Navigation Menu

Vammaisten henkilökohtainen apu

Breadcrumb

Navigation Menu

Ptv Service Display

Vammaisten henkilökohtainen apu

Vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun, jos hänen tilanteensa sitä pysyväisluonteisesti edellyttää.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitus

Palvelussa voit täyttää ja lähettää henkilökohtaisen avustajan tuntilistat palkanmaksua varten Lapin hyvinvointialueelle. Voit myös käyttää palvelua, kun suunnittelet työntekijöiden tuntilistoja.

Lapin hyvinvointialueen vammaispalvelu ohjaa, neuvoo ja avustaa henkilökohtaisen avustajan työnantajuuden asioissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Palvelun tiedot tallentuvat Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Vammaispalvelujen neuvonta ja -asiointi (Kemijärvi)

Vammaispalvelujen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, jossa tuetaan ja autetaan vammaisia henkilöitä mahdollisimman itsenäiseen ja omaehtoiseen elämään. Palvelussa tuetaan myös asiakkaiden omaisia ja perheitä.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Vammaispalvelujen neuvonta ja asiointi (Pohjoinen)

Vammaispalvelujen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, jossa tuetaan ja autetaan vammaisia henkilöitä mahdollisimman itsenäiseen ja omaehtoiseen elämään. Palvelussa tuetaan myös asiakkaiden omaisia ja perheitä.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Työntekijät toimivat Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon alueilla.

Puhelin

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Henkilökohtaisen avun keskus HAVU

Henkilökohtaisen avun keskuksesta saat ohjausta työnantajamallilla toimimiseen. Lisäksi henkilökohtaisen avun keskus organisoi Lapin hyvinvointialueen omana toimintana järjestettävää henkilökohtaisen avun palvelua.

Voit olla yhteydessä henkilökohtaisen avun keskukseen puhelimitse arkipäivisin. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen havu-keskus.lounainen@lapha.fi.

Puhelin

Inarin vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kaakkoisen alueen vammaispalvelujen ohjaus- ja neuvontapuhelin

Ohjaus- ja neuvontapuhelimesta saat yleistä neuvontaa vammaispalveluihin liittyvissä asioissa vammaispalvelujen työntekijältä. Neuvontapuhelin palvelee Posion, Rovaniemen ja Ranuan asukkaita arkipäivisin.

Jos sinulla on jo asiakkuus, asiasi koskee sinulle myönnettyä palvelua tai sinulle on nimetty työntekijä vammaispalveluista, ota suoraan yhteyttä omaan työntekijääsi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 10:00 - 14:00

Kemijärven vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Keminmaan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijältä saat tietoa vammaisille tarkoitetuista palveluista. Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Sosiaalityöntekijän soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kemin vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalveluiden työntekijöihin soittamalla arkipäivisin.

Voit myös lähettää sähköpostia vammaispalvelujen sosiaalityöhön osoitteeseen vammaispalvelut.kemi@lapha.fi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Vammaispalvelujen sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän puhelinaika
  • Maanantai - Torstai 12:00 - 13:00

Kolarin vammaispalvelut

Työntekijät kertovat, mitä palveluja on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He neuvovat tarvittaessa erilaisten taloudellisten tukien hakemisessa ja yhteensovittamisessa.

Puhelin

Muonion työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten ja vammaisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Tiistai - Keskiviikko 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen, Savukosken ja Sodankylän vammaisten palvelut

Saat yhteyden vammaisten palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Sodankylä tuottaa vammaisten palvelut myös Pelkosenniemen ja Savukosken alueille.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Pellon perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perhe- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien työsuhdeneuvonta (Oima-tiimi)

Ota yhteyttä Oima-tiimiin perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien palkkioihin liittyvissä asioissa. Oima-tiimi palvelee koko Lapin hyvinvointialueella.

Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen oima@lapha.fi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Puhelinpalvelun aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan erityisryhmien palveluvastaava

Saat yhteyden erityisryhmien palveluvastaavaan. Erityisryhmien palveluvastaava neuvoo sinua työ- ja päivätoiminnan ja palveluasumisen asioissa.

Puhelin

Ranuan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä

Voit soittaa vammaispalvelujen sosiaalityöntekijälle kaikissa vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalityöntekijä on tavoitettavissa arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Puhelintunti
  • Maanantai - Torstai 10:00 - 11:00

Rovaniemen henkilökohtaisen avun sosiaaliohjaaja

Henkilökohtaisen avun sosiaaliohjaaja on tavoitettavissa puhelimitse arkena aamupäivisin.

