Meillä asiakkaana
Meillä asiakkaana
Meillä asiakkaana -osion alle on koottu tietoa asiakkaana tai potilaana olemisesta Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan ja sairaanhoidon potilaan asema ja oikeudet on säädetty lailla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sairaanhoidon palveluissamme
- saat hyviä sosiaalipalveluja sekä hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa
- kohtelemme sinua hyvin, kunnioitamme vakaumustasi ja yksityisyyttäsi
- käsitellemme kaikkia tietojasi asianmukaisesti, eivätkä tietosi joudu sivullisille.
- tietosi pidämme salassa, emmekä levitetä tietojasi puhumalla, kirjoittamalla
tai sosiaalisen median välityksellä niille tahoille, jotka eivät osallistu hoitoosi - tulet ymmärretyksi ja saat tarvittaessa tulkin palvelutilanteeseen
- voit tutustua omiin talletettuihin tietoihisi ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista
Laki potilaan asemasta
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Potilaan oikeudet
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
Ajankohtaista aiheesta
-
Opiskelijoiden ja koululaisten kesäloma-ajan hoidon hakuaika vammaispalveluissa on alkanut – toimita hakemus 15.4. mennessäLapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai...
Opiskelijoiden ja koululaisten kesäloma-ajan hoidon hakuaika vammaispalveluissa on alkanut – toimita hakemus 15.4. mennessä
6.3.2025
Opiskelijoiden ja koululaisten kesäloma-ajan hoidon hakuaika vammaispalveluissa on alkanut – toimita hakemus 15.4. mennessä
Kuva: Susanna Chazalmartin
6.3.2025
Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Kesäloma-ajan hoidon hakemukset tulee toimittaa vammaispalveluihin 15.4.2025 mennessä.
Hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Vanhemmat vastaavat ensisijaisesti lapsen hoidosta myös koulun lomien aikana.
Hyvinvointialue järjestää koululaisten loma-ajan hoitoa arkipäivisin huoltajien työssäkäynnin ja opiskeluiden mahdollistamiseksi tai erityistapauksessa muusta perustellusta syystä silloin, kun vanhemmat eivät loma-aikojaan sopimalla tai muutoin pysty järjestämään lapsensa hoitoa. Hakemus käsitellään vasta kun kaikki vaaditut liitteet on toimitettu.
Loma-ajan hoidon toimintapaikka ja henkilökunta tarkentuvat hakuajan päätyttyä.
Palauta hakemus liitteineen vammaispalveluihin viimeistään 15.4.2025. Mikäli hakemus saapuu myöhässä, emme voi taata lapsenne hoidon järjestämistä riittävän henkilöstöresurssin takia.
Hakemuksen palautusosoite
- Postitse tai paikan päälle: oman alueesi vammaispalvelun toimisto
- Sähköpostitse: vammaispalvelut.koululaiset@lapha.fi
Hakemuksen liitteeksi huoltajien tulee toimittaa selvitys työssäkäynnistä tai oppilaitoksesta opiskelutodistus varatuille toimintapäiville.
Kuljetuksista päätetään erikseen. Loma-ajan hoidosta voidaan periä maksu aterioista ja kuljetuksista.
Lisätietoja saat lapsesi asioita hoitavalta työntekijältä.
Opiskelijoiden ja koululaisten kesäloma-ajan hoidon hakuaika vammaispalveluissa on alkanut – toimita hakemus 15.4. mennessä
6.3.2025Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai...Opiskelijoiden ja koululaisten kesäloma-ajan hoidon hakuaika vammaispalveluissa on alkanut – toimita hakemus 15.4. mennessä
Lapin hyvinvointialue järjestää lyhytaikaista huolenpitoa koulujen loma-aikana, mikäli lapsi vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä sitä tarvitsee ja ellei perheellä ole muuta vaihtoehtoa käytettävissä. Kesäloma-ajan hoidon hakemukset tulee toimittaa vammaispalveluihin 15.4.2025 mennessä.
-
Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi kokosi laajan osallistujajoukon – tiedolla johtaminen keskiössäLapin hyvinvointialueen historian ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden...
Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi kokosi laajan osallistujajoukon – tiedolla johtaminen keskiössä
25.2.2025
Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi kokosi laajan osallistujajoukon – tiedolla johtaminen keskiössä
Kuvassa Asukaspanelistit tuomassa ikääntyneiden näkökulmaa Lapin hyvinvointialueen päätöksentekoon vuonna 2023.
