Huumausaineiden käyttäjille suunnattua terveysneuvontaa ja puhtaiden ruiskujen sekä neulojen vaihtoa.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Pelkosenniemen terveyskeskus
Saat yhteyden terveyskeskukseen soittamalla arkipäivisin.
Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna eli yksi puhelu riittää. Voit itse valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton, jolloin terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite, kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksen puhelinajanvaraus
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan jo samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Kittilän ajanvaraus lääkärin tai hoitajan vastaanotolle
Voit varata ajan puhelimitse terveyskeskuksen lääkärin tai hoitajan kiireettömälle vastaanotolle. Käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluita (virtu.fi tai omaolo.fi).
Täältä voit varata vuosikontrollit ja määräaikaistarkastukset, kysyä labratuloksista tai pyytää reseptin uusintaa.
Soita numeroon ja sinulle soitetaan takaisin mahdollisimman pian.
Voit soittaa terveyskeskuksen vastaanoton hoitajalle kun tarvitset apua terveysongelmissa tai terveyteesi liittyvissä tiedusteluissa.
Hoitaja tekee hoidon arviointia ja ohjaa tarvittaessa toiselle ammattilaiselle. Kello 14:30 mennessä jätettyihin soittopyyntöihin vastataan samana päivänä. Sen jälkeen tulleisiin soitetaan takaisin seuraavana arkipäivänä.
Karesuvannon terveysasemalla on terveydenhoitajan vastaanotto ja kotisairaanhoitaja. Lääkäri käy terveysasemalla viikoittain pitämässä vastaanottopäivän.
Hoidontarpeen arvioinnin ja ajanvarauksen kautta tavoitat sairaanhoitajan, joka arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut eteenpäin oikeaan hoitopaikkaan. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Poliklinikan toimistoon voit soittaa asiakirjapyynnöistä ja muista. toimistoasioista. Myös reseptiuusinnat voit soittaa tämän numeron kautta, mikäli et saa lähetettyä uusimispyyntöä Omakannan kautta.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan arkipäivisin.
Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä.
Palvelunumero ei ole koskaan varattuna eli yksi puhelu riittää. Voit itse valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton, jolloin terveyskeskuksesta soitetaan sinulle.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite, kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän Vinkissä on mahdollista keskustella omasta elämäntilanteesta hoitajan kanssa ja saada tietoa päihdepalveluista. Terveysneuvontapisteessä voi vaihtaa käytetyt pistosvälineet puhtaisiin.
Kiireettömät ja tavanomaiset lääkärin tai hoitajan kannanottoa vaativat asiat hoidetaan arkipäivisin virka-aikana terveyskeskuksessa ja -asemilla. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi vuosikontrollit, pitkäaikaiset sairaudet, korvakipu, flunssa, selkäkipu jne.
Voit varata ajan lääkäreille ja hoitajille. Terveysasemalla toimii takaisinsoittopalvelu, jonka kautta hoituu kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvaraus, ajan peruminen ja laboratoriovastaukset.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita numeroon 016 860 4100
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Haluatko tietoa eri riippuvuuksista? Mietitkö, onko sinulla joku riippuvuus? Oletko huolissasi läheisestäsi? Ota yhteyttä päihdepalveluiden arviointitiimiin, jossa sinua auttavat kaksi sairaanhoitajaa. Teemme päihdehoidon tarpeen arviointia ja ohjausta ilman lähetettä.
Aukioloajat (muina aikoina voit jättää viestin, johon vastaamme mahdollisimman pian)
Maanantaina
-
Perjantaina
09:00 - 10:00
Osallisuuskeskus Oodi
Osallisuuskeskus Oodin terveyspalvelut on tarkoitettu kaikille huumeita käyttäville ja ne ovat maksuttomia.
Oodi tarjoaa muun muassa seuraavia palveluja:
* pistosvälineiden vaihtotoiminta
* terveysneuvonta ja -ohjaus
* HCV ja HIV -pikatestaus
* rokotustoiminta
* seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus, neuvonta ja koulutus
* terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotto
Terveyspalveluja toteutetaan erikseen ilmoitettuina aukioloaikoina. Ajankohtaiset aukiolotiedotteet löytyvät Oodin Facebookista ja Instagramista. Oodi järjestää myös vertaistoimintaa ja toimii kohtaamispaikkana.
Osallisuuskeskus Oodi on Rovalan Setlementti ry:n ja Rovaniemen kaupungin kumppanuushanke huumeiden käytön haittoja vähentävän toiminnan kehittämiseksi.
Terveysneuvontapiste huumeita pistämällä käyttäville henkilöille sekä neulojen ja ruiskujen vaihto- ja palautuspiste sijaitsevat Kemin terveysasemalla.
Palvelun aukioloajat
Neulojen ja ruiskujen vaihto- ja palautuspiste
Torstaina
09:00 - 15:00
Tornion ja Ylitornion A-klinikka
Päihdeongelmaisille ja heidän läheisilleen tarjotaan ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi päihdevieroitukseen ja -kuntoutukseen liittyvissä asioissa.