Vain kiireellisessä henkilökohtaisen avustajan sijaisen tarpeessa voit jättää vastaajaviestin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Rovaniemen vammaispalvelujen sosiaalityöntekijät

Vammaissosiaalityön yksikön sosiaalityöntekijät ovat tavoitettavissa arkisin puhelintunnilla.

Sosiaalityöntekijöiden puhelintunti on tarkoitettu jo asiakkuudessa oleville asiakkaille. Uutena asiakkaana ota yhteys vammaissosiaalityön ja -ohjauksen neuvontapuhelimeen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus
Puhelin

Normaalit aukioloajat

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Simon ja Tornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajiin ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Tervolan ja Ylitornion vammaispalvelut

Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Tervolan että Ylitornion asukkaita.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Vammaispalvelu palveluesimies

Vammaispalvelut

Puhelin

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemijärven vammaisten palvelut

Voit asioida paikan päällä vammaispalveluiden toimistolla. Varaa aika etukäteen puhelimitse henkilökohtaista tapaamista varten.

Osoite

4 kerros

Vapaudenkatu 8 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän soittoaika
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kemin keskustan palvelutalo

Keskustan palvelutalo tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista ikääntyneille. Palvelutalon yhteydessä sijaitsee myös vammaispalvelujen toimisto.

Osoite

Sauvosaarenkatu 25 94100 KEMI

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15 99100 KITTILÄ

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Osoite

Sairaalantie 4 B 95900 KOLARI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Osoite

Pirkantie 11 99300 MUONIO

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Osoite

Sairaalantie 2 B 97900 POSIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen pienteollisuustalo, Piekkari

Rovaniemen pienteollisuustalo Piekkarissa toimii kunnan terveydenhuollon, ikäihmisten ja vammaissosiaalityön palveluyksiköitä.

Osoite

Pohjolankatu 2 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Hammashoitolan aukioloajat
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 15:00
  • Perjantai 08:00 - 14:30
Ikäihmisten neuvontapiste Nestori
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Osoite

Jungintie 3 98900 SALLA

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Osoite

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Tornion vammaispalvelut

Vammaispalvelut on avoinna jokaisena arkipäivänä. Teemme myös kotikäyntejä. Suosittelemme varaamaan ajan toimistolle etukäteen.

Osoite

Jääkärinkatu 4, 8. krs 95400 TORNIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Osoite

Seitatie 1 99980 UTSJOKI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Henkilökohtaisen avustajan lomautusilmoitus ja -todistus

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan lomautusilmoitus ja -todistus

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista Heta-liiton jäsenille

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan tuntilista Heta-liiton jäsenille

Henkilökohtaisen avustajan työsopimus

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan työsopimus

Henkilökohtaisen avustajan työsuhteen päättäminen

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Henkilökohtaisen avustajan työsuhteen päättäminen

Valtakirja

Voit täyttää PDF-lomakkeen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse tai turvasähköpostilla, postiosoitteet ja ohjeet ovat lomakkeella.

Valtakirja

Vammaispalveluhakemus

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Vammaispalveluhakemus

Henkilökohtainen apu tarkoittaa vammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella. Vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun silloin, jos hän tarvitsee toisen henkilön apua välttämättä tai toistuvasti:

  • suoriutuakseen päivittäisistä toimistaan, työstään ja opiskelustaan,
  • voidakseen harrastaa ja osallistua yhteiskunnallisiin toimintoihin,
  • ylläpitääkseen sosiaalisia suhteita.

Henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on, että vaikeavammaisella henkilöllä on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Vammaisen henkilön on siis itse ilmaistava, minkälaista apua hän tarvitsee. Tätä ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan apua voi pyytää esimerkiksi läheisiltä.

Henkilökohtaista apua voidaan järjestää eri tavoin. Sitä voidaan hankkia sekä julkisilta että yksityisiltä palveluntuottajilta.

Palvelu on maksuton.

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

  1. Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin

    13.2.2024

    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt kilpailuttaa vammaisille henkilöille ostopalveluina järjestettävät lakisääteiset henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelut. Palveluja järjestetään ostopalvelujen lisäksi palvelusetelillä ja omana tuotantona. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle.

