Meillä asiakkaana
Meillä asiakkaana
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan ja sairaanhoidon potilaan
asema ja oikeudet on säädetty lailla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sairaanhoidon palveluissamme
- saat hyviä sosiaalipalveluja sekä hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa
- kohtelemme sinua hyvin, kunnioitamme vakaumustasi ja yksityisyyttäsi
- käsitellemme kaikkia tietojasi asianmukaisesti, eivätkä tietosi joudu sivullisille.
- tietosi pidämme salassa, emmekä levitetä tietojasi puhumalla, kirjoittamalla
tai sosiaalisen median välityksellä niille tahoille, jotka eivät osallistu hoitoosi - tulet ymmärretyksi ja saat tarvittaessa tulkin palvelutilanteeseen
- voit tutustua omiin talletettuihin tietoihisi ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista
Laki potilaan asemasta
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Potilaan oikeudet
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
Ajankohtaista aiheesta
-
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri LappiaTänään vietetään Maailman keskoslasten päivää! Sen kunniaksi Lapin keskussairaalan seinälle heijastettiin...
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri Lappia
17.11.2023
Maailman keskoslasten päivän valaistus Lapin keskussairaalan seinällä. Kuva: Jarno Niemi
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri Lappia
17.11.2023
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää! Sen kunniaksi Lapin keskussairaalan seinälle heijastettiin violetti valaistus. Violetti väri viestii toivoa, herkkyyttä ja ainutlaatuisuutta.
Maailman keskoslasten päivän ja valaistustempauksen tarkoituksena on lisätä tietoutta keskosuudesta ja kiinnittää huomiota siihen, että maailmassa jopa joka kymmenes lapsi syntyy keskosena.
Lapissa on lisäksi valaistu päivän kunniaksi: Rovaniemellä Lappia-talo, Länsi-Pohjan keskussairaala Kemissä, Hyvinvointikeskus Sopukka Sodankylässä sekä South Point lastenalue Levillä.
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri Lappia
17.11.2023Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää! Sen kunniaksi Lapin keskussairaalan seinälle heijastettiin...17.11.2023
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri LappiaTänään vietetään Maailman keskoslasten päivää - rakennuksia valaistaan violetiksi ympäri Lappia
Tänään vietetään Maailman keskoslasten päivää! Sen kunniaksi Lapin keskussairaalan seinälle heijastettiin violetti valaistus. Violetti väri viestii toivoa, herkkyyttä ja ainutlaatuisuutta.
-
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassaLapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee...
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassa
17.11.2023
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassa
17.11.2023
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee 3-tasolla tehtävät tutkimukset 20.11. alkaen.
Kuulotutkimuksia tehdään jatkossa seuraavissa paikoissa:
- 3-tasolla, huoneissa 7, 8 ja 51. Hisseiltä oikealle ja keskikäytälle, odotusaula on 3E.
- suusairauksien poliklinikalla huoneessa 63, odotustila on suupoliklinikan käytällä.
- Vilkassa kurkku-, nenä- ja korva poliklinikalla huoneissa1 ja 2
- Korvalääkärien vastaanotot toimivat normaalisti Vilkassa
Huomioithan, että tarkistat saamastasi kutsukirjeen ohjeesta oikean paikan, kun tulet sairaalaan kuulontutkimuksiin.
Muutos saattaa aiheuttaa sekaannuksia, joten pyydämme Lapin keskussairaalan potilailta ja asiakkailta kärsivällisyyttä asian kanssa.
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassa
17.11.2023Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee...Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassa
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee 3-tasolla tehtävät tutkimukset 20.11. alkaen.
-
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa ja nuorisopsykiatria toimii hajautetusti omaan muuttoonsa astiLapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa Urheilukatu 5-7 tiloihin kolmanteen...
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa ja nuorisopsykiatria toimii hajautetusti omaan muuttoonsa asti
7.11.2023
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa ja nuorisopsykiatria toimii hajautetusti omaan muuttoonsa asti
7.11.2023
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa Urheilukatu 5-7 tiloihin kolmanteen kerrokseen. Toiminta käynnistyy uusissa tilaoissa 7.11.2023
Nuorisopsykiatrian poliklinikka toimii hajautetusti omaan muuttoonsa asti
Nuorisopsykiatrian poliklinikan työntekijöistä osa työskentelee LKS Vilkassa Lapin keskussairaalan viereisessä, osa etänä ja osa edelleen Metsätalolla.
