Hammaslääkärin särkypäivystyksessä hoidetaan kiireellisiä suun terveyden ongelmia, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Hammaslääkärin päivystysajalle tulee hakeutua arkena akuutin hammassäryn tai muun akuutin vaivan takia. Lisäksi jos suu- tai hammasleikkauksen jälkeen ilmenee voimakasta verenvuotoa, on syytä hakeutua päivystysajalle.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Toimi näin
Ennen hammaslääkäriin hakeutumista, ole yhteydessä puhelimitse.
Ajanvarauksen peruminen suun terveydenhuoltoon (Rovaniemi)
Palvelussa voit perua hammaslääkäri- tai suuhygienistiaikasi. Ajanvaraus tulee perua viimeistään edellisenä päivänä klo 12.00 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Inari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon liittyviin kysymyksiin. Palvelun kautta ei voi tehdä ajanvarausta, siihen on käytössä eri digipalvelu.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Kolari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon sekä ajanvarauksiin liittyviin kysymyksiin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Hammaslääkäripäivystys viikonloppuisin ja arkipyhinä
Voit soittaa Lapin alueen hammashoidon yhteispäivystykseen arkipyhinä ja viikonloppuisin.
Hammaslääkäripäivystys on akuutteja ensiapuluonteisia tilanteita varten. Viikonloppuisin ja arkipyhinä järjestetään hammaslääkäripäivystys alueellisena yhteistyönä. Päivystykseen kuuluvat kaikki Lapin kunnat ja päivystystä toteuttavat näiden kuntien terveyskeskusten hammaslääkärit ja -hoitajat.
Suun terveydenhuollon ajanvarausnumeron kautta voit hoitaa sekä kiireettömät että kiireelliset asiat. Voit esimerkiksi varata tai perua vastaanottoajan. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Särkytapauksissa toivomme, että otat yhteyttä arkiaamuisin.
Suun terveydenhuollon ajanvarausnumeron kautta voit hoitaa sekä kiireettömät että kiireelliset asiat. Voit esimerkiksi varata tai perua vastaanottoajan. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Särkytapauksissa toivomme, että otat yhteyttä arkiaamuisin.
Soita numeroon niin saat tietoa kiireettömän hammashoidon ajanvarauksesta tai ajan kiireelliseen hammashoitoon. Kuuntele ohjeet ja toimi niiden mukaan. Sinulle soitetaan takaisin.
Hammashoitolaan varatun ajan voit perua lähettämällä tekstiviestin erilliseen tekstiviestinumeroon.
Saat yhteyden Kolarin hammashoidon ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Kiireellisissä tapauksissa ota yhteys ajanvaraukseen mielellään aamuisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Hammashoitolaan varatun ajan voit perua soittamalla tai puhepostin kautta. Ajan voit perua myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hammashoitola.kolari@lapha.fi. Ilmoita viestissä nimesi ja peruttava aika. Huolehdithan uuden ajan varaamisesta itse.
Muonion ja Enontekiön suun terveydenhuollon ajanvaraus
Muoniossa ja Enontekiöllä on käytössä hammashoidon yhteinen ajanvarausnumero. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu, joka ohjaa sinut valitsemaan valikosta oikean vaihtoehdon. Puhelu tallentuu, kun kuuntelet puhelun loppuun asti.
Ennen kello 15 (perjantaina klo 12) tulleet puhelut soitamme takaisin samana päivänä ja klo 15 jälkeen tulleet seuraavana arkipäivänä.
Pelkosenniemen-Savukosken suun terveydenhuollon ajanvaraus
Ajanvarausnumerosta voit varata, siirtää tai perua aikasi. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun ja toimi niiden mukaan. Sovittu takaisinsoitto suun terveydenhuollosta tulee tuntemattomasta numerosta.
Ilmoittaudu päivystykselliseen hoitoon arkiaamuisin soittamalla ajanvarausnumeroon.
