Ikääntyneiden sosiaalipalveluihin pääsyn keskimääräinen odotusaika
Ikääntyneiden sosiaalipalveluihin pääsyn keskimääräinen odotusaika
Palveluiden antaminen perustuu asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen arviointiin. Ikääntyneiden palvelutarpeen arviointi aloitetaan viipymättä. 75 vuotta täyttäneen asiakkaan kiireetön palvelutarpeen arviointi aloitetaan viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun ikääntynyt on ottanut yhteyttä sosiaalipalveluihin. Kiireellisessä tilanteessa arviointi tehdään heti.
- Sosiaalihuoltolaki 2014/1301 Palvelutarpeen arviointi 36§ (14.4.2023/677) ja Sosiaalihuoltoa koskeva päätöksenteko ja toimeenpano 45 § (14.4.2023/677)
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 2012/980, Palveluntarpeiden selvittäminen 15§
Odotusajat Lapin hyvinvointialueella 1.4.-30.6.2024
Palvelu | Lain määrittämä odotusaika | Toteutumisen tilanne | Lisätiedot |
Palvelutarpeen arviointi |
Akuuttitarve välittömästi, muuten 7 arkipäivän kuluessa |
Toteutuu | Arviointi alkaa yhteydenotosta. |
Kotona asumista tukevat palvelut (tukipalvelut) | Akuutti tarve välittömästi, muuten 3 kuukauden kuluessa | Toteutuu | |
Kotihoito | Akuutti tarve välittömästi, muuten 3 kuukauden kuluessa | Toteutuu pääsääntöisesti kiireettömienkin palveluiden osalta välittömästi | Palvelun odotusaika pidentynyt ajoittain Kaakkoisella palvelualueella, jossa odotusaika kuntoutumista tukevalle arviointijaksolle on tarkasteluvälillä ollut 0–10 vuorokautta (ka 1,7 vrk). Muilla palvelualueilla viivettä ei juurikaan ole ollut. |
Omaishoidon tuki | 3 kuukautta | Toteutuu | Omaishoidon tuki myönnetään hakemuspäivästä lähtien. |
Ympärivuorokautinen palveluasuminen | Palvelutarpeen arviointi aloitettava 7 vuorokauden sisällä. | Toteutuu osittain, mediaani 43 vuorokautta vuoden 2024 aikana. | *Palvelun odotusaika (yli 90 vrk) on pidentynyt ajoittain. Odotusaika on pidentynyt 36 henkilöllä vuoden 2024 aikana sijoituspäätöksen saaneista koko Lapin hyvinvointialueella. |
*Palvelun odotusaika lasketaan asiakkaan hakemuksen saapumisesta/asian vireille tulosta palvelupäätöksen mukaisen palvelun toimeenpanoon vuodesta 2024 alkaen.