Pyrimme turvaamaan palvelut mahdollisimman hyvin, mutta tilanne on haasteellinen sekä asiakkaiden, että työntekijöiden näkökulmasta. Usein joudumme toteuttamaan poliklinikkakäynnit etänä. Olemme pahoillamme tilanteesta aiheutuvasta haitasta teille asiakkaille ja yhteistyötahoille.
Nuorisopsykiatrian poliklinikka tulee muuttamaan myöhemmin myös Urheilukatu 5-7 neljänteen kerrokseen. Tästä tiedotamme erikseen.
Lisätietoja:
Tero Hallikainen, tero.hallikainen@lapha.fi
Vastuuyksikön ylilääkäri
Lasten ja nuorten keskitetyt mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Tuula Mäntymäki, tuula.mantymaki@lapha.fi
ylihoitaja, vastuuyksikköjohtaja
Lasten ja nuorten keskitetyt mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa ja nuorisopsykiatria toimii hajautetusti omaan muuttoonsa asti
7.11.2023Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa Urheilukatu 5-7 tiloihin kolmanteen...Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa ja nuorisopsykiatria toimii hajautetusti omaan muuttoonsa asti
Lapin keskussairaalan lasten psykiatrian poliklinikka muuttaa Urheilukatu 5-7 tiloihin kolmanteen kerrokseen. Toiminta käynnistyy uusissa tilaoissa 7.11.2023
-
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseenSavukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.
Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.
Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon
Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.
Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.
Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä
Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.
Henkilöstö kehittämisen etulinjassa
Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.
Osallisuuden lisäämistä jatketaan
Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.
Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa.
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...
-
Lapin terveysasemien avovastaanottoja kehitetään – tavoitteena hoidon jatkuvuusUutta hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa suunnitellaan Lapin hyvinvointialueella. Uudessa hoidon...
Kuvaaja: Waltteri Aarto
Lapin terveysasemien avovastaanottoja kehitetään – tavoitteena hoidon jatkuvuus
3.7.2023
Uutta hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa suunnitellaan Lapin hyvinvointialueella. Uudessa hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin. Malli helpottaa asiakkaiden ja ammattilaisten välistä kommunikaatiota, mutta myös eri ammattilaisten välistä tiedonkulkua.
Uusi hoidon jatkuvuusmalli perustuu eri ammattilaisten väliseen tiimityöskentelyyn, jossa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään loppuun mahdollisimman tehokkaasti.
Hoidon jatkuvuusmallin on todettu tutkimuksissa parantavan:
- hoidon laatua ja sairauksien hoitotasapainoa
- sujuvampaa kommunikointia ja hoitoprosessin koordinointia
- potilasturvallisuutta
- potilastyytyväisyyttä. Potilaan turvallisuuden tunne ja luottamus lääkäriä kohtaan paranevat.
Hoidon jatkuvuusmallin on todettu tutkimuksissa vähentävän:
- terveydenhuollon kokonaistarvetta ja kokonaiskustannuksia
- päivystyskäyntejä ja ennaltaehkäistävissä olevia sairaalajaksoja
- sairastavuutta
Muutoksia luvassa ensi syksynä
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Lapin hyvinvointialueella vaiheittain ensi syksystä alkaen. Ensimmäiset terveysasemat muuttavat toimintaansa loka-marraskuussa 2023. Terveysasemakohtaisista muutoksista tiedotetaan myöhemmin lisää.
Hoidon jatkuvuusmalli vastaa strategian ja sote-uudistuksen tavoitteisiin
Terveysasemien vastaanottotoimintaa on lähdetty kehittämään palveluihin pääsyn nopeuttamiseksi sekä palvelujen laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Hoidon jatkuvuusmalli mukailee Lapin hyvinvointialueen visiota: ”Lapissa elämme hyvää ja turvallista elämää. Meillä ihmiset ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan.” Lapin hyvinvointialueen arvot ovat: yhdenvertainen, vastuullinen, luotettava ja inhimillinen.
