Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat ja tukevat lasta ja hänen perhettään, jos lapsen kotiolot eivät ole riittävän turvalliset, vanhemmat laiminlyövät lapsen hoitoa tai lapsi omalla toiminnallaan vaarantaa hyvinvointiaan.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin voi olla yhteydessä kuka tahansa, joka on huolissaan lapsen ja perheen tilanteesta. Myös lapsen vanhemmat tai lapsi itse voivat olla yhteydessä lastensuojeluun. Viranomaisilla on velvollisuus ilmoittaa lapsesta, jonka tilanne vaatii lastensuojelun tarpeen selvitystä.
Yhteydenoton syitä voivat olla esimerkiksi päihteiden käyttö, mielenterveysongelmat, vanhempien uupumus, lapsen huolestuttava käytös tai turvattomuuden tunne kotona.
Sosiaalityöntekijä kartoittaa yhdessä lapsen, hänen perheensä ja tarvittaessa muun perheen kanssa ratkaisuvaihtoehtoja tilanteen parantamiseksi. Sosiaalityöntekijä järjestää perheelle tukitoimia ja seuraa niiden toteutumista ja vaikuttavuutta. Työskentelyn lähtökohtana on aina lapsen etu.
Lastensuojelun jälkihuolto
Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat myös, kun laitos- tai perhehoitoon sijoitettu lapsi palaa syntymäkotiinsa tai täysi-ikäistynyt nuori muuttaa omilleen. Tätä palvelua kutsutaan lastensuojelun jälkihuolloksi.
Jälkihuollosta on mahdollisuus saada:
henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa
apua omien voimavarojen löytämiseksi
apua tulevaisuuden suunnitteluun
apua asunnon hankkimiseen
tukea itsenäiseen asumiseen
tukea opintoihin ja työllistymiseen
taloudellista tukea ja ohjausta rahankäyttöön
Päiʹǩǩ-kååʹdd vaʹlljummuš
Vaʹlljed päiʹǩǩ-kååʹdd da vuäǯǯak vueiʹnnemnalla õhttvuõtt-teâđaid, liâdǥlaž kääzzkõõzzid da jeeʹres kääzzkõʹsse õhttneei teâđaid.
Vaʹlljed päiʹǩǩ-kååʹdd:
Ij leäkku vaʹlljuum päiʹǩǩ-kåʹdd
Vaʹlljuum: Puk
Vaʹlljuum
Sosiaalipalvelujen neuvonta (Enontekiö)
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)
Lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lastensuojeluilmoitus (Rovaniemi)
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Salla)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Sodankylä)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Savukoski)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)
Lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kittilä)
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin. Palvelupäällikkö toimii Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän alueilla.
Kemijärven lastensuojelun sosiaalityö ja -ohjaus
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Keminmaan sosiaalityöntekijät
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Kittilän lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen lastensuojelun jälkihuolto
Saat yhteyden lastensuojelun jälkihuollon työntekijöihin soittamalla arkipäivisin.
Soittoaika
Monday
-
Friday
08:00 - 16:00
Savukosken sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
Wednesday
09:00 - 11:00
Sallan sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Kittilän lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Kolarin perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Kemin lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Posion sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Ranuan sosiaalitoimisto
Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaaliohjaajan puhelinaika
Monday
-
Thursday
09:00 - 11:00
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
Monday
-
Thursday
10:00 - 11:00
Sodankylän lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat lasta ja perhettä, kun lapsen asiat eivät ole hyvin. Tavoitat sosiaalityöntekijät puhelimitse arkipäivisin.
Tervolan sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Monday
-
Friday
08:00 - 16:00
Tornion lastensuojelu
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä auttaa silloin, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa lasta ja/tai perhettä koskevissa asioissa. Voit kysyä lisätietoa puhelimitse lastensuojelun palveluista.
soittoaika
Monday
-
Friday
10:00 - 11:00
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
Monday
-
Friday
09:30 - 10:30
Kemin lastensuojelun perheohjaajat
Saat yhteyden lastensuojelun perheohjaajiin puhelimitse.