    Hankinta-asiakirjoja valmistellaan parhaillaan kilpailuttamista varten. Kun kommentoit luonnosta, voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. Kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kevään 2024 aikana. 

    Vastausaikaa on 28.2.2024 klo 13 asti.

    Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin
    13.2.2024
    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen...

    Vastaa ja vaikuta vammaisille henkilöille järjestettäviin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin


    Ostopalveluina järjestettäviin lakisääteisiin henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palveluihin voi ottaa kantaa 28.2.2024 saakka.

  2. Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa

    25.1.2024

    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaiset kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa. 

    Jokaiselle kuljetuspalveluja käyttävälle asiakkaalle on toimitettu kuljetuspalvelukortin mukana henkilökohtainen tiedote. 


    Matkan tilaaminen matkapalvelukeskuksesta

    • Puhelimitse (016) 860 2060. Numeroon voi jättää myös soittopyynnön.  Avoinna 24/7. 
    • Sähköpostitse matkapalvelukeskus.rovaniemi@lapha.fi. Sähköpostia ei lueta virka-ajan ulkopuolella.  

     
    Tilausaika  

    • Vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa.  
    • Pikatilausta voi käyttää asioilta lähtiessä (lähtöosoite muu kuin kotiosoite). Tällöin auto tulee viimeistään 30 minuutin kuluttua tilauksesta, riippuen nouto-osoitteen sijainnista.  
       

    Kun tilaat matkaa, ilmoita matkapalvelukeskukseen  

    • nouto-osoite, määränpää ja kellonaika  
    • henkilömäärä sekä kuljetukseen tulevat apuvälineet ja muut tilaa vievät tavarat  
    • kuljetukseen liittyvät erityistarpeet  
    • onko varattuna tietty aika asioinnille (esim. kampaaja, junalle meno jne.) 
    • jos matkan aikana tulee pysähdyksiä (10 min. tai yli 10 min.)  
    • jos mukana on vammaispalvelulain perusteella teille myönnetty henkilökohtainen avustaja  
    • jos tilaat useamman matkan samalla kertaa. Paluumatkan voi tilata yhdessä menomatkan kanssa. 

     
    Matkojen yhdistäminen 

    Matkoja järjestetään yhdistelemällä samaan suuntaan ja aikaan matkustavia asiakkaita ns. kimppakyyteihin. Asiakkaiden ehdottamista matkojen yhdistelyistä asiakkailta ei peritä matkan omavastuuta.  

     
    Pysähdys matkan aikana  

    Asiakkalla on yhdensuuntaisen matkan aikana oikeus yhteen (1) matkan varrella olevaan korkeintaan kymmenen minuutin (10 min.) maksuttomaan pysähdykseen. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia (yli 10 min.) varten keskeyttää yhdensuuntaisen matkan ja tämän jälkeen alkaa uusi matka. Pysähdyksestä on ilmoitettava matkapalvelukeskukseen matkaa tilattaessa.  
     

    Saattaja matkassa  

    Jos asiakkaalla on oikeus saattajaan, saattaja voi matkustaa mukana ilman maksua. Mukana voi olla vain yksi saattaja. Muut kanssanne matkustavat maksavat oman osuuden koko taksimatkan hinnasta. Saattaja tulee kyytiin nouto-osoitteestanne tai ajettavan reitin varrelta. Saattaja voidaan kuitenkin ottaa kyytiin ja jättää kyydistä matkareitin varrella, mikäli tämä on mahdollista tehdä 10 minuutin pysähdyksen sallimissa puitteissa.

    Mikäli saattajan käyttöön oikeutetulla asiakkaalla ei ole käytettävissä saattajaa, asiakas voi saada kuljettajalta tarvitsemansa saattoavun. Saattoavulla tarkoitetaan asiakkaan turvallista saattamista lähtöpaikasta (esim. kotiovelta autoon ja autosta määränpäähän (esim. kotiovelle). 

    Saattajana voi toimia henkilö, joka ei ole itse kuljetuspalvelun saaja ja on kykenevä toimimaan saattajana. Saattajan iän ja toimintakyvyn on oltava sellainen, että hän suoriutuu saattamisesta oman ja saatettavan turvallisuuden vaarantumatta. Mikäli teillä on oikeus käyttää kuljettajaa saattajana, ei mukana voi olla muuta saattajaa.  
     