Hoidon jatkuvuusmallilla vastataan myös sote-uudistuksen tavoitteisiin. Sairauksia pystytään pitkällä aikavälillä ennaltaehkäisemään ja hoitamaan perusterveydenhuollossa, ennen kuin ne vaativat kalliimpaa ja vaativampaa erikoissairaanhoitoa. Muutoksella ehkäistään myös hoidon pirstaloitumista ja edistetään hoidon yhtenäistä jatkumista, sillä asiakas pysyy yhden tiimin hoitovastuulla. Pidemmällä aikavälillä painopisteen muutos perusterveydenhuoltoon olisi kokonaistaloudellisesti edullisempaa ja parantaisi yhdenvertaisuutta.
Lapin terveysasemien avovastaanottoja kehitetään – tavoitteena hoidon jatkuvuus
3.7.2023Uutta hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa suunnitellaan Lapin hyvinvointialueella. Uudessa hoidon...Lapin terveysasemien avovastaanottoja kehitetään – tavoitteena hoidon jatkuvuus
Uutta hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa suunnitellaan Lapin hyvinvointialueella. Uudessa hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin. Malli helpottaa asiakkaiden ja ammattilaisten...
-
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaenHoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Kuva: Jarno Niemi
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
7.9.2023
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Potilaan on saatava virka-aikana yhdessä arkipäivässä yhteys terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. Saman päivän aikana on myös saatava yksilöllinen arvio tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiä tutkimuksia tai antamaa hoitoa potilas tarvitsee.
Hoitoon on päästävä 14 vuorokauden kuluessa, kun potilaan hoitoon hakeutumisen syynä on sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uusien oireiden esilletulo tai toimintakyvyn aleneminen, ja hoito kuuluu yleislääketieteen alaan. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia.
Hoitoonpääsyn enimmäisajat eivät koske:
- hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia
- käyntejä perusterveydenhuollossa toimivan muiden lääketieteen erikoisalojen kuin yleislääketieteen erikoislääkärin vastaanotolla
- hoitotapahtumia, jotka tehdään yksinomaan terveydenhuollossa laadittavan todistuksen tai lausunnon saamiseksi
- terveystarkastuksia ja seurantakäyntejä tai terveysneuvontaa
- rokotuksia, elleivät ne liity kiireettömään sairaanhoitoon.
Kahden viikon hoitotakuun ulkopuolelle jäävät perusterveydenhuollon kiireettömät palvelut tulee kuitenkin järjestää kohtuullisessa ajassa enintään kolmen kuukauden kuluessa tai potilaan hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
7.9.2023Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
-
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuuSodankylän hyvinvointikeskus Sopukan kiireettömissä vastaanottopalveluissa otetaan 2.10.2023 alkaen...
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuu
14.9.2023
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuu
14.9.2023
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan kiireettömissä vastaanottopalveluissa otetaan 2.10.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.
Muutoksen myötä jokaiselle Sodankylän asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Jatkossa terveyskeskuksen avovastaanotolle on kolme puhelinnumeroa: puhelinnumerot kahdelle tiimille sekä yksi kiireelliselle hoidolle.
Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi soittamalla oman tiimisi asiointi- ja ajanvarausnumeroon tai OmaOlo-asioinnin kautta. Muutos koskee vain terveyskeskuksen avovastaanoton asiointia. Esimerkiksi kouluterveydenhuolto, neuvolat ja kotisairaanhoito jatkavat toimintaansa kuten ennen.
Hoidon jatkuvuusmallin myötä pääset asioimaan terveysasemalla tuttujen lääkärien ja hoitajien kanssa. Muutoksella tavoitellaan hoitopolun jatkuvuutta, parempaa asiakastyytyväisyyttä sekä tiedonkulkua.
Sodankylän tiimit ja asiointinumerot:- Kiela-tiimi: 016 860 4841 sukunimen alkukirjain A-L
- Siula-tiimi: 016 860 4842 sukunimen alkukirjain M-Ö
- Terveyskeskuspäivystys: 016 860 4840 (akuuttivastaanotto)
Näin asiointi terveysasemilla tapahtuu muutoksen myötä:
- Tarkista oma tiimisi ja tiimin yhteystiedot osoitteesta lapha.fi.
- Kun sairastut, ota yhteys omaan terveysasemaasi OmaOlo-asioinnin kautta tai soittamalla omalle tiimillesi.
