Navigation Menu

Navigation Menu

Hoidon jatkuvuus

Navigation Menu

Hoidon jatkuvuusmalli

Hoidon jatkuvuus

Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön asteittain Lapin terveysasemien avovastaanotoilla. 

Hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin. Malli helpottaa asiakkaiden ja ammattilaisten välistä kommunikaatiota, mutta myös eri ammattilaisten välistä tiedonkulkua. 

Hoidon jatkuvuusmalli perustuu eri ammattilaisten väliseen tiimityöskentelyyn, jossa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään loppuun mahdollisimman tehokkaasti.  

Hoidon jatkuvuusmallin on todettu tutkimuksissa parantavan: 

  • hoidon laatua ja sairauksien hoitotasapainoa 
  • sujuvampaa kommunikointia ja hoitoprosessin koordinointia 
  • potilasturvallisuutta 
  • potilastyytyväisyyttä. Potilaan turvallisuuden tunne ja luottamus lääkäriä kohtaan paranevat. 

Hoidon jatkuvuusmallin on todettu tutkimuksissa vähentävän: 

  • terveydenhuollon kokonaistarvetta ja kokonaiskustannuksia 
  • päivystyskäyntejä ja ennaltaehkäistävissä olevia sairaalajaksoja 
  • sairastavuutta 

Muutoksia luvassa vuonna 2024

Hoidon jatkuvuusmallia on otettu käyttöön Lapin hyvinvointialueella vaiheittan lokakuusta 2023 alkaen. Terveysasemakohtaisista muutoksista tiedotetaan muutoksen edetessä. 

Hoidon jatkuvuusmalli vastaa strategian ja sote-uudistuksen tavoitteisiin 

Terveysasemien vastaanottotoimintaa on lähdetty kehittämään palveluihin pääsyn nopeuttamiseksi sekä palvelujen laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Hoidon jatkuvuusmalli mukailee Lapin hyvinvointialueen visiota: ”Lapissa elämme hyvää ja turvallista elämää. Meillä ihmiset ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan.” Lapin hyvinvointialueen arvot ovat: yhdenvertainen, vastuullinen, luotettava ja inhimillinen. 

Hoidon jatkuvuusmallilla vastataan myös sote-uudistuksen tavoitteisiin. Sairauksia pystytään pitkällä aikavälillä ennaltaehkäisemään ja hoitamaan perusterveydenhuollossa, ennen kuin ne vaativat kalliimpaa ja vaativampaa erikoissairaanhoitoa. Muutoksella ehkäistään myös hoidon pirstaloitumista ja edistetään hoidon yhtenäistä jatkumista, sillä asiakas pysyy yhden tiimin hoitovastuulla. Pidemmällä aikavälillä painopisteen muutos perusterveydenhuoltoon olisi kokonaistaloudellisesti edullisempaa ja parantaisi yhdenvertaisuutta. 

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

  1. Kehysriihen linjaukset heikentävät Lapin erikoissairaanhoidon palveluja ja pahentavat henkilöstöpulaa tuomatta säästöjä
    Hallitus teki kehysriihessä 16.4.2024 perusterveydenhuollon yöpäivystyksiin sekä tiettyjen sairaaloiden...

    Kehysriihen linjaukset heikentävät Lapin erikoissairaanhoidon palveluja ja pahentavat henkilöstöpulaa tuomatta säästöjä

    13.5.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kehysriihen linjaukset heikentävät Lapin erikoissairaanhoidon palveluja ja pahentavat henkilöstöpulaa tuomatta säästöjä

    Länsi-Pohjan keskussairaala talvella

    Länsi-Pohjan keskussairaala

    13.5.2024

    Hallitus teki kehysriihessä 16.4.2024 perusterveydenhuollon yöpäivystyksiin sekä tiettyjen sairaaloiden erikoissairaanhoitoon kohdistuneita päätöksiä, joiden tavoitteena on hallituksen mukaan tasapainottaa julkisia menoja ja vastata terveydenhuollon henkilöstöpulaan.

