hyvinvointialue tavoittelee jo tänä vuonna reilun kahden miljoonan ja ensi vuonna reilun 12 miljoonan euron säästöjä. Säästöjä syntyisi, kun ikääntyneiden pitkäaikainen laitoshoito purettaisiin ja vammaisten laitoshoitoa vähennettäisiin. Lisäksi ikääntyneiden, vammaisten sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ympärivuorokautisen asumisen paikkoja vähennettäisiin. Tilalle sosiaalipalvelut etsisi edullisempia asumismuotoja kuten yhteisöllistä asumista sekä tukisi kotona asumista ja lisäisi kuntouttavaa toimintaa. Samalla selvitetään myös Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen palvelut tulevaisuudessa. Hyvinvointialue perustaisi myös omais-, perhehoidon ja henkilökohtaisen avun keskuksen tukemaan kotona asumista.
Lapsiperheiden palveluissa panostettaisiin varhaisen tuen palveluihin ja moniammatilliseen työhön kuten perheneuvolaan, opiskeluhuoltoon ja perhesosiaalityöhön. Myös lastensuojelun osalta hyvinvointialue vähentäisi kodin ulkopuolelle ja laitoshoitoon sijoitettavien lasten määrää ja lisäisi vuorostaan perhehoidon osuutta.
Sosiaalipalvelut yhtenäistäisi palvelujen myöntämisen perusteet ja tarkastaisi asiakkaiden palvelupäätöksiä tarpeen mukaan. Lisäksi muun muassa vammaispalvelujen viranomaistoiminta sekä ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjaus keskitettäisiin hyvinvointialueen yhteisiksi toiminnoiksi.
2. Terveydenhuollon integraatio ja hoitoketjujen kehittäminen
Terveydenhuollon integraatiolla ja hoitoketjujen kehittämisellä tavoitellaan jo tänä vuonna vajaan yhdeksän miljoonan ja ensi vuonna vajaan 23 miljoonan euron säästöjä.
Terveyspalvelut vähentäisi vuodeosastojen käyttöä odotuspaikkana muihin palveluihin sekä lyhentäisi erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon vuodeosastojen hoitojaksoja. Toisaalta hyvinvointialue panostaisi kuntoutukseen ja sujuviin kotiutusprosesseihin. Pienimmillä paikkakunnilla palvelut järjestettäisiin ilman erillistä vuodeosastoa uudenlaisella yhteistyömallilla.
Säästöjä syntyisi myös lisäämällä Lapin ja Länsi-Pohjan keskussairaalojen työnjakoa ja yhteistyötä. Päällekkäisyyttä vähennettäisiin keskittämällä synnytykset ja osa päivystyksestä Lapin keskussairaalaan. Muutos olisi mahdollinen niillä erikoisaloilla, joiden osalta lakisääteinen velvoite poistuisi synnytystoiminnan lakkaamisen myötä tai joiden päivystysaikainen potilasmäärä on vähäinen. Näitä voisivat olla esimerkiksi naistentaudit, lastentaudit, radiologia ja kirurgian erikoisalat.
Kiireettömän hoidon osalta hyvinvointialue hyödyntäisi molempien sairaaloiden kapasiteettia aiempaa tehokkaammin kaikkien lappilaisten palveluihin. Samalla terveyspalvelut pyrkisi vähentämään Oulun yliopistollisen sairaalan käyttöä.
Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito karsisivat päällekkäiset toimenpiteensä. Säästöä tulisi esimerkiksi, kun samoja laboratoriokokeita ei otettaisi useissa yksiköissä erikseen. Perusterveydenhuollossa hoidon jatkuvuuden parantaminen lisäisi hoidon vaikuttavuutta, joka vähentää raskaiden palvelujen tarvetta. Ennaltaehkäisevää työtä lisättäisiin yhdessä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa.
