Navigointivalikko

Ikääntyneiden yhteisöllinen asuminen

Murupolku

Navigointivalikko

Ptv Service Display

Ikääntyneiden yhteisöllinen asuminen

Yhteisöllinen asuminen tarkoittaa asumista esteettömässä ja turvallisessa asumisyksikössä. Asumisyksikössä jokaisella asukkaalla on oma asunto. Lisäksi asumisyksikössä on kaikkien yhteisessä käytössä olevia tiloja ja sosiaalista kanssakäymistä tukevaa toimintaa.

Sinulle voidaan järjestää yhteisöllisen asumisen palvelu, jos toimintakykysi on alentunut ja hoidon ja huolenpidon tarpeesi kasvanut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Yhteisöllinen asuminen sopii sinulle, jos et enää pärjää itsenäisesti kotona, mutta et tarvitse ympärivuorokautista huolenpitoa.

Yhteisölliseen asumiseen sisältyvät palvelut suunnitellaan yksilöllisesti tarpeidesi mukaisesti. Palveluihin voi kuulua esimeriksi kotihoitoa, ateria- tai siivouspalveluita.

Hyvinvointialue voi järjestää yhteisöllisen asumisen omana toimintana, palvelusetelillä tai ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Puhelin

Inarin ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Inarin palvelukeskus Koivikko

Saat yhteyden palvelukeskus Koivikon hoitajiin puhelimitse.

Puhelin

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven Tunturilan palvelukeskus

Saat soittamalla yhteyden Tunturilan palvelukeskuksen hoitajiin.

Palvelukeskus tarjoaa yhteisöllistä asumista ikääntyneille.

Puhelin

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Kittilän asumispalveluyksikkö Havukka

Asumispalveluyksikkö Havukkaan saat yhteyden puhelimitse.

Havukka tarjoaa yhteisöllistä asumista pääasiassa ikääntyneille.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Kotihoidon palveluvastaavan soittoaika
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kolarin palvelutaloyhdistys ry:n asunnot

Saat yhteyden palvelutalon toiminnanohjaajaan puhelimitse.

Palvelutalo tarjoaa yhteisöllistä palveluasumista useita kertoja päivässä apua tarvitseville ikääntyneille.

Puhelin

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Puhelin
  • ikääntyneiden palveluohjaus
  • ikääntyneiden palvelujen esihenkilö, palveluasuminen
  • hoivapalveluiden esihenkilö, kotiin annettavat palvelut

Ranuan asumisyksikkö Rantakoti

Saat yhteyden Rantakodin hoitajiin puhelimitse.

Rantakoti on ympärivuorokautista huolenpitoa ja hoitoa tarjoava palvelukoti. Rantakoti tarjoaa intervallihoitoa eli lyhytaikaista hoitoa kotona asumisen tueksi. Asukkailla on omat huoneet, jotka sisustetaan omilla kalusteilla.

Puhelin

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus
Puhelin

Normaalit aukioloajat

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Savukosken palvelutalo Saukoti

Saat yhteyden palvelutalo Saukotiin puhelimitse.

Puhelin

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Utsjoen palveluasumisyksiköt Seitakartano ja Aspa-talo Goahti

Palveluasumisyksikkö Seitakartanon ja Aspa-talo Goahtin hoitajiin saat yhteyden puhelimitse.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Sunnuntai 07:00 - 20:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin palvelukeskus Koivikko

Palvelukeskus Koivikko on yhteisöllisen asumisen yksikkö Inarissa. Palvelukeskuksessa on 25 vuokra-asuntoa neljässä siivessä (A-D) sekä kolme lomahoitohuonetta. Asukkaita Koivikossa on noin 30.

Palvelukeskus tarjoaa kotihoidon- ja kotisairaanhoidon palveluja, ateriapalveluja sekä tarvittaessa myös muita tukipalveluja.

Osoite

Sairaalantie 7-9 99800 IVALO

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemijärven Tunturilan palvelukeskus

Tunturilan palvelukeskus tarjoaa yhteisöllistä asumista ikääntyneille.

Osoite

Särkeläntie 12 98120 KEMIJÄRVI

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kittilän asumispalveluyksikkö Havukka

Asumispalveluyksikkö Havukka tarjoaa yhteisöllistä asumista pääasiassa ikääntyneille.