    Lapin hyvinvointialueen toiminta- ja talouslukuihin pohjautuvat alustavat laskelmat osoittavat, että kehysriihessä ehdotettujen toimien yhteisvaikutus tarkoittaa Lapissa todennäköisesti lisääntyviä kustannuksia sekä edelleen hankaloituvaa henkilöstöpulaa. Linjausten mukaisilla muutoksilla heikennettäisiin palvelujen saavutettavuutta ja saatavuutta pidentämällä hoitomatkoja sekä hoidon jatkuvuutta.  Hyvinvointialueen oma esitys optimoisi kahden sairaalan mallia, josta on tehty päätökset hyvinvointialueen aluevaltuustossa. Päätösten keskiössä on Lapin ja lappilaisten etu.

    –Esitetyt muutokset vaatisivat uudelleenjärjestelyjä, jotka eivät lopulta toisi lainkaan säästöjä. Lähipalveluista säädetään laissa ja kehysriihen osoittamat säästötoimet eivät ole riittävä peruste muuttaa potilaiden ja heidän läheisiinsä vaikuttavaa lähihoidon järjestämistä. Lapin hyvinvointialue pyrkii tekemään parhaat ratkaisut niin potilaan, henkilöstön kuin taloudellisen näkökulman valossa. Kehysriihen linjaukset eivät tue tätä, toteaa terveysjohtaja Miia Palo.

    Akuuttiklinikan toiminnan supistaminen tarkoittaa merkittäviä heikennyksiä lappilaisten hoidon saatavuuteen

    Hallituksen linjauksen mukaan vuoden 2026 alusta alkaen Kemissä voisi jatkaa pelkästään perusterveydenhuollon yöpäivystystä. Nykyisen Länsi-Pohjan erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksen eli Akuuttiklinikan toiminnan rajaaminen vain perusterveydenhuollon yöpäivystykseen tarkoittaisi merkittävää heikennystä alueen asukkaiden hoitoon akuuteissa tilanteissa ja vaarantaisi alueen varautumiskyvyn esimerkiksi suuronnettomuustilanteissa. Pitkien välimatkojen alueilla, kuten Lapissa, alueellinen varautuminen ja kyky hoitaa kriittisesti sairaat päivystyspotilaat myös jatkossa Kemissä, ovat elintärkeitä kokonaisuuksia.

    Tällä hetkellä Kemissä toimii Länsi-Pohjan Keskussairaalan yhteydessä alueen Akuuttiklinikka, jossa on yleislääketieteen ja akuuttilääketieteen erikoisalojen päivystys sekä sairaalassa lisäksi useiden erikoisalojen lääkäripäivystys. Erikoisalapäivystys tarvitaan päivystyspotilaiden tutkimiseen ja hoitamiseen akuuttiklinikalla, potilaiden tarvitsemien päivystyksellisten toimenpiteiden tekemiseen, osastoilla olevien potilaiden hoitamiseen sekä muun kuin päiväkirurgisen leikkaustoiminnan mahdollisten komplikaatioiden hoitamiseen.

    Leikkaustoiminnan osalta kehysriihi esittää, että vuoden 2026 alusta alkaen Kemissä voi tehdä edelleen päiväkirurgisia leikkauksia, mutta ei raskaampia, ympärivuorokautista leikkaussalivalmiutta edellyttäviä leikkauksia. Linjauksen mukaan esimerkiksi tekonivelleikkauksia, selkäleikkauksia tai suurta osaa päivystyksellisistä leikkauksista ei olisi mahdollista hoitaa Kemin sairaalassa.

    Kemin leikkaustoiminnan rajaaminen vain päiväkirurgiaan tarkoittaa käytännössä kaiken päivystyksellisen kirurgian, raskaamman kirurgian sekä lyhytkirurgisen hoidon sekä näihin liittyvän osastohoidon siirtämistä Rovaniemen sairaalaan. Jos yön yli vaativaa seurantaa edellyttävä kirurgia loppuu Länsi-Pohjan Keskussairaalasta, Lapin Keskussairaalaan siirtyy yhden vuoden aikana noin 1900 tällä hetkellä Kemissä tehtävää kirurgista toimenpidettä. Vastaavasti Lapin Keskussairaalasta tulisi siirtää noin 1000 päiväkirurgista toimenpidettä tehtäväksi Länsi-Pohjan Keskussairaalassa. 

