Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse. Kotihoidon työntekijöiden yhteystiedot on tarkoitettu kotihoidon asiakkaille ja heidän omaisilleen. Jos et ole kotihoidon asiakas ja haluat lisätietoja palveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen.
Toivomme yhteydenotot soittoaikoina, koska suurimman osan työajasta kotihoidon työntekijät ovat kotikäynneillä asiakkaiden luona.
Saat yhteyden kotisairaanhoidon työntekijöihin puhelimitse. Kotisairaanhoidon toiminta on jaettu kolmeen alueeseen, mutta puhelinnumerot ovat henkilökohtaisia. Tehostetun kotisairaanhoidon numero palvelee päivystysasioissa.
Tehostetun kotisairaanhoidon numeroon voivat ottaa yhteyttä myös uudet asiakkaat.
Silloin kun ei enää pärjää arjessa, ota yhteys palveluneuvontaan. Palvelutarpeen arviointi tehdään joko kotikäynnillä tai puhelimitse. Palveluohjaaja antaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitoon ja edistämiseen.
Kotihoito on jaettu alueisiin, jossa on omat tiimit ja tiimeillä esihenkilöt. Ole yhteydessä puhelimitse oman asuinalueesi kotihoitoon tai arkisin toimistoaikana kotihoidon esihenkilöön tai kotihoitokeskuksen palvelupäällikköön.
K-Tiimi: uudet asiakkaat, jotka ovat kuntoutus- tai arviointijaksolla (koko kaupungin alue)
Kotihoito eteläinen keskusta: Sauvosaari Kauppakadusta etelään (lukuun ottamatta Pruntsia ja Tammenlehvää)
Kotihoito pohjoinen keskusta: Kauppakadusta pohjoiseen sekä Pruntsi ja Tammenlehvä, Ruutinranta junarataan saakka, Koivuharjunkadun länsipuoli sekä Haapalankatu
Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Kolarin kotihoidon palveluohjaus ja kotisairaanhoitaja
Ota yhteyttä palveluvastaavan, kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen. Kotisairaanhoitoon liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä kotisairaanhoitajaan.
Kotisairaanhoito huolehtii asiakkaan lääkityksestä ja voinnin seurannasta sekä hankkii tarvittaessa apuvälineitä asiakkaalle kotiin. Lisäksi kotisairaanhoito tekee tarpeen mukaan kotikäyntejä, jos asiakas ei pääse terveyskeskukseen (esimerkiksi tikkien poisto lonkkaleikkauksen jälkeen).
Kotisairaanhoidon palvelut toteutetaan yhteistyössä kotipalvelun kanssa. Jos asiakas ei kuulu kotipalvelun piiriin, veloitetaan kotisairaanhoitajan käynnistä 12 €.
Kotisairaanhoidon ja tehostetun kotisairaanhoidon toimitilat sijaitsevat terveyskeskuksen rakennuksen eteläpäässä. Kotisairaanhoidon tiloissa on toimistojen lisäksi myös potilashuone, jossa on mahdollista tehdä pieniä hoitotoimenpiteitä tai antaa antibioottitiputuksia. Samoissa tiloissa toimii kotipalvelu, jonka kanssa kotisairaanhoito tekee tiivistä yhteistyötä.
Osoite
Ahjotie
4-6,
95700
PELLO
Kemin kotihoitokeskus
Kotihoitokeskuksesta saat kotipalvelua ja kotisairaanhoidon palvelua. Kotihoitokeskus sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa, johon pääset hissillä.
Kotihoitokeskus palvelee vain ajanvarauksella.
Osoite
Valtakatu
27-29 B,
94100
KEMI
Rovaniemen neuvontapiste Nestori
Nestori palvelee ikäihmisiä, heidän omaisiaan ja läheisiään, kun on kysyttävää kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista, siivous- ja kodinhoitopalveluista.
