"Onko johtohenkilöiden palkkaus oikealla asteella. Vai onko palkkaus oikeassa mittasuhteessa työhön?" Nimimerkki: Totuus
"Organisaatio rakennettiin terävä pää edellä. Olisiko saneerauskin aloitettava ylhäältä alaspäin. Hallinto ei tuota palveluita, sen pitäisi tehostaa ja edistää palveluntuotantoa. Yhdellä lisäarvottomalla hallintoviralla saisi pidettyä neljä kättä töissä." Nimimerkki: V-P Väylänvarresta
"Kannatan esihenkilötason kevennystä ja sieltä rivityöhön tekijöitä (missä puute). Tällä hetkellä byrokratia estää tiedon kulun ylhäältä alas ja joustavan työn tekemisen. Liikaa henkilöstöä, niin kukaan ei tiedä mistään mitään ja töitä siirrellään." Nimimerkki Smartumia odotellessa
"Entäs pomojen määrä ja palkat?? Voisko karsia esim. "puoluetukia" Nimimerkki Lovopoltti
"Hyvät ihmiset. Missä ovat ne leveämmät hartiat, joista puhuttiin uudistusta tehdessä? Vanha johtamisjärjestelmä oli hyvä, toimiva ja edullisempi, sitä ei olisi tarvinnut muuttaa. Nyt hoitoon ja hoitajiin sekä lääkäreille tarvittavat verovarat maksetaan käsittämättöminä puoluetukina ja palkkioina hallintohimmelille. Veromaksajien verorahoja nekin ovat. Ottaako Lapha säästöjä, tästä mielettömän kalliista aluehallituksesta tai aluevaltuustosta? Kyllä pitäisi ja rankalla kädellä. Mielestäni nämä himmelit ovat turhakkeita, eivät hoitohenkilöt eikä lääkärit, saati sitten lähimpänä nyt olevat sairaalat tai terveyskeskukset. Huutolaistoimintako vanhuksille ja ameriikan malliko, muulle väestölle, on tulossa ratkaisuksi : "ota vakuutus", käy yksityisellä." Nimimerkki Turhautunut himmeleiden maksaja
"Työntekijäpulaan auttaisi myös se, että mahdollistaisitte keikkatyön tekemisen Laphan sisällä. Ennen hyvinvointialueelle siirtymistä pystyin tekemään keikkatyötä ensihoidossa, vaikka olen pelastuslaitoksella töissä. Nykyään siitä työstä lapha joutuisi maksamaan ylityöt, mikä on jo valmiiksi todella iso kuluerä ensihoidon puolella, eikä enään siitä syystä ole mahdollisuutta tehdä lisätyötä, vaikka itse haluaisi. Nyt suurinosa ensihoidon "keikkavuoroista" teetetään ylitöinä heidän omilla työntekijöillään. Tämä koskee todella montaa Laphan omaa työntekijää muissakin eri paikoissa, kuin ensihoidossa." Nimimerkki Pela-eh
"Kun henkilöstön vaihtuvuutta ja vuokratyövoiman käyttöä halutaan vähentää, onko hyvinvointialueella valmiutta arvioida henkilöstön palkkausta tätä silmällä pitäen? Palkkaus on kuitenkin merkittävä työpaikan valintaan vaikuttava tekijä. Tässä taloustilanteessa palkkojen nostamiseen voi olla korkea kynnys, mutta jos se auttaa vähentämään vuokratyövoiman tarvetta, voisi taloudellinen nettovaikutus kuitenkin olla positiivinen." Nimimerkki Ehdotus
"Lähiesihenkilöitä ei saa vähentää.Eivät ole isopalkkaisia. He tekevät johdon määräämät tehtävät; ovat tukena ja tiedon välittäjinä työntekijöille. Työmäärä heillä jo iso." Nimimerkki Laphalainen
