osallisuus kuva

Kaksi laphan työntekijää juttelee äidin ja lapsen kanssa ulkona
Osallisuustiimin työntekijät Tervolan maaseutumessuille 2023

Sisältöjulkaisija

  1. Opiskelijoiden ja koululaisten loma-ajan päivätoiminnan järjestäminen vammaispalveluissa koulun joululoman aikana - toimita hakemus 29.11. mennessä
    Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai...

    Opiskelijoiden ja koululaisten loma-ajan päivätoiminnan järjestäminen vammaispalveluissa koulun joululoman aikana - toimita hakemus 29.11. mennessä

    6.11.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Opiskelijoiden ja koululaisten loma-ajan päivätoiminnan järjestäminen vammaispalveluissa koulun joululoman aikana - toimita hakemus 29.11. mennessä

    Kädet puuvärikynien ja värikkään piirroksen äärellä

    6.11.2024

    Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Loma-ajan hoidon hakemukset tulee toimittaa vammaispalveluihin 29.11.2024 mennessä.

    Hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Vanhemmat vastaavat ensisijaisesti lapsen hoidosta myös koulun lomien aikana.

    Joulun ja uuden vuoden välin hoidon tarpeessa ensisijainen vastuu katsotaan olevan vanhemmilla. Hyvinvointialue järjestää koululaisten loma-ajan hoitoa arkipäivisin huoltajien työssäkäynnin ja opiskeluiden mahdollistamiseksi tai erityistapauksessa muusta perustellusta syystä silloin, kun vanhemmat eivät loma-aikojaan sopimalla tai muutoin pysty järjestämään lapsensa hoitoa. Hakemus käsitellään vasta kun kaikki vaaditut liitteet on toimitettu. 

    Loma-ajan hoidon toimintapaikka ja henkilökunta tarkentuvat hakuajan päätyttyä.

    Palauta hakemus liitteineen vammaispalveluihin viimeistään 29.11.2024. Mikäli hakemus saapuu myöhässä, emme voi taata lapsenne hoidon järjestämistä riittävän henkilöstöresurssin takia.

    Hakemuksen palautusosoite

    Hakemuksen liitteeksi huoltajien tulee toimittaa työnantajan selvitys työssäkäynnistä tai  oppilaitoksesta opiskelutodistus varatuille toimintapäiville.

    Jos lapsi tarvitsee kuljetusta, täytä oheiseen hakemuslomakkeeseen tieto kuljetustarpeesta  lomatoiminnan ajalle. Taksikuljetukset järjestetään vain lapsen virallisesta kotiosoitteesta.

    Lisätietoja saat lapsesi asioita hoitavalta sosiaalityöntekijältä.

    Kädet puuvärikynien ja värikkään piirroksen äärellä Opiskelijoiden ja koululaisten loma-ajan päivätoiminnan järjestäminen vammaispalveluissa koulun joululoman aikana - toimita hakemus 29.11. mennessä
    6.11.2024
    Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai...
    Kädet puuvärikynien ja värikkään piirroksen äärellä

    Opiskelijoiden ja koululaisten loma-ajan päivätoiminnan järjestäminen vammaispalveluissa koulun joululoman aikana - toimita hakemus 29.11. mennessä


    Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Loma-ajan hoidon hakemukset tulee toimittaa vammaispalveluihin 29.11.2024 mennessä.

  2. Vastaa kyselyyn ja vaikuta Lapin hyvinvointialueen viestinnän ja osallisuuden kehittämiseen
    Osallisuus ja viestintä -kyselyyn vastaamalla voit vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen viestinnän...

    Vastaa kyselyyn ja vaikuta Lapin hyvinvointialueen viestinnän ja osallisuuden kehittämiseen

    24.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vastaa kyselyyn ja vaikuta Lapin hyvinvointialueen viestinnän ja osallisuuden kehittämiseen

    Puolukoita naisen kämmenellä.

    Kuva: Lapin materiaalipankki/ Terhi Tuovinen

    24.10.2024

    Osallisuus ja viestintä -kyselyyn vastaamalla voit vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen viestinnän kehittämiseen ja tuoda esiin kokemuksiasi osallisuudesta.

    Kyselyn avulla haluamme selvittää, miten sinä koet Lapin hyvinvointialueen viestinnän, millaisia kokemuksia sinulla on osallisuudesta terveys- ja hyvinvointipalveluihin liittyen ja miten haluaisit osallistua Lapin hyvinvointialueen kehittämiseen. 

    Voit vastata kyselyyn 24.10.–21.11.2024. Vastaaminen vie noin 15 minuuttia. 

    Vastaa kyselyyn tästä 

    Tuloksia hyödynnämme Lapin hyvinvointialueen osallisuuden menetelmäpankin sekä viestinnän kehittämisessä. 

    Kiitos yhteistyöstä, kokemustesi jakamisesta ja ajastasi! 

     
    Tietoa kyselystä 

    Loka-marraskuussa 2024 toteutettava kysely tehdään Lapin hyvinvointialueen toimeksiannosta. Kyselyn toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Lapin yliopiston palvelumuotoilun maisteriohjelman opiskelija Heidi Hyytiäinen sekä hyvinvointialueen viestintäpalvelut ja osallisuustiimi.  

    Osallisuutta käsittelevä osuus liittyy Hyytiäisen pro gradu -tutkielmaan, jossa hän tutkii sitä, millaista on Lapin hyvinvointialueen osallisuus. Tutkimuksen tuotoksena syntyy Lapin hyvinvointialueen henkilöstölle osallisuuden menetelmäpankki. 

    Mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset lisätietoja kyselystä tai vastausten käsittelystä, ota yhteyttä: hhyytiai@ulapland.fi. Kyselytutkimuksessa noudatetaan Lapin yliopiston Hyvän tieteellisen käytännön ohjeita. 