25.2.2025
Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi järjestettiin helmikuussa 2025 etätilaisuutena. Tapahtuman teemana oli tiedolla johtaminen, ja se keräsi laajan osanoton: lähes 140 osallistujaa eri sektoreilta, kuten oppilaitoksista, kunnista, järjestöistä, seurakunnista ja Lapin aluehallinnon eri organisaatioista.
Hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi järjestettiin helmikuussa 2025 etätilaisuutena. Lähes 140 osallistujaa eri sektoreilta, kuten oppilaitoksista, kunnista, järjestöistä, seurakunnista ja Lapin aluehallinnon eri organisaatioista kokoontuivat tiedolla johtamisen teeman äärelle.
Foorumin aikana kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja, käytiin paneelikeskustelu ja työskenneltiin pienryhmissä. Osallistujien palautteen perusteella tapahtuma oli ajankohtainen ja tärkeä eri toimijoiden yhteistyön kehittämiseksi.Tiedolla johtaminen koskettaa kaikkia
Foorumin avasi Lapin hyvinvointialueen tutkimusjohtaja Jaana Leinonen, joka johdatteli osallistujat tiedolla johtamisen äärelle. Leinonen käsitteli muun muassa tiedon määrittämistä, sen sijaintia organisaatioissa sekä tietoympäristön eri ulottuvuuksia.
Leinonen korosti, että kaikki ovat tiedolla johtajia, ja tiedolla johtamisen tulee olla kiinteä osa organisaation toimintaa, ei erillinen osa-alue.
Hyvinvointi-, terveys-, turvallisuus- ja osallisuustiedon merkitystä avasivat erityisasiantuntijat Miia Länsitie ja Heljä Rahikkala. Puheenvuorossa käytiin läpi sitä, mtien tietoa kerätään ja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueella.
Esimerkkeinä tuotiin esiin Lapin hyvinvointikertomus ja -suunnitelma sekä osallisuusohjelma, joiden perustana on osallisuus- ja hytetu-tieto. Lisäksi hyvinvointialueella on kokeiltu uudenlaisia tapoja tiedonkeruuseen, kuten asukaspaneeleja, Hyvinvointia!-peliä ja osallisuusalustoja.
Paneelikeskustelu ja pienryhmätyöskentely toivat esiin yhteisiä kehitystarpeita
Foorumin paneelikeskusteluun osallistui monipuolinen joukko asiantuntijoita elinkeinoelämästä, kunnista, yhdistyksistä, hankkeista sekä Lapin liitosta ja hyvinvointialueelta.
Keskustelu nosti esiin, että Lapissa on kova tarve yhteiselle keskustelulle tiedolla johtamisesta. Erityisesti tekoälyn mahdollisuudet ja käytännön hyödyntämiskeinot kiinnostivat osallistujia.
Pienryhmäkeskusteluissa korostui tarve verkostoitua ja jakaa hyviä käytäntöjä. Osallistujat muistuttivat, että "pyörää ei tarvitse aina keksiä uudelleen", vaan jo hyväksi havaittuja toimintatapoja voidaan hyödyntää laajemmin.Lisäksi esitettiin toiveita siitä, että seuraavissa foorumeissa keskityttäisiin entistä enemmän konkreettisiin toimenpiteisiin eri toimijoiden yhteistyön vahvistamiseksi ja tuotaisiin esille toimivan yhteistyön vaikutuksia.
Foorumi vakiintuu osaksi hyvinvointialueen toimintaa
Lapin hyvinvointialue aikoo järjestää foorumin kaksi kertaa vuodessa, ja seuraava tapahtuma on syksyllä 2025.
Osallisuuden ja vaikuttamisen erityisasiantuntija Heljä Rahikkala iloitsi tapahtuman onnistumisesta ja osallistujilta saadusta myönteisestä palautteesta:
– Foorumi on nyt koeponnistettu onnistuneesti, ja tästä on hyvä jatkaa. Oli erityisen mukava saada positiivista palautetta tapahtuman tärkeydestä ja vuorovaikutteisuudesta. Saimme myös hyviä aihe- ja kehitysehdotuksia tulevia foorumeita varten, Rahikkala toteaa.Lapin hyvinvointialue kutsuu kaikki hyvinvoinnin ja osallisuuden yhdyspinnoilla toimivat tahot sekä hyvinvointialueen henkilöstöä mukaan seuraavaan foorumiin jatkamaan tärkeää keskustelua ja kehitystyötä.