Pellon suun terveydenhuollon ajanvaraus ja asiointi
Saat soittamalla yhteyden Pellon hammashoitolaan. Hammashoitolan puhelinnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soittopyyntöihin vastataan mahdollisimman pian ja saman päivän aikana. Tekstiviestejä hammashoitolan numeroon ei voi lähettää. Tee ajanvaraus ja varatun ajan peruminen mielellään kello 8–10 välisenä aikana.
Saat ajan kiireelliseen hammashoitoon arkipäivisin virka-aikana hammashoitolan puhelinnumerosta.
Saat yhteyden kiireettömän ja kiireellisen hammashoidon ajanvaraukseen puhelimitse arkisin. Voit varata, perua, siirtää, muuttaa tai tarkistaa aikasi. Kiireettömissä asioissa tavoitat meidät parhaiten tiistaista torstaihin klo 10 jälkeen.
Takaisinsoittopyynnön voit jättää ajanvarauksen aukioloaikoina noudattamalla automaatin antamia ohjeita. Automaatti antaa arvioidun takaisinsoittoajan samalle päivälle.
Huomioithan, että varattu aika on peruttava edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ajanvarauksen voit perua myös sähköisesti (ei koske oikomishoidon ajanvarauksia).
Saat yhteyden suun terveydenhuollon kiireettömään ja kiireelliseen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Särkytapauksissa (kova hammassärky, turvotus, kuumeilu) ota yhteys ensisijaisesti aamuisin. Särkytapauksille on varattu aikoja päivittäin. Hammastapaturmissa ota yhteys viipymättä suun terveydenhuoltoon sen aukioloaikoina.
Varaa aika suun terveydenhuollon kiireelliseen tai kiireettömään hammashoitoon soittamalla ajanvaraukseen. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen saat tarvittaessa vastaanottoajan joko hammaslääkärille tai suuhygienistille. Tarkastukseen pääsevät 18 vuotta täyttäneet jonotuslistan kautta.
Kiireelliseen hoidontarpeeseen pyrimme vastaamaan saman päivän aikana. Kiireettömän hoidon odotusaika on kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen. Viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellisissä särky- ja tapaturmatilanteissa ota yhteys Lapin yhteispäivystykseen.
Vastaanottoaika tulee perua mieluiten edellisenä päivänä klo 14 mennessä soittamalla ajanvaraukseen.
Suun terveydenhuollon palveluihin voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Arvioimme jokaisessa yhteydenotossa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Särkytapauksissa toivomme yhteydenottoa aamupäivän aikana.
Jos sinulle tulee este, muistathan perua välittömästi sinulle varatun ajan.
Saat yhteyden Utsjoen hammashoitolaan puhelimitse arkipäivisin.
Kiireetön ajanvaraus hammaslääkärille annetaan hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen. Kiireelliset särkytapaukset pyrimme hoitamaan päivystystoimintana saman päivän aikana Utsjoen terveyskeskuksen hammashoitolassa.
Saat yhteyden suun terveydenhuollon ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Takaisinsoittojärjestelmän sujuvuuden kannalta pyydämme ottamaan yhteyttä arkiaamuisin. Myöhemminkin jätettyihin soittopyyntöihin vastaamme saman päivän aikana.
Kun jätät takaisinsoittopyynnön, kuuntele viesti loppuun asti. Henkilökunta voi olla hoitohuoneessa eikä pysty vastaamaan puhelimeen, joten soittopyynnön jättäminen on välttämätöntä yhteydenoton kannalta.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Ivalon terveyskeskuksessa toimivat lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotto, neuvola, fysioterapia, puheterapeutti, laboratorio, röntgen, hammashoitola, vuodeosasto sekä ympärivuorokautinen päivystys. Palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveyskeskuksessa toimii myös seri-tukipiste seksuaaliväkivallan uhreille.
Terveyskeskuksen neuvonnassa sijaitsevat myös kassapalvelut sekä asiakkaille jätettävien kirjeiden ja pakettien noutopiste.
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat ja akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.
Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 56,70 euron maksun.
Hammaspäivystys-virka-ajan-ulkopuolella
Hammaslääkäripäivystys
Viikonloppuisin ja arkipyhinä suunterveydenhuollon päivystys on järjestetty alueellisena yhteistyönä.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.