Ranuan sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Monday
-
Thursday
10:00 - 11:00
Kittilän lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pellon lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Soittoajat
Monday
-
Friday
12:00 - 13:00
Inarin lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Utsjoen perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Enontekiön ja Muonion perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Inarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Simon perheiden sosiaalipalvelut ja lastensuojelu
Saat yhteyden perheiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Psykologin puhelinaika
Tuesday
14:00 - 15:00
Rovaniemen lastensuojelun sijaishuolto
Lastensuojelun sijaishuoltoa koskevissa asioissa ota yhteys johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta
Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Monday
-
Friday
09:00 - 15:00
Lastensuojelun avohuollon johtava sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun avohuollon johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskus
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Addrõs
Jungintie
3,
98900
SALLA
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Addrõs
Rovakatu
1,
96100
ROVANIEMI
Monday
-
Thursday
09:00 - 15:30
Friday
09:00 - 15:00
Jeeʹres õhttvuõtt-teâđ
Teʹlfon
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Addrõs
Pirkantie
11,
99300
MUONIO
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa.
Sosiaalitoimistosta saat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Addrõs
Keskuspuistokatu
30,
94100
KEMI
Monday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Tuesday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Wednesday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Thursday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Friday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Addrõs
Sairaalantie
4 B,
95900
KOLARI
ptv.reservation
Ylitornion sosiaalitoimisto
Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.
Addrõs
Alkkulanraitti
5,
95600
YLITORNIO
Monday
-
Friday
09:00 - 15:00
Enontekiön sosiaalitoimisto
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Addrõs
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165,
99400
ENONTEKIÖ
Monday
-
Friday
08:00 - 15:00
Inarin sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Addrõs
Piiskuntie
2,
99800
IVALO
Monday
-
Thursday
09:00 - 15:00
Friday
09:00 - 11:00
Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Addrõs
Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.
Jenssintie
2,
95200
SIMO
Palveluohjaus
Monday
-
Friday
09:00 - 15:00
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Addrõs
Sairaalatie
4 B,
97700
RANUA
Sosiaalitoimiston aukioloajat
Monday
-
Friday
09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
Monday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Tuesday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Wednesday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Thursday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Friday
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Addrõs
Opintie
7 B,
95700
PELLO
Aukioloajat
Monday
-
Friday
08:00 - 16:00
Lastensuojeluhakemus
Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin. Palvelupäällikkö toimii Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän alueilla.
Kemijärven lastensuojelun sosiaalityö ja -ohjaus
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Keminmaan sosiaalityöntekijät
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Kittilän lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen lastensuojelun jälkihuolto
Saat yhteyden lastensuojelun jälkihuollon työntekijöihin soittamalla arkipäivisin.
Soittoaika
Monday
-
Friday
08:00 - 16:00
Savukosken sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
Wednesday
09:00 - 11:00
Sallan sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Kittilän lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Kolarin perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Kemin lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Posion sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Ranuan sosiaalitoimisto
Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaaliohjaajan puhelinaika
Monday
-
Thursday
09:00 - 11:00
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
Monday
-
Thursday
10:00 - 11:00
Sodankylän lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat lasta ja perhettä, kun lapsen asiat eivät ole hyvin. Tavoitat sosiaalityöntekijät puhelimitse arkipäivisin.
Tervolan sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Monday
-
Friday
08:00 - 16:00
Tornion lastensuojelu
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä auttaa silloin, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa lasta ja/tai perhettä koskevissa asioissa. Voit kysyä lisätietoa puhelimitse lastensuojelun palveluista.
soittoaika
Monday
-
Friday
10:00 - 11:00
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
Monday
-
Friday
09:30 - 10:30
Kemin lastensuojelun perheohjaajat
Saat yhteyden lastensuojelun perheohjaajiin puhelimitse.