Lisätietoja
Heljä Rahikkala, erityisasiantuntija, osallisuus ja vaikuttaminen
helja.rahikkala@lapha.fi, p. 040 670 4054
Marika Mathlein, asiantuntija, järjestöyhteistyö Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi kokosi laajan osallistujajoukon – tiedolla johtaminen keskiössä
25.2.2025Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden...Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi kokosi laajan osallistujajoukon – tiedolla johtaminen keskiössä
Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi järjestettiin helmikuussa 2025 etätilaisuutena. Tapahtuman teemana oli tiedolla johtaminen, ja se keräsi laajan osanoton: lähes 140 osallistujaa eri sektoreilta, kuten oppilaitoksista, kunnista, järjestöistä, seurakunnista ja Lapin aluehallinnon eri organisaatioista.
-
Kehitämme lastenvalvojan palvelujaIlmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!
Kehitämme lastenvalvojan palveluja
17.2.2025
Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!
Ovatko perheoikeudelliset palvelumme tulleet tutuiksi? Mielipiteesi on tärkeä! Ovatko verkkosivumme toimivat, sisältö riittävää ja linkit helppokäyttöisiä? Entä onko ohjeistus ja neuvonta riittävää ennen vanhempien välistä neuvottelua elatus-, huolto- ja tapaamissopimuksista? Miten tämän pitäisi mielestäsi mennä?
Kehitämme lastenvalvojan palveluja koko Lapin alueella ja kutsumme nyt asiakasraatiin palvelujen käyttäjiä. Tule mukaan tai vinkkaa eteenpäin!
Pidämme Teamsin välityksellä asiakasraadin tapaamisia, joissa käydään läpi käytännönläheisiä, mutta palvelujen kehittämiselle olennaisia aiheita. Asiakasraadin ensimmäiset kaksi tapaamista ovat samansisältöisiä. Voit osallistua sinulle sopivaan aikaan joko 28.3. klo 13–15 tai 8.4. klo 16–18.
Jos kiinnostuit tai haluat kuulla lisää, laita rohkeasti sähköpostia Jari Savikujalle, jari.savikuja@lapha.fi. Ilmoittauduthan viimeistään 17.3.2025.
17.2.2025
Kehitämme lastenvalvojan palveluja -
Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustusSuomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan...
Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus
6.2.2025
Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan ammattilaiselle, joka toimii työyhteisönsä tukipilarina haavanhoidossa. Tunnustuksen sai Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen.
Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen palkittiin Suomen Haavanhoitoyhdistyksen myöntämällä Osaavat kädet -tunnustuksella ensimmäistä kertaa Suomessa. Osaavat kädet -diplomi luovutettiin Valtakunnallisten Haavapäivien iltajuhlassa 30.1.2025. Tunnustusta hakivat Mällisen kollegat.
– Tunnustuksen saaminen tuntui todella hyvältä, ja erityisen merkityksellisen tästä tekee se, että tämä on työkavereiden hakema tunnustus, kertoo Mällinen.
Osaavat kädet -tunnustus on uusi tapa nostaa esille terveysalan ammattilaisia, jotka toimivat työyhteisönsä tukipilareina haavanhoidossa. Tunnustuksen saajat nousevat työyhteisöistään esiin erityisen innovatiivisina, positiivisina ja aktiivisina haavoja sairastavien potilaiden hoitotyössä. Tunnustuksen tarkoituksena on kannustaa haavaosaajien urakehitystä ja haavojen hoidon kehittämistä.
– Teemme täällä Lapin hyvinvointialueella edistyksellisiä asioita yhdessä haavanhoidon kehittämiseksi. Meillä työskentelee huippuosaajia. Haluankin kiittää kaikkia sujuvasta yhteistyöstä ja hyvästä yhteishengestä, sanoo Mällinen.
Leena Mällinen toimii haavanhoidon asiantuntijana; konsulttina, kouluttajana ja koulutusten koordinoijana. Työ on konsultointia puhelimitse ja kuvilla sekä tarvittaessa fyysistä jalkautumista, kliinistä arviointia ja hoitoa.
– Haavanhoidon aallonharjalla pysyminen, jatkuva kehittäminen sekä uudet innovaatiot ovat lähellä sydäntäni. Erityisen kiinnostunut olen laskimoperäisten säärihaavojen ja kompressiohoidon kehittämisestä. Tässä työssä ei tule koskaan valmiiksi – jatkuva opiskelu ja itsensä kehittäminen on parasta.
Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus
6.2.2025Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan...Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus
Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan ammattilaiselle, joka toimii työyhteisönsä tukipilarina haavanhoidossa. Tunnustuksen sai Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen.
-
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
16.1.2025
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.
Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti:
Asumisen tuki
YlläpitomaksuRyhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kkYlläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä
tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.
Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).
Valmennus
Toteutuneiden kustannusten mukaan
Ateriapalvelut
Asumispalvelun ateriahinnat:
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €
- Päivällinen 5,75 €
- Iltapala 2,65 €
Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
- Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.
Päiväaikainen toiminta
Päivä ja -työtoiminta
- 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk
Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat
- Aamupala 2,65 €
- Lounas 6,80 €
- Päiväkahvi/välipala 1,10 €Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta
- Välipala 1,10 €/päivä
Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä
- ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
ylläpidon)
- osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta
täyttäneiltä)Omaishoidon vapaan aikainen hoito
12,80 €/vrk
Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.
Lisätietoja
Itäinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
kati.aikio@lapha.fi
040 533 0091
Lounainen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
eija.lampela@lapha.fi
040 547 2484Kaakkoinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
maija.tervo@lapha.fi
040 582 6351Pohjoinen palvelualue
vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
henri.muotka@lapha.fi
040 489 5181Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
mirja.kangas@lapha.fi
040 660 9720 Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
16.1.2025Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.
-
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaanLapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
3.2.2025
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen
3.2.2025
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.
Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:
- Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.
- Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.
- Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin.
- Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.
- Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.
Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.
Lisätietoja:
Anni Partanen
projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
Puh. 040 751 1121
anni.partanen@poske.fi
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankeLiisa Häkkinen
tutkijasosiaalityöntekijä
Puh. 040 592 6053
liisa.hakkinen@poske.fi
RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
3.2.2025Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
-
Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan LapissaPaloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan...
Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa
Valittuihin omakotitaloihin lähetetään Pientalon paloturvallisuusopas ja ohjeet paloturvallisuuden itsearvioinnin suorittamiseen.
21.1.2025
Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan turvallisuutta. Rakennuksen omistajan tai haltijan on tehtävä paloturvallisuuden itsearviointi kotiin lähetettävän Pientalon paloturvallisuusoppaan sekä sähköisen itsearviointilomakkeen avulla.
Lapin pelastuslaitos alkaa toteuttamaan omakotitalojen paloturvallisuuden itsearviointeja ja sen valvontaa Lapissa 3.2.2025 alkaen. Itsearviointimateriaalit, eli Pientalon paloturvallisuusopas ja saatekirje lähetetään vuosittain 10 prosentille Lapin omakotitaloista niin, että kaikki omakotitalot tulevat arvioiduiksi kymmenen vuoden sisällä. Asukas tekee omatoimisesti kotinsa paloturvallisuustarkastuksen Pientalon paloturvallisuusoppaan ja pelastuslaitoksen sähköisen lomakkeen avulla. Tulevaisuudessa paloturvallisuuden itsearviointia aletaan toteuttamaan myös taloyhtiöissä ja vapaa-ajan asuinrakennuksissa.
Itsearvioinnissa kartoitetaan esimerkiksi, onko rakennuksessa riittävästi toimivia palovaroittimia, käyttökelpoisia poistumisteitä, sekä onko tulisijojen ja hormien nuohous suoritettu.
Paloturvallisuuden itsearviointien tarkoitus
Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan kotien turvallisuutta. Pelastuslaitos arvioi lomakkeen sisällön perusteella valvonta- ja neuvontatarpeen. Voimme tehdä tarkastuksia myös pistokoeluonteisesti.
Paloturvallisuuden itsearviointi tulee tehdä annettuun määräaikaan mennessä. Mikäli paloturvallisuuden itsearviointia ei tee, pelastusviranomainen voi suorittaa kohteessa maksullisen palotarkastuksen. Kohteiden, joiden paloturvallisuuden itsearviointilomaketta ei ole palautettu ja pelastusviranomainen käy kohteessa, palotarkastusmaksu on 132 euroa. Pelastusviranomainen on kuitenkin aina ensin rakennuksen omistajaan yhteydessä palotarkastuksen ajankohdan sopimiseksi. Palotarkastaja ei ilmesty yllättäen kenenkään ovelle ja hänellä on aina pelastuslaitoksen virka-asu ja henkilökortti.