Päihdeongelmaiset ja heidän läheisensä voivat saada neuvontaa esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä.
Osoite
Terveyskeskus
Vesaisenkatu
2,
95400
TORNIO
Muut yhteystiedot
Tornion terveyskeskus
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Neulojen ja ruiskujen vaihto- ja palautuspiste toimii terveyskeskuksen neuvonnassa. Neulojen ja ruiskujen lisäksi jaossa on klikkikuppeja ja vanusuodattimia.
Palvelun aukioloajat
Neulanvaihtopiste
Torstaina
14:30 - 15:30
Sodankylän terveysneuvonta- ja neulanvaihtopiste Vinkki
Sodankylän Vinkissä on mahdollista keskustella omasta elämäntilanteesta hoitajan kanssa ja saada tietoa päihdepalveluista. Terveysneuvontapisteessä voi vaihtaa käytetyt pistosvälineet puhtaisiin.
Saat yhteyden terveyskeskukseen soittamalla arkipäivisin.
Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna eli yksi puhelu riittää. Voit itse valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton, jolloin terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite, kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksen puhelinajanvaraus
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan jo samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Kittilän ajanvaraus lääkärin tai hoitajan vastaanotolle
Voit varata ajan puhelimitse terveyskeskuksen lääkärin tai hoitajan kiireettömälle vastaanotolle. Käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluita (virtu.fi tai omaolo.fi).
Täältä voit varata vuosikontrollit ja määräaikaistarkastukset, kysyä labratuloksista tai pyytää reseptin uusintaa.
Soita numeroon ja sinulle soitetaan takaisin mahdollisimman pian.
Voit soittaa terveyskeskuksen vastaanoton hoitajalle kun tarvitset apua terveysongelmissa tai terveyteesi liittyvissä tiedusteluissa.
Hoitaja tekee hoidon arviointia ja ohjaa tarvittaessa toiselle ammattilaiselle. Kello 14:30 mennessä jätettyihin soittopyyntöihin vastataan samana päivänä. Sen jälkeen tulleisiin soitetaan takaisin seuraavana arkipäivänä.
Karesuvannon terveysasemalla on terveydenhoitajan vastaanotto ja kotisairaanhoitaja. Lääkäri käy terveysasemalla viikoittain pitämässä vastaanottopäivän.
Hoidontarpeen arvioinnin ja ajanvarauksen kautta tavoitat sairaanhoitajan, joka arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut eteenpäin oikeaan hoitopaikkaan. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Poliklinikan toimistoon voit soittaa asiakirjapyynnöistä ja muista. toimistoasioista. Myös reseptiuusinnat voit soittaa tämän numeron kautta, mikäli et saa lähetettyä uusimispyyntöä Omakannan kautta.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan arkipäivisin.
Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä.
Palvelunumero ei ole koskaan varattuna eli yksi puhelu riittää. Voit itse valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton, jolloin terveyskeskuksesta soitetaan sinulle.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite, kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän Vinkissä on mahdollista keskustella omasta elämäntilanteesta hoitajan kanssa ja saada tietoa päihdepalveluista. Terveysneuvontapisteessä voi vaihtaa käytetyt pistosvälineet puhtaisiin.
Kiireettömät ja tavanomaiset lääkärin tai hoitajan kannanottoa vaativat asiat hoidetaan arkipäivisin virka-aikana terveyskeskuksessa ja -asemilla. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi vuosikontrollit, pitkäaikaiset sairaudet, korvakipu, flunssa, selkäkipu jne.
Voit varata ajan lääkäreille ja hoitajille. Terveysasemalla toimii takaisinsoittopalvelu, jonka kautta hoituu kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvaraus, ajan peruminen ja laboratoriovastaukset.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita numeroon 016 860 4100
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Haluatko tietoa eri riippuvuuksista? Mietitkö, onko sinulla joku riippuvuus? Oletko huolissasi läheisestäsi? Ota yhteyttä päihdepalveluiden arviointitiimiin, jossa sinua auttavat kaksi sairaanhoitajaa. Teemme päihdehoidon tarpeen arviointia ja ohjausta ilman lähetettä.
Lapin julkisen sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestäminen siirtyy Lapin...
Kuva: Lapin materiaalipankki
Lapin sote- ja pelastuspalvelut siirtyvät hyvinvointialueelle 1.1.2023 – tutut palvelut jatkuvat
27.12.2022
Lapin julkisen sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestäminen siirtyy Lapin hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen. Muutoksesta huolimatta palvelut jatkuvat ennallaan ja löytyvät tutuista paikoista ensi vuonnakin.
Sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn.
Miten saan sosiaali- ja terveyspalveluita vuonna 2023?
Palvelut jatkuvat pääosin samanlaisina kuin nyt. Kohtaat tutut työntekijät samoissa tehtävissään. Palvelupisteet, kuten terveyskeskus ja sosiaalitoimisto, ovat samat, missä olet tottunut käymään. Myös yksityisille toimijoille ulkoistetut julkiset palvelut säilyvät ennallaan.