"Sosiaalipalveluissa on liikaa pomoja. Tarvitaanko oikeasti esim. johtava sosiaalityöntekijä ja sen yläpuolelle on vähintään kolme esihenkilöä per vastuualue. Ja rinnallekin mahtuu erilaisia asiapäälliköitä ja -johtajia. Tai esim. palveluvastaava ja sen yläpuolelle kolme esihenkilöä vastuualueella. Ja näille tietenkin se toimialajohtaja. Kolpene on oma lukunsa, siihen mallia Oulusta. Kunta-aikana ei ollut näin moniportaista ja -muotoista esihenkilörakennetta edes sosiaalipalveluissa. Oli lähiesihenkilö, keskijohto, ylin johto ja lautakunta. Rovaniemi eri asia, mutta ei ole asioita sen kummemmin hoidettu, samat ongelmat kuin muissakin kunnissa, ehkä osin isommatkin. Viime vuoden vaihteen jälkeen tämä johto on paisunut ja palkatkin tainneet johtotasolla jopa kaksinkertaistua kunta-ajoista. Asiajohtajatkin voisi muuttaa toimialajohtajan tai vastuualuejohtajan alaisuudessa toimiviksi erityisasiantuntijoita tai suunnittelijoiksi. Esim. moni hallinto- ja kehittämispalveluiden tehtävä oikeasti valuu lähiesihenkilöiden vastuulle toteutettavaksi tai selvitettäväksi. Mitä tekee esim. vammaispalveluiden viranomaistoiminnasta vastaava päällikkö, kun vastuualueella on toiminnasta vastaavat lähiesihenkilöt, virassa olevat palvelupäälliköt, virassa oleva ammatillisesta toiminnasta vastaava johtava sosiaalityöntekijä ja virassa oleva yksikön johtaja, vastuualuejohtaja ja toimialajohtaja? Tuolla logiikalla myös terveyspuolella tulisi sama esihenkilörakenne, jossa tehtävät on pirstottu eri esihenkilöille sopiviksi. Sosiaalipalveluiden tavoitteena tulisi nyt olla sama esihenkilörakenne kuin terveyspalveluissa, joka on vastuualueittain ohuempi, ja jota ohuemmaksi ei saa enää keventää jos tavoite on, että ne esihenkilöt ehtivät tekemään työnsä. Töitä on varmasti aivan yhtä paljon kuin sosiaalipalveluissa. Koostuvat vain eri asioista Ja tässä muutoksessa pitää nyt muistaa, että tämäkin muutos aiheuttaa nimenomaan lähiesihenkiöille ison kuorman. Muutosta on takana vuosi, se on pitkä aika ja vielä jatkuu. Tässä muutoksessa lähiesihenkilöinä toimivien esihenkilöiden ja päälliköiden työmäärää ei saa enää lisätä esim. yhdistelemällä tehtäviä, eikä esihenkilöiden määrää enää vähentää yksiköistä ja vastuualeilta, tutkimatta erittäin tarkasti, mitä he oikeasti työssään tekevät ja selvittämällä, että jos eivät tekisi, kuka tekisi. Lisäksi vastuuyksikkö ja -aluejohtajien tehtäviin olisi paikallaan tarkentaa tehtävänkuvaa ja lisätä suora vastuu (ilman palkanlisäystä) henkilöstön veto- ja pitovoiman tehostamisesta ja ylläpitämisestä. Ovat nyt liian kaukana realiteeteista, vaikka pääosa veto- ja pitovoimaan vaikuttavista päätöksistä mahdollistuu juuri sillä johtotasolla tai etenee sieltä ylöskäsin. Toimialajohtajat vastaamaan, että toiminta tehostuu ja aluehallitus valvomaan, että raportointi tehdyistä toimenpiteistä ja niiden vaikuttavuudesta on säännöllistä ja tehottomiin puututaan tiukasti." Nimimerkki Vastuiden ja esihenkilörakenteiden tarkastelu järjestyksessä: ylhäältä alas
"Henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia tulisi kuulla nykyistä huomattavasti enemmän. Moni kokee ja on kokenut pitkään, että heidän kantaansa ei kysytä työtä koskevissa päätöksissä tai heitä ei kuunnella. Työntekijöillä ei ole juurikaan mahdollisuuksia vaikuttaa työn sisällön uudistamiseen. Työtä kehitetään sanelupolitiikalla, ylemmältä johdolta tulee muutoksia ja uusia tehtäviä. Aitoa mukaan ottamista muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen on liian vähän. Ihan vain esimerkkinä: vuodeosastojen koordinaattoreita on palkattu isolla summalla yhtenäistämään vuodeosastotoimintaa. Eikö tähänkin tehtävään olisi voinut ottaa sieltä kenttätöistä hoitajaa joilla on kokemusta varsinaisesta työstä. Tekisi päivän tai kaksi viikossa yhteistyötä muiden kanssa. Nämä kokemus asiantuntijat olisivat voineet vierailla toisten työpaikoilla ja tehdä yhdessä ratkaisuja tms. Nyt tämä yksi henkilö opettelee kaikkien vuodeosastojen toiminnot ja lopulta kuitenkin tuijottaa omaa napaansa puolueettomasti. Ja muutoinkin tuntuu näitä eri asiantuntijoita ja koordinaattoreita olevan vähän siellä täällä isoilla ansioilla. Ei muuta kuin niitä vähemmäksi ja oikeasti työtä tekevät osallistumaan päätösentekoihin paljo pienemmällä summalla." Nimimerkki Työntekijät näkyväksi
"Työntekijän siirtäminen erityöpisteiden välillä ei ole järkevää toimintaa.Pitkät välimatkat,väsyneenä omalla autolla ajaen.missä on inhimillisyys,työntekijän turvallisuus ? Kyllähän tämä hullu idea oli jo tiedossa alussa ettei rahat riitä. Liian paljon pikkupomoissa/esimiehen esimiehiä." Nimimerkki pohjoinen asukas
"Hallinto- ja tukipalveluissa vastuuyksikköjohtaja-tason alle ei tarvita erillisiä päälliköitä. Asiantuntijat voivat hoitaa nämä ”päälliköidenkin” työt. Toteutuisi entinen malli (kunnat) ylhäältä alaspäin: Toimialajohtaja Vastuualuejohtaja Vastuuyksikköjohtaja Asiantuntija/työntekijä Iso säästö, kun välipomot otetaan pois ja siirretään asiantuntija/kenttätyöhön. Ehdotus: Ainoastaan erityisen vaativaa henkilöstömäärää johtaessa voisi tulla kyseeseen 50% työaikaa tekevä päällikkö vastuuyksikköjohtajan alaisuuteen. 50% kenttä/asiantuntijatyötä." Nimimerkki Kyllä, olen laphalainen
"Muistakaa nyt Laphan työntekijät, että teidän tehtävänänne on liikkua eri toimipisteiden välillä! Aivan järjenköyhyyttä, että meidän asiakkaiden ja potilaiden täytyisi siirtyä naapurikuntiin!" Nimimerkki Asiakas ja potilas
"Hyvinvointialuetta on rakennettu ylhäältä alas-periaatteella. On saatu aikaan melkoinen hallintohimmeli, jossa uhkana on perustehtävämme hämärtyminen. Esihenkilöstöä; johtajia ja päälliköitä on paljon, eikä työyhteisössämme ole avattu kaikkien esihenkilöportaiden keskinäistä tehtävä- ja vastuujakoa, vaikka olemme sitä erikseen pyytäneet. Vaikuttaa siltä, että johtotehtävien virkoja perustettiin miettimättä niiden tarvetta ja tehtävänkuvia. Esitän päällikköportaan karsimista ja sieltä työntekijöiden palauttamista perustyöhön. Hallintoa voisi myös keventää ja tehdä organisaatiosta vähemmän byrokraattinen. Hyvä hallinto on mm. joustavaa ja läpinäkyvää, nyt se ei Laphassa sitä ole. Asiakkaiden palveluista ja niiden yhdenvertaisesta saatavuudesta on huolehdittava, säästöjä ei saa toteuttaa asiakkaiden kustannuksella. Hyvinvointialueen valmistelutyössä ylhäältä alas -periaatteella