Lue lisää paloturvallisuuden itsearvioinnista Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuilta.
Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa
21.1.2025Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan...Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa
Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan turvallisuutta. Rakennuksen omistajan tai haltijan on tehtävä paloturvallisuuden itsearviointi kotiin lähetettävän Pientalon paloturvallisuusoppaan sekä sähköisen itsearviointilomakkeen avulla.
-
Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistuUusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...
Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
19.11.2024
Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.
Lapin pelastuslaitos on luonut matkailijoille suunnatut turvallisuusohjeet Lapin-lomalle. Ohjeissa kehotetaan matkailijoita varautumaan talvisiin olosuhteisiin ulkoillessa sekä liikenteessä, tutustumaan majoituksien tulisijojen sekä saunan turvalliseen käyttöön ja testaamaan palovaroittimet. Lisäksi siinä annetaan vinkkejä talviaktiviteettien turvallisuuteen, kuten pulkkailuun ja retkeilyyn. Turvallisuusohjeilla pyritään ennaltaehkäisemään mahdollisia matkailuun liittyviä onnettomuuksia.
Ohjeesta on saatavilla painettava esite, digiesite sekä animaatiovideo. Materiaalit löytyvät Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuilta.
Lapin pelastuslaitokselta toivotaan, että erityisesti matkailualan toimijat ottaisivat materiaalit käyttöönsä ja jakaisivat materiaaleja turisteille omien palvelujensa yhteydessä. Parhaiten matkailijat tavoitetaan paikoista ja palveluista, joita he käyttävät vieraillessaan Lapissa. Lapin pelastuslaitos painattaa jaettavia turvallisuusesitteitä Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokentille marraskuun aikana sekä julkaisee somekanavissaan turvallisuusaiheisia lyhytvideoita.
Materiaaleja kannattaa ottaa myös käyttöön Airbnb-asunnoissa. Esitteen tai qr-koodilla varustetun julisteen voi tulostaa oman vuokrakohteen pöydälle tai esittelykansioon. Tällä tavalla toimimalla tavoitettaisiin mahdollisimman iso osa matkailijoista. Myös jokainen lappilainen voi osallistua osaltaan esimerkiksi jakamalla turvallisuusohjeita sosiaalisessa mediassa ja tarvittaessa puuttumalla onnettomuusalttiiseen käyttäytymiseen neuvomalla, tai vaarallisissa tilanteissa soittamalla hätänumeroon.
– Lapin matkailusesonki on meidän kaikkien yhteinen ponnistus. Kestävään matkailuun kuuluu myös turvallisuudesta huolehtiminen. Pelastuslaitos haluaa rohkaista kaikkia toimimaan vastuullisesti ja ennaltaehkäisemään matkailuun liittyviä onnettomuuksia, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.
Matkailijoiden turvallisuusmateriaaleja saa painattaa ja jakaa vapaasti. Myös muokkaaminen esimerkiksi eri kieliversioiksi on sallittua. Tärkeintä on, että turvallisuusviesti leviää mahdollisimman laajasti matkailijoille.
Viime vuonna pilotti
Lapin pelastuslaitos tuotti viime vuonna matkailijoille suunnatun turvallisuusesitteen pilotin. Esitteellä oli erittäin kova kysyntä ja se nähtiin tarpeelliseksi.
Tänä vuonna esitteen sisältöä vielä hienosäädettiin ja se laitettiin kieliversioineen jaettavaksi Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuille. Turvallisuusviestinnältä toivottiin myös monikanavaisuutta, joten tänä vuonna Lapin pelastuslaitos tilasi myös turvallisuusanimaation matkailijoille.
– Toivomme, että animaatio tavoittaa matkailijoita, mutta erityisesti matkailijoiden lapsia. Lapsilla on hyvät hoksottimet ja he usein muistuttavat meitä aikuisia toimimaan ohjeiden mukaan, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.
Lapin poliisilaitos, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen kaupunki, Visit Rovaniemi, Kemijoki Oy, Lapland Safaris, Finavia, Liikenneturva ja Lapin Vapaaehtoinen pelastuspalvelu ovat olleet mukana ideoimassa tämän vuoden materiaalien sisältöjä.
Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
19.11.2024Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.
-
Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussaJärjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme...
Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
28.8.2024
Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
28.8.2024
Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme kuntakohtaisesti hyvinvointialueen palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista.
