Potilas- ja sosiaaliasiavastaava
Potilas- ja sosiaaliasiavastaava
Vuoden 2024 alusta potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tehtävät on keskitetty hyvinvointialueille. Hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavat toimivat myös sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palveluntuottajien, työterveyshuollon ja varhaiskasvatuksen potilas- ja sosiaaliasiavastaavina.
Yhteystiedot
Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan puhelimitse:
040 482 3584 / Satu Peurasaari
040 506 0083 / Johanna Pikkuaho
DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
Asioi chatissa, ota yhteyttä terveysasemalle tai varaa etätapaaminen potilas- ja sosiaalivastaavan kanssa. Käyttöönotto alkaa vaiheittain Rovaniemeltä ja uusia palveluita avataan kuukausittain.
Potilasasiavastaava
Potilasasiavastaavan tehtävänä on neuvoa ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Potilasasiavastaava toimii potilaan oikeuksiensa edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
- Kertoo potilaan oikeuksista ja neuvoo oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, joita ovat
- oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun,
- potilaan tiedonsaantioikeus,
- potilaan itsemääräämisoikeus,
- alaikäisen potilaan asema,
- laillisen edustajan tai omaisen tiedonsaantioikeus ja toimivalta ja
- tietosuoja-asiat.
- Neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön hoitoon tai kohteluun.
- Neuvoo potilasta potilasvahinkolain tarkoittaman potilasvahinkoilmoituksen ja kantelun sekä tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä.
- Tiedottaa potilaan oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.
Potilasasiavastaava ei itse tee päätöksiä, eikä voi muuttaa tai puuttua hoitopäätöksiin tai viranomaisten tekemiin päätöksiin.
Voit hyödyntää asioinnissa myös potilasasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.
Sosiaaliasiavastaava
Sosiaaliasiavastaavan tehtävänä on neuvoa asiakkaita sosiaalihuoltoon ja asiakkaan oikeuksiin liittyvissä asioissa.
- Neuvoo sosiaalihuollon asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa.
- Avustaa asiakasta tarvittaessa tekemään muistutuksen kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
- Tiedottaa asiakkaan oikeuksista.
- Toimii muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
- Seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella.
Sosiaaliasiavastaavan tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan oikeutta hyvään sosiaalihuoltoon sekä hyvään kohteluun ilman syrjintää. Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu, yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.
Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on neuvoa-antava, hän ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän ei voi myöskään muuttaa viranomaisen tekemiä päätöksiä.
Palveluun tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelut ovat maksuttomia.
Voit hyödyntää asioinnissa myös sosiaaliasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.
Valittaminen eli potilaan ja asiakkaan oikeusturvakeinot
Jos potilaana tai sosiaalihuollon asiakkaana et ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit
- tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
- tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
- hakea potilasvahingosta korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.
- sosiaalihuollossa asiakkaana hakea muutosta saamaasi päätökseen.
Sosiaalihuollon asiakkaan muistutus
Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Kantelu aluehallintovirastolle ja Valviralle
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle
Potilasvakuutuskeskus ja potilasvahinkoilmoitus
Tietoa ja tukea muualla verkossa
Tulostettava esite
Ajankohtaista aiheesta
-
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheenDigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo.
Digipalvelut helpottavat arkea
Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun.
DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava.
- Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.
Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen.
Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin.
Uusia palveluja avautuu kuukausittain
Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.
Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.
Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa
Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut
Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan.
DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi
Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin.
Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue
Latauslinkit
App Store -sovelluskauppa: lataa tästä
Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.