unohdettiin niinkin tärkeä asia kuin laskutus. Laphalla jää valtavasti tuloja saamatta, kun esim. asiakasmaksujen laskutus ei pelaa vieläkään. Laskutusongelmista johtuen asiakkaat ovat saaneet takautuvasti valtavia laskuja, joita he eivät pysty maksamaan, eivät edes edunvalvonnassa olevat asiakkaat. Uhkana on saatavien päätyminen ulosottoon. Asiakkaat saattavat myös jättäytyä pois tarvitsemistaan palveluista taloudellisten syiden vuoksi, jolloin tilanteet huononevat nopeasti ja tarvitaan jälleen kalliiksi tulevia korjaavia toimia ja -palveluja. Olisi paikallaan miettiä, ketä ja mitä varten Lapha on olemassa." Nimimerkki Unohtuneet asiakkaat
"Pitäisi panostaa omaan henkilöstöön, myös palkan muodossa. Nyt tätä ei ole tehty ja päädytään kalliimpiin hätäratkaisuihin, joissa myöskään hoidon laatu ei ole välttämättä riittävällä tasolla ja hoidon jatkuvuus ei edes toteudu. Myös kilpailu työntekijöistä on kova, joten vähintään Pohteen tasolla pitäisi palkoissa olla, jos oikeasti haluamme ettei pakka hajoa Laphassa vielä nykyistä pahemmin." Nimimerkki Huolestunut
"Puhtauspalvelussa työnohjaajia liikaa. Ohjaajat takaisin laitoshuoltajiksi. Sekä päällikköjä voisi vähentää." Nimimerkki Sivusta seurannut
"Koskaan kuntien aikana ei ole ollut näin monta johtajaa. Pitäisikö miettiä onko näille kaikille juuri todella tarve? Työntekijöitä tarvitaan ruohonjuuri tasolla ja sinne ei lisää saada tekijöitä. Tällä hetkellä revitään henkilökunnan selkärangasta ja tehdään töitä liian vähällä resurssilla. Esimerkiksi Kemijärvellä tekijöitä on paljon enemmän kuin muissa kunnissa. Sodankylässä myös voisi miettiä kehitysvammaisten puolella onko oikein että työntekijöitä on 1 suurinpiirtein 1-2 asiakasta kohti"
"Johtohenkilöstöä voisi vähentää on esimiestä esimiehen perään. Esim 5 pientä yksikköä joissa jokaisessa oma vastaava ja siihen päälle monta muuta."
"Tarvitseeko kaikkia uusia toimia ja virkoja? Johtajia johtajan perään sekä koordinaattoreita. Ei niitä ennenkään ole ollut, vaan tehtävät ovat hoitaneet jo joku taho. Hyvinvointialueella on jo paljon enemmän johtajia mitä kuntien/kaupunkien aikana. Myös palkat ovat suuremmat. Sinne se raha menee." Nimimerkki Sinne se raha menee
"Samat palkat Laphan alueella eri alueille. Esim pohjoisessa on paremmat palkat kuin itäisellä alueella." Nimimerkki epätasa arvo
"Kannattaisi tiedustella, onko henkilökunnassa kuinka paljon uupuneita, joille pieni lomautus voisi olla voimaannuttava. Siis kartoittaa vapaaehtoisesti lomautusta haluavat." Nimimerkki LOMAutus
"Lapin Kansassa oli 24.2 hyvä kirjoitus. Miten poliittinen taho ottaa osaa säästöihin? Hyvä malli sieltä voisi antaa intoa myös henkilökunnalle talkoisiin. Verorahoilla myös heidän palkat, palkkiot ja tuet maksetaan." Nimimerkki Vaikea paikka
"Henkilöstön pysyvyyttä edistäisi laadukkaan perehdytyksen kehittäminen. Lisäisin perehdytysohjelman kehittämisen toimenpidelistalle." Nimimerkki Uusi