Oman paikkakuntasi tilaisuudessa voit kysyä ja kommentoida sekä antaa palautetta. Paikalla on hyvinvointialueen johtoa vastaamassa kysymyksiisi ja kertomassa muutoksista.
Järjestämme tilaisuudet yhteistyössä kuntien kanssa. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
- Etäseuraaminen: tilaisuuksia on mahdollista seurata etäyhteydellä. Tilaisuuden tekniikasta riippuen etänä voi joillakin paikkakunnilla olla mahdollista myös kommentoida.
- Tallenteet: tilaisuuksista tulee tallenteet ja niitä voi katsoa oheisten linkkien kautta. Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanavalla tallenteet ovat saatavilla kaksi viikkoa siitä kun ne on julkaistu. Kuntien sivuilla olevista tallenteista vastaavat kunnat.
- Kuntakohtainen esitysmateriaali: tilaisuuksissa esitelty kuntakohtainen materiaali lisätään kunkin kunnan kohdalle tälle sivulle tilaisuuden jälkeen.
Tervetuloa kysymään, kommentoimaan ja keskustelemaan!
Asukastilaisuuksien aikataulu
Menneet asukastilaisuudet
2.9. Pelkosenniemi klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Sodankyläntie 1A, 98500 Pelkosenniemi) Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 17.9.2024)
Esitysmateriaali: Pelkosenniemi3.9. Sodankylä klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Jäämerentie 1, 99600 Sodankylä)
Katso tallenne: Mediapaja Live (Sodankylän kunnan työpaja) Youtube-kanava (tallenne poistunut)
Esitysmateriaali: Sodankylä5.9. Salla klo 17–19 (Save Salla Senter, Kuusamontie 9, 98900 Salla)
Katso tallenne: Sallan kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Salla9.9. Ylitornio klo 17–19 (auditorio, kunnanvirasto, Alkkulanraitti 55, 95600 Ylitornio)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 24.9.2024)
Esitysmateriaali: Ylitornio10.9. Tervola klo 17–19 (valtuustosali, Keskustie 81, 95300 Tervola)
Katso tallenne: Tervolan kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Tervola10.9. Savukoski klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kauppakuja 2 A 1, 98800 Savukoski)
Katso tallenne: Savukosken kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Savukoski12.9. Kolari klo 17–19 (kunnanviraston valtuustosali, Isopalontie 2, 95900 Kolari)
Katso tallenne: Trueconnector Live / Kolarin kunta
Esitysmateriaali: Kolari12.9. Tornio klo 17–19 (Aineen taidemuseo, auditorio, Torikatu 2, 95400 Tornio)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 26.9.2024)
Esitysmateriaali: Tornio17.9. Kemijärvi klo 17–19 (valtuustosali, kaupungintalo, Hallituskatu 4, 98100 Kemijärvi)
Katso tallenne: Kemijärven kaupungin Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Kemijärvi17.9. Inari klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Piiskuntie 2, 99800 Ivalo)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
Esitysmateriaali: Inari- Ma/Di 17.9. Anár dmu 17–19 (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Piiskuntie 2, 99800 Avvil) / Geahča báddejumi (Báddejupmi ii leat šat oaidnimis 15.10.2024)
Maj 17.9. Aanaar tme 17–19 (váldustivrâsali, kieldâtoimâttâh, Piiskuntie 2, 99800 Avveel) / Keejâ paddim
Mâ 17.9. Aanar č. 17–19 (välddõskueʹrnec, kåʹddveʹrǧǧpõrtt, Piiskuntie 2, 99800 Âʹvvel) / Ǩiõčč ruõkkmõõžž (Ruõkkmõš ij leäkku teänab vueiʹnnemnalla 15.10.2024)
18.9. Utsjoki klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Luossa 1 A, 99980 Utsjoki)
Seuraa etänä: Zoom-tapahtuma
Esitysmateriaali: Utsjoki- Ga 18.9. Ohcejohka dmu 17–19 (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Luossa 1 A, 99980 Ohcejohka) / Čuovo gáiddusin: Zoom-dáhpáhus
18.9. Kemi klo 17–19 (pieni auditorio, kulttuurikeskus, Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 3.10.2024)