- Jos tarvitset akuuttia hoitoa, soita kiireellisen hoidon asiointinumeroon (päivystys). Päivystyksessä hoidetaan potilaita, joiden sairauden tai vamman hoitoa ei voi siirtää myöhemmäksi ilman oireiden pahenemista tai vaikeutumista.
- Pääset asioimaan terveysasemalla oman tiimisi lääkärien ja hoitajien kanssa.
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuu
14.9.2023Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan kiireettömissä vastaanottopalveluissa otetaan 2.10.2023 alkaen...14.9.2023
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuuHoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön Sodankylässä 2.10. - terveyskeskuksen asiointinumero muuttuu
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan kiireettömissä vastaanottopalveluissa otetaan 2.10.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.
-
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksiJakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
Myös Lapissa hoitotarvikejakelun kautta diabetestuotteita tilaavien ihmisten tietoja on vuotanut ulkopuolisten tietoon. Tämänhetkisten tietojen mukaan tietovuoto koskee Lapin hyvinvointialueella noin 180 henkilön nimeä, yhteys- ja tilaustietoja.
Terveyteen liittyviä tietoja ei ole vuotanut ulkopuolisten tietoon. Lapin hyvinvointialueen omiin tietojärjestelmiin ei ole kohdistunut tietomurtoa. Tällä hetkellä ei ole tiedossa väärinkäytöksiä.
Kuljetusyritys on parantanut järjestelmiensä tietosuojaa ja tehnyt ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle ja poliisille. Tuotteita voi tilata normaalisti.Tietoturvaloukkauksen kohteiksi joutuneiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin tai tietojenkalasteluun. Henkilötietojen vuotaminen mahdollistaa kohdistetut huijausyritykset, kuten keinotekoisten laskujen lähettämisen. Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, ole yhteydessä poliisiin.
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan. Tietoturvaloukkauksen kohteena olleita henkilöitä tiedotetaan hoidosta vastaavan yksikön toimesta.
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat vastaavat kysymyksiinne puhelimitse ja sähköpostitse. Sähköpostiosoite on tietosuojavastaava@lapha.fi. Jos viestinne sisältää henkilökohtaista tai arkaluonteisia tietoa, käyttäkää turvasähköpostia. Ohjeet turvasähköpostin lähettämiseen löytyvät nettisivuiltamme.
Lisätietoja:
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat Eija Kivekäs, 040 689 1145 ja Teija Karvonen, 040 480 7809Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
-
Pyydä apua -palvelu nyt myös saameksiBivdde veahki -bálvalus dál maiddái sámegillii. Táátu iše -palvâlus tääl meiddei sämikielân.
Pyydä apua -palvelu nyt myös saameksi
5.10.2023
Bivdde veahki -bálvalus dál maiddái sámegillii. Táátu iše -palvâlus tääl meiddei sämikielân.
Sámegillii vuolábealde
sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn***********************
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen digipalvelu. Palvelussa voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen.
Aiemmin pelkästään suomen kielellä toiminut palvelu on nyt saatavilla myös inarin- ja pohjoissaameksi.
Tekemällä pyydä apua -yhteydenoton saamenkielisen palvelupolun kautta, tavoitat saamen kielen ja kulttuurin mukaisissa palveluissa työskenteleviä sote-alan ammattilaisia.
Saamen kielen ja kulttuurin mukaisten palvelujen kehittäminen on osa Lapin hyvinvointialueen Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta. Saamenkielisen pyydä apua -palvelun kehittäminen jatkuu edelleen yhdessä suomenkielisen palvelun kanssa.Tutustu palveluun Pyydä apua
Bivdde veahki -bálvalus dál maiddái sámegillii
Bivdde veahki! lea mánnábearrašiidda ja nuoraide oaivvilduvvon vuollegis šielmmá digibálvalus.
Bálvalusas sáhtát bivdit veahki, jearrat ráđi dahje guođđit oktavuođaváldinbivdaga, mii guoská du iežat dahje lagas olbmo dili.
Árat bálvalus lea doaibman dušše suomagillii, muhto dál dan oažžu maiddái anáraš- ja davvisámegillii.
Go válddát oktavuođa bivdde veahki -bálvalusa sámegielat bálvalanbálgá bokte, oaččut oktavuođa sode-suorggi ámmátolbmuiguin, geat barget sámegiela ja kultuvrra čuovvu bálvalusain.