Ranuan sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Monday
-
Thursday
10:00 - 11:00
Kittilän lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pellon lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Soittoajat
Monday
-
Friday
12:00 - 13:00
Inarin lastensuojelun sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Utsjoen perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Enontekiön ja Muonion perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Inarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Simon perheiden sosiaalipalvelut ja lastensuojelu
Saat yhteyden perheiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Psykologin puhelinaika
Tuesday
14:00 - 15:00
Rovaniemen lastensuojelun sijaishuolto
Lastensuojelun sijaishuoltoa koskevissa asioissa ota yhteys johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta
Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Monday
-
Friday
09:00 - 15:00
Lastensuojelun avohuollon johtava sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun avohuollon johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Kouluikäisen vanhempi − osallistu valtakunnalliseen virtuaaliseen vanhempainiltaan 18.4.2024 klo 17–18
Kuva: Marko Junttila, Lapin materiaalipankki.
15.4.2024
Vanhempainillan aiheena on traumasta toipuminen, ikätoverien välinen väkivalta ja nuorten hyvinvointi.
THL ja Opetushallitus järjestävät valtakunnallisen virtuaalisen vanhempainillan, jonka aiheena on traumasta toipuminen, ikätoverien välinen väkivalta ja nuorten hyvinvointi.
Vanhempainillassa esiintyy laaja joukko nuorisopalveluiden, opetustoimen sekä väkivalta- ja traumatutkimuksen asiantuntijoita.
Virtuaalinen vanhempainilta järjestetään verkossa torstaina 18.4.2024 klo 17–18.
Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti kouluikäisten vanhemmille sekä kouluikäisille vanhempiensa kanssa. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen eikä vanhempainiltaa tallenneta.
Asiantuntijoilta on mahdollista kysyä kysymyksiä ennakkoon Webropol-kyselyn kautta.
Lapin sosiaalipäivystys päivystää huhtikuun alusta Rovaniemellä 24/7
27.3.2024
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle huhtikuun alussa. Sosiaalipäivystykseen saat yhteyden ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112.
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle 1.4.2024 alkaen. Puhelut ja sosiaalipäivystystä koskevat hätäkeskustehtävät ohjautuvat Rovaniemen sosiaalipäivystykseen.
Saat yhteyden sosiaalipäivystykseen ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Voit jäädä linjalle odottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön, jolloin sinulle soitetaan mahdollisimman pian takaisin.
Rovaniemen sosiaalipäivystäjät vastaanottavat tehtävät, arvioivat niiden kiireellisyyden ja hoitavat tehtävän mahdollisuuksien mukaan ja siirtävät asiakastiedot kotipaikkakunnan sosiaalitoimeen. Mikäli tehtävän hoito edellyttää paikan päällä työskentelyä, tehtävä siirretään Lapin hyvinvointialueen kyseisen alueen sosiaalihuollon ammattihenkilön hoidettavaksi.
Sosiaalipäivystystä järjestetään kiireellisen ja välttämättömän avun turvaamiseksi kaikenikäisille. Sosiaalipäivystyksen tehtäviin kuuluvat tilanteet, jotka vaativat välittömiä sosiaaliviranomaisen toimenpiteitä. Tällaisia ovat esimerkiksi huoli alaikäisen lapsen olosuhteista tai turvallisuudesta, perheväkivalta tai huoli vanhuksen selviytymisestä kotona.
Sosiaalipäivystyspalvelut kuuluvat Lapin kunnissa asuville ja oleskeleville
Sosiaalipäivystys antaa akuuttia kriisiapua äkillisissä kriisitilanteissa kuten esimerkiksi läheisen äkillinen kuolema, väkivaltatilanteet, vakava vammautuminen tai sairastuminen tai tulipalo.
Sosiaali- ja kriisipäivystyspalvelut kuuluvat kaikille Lapin kunnissa asuville sekä alueella oleskeleville, jotka ovat kiireellisten ja välttämättömien sosiaalipalveluiden tai akuutin kriisiavun tarpeessa.