Esitysmateriaali: Kemi19.9. ETÄTILAISUUS: Palveluverkon muutosten vaikutus saamenkielisten palveluiden kokonaisuuteen klo 17–19
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava- Du 19.9. GÁIDDUSDILÁLAŠVUOHTA: Bálvalanfierpmi nuppástusaid váikkuhus sámegielat bálvalusaid ollisvuhtii dmu 17–19 / Geahča báddejumi (Báddejupmi ii leat šat oaidnimis 15.10.2024)
Ne 19.9. OUGGLÕSPODD: Palvâlemviärmáduv nubástusâi vaikuttâs sämikielâlij palvâlusâi ubâlâsvuotân tme 17–19 / Keejâ paddim
Ne 19.9. OUGGLÕSPODD: Kääzzkõs-sääiʹm muttsi vaikktõs sääʹmǩiõllsaž kääzzkõõzzi obbvuõʹtte č. 17–19 / Ǩiõčč ruõkkmõõžž (Ruõkkmõš ij leäkku teänab vueiʹnnemnalla 15.10.2024)
19.9. Ranua klo 17–19 (juhlasali, monitoimikeskus Kerkkä, Aapiskuja 6 C, 97700 Ranua)
Katso tallenne: Ranuan kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Ranua23.9. ETÄTILAISUUS: Länsi-Pohjan keskussairaalaa koskevat muutokset klo 17–19
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 8.10.2024)24.9. Enontekiö klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Ounastie 165, 99400 Enontekiö)
Katso tallenne: Enontekiön kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Enontekiö- Di 24.9. Eanodat dmu 17-19 Eanodat (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Ovnnesgeaidnu 165, 99400 Eanodat) / Geahča báddejumi
24.9. Rovaniemi klo 17–19 (Lapin keskussairaalan auditorio, 0. krs, Ounasrinteentie 22, 96400 Rovaniemi)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
Esitysmateriaali: Rovaniemi26.9. Simo klo 17–19 (Simon koulun ruokala, Simontie 3, 95200 Simo) HUOM! Kulku tilaisuuteen ylioppilaskirjoitusten vuoksi kabinetin ovesta Opintien puolelta, savupiipun vierestä. Katso oven sijainti Google Mapsistä. Ylioppilaskirjoitusten vuoksi wc-tilat eivät ole käytössä. Myös liikkuminen koulun ns. sinisessä aulassa ja sen ylätasanteella on ehdottomasti kielletty.
Seuraa etänä: Teams-tapahtuma
Teknisistä ongelmista johtuen Simon tilaisuudesta ei ole tallennetta. Pahoittelemme asiaa.
Esitysmateriaali: Simo26.9. Pello klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kunnantie 4, 95700 Pello)
Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
Esitysmateriaali: Pello30.9. Posio klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kirkkotie 1, 97900 Posio)
Katso tallenne: Posion kunnan Youtube-kanava
Esitysmateriaali: Posio30.9. Muonio klo 17–19 (yläkoulun auditorio, Muonion yhtenäiskoulu, Opintie 8, 99300 Muonio)
Katso tallenne: Muonion kunnan Facebook Live
Esitysmateriaali: Muonio1.10. Kittilä klo 17–19 (kunnanhallituksen ja -valtuuston kokoushuoneet, kunnantalo, 2. krs, Valtatie 15, 99100 Kittilä)
Katso tallenne: Kittilän kunnan verkkosivut
Esitysmateriaali: Kittilä3.10. Keminmaa klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kunnantie 3, 94400 Keminmaa)
Seuraa etänä: Teams-tapahtuma
Keminmaan tilaisuuden alussa havaittiin valitettava sekaannus Teams-linkkiin liittyen. Tämän takia osa etäosallistujista pääsi liittymään tilaisuuteen myöhässä. Teknisistä ongelmista johtuen tilaisuudesta ei myöskään ole tallennetta. Pahoittelemme asiaa. Tilaisuudessa esitelty kuntakohtainen materiaali on katsottavissa täällä: KeminmaaTutustu palveluverkon muutossuunnitelmaan
Palveluverkon muutossuunnitelmaan voit tutustua lapha.fi/palvelustrategia-sivulla.
Asukastilaisuudet ovat osa uudelleenvalmistelua, jonka aluehallitus päätti käynnistää palveluverkon suunnitelmien osalta. Aluevaltuusto päätti palveluverkkoon liittyvistä linjauksista jo kertaalleen huhtikuussa, mutta päätöksistä on tehty valituksia hallinto-oikeuteen. Lue lisää: lapha.fi/palvelustrategia.