3. Palvelujen järjestämistavat
Palvelujen järjestämistavan valintoja arvioimalla hyvinvointialue tavoittelee jo tänä vuonna vajaan 7 miljoonan ja ensi vuonna vajaan 17 miljoonan euron säästöjä. Hyvinvointialue selvittäisi, onko laajimpien palvelukokonaisuuksien kuten ikääntyneiden asumispalvelujen ja vammaispalvelujen järjestäminen omana toimintana nykyisiä ostopalveluja edullisempaa. Jo aiemmin on todettu, että omana toimintana kannattaisi järjestää ainakin lastensuojelun laitospalvelua, jalkautuva erikoissairaanhoito ja Lapin keskussairaalan alueen hengityshalvauspotilaiden hoito. Lisäksi omaa tuotantoa kannattaisi lisätä ainakin ammatillisessa perhehoidossa, opiskeluhuollossa ja lastensuojelun laitoshoidossa. Vastaavasti hyvinvointialue arvioisi myös omana toimintana järjestettävien palvelujen ulkoistamista.
4. Palveluverkosto ja tilat
Palveluverkostoa ja tiloja karsimalla tavoitellaan jo tänä vuonna reilun kahden miljoonan ja ensi vuonna vajaan 12 miljoonan euron säästöjä. Hyvinvointialue loisi kaikista palveluista palveluverkkosuunnitelmat, jotka toimeenpantaisiin vaiheittain. Nykyisten tilojen käyttöä tehostettaisiin muun muassa toimistotilojen osalta. Lisäksi toimitilapalvelut pyrkisi neuvottelemaan vuokranalennuksia nykyisistä vuokrasopimuksista. Toisaalta hyvinvointialue lisäisi kotiin vietäviä palveluja sekä erilaisten digipalvelujen tarjontaa. Esimerkiksi etäkotihoito maksaa 30 prosenttia vähemmän kuin perinteinen kotikäynti.
5. Henkilöstö- ja organisaatio
Henkilöstö- ja organisaatiomuutoksilla hyvinvointialue tavoittelee jo tänä vuonna viiden miljoonan ja ensi vuonna 16 miljoonan euron säästöjä. Lääkäreiden sanelujen purkaminen automatisoitaisiin, esihenkilö- ja johtajamäärää tarkasteltaisiin ja henkilöstöä kohdennettaisiin entistä tehokkaammin hyvinvointialueen sisällä. Henkilöstökulut pienenisivät myös sairauspoissaoloja, vaihtuvuutta ja kalliimpaa vuokratyövoimaa vähentämällä.
Aluehallitus on jo aiemmin päättänyt koko hyvinvointialueen laajuisista yhteistoimintaneuvotteluista. Hyvinvointialue jättää neuvotteluesityksensä tämän viikon lopulla, ja päätöksiä on odotettavissa näillä näkymin huhtikuun loppupuolella. Neuvotteluesityksessä selviää, voidaanko joitakin henkilöstöryhmiä rajata jo kokonaan neuvottelujen ulkopuolelle.
6. Hankinnat ja sopimukset
Hankinnoista ja sopimuksista hyvinvointialue tavoittelee jo tänä vuonna reilun neljän miljoonan ja ensi vuonna reilun 11 miljoonan euron säästöjä. Hankintapalvelut karsisi sopimusten ja ostojen päällekkäisyydet ja kilpailuttaisi suuret sopimukset uudestaan. Hankintoja keskitettäisiin sekä hyvinvointialueen sisällä että muiden pohjoisten hyvinvointialueiden kesken. Lapin keskussairaalan toiminta-alueen välinehuolto olisi keskitetty Lapin keskussairaalaan, ja myös hoitotarvikejakelu olisi keskitetty ja automatisoitu. Logistiikkapalvelut karsisi ylimääräiset toimintonsa, ja apuvälinekeskus otettaisiin täysimittaisesti käyttöön.
7. Muu toiminnan kehittäminen ja sopeuttaminen
Muu toiminnan kehittäminen ja sopeuttaminen sisältää pienempiä ja yksittäisiä toimenpiteitä, joista säästöjä olisi mahdollisesti saatavissa jo nopeasti. Tällaisia keinoja arvioidaan valmistelun edetessä.