Sámegiela ja kultuvrra čuovvu bálvalusat ovddiduvvojit oassin Lappi buresveadjinguovllu Boahttevuođa sode-guovddáš -fitnus. Sámegielat bivdde veahki -bálvalus ovddiduvvo ain ovttas suomagielat bálvalusain.Oahpásmuva bálvalussii Bivdde veahki
Koijâd iše -palvâlus tääl meiddei sämikielân
Koijâd iše! lii pärniperruid já nuoráid uáivildum vyeligis šiälmá digipalvâlus. Palvâlusâst puávtáh koijâd iše, koijâdiđ ravvuu tâi kyeđđiđ ohtâvuođâväldimpivduu jieijâd tâi aldemuu tile pirrâ.
Ovdil tuše suomâkielân toimâm palvâlus lii tääl finniimist meiddei anarâš- já tavesämikielân.
Koijâd iše -ohtâvuođâväldim tohâmáin sämikielâlii palvâlempálgá peht juuvsah sämikielâ já kulttuur miäldásijn palvâlusâin pargee soti-syergi áámmátulmuid.
Sämikielâ já kulttuur miäldásij palvâlusâi ovdedem lii Laapi pyereestvaijeemkuávlu Puátteevuođâ soti-kuávdáš -haavâ (Tulevaisuuden sote-keskus) uási. Sämikielâlii Koijâd iše -palvâlus ovdedem juátkoo ain oovtâst suomâkielâlijn palvâlussáin.
Uáppáásm palvâlusân Koijâd iše
Pyydä apua -palvelu nyt myös saameksi
5.10.2023Bivdde veahki -bálvalus dál maiddái sámegillii. Táátu iše -palvâlus tääl meiddei sämikielân.5.10.2023
Pyydä apua -palvelu nyt myös saameksiPyydä apua -palvelu nyt myös saameksi
Bivdde veahki -bálvalus dál maiddái sámegillii. Táátu iše -palvâlus tääl meiddei sämikielân.
-
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiinInkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava...
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023
Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi.
Westlog toimii alihankkijana Essity Oy:lle ja Roche Diagnostics Oy:lle, joiden kanssa Lapin hyvinvointialueella on sopimukset muun muassa hoitotarvikejakeluun kuuluvien hoitotarvikkeiden kuljetuspalveluista.
Tietomurron vuoksi myös lappilaisten, hoitotarvikejakelun kautta inkontinenssi- ja diabetestuotteita tilaavien henkilöiden tietoja on saattanut vuotaa ulkopuolisten tietoon.
Lapin hyvinvointialue on pyytänyt sopimuskumppaneiltaan Essity Oy:ltä ja Roche Diagnostics Oy:ltä lisäselvitystä tietomurrosta. Tietovuodon laajuuden ja vaikutusten arviointi on yrityksillä vielä kesken.
Tämänhetkisten tietojen mukaan inkontinenssituotteiden tilaajien tietovuoto koskisi Lapin hyvinvointialueen osalta noin 300 henkilön nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista. Diabetestarvikkeiden tietovuoto koskee palveluntarjoajan tämän hetken tietojen mukaan Lapissa noin 160 henkilöä. Heidän osaltaan vuotaneet tiedot ovat nimi- ja yhteystietoja. Muut terveyteen liittyvät tiedot eivät ole vuotaneet kummankaan yrityksen tapauksessa.
Lapin hyvinvointialueen omiin tietojärjestelmiin ei ole kohdistunut kyberhyökkäystä tai tietomurtoa.
Tuotteiden tilaaja-asiakkaiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin henkilötietojen väärinkäyttöyrityksiin. Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, kannattaa olla yhteydessä poliisiin.
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetusasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan. Lapin hyvinvointialue tiedottaa palvelun asiakkaita tai heidän omaisiaan henkilökohtaisesti ja antaa mahdollisesti tarvittavia toimintaohjeita, kun tilannekuva tarkentuu.
Westlog Oy on asentanut omiin tietojärjestelmiinsä erityisen valvontajärjestelmän ja tehnyt ilmoituksen tietomurrosta tietosuojavaltuutetulle ja poliisille. Toimenpiteiden jälkeen kotiinkuljetukset ovat jatkuneet ennallaan.
Lisätietoja asiakkaille:
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat:
Eija Kivekäs, 040 689 1145 ja Teija Karvonen, 040 480 7809
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava...Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi.