Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä, jos tarvitset tukea esimerkiksi toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteiden käytön tai perhetilanteen vuoksi.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös tarvittavien hakemusten tekemisessä.
Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.
Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Koetko yksinäisyyttä tai onko kavereiden kanssa ollut riitaa? Vai painaako jokin asia mieltäsi? Onks tää normaalia? -verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Videoissa käsitellään mm. jännittämistä, yksinäisyyttä, riitoja ja valeuutisia. Videot voivat auttaa tilanteesi läpikäymistä ja voit huomata, että myös muillakin on samoja haasteita.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita.
Verkkopalvelusta pääset myös Pyydä apua -digipalveluun, josta voit pyytää apua ja kysyä neuvoa.
Onko sinulla murheita tai vaivaako jokin sinun mieltäsi? Enjaksa - verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Näissä käsitellään mm. parisuhdekriisejä, perhe-elämän haasteita ja riippuvuuksia. Videot voivat auttaa huomaamaan uudenlaisia ratkaisuja tilanteesta selviämiseen.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita.
Verkkopalvelusta pääset myös Pyydä apua -digipalveluun, josta voit pyytää apua ja kysyä neuvoa.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Inarin että Utsjoen asukkaita.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijään. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden puhelimitse aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Jungintie 3, 98900 SALLA
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI
Sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
Ylitornion kunnanvirasto
Alkkulanraitti 5, 95600 YLITORNIO
Enontekiön sosiaalipalveluiden toimisto on kunnanvirastolla Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Keskuspuistokatu 30, 94100 KEMI
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Piiskuntie 2, 99800 IVALO
Sosiaalitoimistosta saat apua erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja muuhun arkielämän ongelmiin.
Kunnantie 3, 94400 KEMINMAA
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Opintie 7 B, 95700 PELLO
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Keskustie 81, 95300 TERVOLA
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.
Luossa 1 A, 99980 UTSJOKI
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Pirkantie 11, 99300 MUONIO
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sairaalatie 4 B, 97700 RANUA
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.
Savukosken kunnanvirasto.
Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI
Saat palvelupisteestä aikuissosiaalityön, maahanmuuttajien, lastensuojelun, lastenvalvojan, perheneuvolan ja vammaisten palveluja.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavia palveluja :
2 krs
Jenssintie 2, 95200 SIMO
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros
Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ
Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa. Sosiaalipalveluiden tehtäviin kuuluvat perhesosiaalityö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, toimeentuloturva- ja vammaispalvelut. Perus- ja erityispalveluilla tuetaan kuntalaisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä tavoitteena tasavertainen hyvinvointi.
Rovakatu 1, 96100 ROVANIEMI
Perhe- ja sosiaalityön palvelujen yksikkö sijaitsee hyvinvointikeskus Lapponian 3. kerroksessa.
Perhe- ja sosiaalipalveluista saat seuraavat palvelut: työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalityö, lastensuojelu, perheoikeudelliset palvelut, perheneuvola, päihde- ja mielenterveystyö sekä työllisyyden hoito.
Hyvinvointikeskus Lapponia 3. kerros (käynti takapihalta)
Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI
Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Työikäisten palvelujen hakemusVoit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeestaVoit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksiSosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö, sosiaaliohjaus, sosiaalinen kuntoutus, perhetyö sekä kasvatus- ja perheneuvonta ovat maksuttomia palveluja.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Inarin että Utsjoen asukkaita.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijään. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden puhelimitse aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.
Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Poikkeuksia palvelujen aukioloajoissa itsenäisyyspäivänä sekä joulun ja vuodenvaihteen aikana
4.12.2023
4.12.2023
Itsenäisyyspäivä sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät aiheuttavat poikkeuksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aikatauluissa.
Itsenäisyyspäivä 6.12. sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät tuovat mukanaan muutoksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aukioloaikoihin.
Poikkeusaikataulut löytyvät listauksesta kunnittain:
Kuntoutuspalvelut
27.12.2023–1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Hyrylä
6.12. suljettu
21.12.2023 –2.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ivalon toimintakeskus
6.12. suljettu
23.12.23 –1.1.24 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Leipätehtaan toimintakeskus
6.12. suljettu
23.12.2023 –7.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kehitysvammaisten päivätoiminta Touhutupa
27.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kouluterveydenhuollon vastaanotto
21.12.2023 – 5.1.2024 suljettu
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ikääntyneiden päivätoiminta Pihlaja
21.12.2023–7.1.2024 suljettu
Päivätoimintakeskus Pääskynpesä
6.12.2023 ja 21.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysasema
Avovastaanotto on avoinna vain virka-aikana.
Virka-ajan ulkopuolella terveysaseman vastaanoton puhelut ohjautuvat vuoropäivinä Kittilän, Kolarin tai Muonion päivystävälle sairaanhoitajalle.
Kolarin vuodeosaston toiminta
13.12.2023-21.1.2024 suljettu
Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikuntien osastoilla.
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Kolarin toimintakeskus
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-28.12.2023 suljettu
Toimintakeskus Naalo
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Fysioterapia
27.-29.12.2023 suljettu
Akuuteissa apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen terveysasemalle p. 040 563 8131
Terveysasema
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Pellon toimintakeskus
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kuntoutuksen suoravastaanotto RIKU
27.-29.12.2023 suljettu
Kuntoutuksen suoravastaanotto urheilukadulla
2.-5.1.2024 suljettu
Geriatrian muistipoliklinikka
24.-31.12.2023. suljettu
Kuntoutuskeskus Vuoman autisminkirjon lasten ja nuorten yksikkö Säde
23.–26.12.2023 suljettu
Erkkilänkujan päivätoimintakeskus
6.12.2023 suljettu
Myllärin Paja
6.12. 2023 ja 27.-29.12.2023 suljettu
Kaakkoisen alueen (Rovaniemi ja Ranua) opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut 23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Rovaniemen perheneuvola 23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Fysioterapia
27.-29.12.2023 suljettu
Akuuteissa apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen terveysasemalle p. 040 563 8131
Simon mielenterveystoimisto
27.12.-29.12.2023 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet
27.12. –1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Simo
6.12. suljettu
22.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet 18.12.2023 –1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Tervola
6.12. suljettu
22.12.2023–7.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Muistipoliklinikka ja hoitotarvikejakelu
25.12.-1.1.24 suljettu
Tornion psykiatrian poliklikka
27.12.-29.12.2023 suljettu
Tornion A-klinikka
27.12. - 29.12.2023 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet 27.12. –1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelun toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-5.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ylitornion mielenterveystoimisto
27.12.-29.12.2023 suljettu
Toimintakeskus Jokipaju
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet
27.12. –1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelun toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Munuaisyksikössä ei lääkärin vastaanottoa 27.12.2023-7.1.2024
Ihotautien poliklinikka suljettu 27.-31.12.2023
Neurologian poliklinikka suljettu 27.-31.12.2023
Korva-, nenä ja kurkkutautien poliklinikka (KNK) suljettu 23.-31.12.2023
Syöpätautien poliklinikka suljettu 22.12.2023
Suusairauksien poliklinikka suljettu 23.-31.12.2023
Lastensairauksien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Lasten psykiatrian osasto suljettu 23.12.23.-7.1.2024
Fysiatrian poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Ihotautien poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023 ja 27-29.12.2023
Kirurgian poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023, 22.12.2023, 27.12.2023 ja 2.1.2024
Keuhkosairauksien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023, 7-8.12.2023 ja 27.12.2023-5.1.2024
Lastentautien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Lasten psykiatrian osasto suljettu 23.12.2023-7.1.2024
Neurologian poliklinikka suljettu 27.12.2023-5.1.2024
Palliatiivinen poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Silmätautien poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023 ja 27.12.2023-5.1.2024
Syöpä- ja infuusiopoliklinikka suljettu 22.12.2023 ja 2.1.2024
Kipupoliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Toimintaterapia, lapset suljettu 27.12.2023-5.1.2024
Ravitsemusterapia suljettu 27.-29.12.2023
Terveyssosiaalityö suljettu 27.-29.12.2023
Itsenäisyyspäivä sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät aiheuttavat poikkeuksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aikatauluissa.
Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua
24.11.2023
24.11.2023
Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.
Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen tarkoituksena on kerätä lahjakortteja kunnan yksineläville, vähävaraisille, suurperheille, yksinhuoltajaperheille tai kenelle tahansa, jonka nähdään tarvitsevan iloa jouluun. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kuntalainen saa kokea joulun riemua.
Keräystä varten kunnantalon ala-aulaan pystytetään maanantaina 27.11. joulukuusi, jonka oksille ripustetaan lahjakorttitoiveita. Kuka tahansa kuntalainen voi hakea lahjakorttitoiveen kuusen oksalta, hankkia ja tuoda hankkimansa lahjakortin sosiaalitoimeen lahjatoivekortin kanssa. Sosiaalitoimessa työskentelevät vaitiolovelvolliset työntekijät jakavat lahjakortit saajilleen viikon 50–51 aikana.
Näin osallistut Jouluiloa kuntalaisille -keräykseen:
1. Vinkkaa lahjansaajasta!
Jos tunnet jonkun, jolle joululahjakortti voisi olla paikallaan, hae kunnantalolta (sosiaalipalvelut), Luovatuvalta tai Hyrylästä hakemus, allekirjoituta se lahjansaajalla ja toimita toive kunnanviraston aulassa olevaan “Jouluiloa”-laatikkoon.
2. Voit olla itsekin lahjan saaja!
Lahjakortti voi olla lapselle tai aikuiselle. Lahjojen saajat ja antajat pysyvät nimettöminä. Suostumuksia voi toimittaa perjantaihin 8.12. asti.
3. Toteuta jonkun lahjatoive – vaikkapa porukalla!
Hae kuusenoksalta lahjatoivekortti, hanki lahjakortti ja tuo se lahjatoivekortin kanssa sosiaalitoimeen. Lahjakortit tulee toimittaa kunnantalolle 11.12. mennessä, josta ne toimitetaan saajilleen viikon 50–51 aikana.
Kerro keräyksestä eteenpäin – jaetaan yhdessä jouluiloa!
Lisätietoja:
Sosiaaliohjaaja Tiina Noppa, 040 674 1163, tiina.noppa@lapha.fi
Sosiaaliohjaaja-koulukuraattori Tiinu Ristinen, 040 8284532, tiinu.ristinen@lapha.fi
Palveluohjaaja Jessica Putkonen, 040 557 9660, jessica.putkonen@lapha.fi
Johtava sosiaalityöntekijä Anne-Maria Näkkäläjärvi, 040 532 6594, anne-maria.nakkalajarvi@lapha.fi
Toimistosihteeri Teija Kelottijärvi, 040 834 9465, teija.kelottijarvi@lapha.fi
Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.
Kuva: STM
23.11.2023
Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa.
Lapin aluehallitus hyväksyi Lapin hyvinvointialueen maahanmuuttajia koskevan toimintaohjeen, joka ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa.
Lapin hyvinvointialueen kunnissa on aiemmin ollut erilaisia käytäntöjä.
Ennen maahanmuuttajan kuntaan siirtymistä kunta sopii ELY-keskuksen kanssa kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä. Kunta kuulee hyvinvointialuetta ennen sopimuksen laatimista tai tarkistamista.
ELY-keskus osoittaa henkilön kunnalle, kun on sopinut asiasta kunnan kanssa. Jos henkilöllä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun tarpeita, kunnan on kuultava hyvinvointialueen vastuuyksikköjohtajaa ennen henkilön kuntaan osoittamista.
Kunta vastaa kiintiöpakolaisten vastaanotosta, varaa pakolaiselle asunnon sekä huolehtii muun muassa sähkö- ja vesisopimuksista. Kunta hankkii myös ensimmäisten päivien elintarvikkeet. Hyvinvointialue vastaa alkuvaiheen terveystarkastuksista sekä päättää ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen myöntämisestä.
Lapin aluehallituksen hyväksymän toimintaohjeen mukaan täydentävän toimeentulotuen alkuavustusta voidaan myöntää kodin perusvarusteisiin ja kausivaatetukseen.
Maahanmuuttajasosiaalityö kuuluu Lapin hyvinvointialueen työikäisten palveluihin.
Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa.
Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
25.10.2023
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin
25.10.2023
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.
Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.
Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.
Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.
Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.
Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.
Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.
Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa.
Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...
26.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Tänne on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Enontekiön kuntoutus on suljettu 10.8.-3.9. Apuvälinepalvelut Muonion kuntoutuksen kautta.
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023
Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023. Myös digipalvelu on suljettu.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Kemijärven Hyvinvointikeskus Lapponian röntgen on auki seuraavasti:
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 28.7- 13.8.2023.
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Myös digipalvelu on suljettu. Kiireellisissä asioissa voit ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–13.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023. Myös digipalvelu on suljettu.
Rovaniemen keskittymistiimi on suljettu 6.-16.7.2023.
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023
Nestorin palveluohjaus on avoinna aamupäivisin kello 9-12 heinäkuun ajan.
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Savukosken sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 3.–30.7.2023.
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 26.6.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Kemin tai Tornion suun terveydenhuollon ajanvaraukseen. Kemin suun terveydenhuollon ajanvaraus 016 860 4115 ja Tornion suun terveydenhuollon ajanvaraus 016 860 4220
Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervolan sosiaalitoimisto on suljettu 10.–23.7.2023.
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Ylitornion perheneuvolan aukioloaikoja on supistettu 10.–23.7.2023. Sosiaalityöntekijän tapaamiset varattava numerosta 040 825 0375.
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 (Meri-Lappi, itäinen ja pohjoinen Lappi) ja 040 137 3950 (Rovaniemen alue, itäinen ja pohjoinen Lappi) soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Diginepsy chat on suljettu 3.7.-14.8.
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Tänne on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.