    Kuljetuspalvelukortti  

    Kuljetuspalvelukortin tulee olla mukana aina, kun käytätte kuljetuspalvelua. Kuljettaja kuittaa matkan kortilta matkan jälkeen. Kuljetuksia saa käyttää vain kortinomistaja. Kortti on henkilökohtainen eikä sitä saa antaa muiden käyttöön. Kortinomistajan tulee olla aina mukana kuljetuksessa.   

     
    Olosuhteiden muutos  

    Kuljetuspalveluja saavan tai hänen asioitaan hoitavan henkilön on ilmoitettava välittömästi Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluihin kaikista kuljetuspalveluun liittyvistä muutoksista (esim. osoitteen tai kotikunnan muuttumisesta, toimintakyvyn muutoksista, pitkäaikaishoitoon siirtymisestä tai kuljetuspalvelutarpeen lakkaamisesta). Tietojen perusteella Lapin hyvinvointialueen viranhaltija arvioi, edellyttääkö muutos kuljetuspalvelupäätöksen tarkistamista.  


    Omavastuu  

    Lapin hyvinvointialue perii kuljetuspalvelun omavastuuosuuden jälkikäteen siten, että Lapin hyvinvointialue lähettää niistä laskun asiakkaan kotiin kuukausittain tai viimeistään silloin, kun omavastuuosuuksien määrä on vähintään 5 euroa kuukaudessa. 

     
    Lisämaksut 

    Jos kuljetuspalvelumatkasta aiheutuu lisämaksuja, asiakas maksaa ne itse. Normaaleista liikkumiseen tarkoitetuista apuvälineistä ei peritä lisämaksua.  
     

    Invakuljetus  

    Kuljettaja noutaa asiakkaan turvallisesti noutokohteesta sijaitsevasta huoneistosta autoon ja autosta perille määränpääosoitteeseen perille. Kuljettaja huolehtii asianmukaisen kiinnitysjärjestelmän pyörätuolille ennen matkan alkamista.  

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa
    25.1.2024
    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä...

    Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuvat helmikuussa Sodankylässä, Sallassa, Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa


    Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia Sodankylässä 1.2., Sallassa 5.2. sekä Inarissa, Kolarissa, Muoniossa ja Pellossa 14.2. alkaen.

  3. Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä
    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää...

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä

    3.1.2024

    Looǥǥ lââʹzz

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä

    3.1.2024

    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää henkilöä esittämään rikosrekisteriotteensa.

    Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta tulee voimaan 1.1.2024. Tämän jälkeen sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajana toimivalla työnantajalla on oikeus, ja yli kolmen kuukauden mittaisissa työ- tai palvelussuhteissa velvollisuus, pyytää työntekijää esittämään itsestään rikosrekisteriotteen.

    Iäkkäiden kanssa työskentelyä varten otetta voi hakea Oikeusrekisterikeskukselta vasta lain voimaantulon jälkeen vuonna 2024. Vammaisten henkilöiden kanssa työskentelevien osalta oikeus ja velvollisuus rikosrekisteriotteen tarkistamiseen tulee voimaan 1.1.2025.

    Rikosrekisteriote pyydetään esitettäväksi silloin, jos työtehtäviin kuuluu pysyväisluontoisesti ja olennaisesti iäkkäiden henkilöiden avustamista, tukemista, hoitoa tai muuta huolenpitoa tai muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa iäkkään henkilön kanssa. Otetta voi vaatia esitettäväksi ainoastaan sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajana toimiva työnantaja.

    Työntekijän rikosrekisteriote annetaan vain henkilölle itselleen. Ote on tarkoitettu esitettäväksi ainoastaan työnantajalle, työnantaja ei saa ottaa otteesta jäljennöstä. Rikosrekisteriote on palautettava otteen esittäneelle henkilölle viipymättä. Ote on voimassa kuusi kuukautta.

    Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta koskee myös siviilipalvelukseen otettavia.

    Lisätietoa: Oikeusrekisterikeskus.

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä
    3.1.2024
    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää...

    Vuoden 2024 alusta voimaan rikosrekisteriotteen pyytäminen iäkkäiden kanssa työskentelevältä


    Työnantajalla on 1.1.2024 alusta alkaen oikeus ja velvollisuus pyytää iäkkäiden kanssa työskentelevää henkilöä esittämään rikosrekisteriotteensa.