"Laphan myötä on tullut ja koko ajan tulee lisää erilaisia esimies/ johtaja virkoja/työtehtäviä. Liikaa johtotason työntekijöitä,vähemmälläkin pärjää. Panostakaa enemmän lisäämällä hoitajia. Esim.Enontekiöllä ja Muoniossa palveluiden karsiminen ei johda hyvään lopputulokseen. Asukkaille pitää turvata terveys/hoivapalvelut oman kunnan alueella. Ei olla tasavertaisessa asemassa asuinpaikan valinta ei saa olla esteenä." Nimimerkki Huolestunut enontekiöläinen
"Voisitte vähentää hyvinvointialuiden johtajien palkkoja. Myös kaikki turhat pikkupomot pois, siellä ei tarvi keksiä uusia virkoja tutuille ja sukulaisille. Vuodeosastojen lakkauttaminen kaikista idiooteinta hommaa mut saapahan pomot jatkossaki nauttia isoista palkoista." Nimimerkki Ei pomo
"Henkilöstön pysyvyyttä edistäisi laadukkaan perehdytyksen kehittäminen. Lisäisin perehdytysohjelman kehittämisen toimenpidelistalle." Nimimerkki Uusi
"Lapin Kansassa oli 24.2 hyvä kirjoitus. Miten poliittinen taho ottaa osaa säästöihin? Hyvä malli sieltä voisi antaa intoa myös henkilökunnalle talkoisiin. Verorahoilla myös heidän palkat, palkkiot ja tuet maksetaan." Nimimerkki Vaikea paikka
"Pitäisikö poistaa mahdollisuus tehdä yhtäaikaa samaa työtä niin Laphalle kuin Mehiläinen Länsi-pohjaan (kuten eräs ylilääkäri tekee). Tai ainakin valvoa ettei laskuteta molempia samalta ajalta tai tehdä Laphan ajalla Mehiläisen tai muiden töitä." Nimimerkki jka
"Kannattaisi tiedustella, onko henkilökunnassa kuinka paljon uupuneita, joille pieni lomautus voisi olla voimaannuttava. Siis kartoittaa vapaaehtoisesti lomautusta haluavat." Nimimerkki LOMAutus
"Nykyinen hallinto on todella raskas ja kallis. Monta kallispalkkaista erilaista johtajaa ja palveluvastaavaa ja esimiehen esimiestä. Kaikenlaisia strategioita, työryhmiä, tiimejä jne, jolloin työaika kuluu selvityksissä ja palavereissa. Asukkaat tekevät tekeviä käsipareja varsinaisiin palveluihin. Hallinnon karsiminen puoleen ja enemmän töiden suunnittelu- ja kehitysmahdollisuuksia työntekijöille, jotka oikeasti osaavat ja näkevät sen käytännön työn. Reilut palkanalennukset isoihin palkkoihin. Toimielimissä puoluetuet pois ja kokouspalkkioiden reilu pudotus. Aluehallituksessa ja valtuustossa 1 edustaja per kunta, ei muuta. Tasapuolinen vaikutusmahdollisuus tällöin kaikilla kunnilla ja asukkailla. Ei nykyistä kahden ison alueen määräysvaltaa ja kilpailua keskenään." Nimimerkki Tympääntynyt
"Miksen johtokunnalta leikkatta palkoja puoleen olisi vara leikkatta .ja tietenkin maksetaan vuokrat asunnosta kaikki saa ilman .tavallinen Pulliainen maksaa kaikki omasta pussista laskut muut kulut. On ristiriidassa koko touhj" Nimimerkki Tk
"Lapin hyvinvointialueen viestintätiimi. Henkilökunnalle on järjestetty saavutettavuuskoulutus, jota vetää ulkopuolinen kouluttaja. Onko totta, ettei oman organisaation viestinnän henkilöstöstä (noin 20 henkilöä) kukaan pystynyt tämmöistä koulutusta vetämään? Aivan järjetöntä maksaa ulkopuoliselle tämmöisestä. Säästökohteet ovat oikeasti lähempänä kuin osaa edes kuvitella, kunhan vain asioita katsotaan tarpeeksi etäältä. Ei ole mitään järkeä palkata hirveää määrää omaa henkilöstöä, jos kukaan ei kykene tekemään mitään ilman ostopalvelua."