Osoite

Sairaalantie 2 99100 KITTILÄ

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kolarin palvelutaloyhdistys ry:n asunnot

Palvelutalo tarjoaa yhteisöllistä palveluasumista useita kertoja päivässä apua tarvitseville ikääntyneille. Vuokra-asuntoja on yhteensä 22.

Hoivahenkilökunta on paikalla ympäri vuorokauden. Palvelutalo tarjoaa myös mahdollisuuden vuorotteluhoitoon esimerkiksi omaishoitajan vapaan ajaksi. Järjestämme palvelutalolla myös kaikille avointa ikäihmisten päivä- ja kerhotoimintaa.

Osoite

Ruuttikatu 3 95900 KOLARI

Muut yhteystiedot

Puhelin

Muonion asumisyksikkö Ojusniitty

Muonion asumisyksikkö Ojusniitty tarjoaa palveluasumista ikääntyneille. Ojusniityssä on 12 tuetun palveluasumisen asuntoa.

Osoite

Ojustie 11 99300 MUONIO

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pellon asumisyksikkö Kammari

Kammari tarjoaa palveluasumista pääasiassa ikääntyneille. Yksikkö sijaitsee rivitalossa, on yksikerroksinen ja esteetön. Yksikössä ei ole yövalvontaa.

Osoite

Tukitie 4 95700 PELLO

Muut yhteystiedot

Puhelin

Pellon palvelukoti Pirtti

Palvelukoti Pirtti tarjoaa palveluasumista pääasiassa ikääntyneille. Pirtissä on oma vastuusairaanhoitaja. Yövalvontaa ei ole.

Palvelukoti sijaitsee Kyllinkeitaan kiinteistön itäpuoliskossa. Rakennus on yksikerroksinen ja esteetön.

Osoite

Vuorelantie 5-7 95700 PELLO

Muut yhteystiedot

Puhelin

Ranuan asumisyksikkö Rantakoti

Rantakoti on ympärivuorokautista huolenpitoa ja hoitoa tarjoava palvelukoti Ranualla. Rantakoti tarjoaa intervallihoitoa eli lyhytaikaista hoitoa kotona asumisen tueksi. Asukkailla on omat huoneet, jotka sisustetaan omilla kalusteilla.

Osoite

Rantatie 12 97700 RANUA

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Nestori palvelee ikääntyneitä, heidän omaisiaan ja läheisiään. Voit kysyä kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista sekä siivous- ja kodinhoitopalveluista.

Osoite

Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.

Pohjolankatu 2 A 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

nestori.rovaniemi@lapha.fi

Puhelin

Tervolan ikääntyneiden rivitalot

Rivitaloissa tarjoamme tuettua asumista ikääntyneille. Rivitalot sijaitsevat terveyskeskuksen naapurissa.

Osoite

Keskustie 78 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Sunnuntai 07:00 - 21:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Tornion ikääntyneiden neuvonta ja palveluohjaus

Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Varaa aika puhelimitse asiointia varten.

Osoite

Sairaalakatu 1 95400 TORNIO

Hakemus ikääntyneiden asumispalveluihin

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Hakemus ikääntyneiden asumispalveluihin

Inarin sähköisen puolesta asioinnin sopimus

Voit tulostaa ja täyttää sähköisen puolesta asioinnin sopimuslomakkeen.

Inarin sähköisen puolesta asioinnin sopimus

Yhteisöllisen asumisen maksut määräytyvät palveluiden laadun, määrän ja asiakkaan bruttotulojen mukaan. Maksat asunnon vuokran ja muista käyttämistäsi palveluista asiakasmaksun tai palvelusetelin omavastuuosuuden.

H4 lisätietoa

h4 liittyvät palvelut

Liittyvät palvelut

nappi muistihoitaja

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  2. Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä keskiviikkona 25.9.2024. RAI-toimintaa toteutetaan koko Lapin hyvinvointialueella laajasti iäkkäiden palveluissa.

    Lapin hyvinvointialue käyttää RAI-järjestelmiä lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista mukaisesti.

    Mikä on RAI?

    Lyhenne RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument = asiakkaan arviointiväline. RAI on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. 

    Välineistöllä arvioidaan ja havaitaan iäkkäiden henkilöiden palveluntarvetta laajasti eri palveluissa ja niihin ohjautumisissa. Se toimii myös keskustelun ja kohtaamisen välineenä.