Rakenteiden muuttaminen ja säästäminen on välttämätöntä
Hyvinvointialueen täytyy tehdä rakenteellisia muutoksia, jotta se saa talouden kuntoon ja pystyy vastaamaan sekä palvelutarpeen kasvuun että henkilöstön saatavuusongelmiin. Lapissa on muuta Suomea ikääntyvämpi ja sairastavampi väestö, ja lisäksi alueella on kertynyt aiempaa hoito- ja palveluvelkaa. Toisaalta lakimuutokset lisäävät henkilöstömitoitusta ja henkilöstön tarvetta, samalla Lapissa on maan suurin työntekijöiden eläköitymisprosentti. Inflaation nostamat hinnat ja palkankorotukset kasvattavat kuluja entisestään. Valtio päättää hyvinvointialueen rahoituksesta, joten hyvinvointialueen pitää sopeuttaa toimintansa käytettävissä olevaan rahoitukseen.
Jotta hyvinvointialue voi saada lainanottovaltuuksia ja tehdä välttämättömiä investointeja, sen täytyy toimittaa valtiovarainministeriölle suunnitelmat talouden sopeuttamisesta. Hyvinvointialue tarvitsee lainanottovaltuuksia tulevia investointeja kuten tietojärjestelmiä ja toimitilaremontteja varten. Jos hyvinvointialue ei pysty huolehtimaan taloudestaan, se voi joutua arviointimenettelyyn. Arviointimenettelyssä ministeriöt arvioivat muun muassa, pitääkö hyvinvointialue yhdistää toisen hyvinvointialueen kanssa.
Tarkemmat päätökset valmistuvat huhtikuun lopulla
Lapin hyvinvointialueen aluehallitus tekee esityksen talouden sopeuttamisen päälinjauksista kokouksessaan keskiviikkona 14. helmikuuta. Aluevaltuusto päättää linjauksista kokouksessaan maanantaina 19. helmikuuta. Aluevaltuuston kokousta voi seurata paikan päällä Rovaniemellä tai suorana lähetyksenä hyvinvointialueen Youtube-kanavalta.
Tarkemmat sopeuttamislinjaukset sekä sosiaali- ja terveyspalvelun palvelustrategia ovat päätöksenteossa aluehallituksessa keskiviikkona 10.4. ja aluevaltuustossa maanantaina 23. huhtikuuta.
Lappilaisilla on monia tapoja vaikuttaa
Talouden säästökeinot ja palvelujen järjestämisen suunnitelmat tarkentuvat koko ajan, ja samalla tietoa kootaan hyvinvointialueen internet-sivuille. Sivustolla voi myös jättää kommentteja ja kysymyksiä.
Tarvittaessa hyvinvointialue järjestää asukkaille ja henkilöstölle kuulemistilaisuuksia. Ensimmäinen kuulemistilaisuus on Kolarissa torstaina 29. helmikuuta ja keskittyy erityisesti Kolarin vuodeosaston toimintaan.
Lisäksi hyvinvointialue pyytää suunnitelmiinsa kannanotot muun muassa lautakunnilta, vaikuttamistoimielimiltä, Saamelaiskäräjiltä ja Lapin kunnilta.
Lisätietoja
aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto, tapani.melaluoto@lapha.fi, 040 841 0311
hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 532 3998
sosiaalijohtaja Liisa Niiranen, liisa.niiranen@lapha.fi, 040 541 8237
Talouden sopeuttamisohjelmalla haetaan ratkaisuja samalla sekä talouden alijäämään että henkilöstöpulaan
Lapin hyvinvointialue on laatinut alustavan suunnitelman talouden tasapainottamiseksi. Aluehallitus käsittelee talouden sopeuttamislinjauksia keskiviikon kokouksessaan ja tekee esityksen aluevaltuustolle.