Navigation Menu

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava

Navigation Menu

banneri-asiakas-ja-potilasvastaava

Potilas- ja sosiaalivastaavan palvelut avataan DigiLaphassa 11.6. klo 8.00. Varaathan ensimmäistä asiointikertaa varten hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja halutessasi sovelluksen lataamiseen.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava

Vuoden 2024 alusta potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tehtävät on keskitetty hyvinvointialueille. Hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavat toimivat myös sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palveluntuottajien, työterveyshuollon ja varhaiskasvatuksen potilas- ja sosiaaliasiavastaavina.

Yhteystiedot

Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan puhelimitse:

040 482 3584 / Satu Peurasaari

040 506 0083 / Johanna Pikkuaho

digipalvelut-dsk-banneri

DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa

Asioi chatissa, ota yhteyttä terveysasemalle tai varaa etätapaaminen potilas- ja sosiaalivastaavan kanssa. Käyttöönotto alkaa vaiheittain Rovaniemeltä ja uusia palveluita avataan kuukausittain.

Kirjaudu DigiLaphaan

potilas-ja-sosiaalivastaava-kuvaus

Potilasasiavastaava

Potilasasiavastaavan tehtävänä on neuvoa ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Potilasasiavastaava toimii potilaan oikeuksiensa edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

  1. Kertoo potilaan oikeuksista ja neuvoo oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, joita ovat
    • oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun,
    • potilaan tiedonsaantioikeus,
    • potilaan itsemääräämisoikeus,
    • alaikäisen potilaan asema,
    • laillisen edustajan tai omaisen tiedonsaantioikeus ja toimivalta ja
    • tietosuoja-asiat.
  2. Neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön hoitoon tai kohteluun.
  3. Neuvoo potilasta potilasvahinkolain tarkoittaman potilasvahinkoilmoituksen ja kantelun sekä tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä.
  4. Tiedottaa potilaan oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.

Potilasasiavastaava ei itse tee päätöksiä, eikä voi muuttaa tai puuttua hoitopäätöksiin tai viranomaisten tekemiin päätöksiin.

Voit hyödyntää asioinnissa myös potilasasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Sosiaaliasiavastaava

Sosiaaliasiavastaavan tehtävänä on neuvoa asiakkaita sosiaalihuoltoon ja asiakkaan oikeuksiin liittyvissä asioissa.  

  1. Neuvoo sosiaalihuollon asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa.
  2. Avustaa asiakasta tarvittaessa tekemään muistutuksen kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
  3. Tiedottaa asiakkaan oikeuksista.
  4. Toimii muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  5. Seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella.

Sosiaaliasiavastaavan tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan oikeutta hyvään sosiaalihuoltoon sekä hyvään kohteluun ilman syrjintää. Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu, yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.

Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on neuvoa-antava, hän ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän ei voi myöskään muuttaa viranomaisen tekemiä päätöksiä.

Palveluun tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelut ovat maksuttomia.

Voit hyödyntää asioinnissa myös sosiaaliasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Valittaminen eli potilaan ja asiakkaan oikeusturvakeinot

Jos potilaana tai sosiaalihuollon asiakkaana et ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit 

  • tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
  • tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
  • hakea potilasvahingosta korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.
  • sosiaalihuollossa asiakkaana hakea muutosta saamaasi päätökseen.

Sosiaalihuollon asiakkaan muistutus
Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Kantelu aluehallintovirastolle ja Valviralle
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle
Potilasvakuutuskeskus ja potilasvahinkoilmoitus

h4 tietoa ja tukea muualla verkossa

Tietoa ja tukea muualla verkossa

linkki-laki potilas- ja sosiaaliasiavastaavista

h4-tulostettava esite-otsikko

Tulostettava esite

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    11.6.2025

    Looǥǥ lââʹzz

    Čorggâd reeʹvves čeʹvetme

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    11.6.2025

    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

    Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.

    DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo. 

    Digipalvelut helpottavat arkea 

    Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun. 

    DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava. 

    - Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. 

    Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle 

    DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen. 

    Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.  

    Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen

    Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.  

    Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin. 

    Uusia palveluja avautuu kuukausittain 

    Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.  

    Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.  

    Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa 

    Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut 

    Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan. 

    DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi 

    Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin. 

    Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue 

    Latauslinkit

    App Store -sovelluskauppa: lataa tästä

    Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    11.6.2025
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen


    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.