    Potilasryhmien hoidon siirtäminen enenevässä määrin Lapin Keskussairaalaan johtaisi kahden uuden leikkaussalin lisäresurssien tarpeeseen sekä vuodeosastopaikkojen järjestämiseen kokonaisen uuden vuodeosaston verran. Länsi-Pohjassa vähenevät sekä päivystävien lääkäririnkien tarve, kuvantamisen ja tukipalveluiden käyttö, jotka tuovat säästöjä henkilöstökuluissa. Kuitenkin lisääntyneen ensihoidon tarpeen ja kuljetuskustannusten vuoksi laskelmat osoittavat, että kustannussäästöä tällä yhtälöllä ei saavuteta. 

    Lapin hyvinvointialueen tekemät laskelmat kumoavat kehysriihen esittämät säästövaikutukset

    Lapin hyvinvointialueen kolmen vuoden toiminta- ja talouslukujen keskiarvolaskelmia hyödyntäen on laskettu, että Länsi-Pohjan toiminnan supistaminen tuo Länsi-Pohjan osalta kustannussäästöä ensimmäisen vuoden aikana noin 5,5 miljoonaa euroa. Lapin keskussairaalalle lisäkustannuksia aiheutuu noin 5,5 miljoonaa euroa henkilöstömäärän kasvaessa ja ensihoidon kulujen noustessa.

    Laskennallinen säästö olisi Lapin hyvinvointialueella virhemarginaalin sisään jäävä 52 000 euroa, mutta lisätyövoiman tarve olisi lisääntyneiden kuljetusten ja päivystyspotilaiden siirtojen vuoksi noin 30 henkilötyövuotta ensihoitoon. Lisäksi laskelmasta puuttuvat vielä kertaluonteiset investoinnit, kuten uusi vuodeosasto Lapin Keskussairaalaan ja potilaiden liikkumisesta sairaaloiden välillä aiheutuvat matkakulut, jotka edelleen lisäävät kustannuksia.

    Vuoropuhelua hallituksen kanssa jatketaan

    –Epätietoisuus tulevista toimista aiheuttaa jo nyt ahdistusta Lapin hyvinvointialueen asukkaille ja alueen sairaaloissa työskenteleville. Toivomme käytännöllistä harkintaa esimerkiksi yön yli seurantaa vaativien kirurgisten potilaiden leikkaustoiminnan mahdollistamiseksi Länsi-Pohjan Keskussairaalassa ja kriittisen valmius- ja varautumistoiminnon ylläpitämiseksi Kemin alueella, somaattisen erikoissairaanhoidon johtaja Anu Maksimow kertoo. 

    Hallitus on ilmaissut jatkavansa yhteistä valmistelua ja vuoropuhelua hyvinvointialueiden kanssa erikoissairaanhoidon työnjaon kehittämisestä ja henkilöstöpulaan vastaamisesta. Lapin hyvinvointialueen toiminta- ja talouslukuihin pohjautuvat alustavat laskelmat osoittavat, että kehysriihessä ehdotettujen toimien yhteisvaikutus tarkoittaa Lapin alueella merkittävästi lisääntyviä kustannuksia sekä edelleen hankaloituvaa henkilöstöpulaa. 
     

    Länsi-Pohjan keskussairaala talvella Kehysriihen linjaukset heikentävät Lapin erikoissairaanhoidon palveluja ja pahentavat henkilöstöpulaa tuomatta säästöjä
    13.5.2024
    Hallitus teki kehysriihessä 16.4.2024 perusterveydenhuollon yöpäivystyksiin sekä tiettyjen sairaaloiden...
    Länsi-Pohjan keskussairaala talvella

    Kehysriihen linjaukset heikentävät Lapin erikoissairaanhoidon palveluja ja pahentavat henkilöstöpulaa tuomatta säästöjä


    Hallitus teki kehysriihessä 16.4.2024 perusterveydenhuollon yöpäivystyksiin sekä tiettyjen sairaaloiden erikoissairaanhoitoon kohdistuneita päätöksiä, joiden tavoitteena on hallituksen mukaan tasapainottaa julkisia menoja ja vastata terveydenhuollon henkilöstöpulaan.