    Käytössä Lapin alueella vuoden 2024 alusta

    Yhdenmukaisesti RAI-arviointivälineitä on otettu Lapin alueella käyttöön vuoden 2024 alusta, jolloin koko Lapin hyvinvointialueelle saatiin yhteinen ohjelmistotietokanta. Tätä ennen RAI-arviointeja tehtiin myös säännöllisesti kuntien omissa ohjelmistotietokannoissa. 

    - THL:n rooli RAI-toiminnan yhtenäistämisen tukemisessa on ollut korvaamaton. On hienoa päästä jakamaan saavutuksia ja kertomaan RAI-toiminnan kehittämissuunnitelmista. Toivomme saavamme myös heiltä tukea ja vinkkejä jatkoon, toteaa RAI-koordinaattori Ringa Härkönen

    Palveluiden oikea kohdentuminen

    RAI-arviointien tuottaman tiedon avulla iäkkäiden palveluiden piirissä olevien lappilaisten ikäihmisten palvelut kohdentuvat oikein ja ikääntyneen tarpeet ja toimintakyky tunnistetaan yhdenvertaisesti standardoitua arviointivälinettä käyttäen. 

    - Olemmeko onnistuneet hyödyntämään arviointijärjestelmää siten, että ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan? Entä, miten tietoa on suunniteltu käytettävän toiminnan kehittämisessä, Härkönen pohdiskelee.

    Vierailun tarkoituksena on päästä näyttämään ja kertomaan, missä Lapissa RAI:n kanssa mennään niin ruohonjuuritasolla kuin johdon työpöydälläkin. THL:n asiantuntijat pääsevät tutustumaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön sekä tapaavat ikääntyneiden palveluiden johtoa. 

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.
    24.9.2024
    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.


    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

  3. Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta

    28.8.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta

    Vanhuksia ruokapöydässä

    Kuva: STM

    28.8.2024

    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.

    Lapin hyvinvointialue on kilpailuttamassa koko hyvinvointialueelle ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan. Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnassa lähtökohtana on kilpailuttaa ja järjestää palvelut puitejärjestelyllä siltä osin kuin palvelujen tuottaminen ei ole mahdollista Lapin hyvinvointialueen omana toimintana tai palvelusetelillä.

    Tällä hetkellä voimassa olevan kilpailutetun hankintasopimuksen ehtoihin ei ole kirjattu vaihtoehtoa, jossa henkilöstömitoitus voisi laskea mahdollisen lainsäädäntömuutoksen vuoksi. Nyt tiedossa on, että ikääntyneiden hoivassa sovellettavaa henkilöstömitoitusta pienennetään lainsäädännössä 0,6 työntekijään asukasta kohti nykyisestä 0,65:sta vuoden 2025 alusta alkaen. Tästä syystä nykyiset hankintasopimukset tullaan irtisanomaan ja palvelu kilpailutetaan uudelleen uudella henkilöstömitoituksella sopimuskaudelle 1.1.2025–31.12.2026 (+ 1 optiokausi 1.1.–31.12.2027).

    Markkinavuoropuhelu pidetään Teams-ympäristössä tiistaina 10.9.2024 klo 14–16

    Lapin hyvinvointialue järjestää ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen valmistelun tueksi markkinakartoituksen. Markkinakartoitus järjestetään tarjoajien kanssa yhteisenä Teams-markkinavuoropuheluna, jossa hankintayksikön edustajat ensin esittelevät tulevaa kilpailutusta ja ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämiseen liittyviä muita hyvinvointialueen yleisiä ajankohtaisia asioita. Hankintayksikön puheenvuorojen jälkeen voivat 
    markkinavuoropuheluun osallistuvat tarjoajat esittää kysymyksiä hankintayksikölle ja muita puheenvuoroja. Pyrkimys on aktiiviseen vuoropuheluun ja tiedonvaihtoon puolin ja toisin.

    Hankintayksikkö pyytää tarjoajia ilmoittautumaan markkinavuoropuheluun perjantaihin 6.9.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: antti.tieva@hankintaratas.fi. Ilmoittautumisessa tulee ilmoittaa markkinavuoropuheluun osallistuvan henkilön nimi, tehtävänimike, sähköpostiosoite ja  puhelinnumero.

    Lisätietoja valmistelussa olevasta hankinnasta ja kutsu markkinavuoropuheluun on julkaistu kokonaisuudessaan Hilmassa.

    Vanhuksia ruokapöydässä Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
    28.8.2024
    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
    Vanhuksia ruokapöydässä

    Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta


    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.