Kotisairaanhoito on tarkoitettu henkilöille, jotka sairauden tai toimintakyvyn alentumisen vuoksi eivät voi käyttää muita avoterveydenhuollon ja sairaanhoidon palveluja. Kotisairaanhoitaja voi esimerkiksi huolehtia lääkehoidosta, kivun- tai haavanhoidosta tai tukea kotona tapahtuvaa saattohoitoa. Kotisairaanhoito perustuu suunnitelmaan, ja se on moniammatillista palvelua.
Hoitosuunnitelman mukaiset pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet sisältyvät hoitoon.
Lääkärin tai hammaslääkärin kotisairaanhoidon käyntimaksu on 21,10 euroa.
Terveydenhoitajan tai muun kotisairaanhoidon työntekijän käyntimaksu on 13,40 euroa.
Jatkuvasta ja säännöllisestä kotisairaanhoidosta peritään kuukausimaksu, joka määräytyy palvelupäätökseen kirjattujen palvelutuntien määrän, asiakkaan maksukyvyn ja perheen koon mukaan. Palveluntarve on jatkuvaa ja säännöllistä, jos palvelua tarvitaan vähintään kerran viikossa ja tarve kestää yli kaksi kuukautta.
Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse. Kotihoidon työntekijöiden yhteystiedot on tarkoitettu kotihoidon asiakkaille ja heidän omaisilleen. Jos et ole kotihoidon asiakas ja haluat lisätietoja palveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen.
Toivomme yhteydenotot soittoaikoina, koska suurimman osan työajasta kotihoidon työntekijät ovat kotikäynneillä asiakkaiden luona.
Saat yhteyden kotisairaanhoidon työntekijöihin puhelimitse. Kotisairaanhoidon toiminta on jaettu kolmeen alueeseen, mutta puhelinnumerot ovat henkilökohtaisia. Tehostetun kotisairaanhoidon numero palvelee päivystysasioissa.
Tehostetun kotisairaanhoidon numeroon voivat ottaa yhteyttä myös uudet asiakkaat.
Silloin kun ei enää pärjää arjessa, ota yhteys palveluneuvontaan. Palvelutarpeen arviointi tehdään joko kotikäynnillä tai puhelimitse. Palveluohjaaja antaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitoon ja edistämiseen.
Kotihoito on jaettu alueisiin, jossa on omat tiimit ja tiimeillä esihenkilöt. Ole yhteydessä puhelimitse oman asuinalueesi kotihoitoon tai arkisin toimistoaikana kotihoidon esihenkilöön tai kotihoitokeskuksen palvelupäällikköön.
K-Tiimi: uudet asiakkaat, jotka ovat kuntoutus- tai arviointijaksolla (koko kaupungin alue)
Kotihoito eteläinen keskusta: Sauvosaari Kauppakadusta etelään (lukuun ottamatta Pruntsia ja Tammenlehvää)
Kotihoito pohjoinen keskusta: Kauppakadusta pohjoiseen sekä Pruntsi ja Tammenlehvä, Ruutinranta junarataan saakka, Koivuharjunkadun länsipuoli sekä Haapalankatu
Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Kolarin kotihoidon palveluohjaus ja kotisairaanhoitaja
Ota yhteyttä palveluvastaavan, kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen. Kotisairaanhoitoon liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä kotisairaanhoitajaan.
Kotisairaanhoito huolehtii asiakkaan lääkityksestä ja voinnin seurannasta sekä hankkii tarvittaessa apuvälineitä asiakkaalle kotiin. Lisäksi kotisairaanhoito tekee tarpeen mukaan kotikäyntejä, jos asiakas ei pääse terveyskeskukseen (esimerkiksi tikkien poisto lonkkaleikkauksen jälkeen).
Kotisairaanhoidon palvelut toteutetaan yhteistyössä kotipalvelun kanssa. Jos asiakas ei kuulu kotipalvelun piiriin, veloitetaan kotisairaanhoitajan käynnistä 12 €.
Kotisairaala tarjoaa sairaalatasoista hoitoa potilaan kotona ja asumisyksiköissä sekä kotisairaalan hoitotilassa.