     

    Vástit gažadeapmái ja váikkut Lappi buresveadjinguovllu dieđiheami ja searvevuođa ovddideapmái 

    Searvevuohta ja dieđiheapmi -gažadeapmái vástidemiin sáhtát váikkuhit Lappi buresveadjinguovllu dieđiheami ovddideapmái ja buktit ovdan iežat vásáhusaid searvevuođas. 

    Gažademiin mii háliidit gávnnahit, mo don vásihat Lappi buresveadjinguovllu dieđiheami, makkár vásáhusat dus leat searvevuođas mii guoská dearvvašvuođa- ja buresveadjinbálvalusaide ja mo háliidivččet searvat Lappi buresveadjinguovllu ovddideapmái. 

    Sáhtát vástidit gažadeapmái 24.10.–21.11.2024. Vástideapmi váldá áiggi sullii 15 minuhta. 

    Vástit gažadeapmái 

    Gažadeami bohtosat ávkkástallojuvvojit Lappi buresveadjinguovllu searvevuođa metodabáŋkku ja dieđiheami ovddideamis. 

    Giitu ovttasbarggus, vásáhusaidat juohkimis ja iežat áiggis! 

     

    Dieđut gažadeami birra 

    Golggot-skábmamánus 2024 čađahuvvo gažadeapmi Lappi buresveadjinguovllu addin bargogohččosa mielde. Gažadeami čađahit ovttasbarggus Lappi universitehta bálvalushábmema magisttarprográmma studeanta Heidi Hyytiäinen ja buresveadjinguovllu dieđihanbálvalusat ja searvevuođajoavku.  

    Searvevuođa gieđahalli oassi gullá Hyytiäinena pro gradu -dutkamuššii, mas son dutká dan, makkár lea Lappi buresveadjinguovllu searvevuohta. Dutkamušas buvttaduvvo Lappi buresveadjinguovllu bargiide searvevuođa metodabáŋku. 

    Jos háliidat jearrat juoidá dahje dárbbašat lassedieđuid gažadeami dahje vástádusaid gieđahallama birra, váldde oktavuođa: hhyytiai@ulapland.fi. Gažadandutkamušas čuovvut Lappi universitehta Buori dieđalaš geavadaga rávvagiid. 

    Puolukoita naisen kämmenellä. Vastaa kyselyyn ja vaikuta Lapin hyvinvointialueen viestinnän ja osallisuuden kehittämiseen
    24.10.2024
    Osallisuus ja viestintä -kyselyyn vastaamalla voit vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen viestinnän...
    Puolukoita naisen kämmenellä.

    Vastaa kyselyyn ja vaikuta Lapin hyvinvointialueen viestinnän ja osallisuuden kehittämiseen


    Osallisuus ja viestintä -kyselyyn vastaamalla voit vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen viestinnän kehittämiseen ja tuoda esiin kokemuksiasi osallisuudesta.

  3. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Asiakkaan antama palaute on tärkein palaute, asiakkaita vartenhan tätä tehdään”, tuumailtiin asukasarviointien päätteeksi.

    11.10.2024

    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.

    Käytettävyys osana hankintaa 

    Digitaalisen sote-keskuksen valmistelut etenevät suunnitellussa aikataulussa. Asiointialustan hankintaprosessi on käynnissä ja tavoitteena on tehdä hankintapäätös marraskuussa. Osana hankintaprosessia Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö järjesti käytettävyysarvioinnit kaikille kilpailutukseen osallistuneille asiointijärjestelmille. 

    - Käytettävyysarviointi tarkoittaa tilaisuutta, jossa valitut käyttäjät kokeilevat kilpailutuksen alla olevien järjestelmien käyttöä ja arvioivat sitä. Arviointi tapahtuu tekemällä ennalta määritellyt ja räätälöidyt käyttötapaukset ja arvioimalla niitä tiettyjen kriteerien kautta. Käytettävyyttä arvioimalla haluamme mahdollistaa helppokäyttöisen ja tarkoituksenmukaisen järjestelmän hankinnan, kertoo ulkopuolisena arvioija toimiva käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja Goforesta.  

    Asukkaat mukana digipalvelujen kehittämistyössä 

    Rovaniemellä 7.– 8.10. järjestetyt käytettävyysarviointitilaisuudet kokosivat Lapin hyvinvointialueen asukkaita eri puolilta Lappia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan palvelun käytettävyyttä.  

    - Käytettävyys tarkoittaa kuinka hyvin järjestelmällä voidaan suorittaa halutut tehtävät, sekä kuinka tehokasta, helppoa ja miellyttävää tuotteen käyttö on. Näissä arviointitilaisuuksissa testaaja saa kokemuksen siitä, kuinka hän kokee pääsevänsä tavoitteeseensa käyttäessään järjestelmää. Asukkaat omista käyttötapauksista ja ammattilaiset omistaan, jatkaa Hakaoja.  

    Lapissa asuvilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen päätöksentekoon ja palveluihin. Tieto vaikutusmahdollisuuksista ja osallistumisesta kuuluu asukkaidemme oikeuksiin. 

    - On ensiarvioisen tärkeää osallistaa asukkaitamme digitaalisten palvelujen kehittämiseen, ja käytettävyysarvioinnit ovatkin osa asiointialustan hankinnan laadullista arviointia. Lämmin kiitos jokaiselle arviointitilaisuuteen osallistuneelle, kiittelee Digitaaliset palvelut yksikön kehittämispäällikkö Piia Hirvonen.  

     Seuraa uutisointiamme digitaalisen sote-keskuksen valmistelusta.        

    Käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja perehdyttää asukkaita käytettävyysarvioinnin tekemiseen.  

     

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    11.10.2024
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...
    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 


    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.