Kysy ja kommentoi palveluverkon muutossuunnitelmia
Voit jättää avoimia kysymyksiä ja kommenteja palveluverkon uudistamisesta verkkosivuillamme. Kysymykset ja kommentit julkaistaan nimimerkkien kanssa.
Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
28.8.2024Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme...28.8.2024
Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussaAsukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme kuntakohtaisesti hyvinvointialueen palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista.
-
Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissäHyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta,...
Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä
Kuva: STM
2.9.2024
Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.
Suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan hyvinvointialueiden palveluista, korostavat hyvinvointialuejohtajat yhteisesti.
Viime viikkojen julkista keskustelua hyvinvointialueiden määristä, Uudenmaan erillisratkaisun tulevaisuudesta ja alueiden rahoitusmallista on käyty tilanteessa, jossa Suomen suurimman sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen toimeenpanon alusta on vasta alle kaksi vuotta.
Keskustelun keskiössä on alueiden talous. Hyvinvointialueiden johtajat korostavat, että asukkaiden ja alueiden henkilöstön ei kuitenkaan tarvitse kantaa huolta hyvinvointialueiden palveluista.
”Viestimme on tämä: hyvinvointialueen lakisääteiset palvelut turvataan”, sanoo hyvinvointialuejohtajien H23-verkoston puheenjohtaja ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
Monet hyvinvointialueiden palveluista ovat paremmalla tolalla kuin ennen uudistusta
Kaikki hyvinvointialueet kehittävät haastavasta talouden tilanteesta ja väestön palvelutarpeen kasvusta huolimatta toimintaansa siten, että palvelut vastaavat alueen asukkaiden tarpeita.
Vastoin yleistä käsitystä, monet hyvinvointialueiden järjestämistä palveluista ovat paremmalla tolalla kuin ennen uudistusta.
”Palvelujen uudistuminen näkyy jo arjessa”, sanoo Ilkka Luoma, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuejohtaja.
Esimerkiksi hoitotakuun mukainen perusterveydenhuollon hoitoon pääsy on kohentunut sote-uudistuksen jälkeen. Koko maan tasolla jonot erikoissairaanhoitoon, asumispalveluihin ja päivystyksestä vuodeosastolle ovat lyhentyneet merkittävästi. Henkilöstöpula on monella alueella taittunut. Sujuvat digitaalisen asioinnin sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yhä useamman suomalaisen ulottuvilla.
Talouden tasapainon lisäksi on tärkeää varmistaa luottamus hyvinvointialueiden palveluihin
Hyvinvointialuejohtajat ovat sitoutuneita siihen, että talous saadaan hyvinvointialueiden osalta tasapainoon. Tämän tulee kuitenkin tapahtua turvallisesti ja hallitusti, ihmisten lakisääteiset palvelut ja luottamus säilyttäen.
Talouden tasapainoa ja luottamuksen ilmapiiriä ei voida saavuttaa yksin. Molempien tueksi tarvitaan kansallisella tason tukea ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Väestön luottamuksen saavuttamisessa hyvinvointialueet ovat itse keskeisessä roolissa.
Hyvinvointialueiden toiminnan muuttaminen perustuu muutoksiin lainsäädännössä ja rahoituksessa. Merkittävät säästöt edellyttävät velvoittavan lainsäädännön purkamista. Vahva aluepoliittinen päätöksentekokyky on keskeinen tekijä uudistusten onnistumisessa.
Hyvinvointialuejohtajat korostavat, että nyt nähtävät talouden haasteet olisivat toteutuneet myös aiemmassa mallissa, jossa palvelujen järjestäminen oli kuntien ja kuntayhtymien vastuulla.
Sote-menojen kasvun takana ovat ennen kaikkea inflaatio, palkkaratkaisut, palvelutarpeen lisääntyminen ja koronan jälkeinen hoitovelka, ei palvelujen järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille. Työ alueellisesti ja kansallisesti yhdenvertaisen palvelujärjestelmän puolesta on alueilla vahvasti käynnissä ja jatkuu päämäärätietoisesti.
Lapin hyvinvointialuejohtaja
Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 5323 998
Hyvinvointialuejohtajien H23-verkoston yhteyshenkilöt
Sanna Svahn, hyvinvointialuejohtaja, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, sanna.svahn@luvn.fi
Marina Kinnunen, hyvinvointialuejohtaja, Pohjanmaan hyvinvointialue, marina.kinnunen@ovph.fi
Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, ilkka.luoma@pohde.fi Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä
2.9.2024Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta,...Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä
Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.