Sosiaalipäivystys palvelee Tornion, Kemin, Keminmaan, Tervolan, Ylitornion, Simon, Enontekiön, Inarin, Kemijärven, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pelkosenniemen, Pellon, Posion, Rovaniemen, Ranuan, Sallan, Savukosken, Sodankylän ja Utsjoen asukkaita tai alueella oleskelevia.
Toimeentulotukiasioissa tulee asioida Kelassa ja täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen osalta oman kunnan toimipisteessä.
Lapin sosiaalipäivystys päivystää huhtikuun alusta Rovaniemellä 24/7
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle huhtikuun alussa. Sosiaalipäivystykseen saat yhteyden ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112.
Muutoksia lapsiperheiden kotipalvelun sekä kasvatus- ja perheneuvonnan yhteystietoihin Ranualla
19.2.2024
Lapsiperheiden kotipalvelu tarjoaa konkreettista apua perheen arkeen. Perheneuvolan palvelut ovat tarkoitettu lapsen ja nuoren hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen edistämiseksi sekä vanhemmuuden tueksi.
Lapsiperheiden kotipalvelu on konkreettista apua perheen arkeen. Kotipalvelun työntekijä voi auttaa esimerkiksi lastenhoidossa, ruuan valmistuksessa, vaatehuollossa, siivouksessa ja muissa kotiaskareissa.
Voit hakea kotipalvelua, jos perheenne aikuisten toimintakyky on alentunut synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn takia, tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella. Perheellä on oikeus kotipalveluun, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ei ole muuten mahdollista.
Tilapäisen lapsiperheiden kotipalvelun hinta on käynnin pituuden perusteella 16,50–49,50 euroa vuorokaudessa. Lapsiperheiden kotipalvelusta ei peritä maksua, jos palvelu kuuluu lapsiperheiden sosiaalityön, vammaispalvelun tai lastensuojelun asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin tai palvelusuunnitelman mukaisiin palveluihin tai asiakasperhe saa toimeentulotukea.
Jatkuvasta ja säännöllisestä kotipalvelusta peritään kuukausimaksu, joka määräytyy palvelupäätöksen palvelutuntien, maksukyvyn ja perheen koon mukaan.
Perheneuvolapalveluita vanhemmuuden tueksi
Lapsiperheet voivat saada perheneuvolan palveluita lapsen ja nuoren hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen edistämiseksi sekä vanhemmuuden tueksi. Kasvatus- ja perheneuvonnan työntekijät auttavat perheitä myös silloin, kun arjesta suoriutuminen ja omien voimavarojen riittävyys tuottavat huolta.
Neuvontaan sisältyy lapsen ja nuoren kasvuun, kehitykseen, ihmissuhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyvää arviointia, ohjausta ja muuta tukea. Työhön voi osallistua sosiaalityön, psykologian ja lääketieteen ammattilaisia. Työmuotoja ovat ohjaus ja neuvonta sekä yksilö-, pari-, perhetapaamiset. Palvelu on luottamuksellista ja maksutonta.
Kasvatus- ja perheneuvontaan yhteys puhelimitse tai digipalvelujen kautta
Kasvatus- ja perheneuvonnan tarpeessa ranualaiset voivat olla yhteydessä Rovaniemen perheneuvolaan puhelimitse 040 1879 742. Ohjaus-, neuvonta- ja ajanvarauspuhelin on avoinna maanantaina ja tiistaina 8.30-10.30, keskiviikkona 8.30-10.00, torstaina ja perjantaina 8.30-10.30. Toimistosihteeri vastaa numerossa 040 574 6988. Perheneuvolaan voi olla yhteydessä myös Lapin hyvinvointialueen digipalvelujen kautta.
Muutoksia lapsiperheiden kotipalvelun sekä kasvatus- ja perheneuvonnan yhteystietoihin Ranualla
Lapsiperheiden kotipalvelu tarjoaa konkreettista apua perheen arkeen. Perheneuvolan palvelut ovat tarkoitettu lapsen ja nuoren hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen edistämiseksi sekä vanhemmuuden tueksi.