Kolarin kotisairaalatoiminta käynnistyi sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämänä avoterveydenhuollon ja kotihoidon sairaanhoitopalveluna tiistaina 16.4.2024.
Tällä hetkellä kotisairaalassa hoidetaan infektiopotilaita ja haavanhoitoja. Kotisairaalassa tullaan hoitamaan myös palliatiivisia ja saattohoitopotilaita sekä muita sairaanhoidollisia palvelua tarvitsevia potilaita kotisairaalatoiminnan kehittyessä.
Kotisairaalahoitoa varten tarvitaan aina lääkärin lähete.
Kotisairaala tarjoaa sairaalatasoista hoitoa potilaan kotona ja asumisyksiköissä sekä kotisairaalan hoitotilassa. Kotisairaalan hoitotila sijaitsee Kolarin terveyskeskuksen vuodeosaston tiloissa.
Kotisairaalan sairaanhoitopalvelua tarjotaan 1–3 kertaa vuorokaudessa klo 7–21 välillä jokaisena viikonpäivinä, jotka sovitaan tarpeen mukaan. Lääkärin kotikäynnit ja vastaanottokäynnit sovitaan erikseen.
Sairaanhoitajan ja Kolarin terveyskeskuksen yhteystiedot
Sairaanhoitaja
klo 7–21 jokaisena viikonpäivänä
p. 040 616 4008
Julkistamistilaisuus 23.1. klo 13: Asukaspaneelin suositus ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona
4.1.2024
Asukaspaneeli luovuttaa suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona Lapin hyvinvointialueelle 23.1. klo 13.
Yli 65-vuotiaista lappilaisista koostettu asukaspaneeli on antanut suosituksen ikääntyneen hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. Suositus luovutetaan julkistamistilaisuudessa Lapin hyvinvointialueelle 23.1. klo 13-14. Julkistamistilaisuus on julkinen ja siihen voi osallistua etäyhteydellä YouTube-kanavallamme. Kesto 1 tunti.
Suosituksen luovutus, asukaspaneelin edustajat luovuttavat suosituksen hyvinvointialuejohtaja Jari Jokelalle
Suosituksessa nousevat esille 11 eri osa-aluetta
Ikääntyneen kotona asumiseen ja arkeen liittyvät aihealueet ovat:
tasa-arvo
itsemääräämisoikeus ja yksilöllisyys
asumisratkaisut
työntekijän toiminta
turvallisuus
kokonaisvaltainen hyvinvointi
arjessa selviytyminen
tiedonsaanti, yhteydenotto ja avun pyytäminen
digipalvelut
yksinäisyys
virkeä ja aktiivinen elämä
Suositus tullaan toimittamaan Lapin hyvinvointialueen päättäjien, alueen kuntien ja muiden sidosryhmien tiedoksi. Suositus on julkinen ja se tulee luettavaksi verkkosivuillemme.
Tervetuloa kuulemaan lisää ikääntyneiden ajatuksista hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona.
Taustaa
Asukaspaneeli on yksi keino välittää Lapin hyvinvointialueen asukkaiden ääni päätöksentekoon. Asukaspaneelin 45 osallistujaa valittiin satunnaisesti kutsuttujen joukosta huomioiden ikä, asuinpaikka ja sukupuoli. Heille annettiin tehtäväksi keskustella ja laatia suositus ikääntyneiden hyvästä ja turvallisesta arjesta kotona. Osallistujat kokoontuivat syksyn 2023 aikana kolme kertaa Torniossa, Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Ivalossa. Osallistujat tapasivat heitä lähimpänä olevalla paikkakunnalla sekä saivat keskustella etäyhteyden avulla muiden paikkakuntien osallistujien kanssa. Asukaspaneeli on toteutettu Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran ja Lapin hyvinvointialueen yhteistyönä.
Katso video asukaspaneelin tunnelmista syksyllä 2023
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.