  2. Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    2.5.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    Digihoitopolku tarjoaa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    2.5.2024

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    Digipolut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet huomioiden.  

    “Digihoitopolkujen kehittämisessä on mukana suuri joukko ammattilaisia eri puolilta hyvinvointialuettamme. Digihoitopolku voi olla elinikäinen, jolloin hoidon jatkuvuus paranee ja hoitosuunnitelma on aina asiakkaan saatavilla”, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen asiantuntija Rosmariini Tolonen. 

    Digihoitopolut helpottavat ja nopeuttavat lappilaisten terveydenhuollossa asiointia 

    Digihoitopolut mahdollistavat hoitopalvelut entistä laajemmin sekä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Pitkien välimatkojen Lapissa ei tarvitse aina matkustaa lähimpään sairaalaan, vaan omalta digihoitopolulta saa ammattilaisten tuottamia ohjeita ja tietoa ilman rutiiniluontoisia kontrollikäyntejä. Hoitopolulla voi myös ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä hoitohenkilöstöön joustavasti silloin kun itselle sopii.  

    “On tärkeää kehittää palveluita niin, että pystymme hoitamaan asiakkaitamme jatkossakin laadukkaasti, kun ammattilaisten määrä on rajallinen. Digihoitopolun viesti- ja etävastaanottotoiminnot ovat sekä ammattilaistemme että asiakkaidemme toiveiden mukaisia parannuksia. Tämä näkyy ammattilaisille mm. puheluiden määrän vähenemisenä ja etätyön mahdollisuuksina. Asiakkaan ei enää tarvitse soittaa sairauteen liittyvän kiireettömän asian takia puhelinpalveluun ja odotella takaisinsoittoa. Viestin voi laittaa digihoitopolun kautta ja ammattilainen vastaa siihen palvelulupauksen mukaisesti”, Tolonen jatkaa.  

    Digihoitopolulle on tietoturvallista liittyä  

    Digihoitopolut ovat yksikkökohtaisia, ja asiakkaalla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta hän saa digihoitopolun käyttöönsä.  

    Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Kun asiakas liitetään digihoitopolulle, hän saa tekstiviestin Terveyskylän asiakaspalvelusta, jossa kerrotaan digihoitopolun avaamisesta Lapin hyvinvointialueen palveluun ja pyydetään tunnistautumaan hoitopolulle.   

    Digihoitopolkuja kehitetään asiakaspalautteen perusteella 

    Digihoitopolut otetaan käyttöön ja pilotoidaan aluksi muutamassa hoitoyksikössä. Palautetta polun toiminnoista ja käytettävyydestä kerätään jatkuvasti sekä ammattilaisilta että asiakkailta. Digipolkua voidaan ketterästi muokata ja parantaa tarpeen mukaan, ja käyttöönottoa voidaan laajentaa koko Lapin alueelle. 

    “Kuluvan kevään aikana on tulossa pilottiin synnytyspelkopotilaan polku. Synnytyspelkopoli toimii LKS:ssa ja odottavat äidit tulevat neuvolasta lähetteen saatuaan synnytyspelkokätilön vastaanotolle. Digihoitopolulla tulevien äitien on mahdollista saada tietoa synnytyksestä sekä yhteys kätilöön jo ennen poliklinikka-aikaa. Polulta saatava tietosisältö voi jo lievittää synnytyspelkoa ja helpottaa siten odotusaikaa" kertoo Anne Kellokumpu Digitaaliset palvelut yksiköstä. Lisätietoa digihoitopoluista saa hoitavasta yksiköstä. 


     

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    2.5.2024
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

  3. Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen

    26.3.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen

    26.3.2024

    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.

    Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua.  Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen mukaan 

    • A-L-alkuiset sukunimet: Vaappu-tiimi 
    • M-Ö-alkuiset sukunimet: Väylä-tiimi 

    Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin. 

    Malliin siirtymisen myötä neuvolan puhelinnumero muuttuu ja on sama kuin terveyskeskuksen avovastaanotolla. Fysioterapian ja toimintaterapian, kouluterveydenhoitajan ja vuodeosaston puhelinnumerot pysyvät ennallaan.     

    Puhelinasiointi terveyskeskukseen  

    Jatkossa terveyskeskuksen vastaanotolle ja neuvolaan on yksi puhelinnumero 

    040 713 2771   

    Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, jossa valitset seuraavista:  

    1. Vaappu-tiimi  
    2. Väylä-tiimi  
    3. Neuvola (puhelintunti arkisin klo 8–9, ke klo 9–10)  
    4. Ulkopaikkakuntalaiset ja service in English  
    5. Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.) 

    Vuoronumerolla asiointi terveyskeskuksessa poistuu käytöstä, ja jatkossa on entistä tärkeämpää, että otat yhteyttä ensin soittamalla tai viestillä omaan hoitavaan tiimiisi. 

    Puhelinpalvelu on auki  

    • ma-ti klo 8–15 
    • ke klo 9–15 
    • to-pe klo 8–15 

    Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112. 

    Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi 

    • Soittamalla terveyskeskuksen vastaanoton takaisinsoittojärjestelmään
    • Digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi/digipalvelut
    • Sähköinen ajavanvaraus osoitteessa ajanvaraus.pello.mediatri.fi 
    • Reseptin uusintaa voit pyytää osoitteessa omakanta.fi 

    Valinnanvapaus

    Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos kuntalainen haluaa vaihtaa hoitopaikkaansa, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen että tulevaan hoitopaikkaansa. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla. 

    Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta 

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
    26.3.2024
    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen


    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.

  4. Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.

    8.2.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.

    8.2.2024

    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.

    Muutoksen myötä jokaiselle Enontekiön kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. 

    Henkeä uhkaavissa tilanteissa, esimerkiksi kova rintakipu, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu, hengenahdistus tai itsetuhoisuus, soita hätänumeroon 112. 

    Kiireellisellä, eli päivystyksellisellä hoidolla tarkoitetaan sellaista äkillisen sairastumisen, vamman tai pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi suoritettavaa arviota tai hoitoa, joka täytyy suorittaa saman päivän aikana, eikä sitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. 

    Terveysaseman avovastaanotto p. 040 714 2851 

    Jatkossa Hetan, Karesuvannon ja Kilpisjärven vastaanotoille on yksi puhelinnumero. Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, josta valitset asiaasi koskevan vaihtoehdon: 

    1. Hetta – Hetan alueen hoitotiimi

    1. kiireetön
    2. kiireellinen
    3. terveydenhoitajat
      1. äitiys- ja lastenneuvola
      2. kouluterveydenhoitaja
      3. rokotukset
    4. varatun ajan peruminen 

    2. Käsivarsi - Käsivarren alueen hoitotiimi 

    1. kiireetön 
    2. kiireellinen 
    3. terveydenhoitajat 

    3. Saamenkieliset palvelut, ma-ke, muina aikoina yhteys oman alueen hoitotiimiin 

    4. Ulkopaikkakuntalaiset 

    5. Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.) 

    6. Englanninkielinen palvelu 

    Terveyskeskuksen avovastaanoton puhelinasiointi on avoinna ma-to klo 8–15.45, pe klo 8–13.45. 

    Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa soita Muonion vuodeosaston päivystävälle sairaanhoitajalle p. 040 714 2845. 

    Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi 

    • soittamalla terveysasemien yhteiseen takaisinsoittojärjestelmään puhelinnumeroon 040 714 2851 tai 
    • digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi > digipalvelut > Ajanvaraus terveyspalveluihin tai 
    • Lapha.fi > digipalvelut > Yhteydenotto terveyskeskukseen tai 
    • Omaolo.fi, jossa voit tehdä oirearvioita ja jättää yhteydenottopyynnön terveysaseman yksikköön 

    Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, äitiys- ja lastenneuvola sekä aikuisneuvola jatkavat toimintaansa kuten ennenkin. 

    Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua.  

    Enontekiöllä toimii jatkossa kaksi tiimiä 

    Enontekiön väestö on jaettu kahteen tiimiin maantieteellisesti asuinpaikan perusteella. 

    Hetan alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Sonkamuotka, Palojoensuu, Muotkajärvi, Ketomella, Yli-Kyrö aina Enontekiön kunnan rajalle saakka, Leppäjärvi, Palojärvi, Galdotieva, Kivilompolo, Nunnanen, Näkkälä, Nartteli, Peltovuoma, Vuontisjärvi 

    Käsivarren alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Palojoensuusta pohjoiseen Vähäniva, Kuttanen, Jatuni, Karesuvanto, Markkina, Maunu, Järämä, Luspa, Kelottijärvi, Siikavuopio, Pättikkä, Ropinsalmi, Iitto, Saarikoski, Keinuovuopio, Kilpisjärvi, Raittijärvi yms. 

    Valinnanvapaus 

    Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos Enontekiön kuntalainen haluaa valita hoitopaikakseen esimerkiksi Muonion terveyskeskuksen, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen, että tulevaan hoitopaikkaan. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla.

    Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta

    ***

    Eanodagas váldo atnui divššu jotkkolašvuođamálle 15.2.

    Eanodaga dearvvasvuođadálut váldet atnui 15.2.2024 rájes divššu jotkkolašvuođamálle doaktáriid ja divššáriid hoahpohis vuostáváldinbálvalusaide.

    Nuppástusas juohke Eanodaga gieldda ássái lea mearriduvvon iežas dikšunjoavku. Dat, guđe dikšunjoavkku áššehas don leat, mearriduvvo iežat ássanbáikki vuođul. 

    Heakkavárálaš diliin, mat leat ovdamearkka dihte garra raddebávččas, dieđuhisvuohta, gáldnanovdasat, fáhkka krámppat, lahppaseapmi dahje iešsoardálasvuohta, riŋge heahtenummirii 112.  

    Hohpolaš dikšu, dahje gohcindikšu dárkkuha dakkár fáhkka buohccáma, váttu dahje guhkesáigge buozalmasa vádduma dahje doaibmanávccaid geahppáneami dihte čađahuvvon guorahallama dahje divššu, man ferte čađahit seamma beaivve áigge, iige sáhte maŋidit ilmmá buozanvuođa vearráneami dahje váttu vádduma haga.

    Dearvvasvuođadálu rabasvuostáváldin tel. 040 714 2851

    Dás duohko Heahtá, Gárasavvona ja Gilbbesjávrri vuostáváldimiidda lea okta telefonnummir. Go riŋget dan nummirii, de manná ruovttoluottariŋgenvuogádahkii ja das válljet iežat áššái guoskevaš molssaeavttu:

    1. Heahttá – Heahtá guovllu dikšunjoavku 

    1. hoahpohis
    2. hohpolaš
    3. dearvvasvuođadivššárat
      1. etniid- ja mánáidrávvehat
      2. skuvladearvvasvuođadivššár 
      3. boahkoheamit
      4. várrejuvvon áiggi šluhtten

    2. Giehtaruohtas – Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku 

    1. hoahpohis
    2. hohpolaš
    3. dearvvasvuođadivššárat

    3. Sámegielat bálvalusat má-ga, eará áigge oktavuohta iežat guovllu dikšunjovkui 
    4. Earát go eanodatlaččat
    5. Eiseváldelinjá (ovttasbargoguoimmit, ovdamearkka dihte apteaika, vuorasolbmuid bálvalanovttadagat ee.)
    6. Eaŋgalasgielat bálvalus

    Dearvvasvuođaguovddáža rabasvuostáváldima áššiiddikšun telefovnnain lea rabas má-duo dii. 8–15.45, be dii. 8–13.45.

    Virgeáiggi maŋŋel hohpolaš áššiin riŋge Muoná seaŋgaossodaga gohcci buohccedivššárii tel. 040 714 2845.

    Oaččut oktavuođa iežat dikšunbargiide

    • go riŋget dearvvasvuođadáluid oktasaš ruovttoluottariŋgenvuogádahkii telefonnummirii 040 714 2851 dahje
    • min digitála bálvalusaid bokte lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Ajanvaraus terveyspalveluihin (Áigevárren dearvvasvuođabálvalusaide) dahje
    • Lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Yhteydenotto terveyskeskukseen (Oktavuođaváldin dearvvasvuođaguovddážii) dahje
    • Omaolo.fi, gos sáhtát meroštallat dávdamearkkaid ja guođđit oktavuođaváldinbivdaga dearvvasvuođadálu ovttadahkii

    Skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahus, etniid- ja mánáidrávvehat sihke rávesolbmuidrávvehat jotket doaimmaset dego ovdalge.

    Divššu jotkkolašvuođamálliin viggat dasa, ahte divššus lea buoret jotkkolašvuohta ja dikšui beassá buorebut sihke dáid geažil dearvvasvuođafuolahusa bálvalusas lea alladit dássi.

    Eanodagas doibmet dás duohko guokte joavkku

    Eanodaga olbmot leat juhkkon guovtti jovkui geográfalaččat ássanbáikki vuođul.

    • Heahtá guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Soŋgemuotki, Bálojohnjálbmi, Muotkejávri, Ketomella, Yli-Kyrö gitta Eanodaga gieldda ráji rádjái, Leaibejávri, Bálojávri, Gáldodievva, Geađgeluoppal, Njunnás, Neahčil, Nartteli, Bealdovuopmi, Vuottesjávri
    • Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Bálojohnjálmmis davás Vähäniva, Guhttás, Jáhton, Gárasavvon, Boaresmárkan, Mávdna, Järämä, Luspi, Gelotjávri, Čuovžavuohppi, Beattet, Roabičoalbmi, Iitu, Viššát, Geaidnovuohppi, Gilbbesjávri, Ávžžášjávri jna.

    Válljenvejolašvuohta

    Vuođđodearvvasvuođafuolahusa áššiiddikšunbáikin sáhttá válljet dan Suoma gieldda, man ieš háliida. Jos Eanodaga gieldda ássi háliida válljet dikšunbáikin ovdamearkka dihte Muoná dearvvasvuođadálu, galgá das almmuhit čálalaččat sihke dálá ja boahttevaš dikšunbáikái. Almmuhusa galgá dahkat doarvái buori áiggis, unnimustá golbma vahku ovdal go manná vuostáváldimii.

    Válljen guoská hoahpohis divššu ja dat dahkko álo jahkái hávális, iige dan sáhte rievdadit gaskan jagi. Válljen ii guoskka skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahusa, bargodearvvasvuođafuolahusa iige guhkesáigge lágádusdivššu, ruovttubuohccedivššu dahje ruovttudivššu. Sáhtát deavdit dikšunbáikki válljemis gárvves skovi: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
     

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
    8.2.2024
    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.


    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.

  5. Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
    Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on...

    Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä

    2.2.2024

    Luuvâ lase

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä

    Työntekijät Suvi Ahola ja Kati Mure Sodankylän terveyskeskuksessa.

    Terveyden edistämisen koordinaattori Suvi Ahola ja sairaanhoitaja Kati Mure ovat olleet tyytyväisiä Sodankylän terveyskeskuksessa käyttöön otettuun hoidon jatkuvuusmalliin.

    2.2.2024

    Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.

    Sodankylässä aloitettiin vuoden 2023 alussa kehittämistyö terveyskeskuksen avovastaanoton työn sujuvoittamiseksi ja työkuorman vähentämiseksi. Hoidon jatkuvuusmallia luotsasivat ansiokkaasti eteenpäin silloinen osastonhoitaja Suvi Ahola ja ylilääkäri Jonna Kuusijärvi

    –Valmistelimme työtä huolella yhdessä koko henkilöstön kanssa. Sekä henkilöstö että esihenkilöt ottivat muutoksen hyvin vastaan ja osallistuivat aktiivisesti kehittämistyöhön. Osallistuminen oli innokasta ja positiivista, kertoo Sodankylän terveyskeskuksen ylilääkäri Marianna Plathan

    Hoidon jatkuvuusmalliin siirtymisen suunnittelu ja siihen suuntaava kehittäminen aloitettiin vuoden alussa. Uusi toimintamalli otettiin lopulta käyttöön avovastaanotolla 1.10. Monissa paikoissa malli tunnetaan tiimimallina ja se pohjautuukin tiimeissä tehtävään työhön. Moniammatillinen tiimi tuntee ja hoitaa potilasta, ja hoito saa näin jatkuvuutta.

    Mikä hoidon jatkuvuusmalli?

    Hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin. 

    Lisää tietoa lapha.fi/hoidon-jatkuvuus

    Sodankylässä toimii kaksi tiimiä ja päivystysvastaanotto 

    Sodankylän väestö on jaettu kahteen tiimiin: Kielaan ja Siulaan. Lisäksi akuuttivastaanotolle on oma puhelinnumeronsa, jolloin akuutin puhelin vapautuu kiireettömistä puheluista. Sairaanhoitaja Kati Muren mukaan asiakkaat ovat löytäneet tiiminsä todella hienosti ja virheellisiin numeroihin soittelua ei tule juuri ollenkaan. 

    –Tieto on levinnyt todella hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että kehitämme toimintaa ja pyrimme järjestämään ajan oman tiimin lääkärille. Vaikka akuuttivastaanoton käsite on monesti hankala, olemme saaneet ratkottua kaikki tilanteet positiivisessa hengessä, Mure kertoo. 

    Lääkärit arvostavat sitä, että malli pohjautuu tutkittuun tietoon ja on kiistämättä toimiva – siihen on helppo sitoutua ja motivoitua, kun taustalla on vahva tutkimusnäyttö. Lääkärit ovat kokeneet myös päivälistat hyödyllisiksi. Lääkäreiden työvuorot koostuvat vastaanotoista, konsultaatioista ja puheluajoista. 

    –Terveyskeskuksessa on selvästi syttynyt kehittämisen henki ja koko henkilöstö on sitoutunut kehittämään mallia. Seuraavaksi olemmekin tarttumassa lääkäreiden konsultaatioihin ja siihen, miten saamme toiminnan vieläkin joustavammaksi, ylilääkäri Marianna Plathan kertoo. 

    Työn kuormittavuus on pienentynyt ja tyytyväisyys parantunut 

    Sekä lääkärit että hoitajat ovat yhtä mieltä siitä, että työn kuormittavuus on uuteen malliin siirtymisen jälkeen helpottanut. Työvuorot ovat selkeitä ja työ on helpommin hallittavissa. 

    Nykyisin terveyden edistämisen koordinaattorina työskentelevä Suvi Ahola oli viime vuonna tiiviisti mukana viemässä kehittämistyötä eteenpäin Sodankylän terveyskeskuksessa. Hän kiittelee, miten koko työkulttuuri on kokenut muutoksen. 

    –Työyhteisön sisäinen keskustelukulttuuri on vahvistunut, koska työyhteisön hoitajien ja lääkärien yhteiselle vuoropuhelulle on annettu tilaa. Koko työyhteisö on saanut vaikuttaa ja olla mukana kehitystyössä, joka tietenkin jatkuu edelleen. Kehittäminen ei ole päättynyt vaan päivittäistä toimintaa ja yhteisiä toimintatapoja arvioidaan ja tarvittaessa hiotaan, jotta löydetään mahdollisimman jouhevia ja tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, Ahola kertoo. 

    Työhyvinvoinnin lisääntyminen heijastuu myös asiakkaille. Luottamus omaan hoitotiimiin on parantunut. Sodankyläläiset ovat kiitelleet jatkuvuuden kehittämistä ja vaikuttaa siltä, että myös hoidon saatavuus on sen myötä parantanut. 

    Työntekijät Suvi Ahola ja Kati Mure Sodankylän terveyskeskuksessa. Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
    2.2.2024
    Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on...
    Työntekijät Suvi Ahola ja Kati Mure Sodankylän terveyskeskuksessa.

    Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä


    Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.

h4 tapahtumat

Tapahtumat

Asset Publisher