Jos saat palveluja tai etuuksia, ne jatkuvat ennallaan. Jos sinulla on varattuja aikoja vuodelle 2023 tai saat säännöllisesti jotain palvelua, ne jatkuvat sovitusti.
Jos tarvitset uuden ajan tai palveluntarpeen arvion, ota yhteyttä oman paikkakuntasi sote-palvelujen ajanvaraukseen tai palveluohjaukseen. Toistaiseksi sote-palvelujen yhteystiedot löytyvät edelleen kuntien ja kuntayhtymien sivuilta. Vuodenvaihteesta alkaen yhteystiedot löytyvät osoitteesta lapha.fi.
Mistä tiedän, mitä palveluita paikkakunnallani on ja mihin olla yhteydessä?
Ajantasaiset perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen tiedot löydät vuodenvaihteen 2023 jälkeen verkkosivuiltamme lapha.fi. Verkkosivuilta löydät sekä tietoa eri palvelujen sisällöstä että oman paikkakuntasi yhteystiedot. Osa palveluista on yhteisiä koko Lapin alueella.
Myös Kolpeneen palvelukeskuksen ja keskussairaaloiden tiedot siirtyvät uusille verkkosivuillemme vuoden 2023 aikana. Pelastuspalvelujen tiedot löydät edelleen osoitteesta lapinpelastuslaitos.fi.
Jaamme kaikille lappilaisille alkuvuoden aikana kotiin palveluesitteen, jossa kerromme paikkakunnan sote- ja pelastuspalveluista.
Palvelujen puhelinnumerot pysyvät pääosin ennallaan. Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla osa puhelinnumeroista on muuttunut. Vaikka soittaisit vanhaan numeroon, puhelu ohjautuu puolen vuoden ajan uuteen numeroon. Jos jätät takaisinsoittopyynnön tai työntekijämme jostakin muusta syystä soittaa sinulle, puhelu tulee uudesta numerosta. Tiedotamme mahdollisista tulevista puhelinnumerojen muutoksista erikseen.
Sote-henkilöstön sähköpostit ovat muuttuneet muotoon etunimi.sukunimi@lapha.fi. Pelastuspalvelujen henkilökunnan sähköpostiosoitteet pysyvät ennallaan ja ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapinpelastuslaitos.fi.
Tuleeko palveluihin muutoksia?
Siirtymä hyvinvointialueelle on ensivaiheessa hallinnollinen, eikä palveluihin tule juurikaan asiakkaille näkyviä muutoksia heti vuoden 2023 alussa.
Esimerkiksi oman paikkakuntasi terveyskeskus jatkaa tutussa paikassa toimintaansa kuten ennenkin. Ympärivuorokautiset palvelut, kuten päivystys, vuodeosastot ja asumispalvelut jatkuvat katkeamattomina vuodenvaihteen yli. Kotiin annettavat palvelut, kuten kotihoito ja muut kotikäynnit, jatkuvat koko Lapin alueella kuten nytkin. Palvelusetelit ja yksityisiltä palveluntuottajilta ostetut palvelut jatkuvat ennallaan.
Sekä Lapin keskussairaala Rovaniemellä että Länsi-Pohjan keskussairaala Kemissä jatkavat toimintaansa normaalisti. Molemmissa sairaaloissa toimii muun muassa ympärivuorokautinen päivystys. Kiireettömissä asioissa hoitoon pääsee lääkärin lähetteellä vanhaan tapaan.
Palvelujen myöntämisperusteet yhtenäistyvät koko Lapissa. Uudet myöntämisperusteet koskevat kuitenkin pääasiassa uusia asiakkuuksia sekä tilanteita, joissa asiakkaan palveluntarvetta täytyy arvioida uudelleen.
Asiakasmaksut ja palkkiot yhtenäistyvät koko Lapissa. Asiakasmaksut ovat kuitenkin pääosin samat kuin mitä kunnissa on tällä hetkellä käytössä. Laskutustiedot muuttuvat. Jos haluat maksaa asiakasmaksut automaattisesti verkkopankistasi, sinun tulee tehdä uusi e-laskusopimus. Saat ohjeet vuoden ensimmäisen laskun liitteenä.
Perhehoidon kulukorvaukset sekä omais- ja perhehoidon palkkiot maksetaan jatkossa kuun 15. päivä. Henkilökohtaisten avustajien palkkiot maksetaan kuun 15. ja viimeinen päivä.
Mikä on Lapin hyvinvointialue?
Lapin hyvinvointialue vastaa 1.1.2023 alkaen koko Lapin julkisten sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen järjestämisestä. Hyvinvointialueella työskentelee lähes 8000 sosiaali-, terveys- ja pelastusalan ammattilaista. Hyvinvointialue on Lapin suurin työnantaja.
Hyvinvointialueen muodostavat:
Lapin 21 kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut
Lapin ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirit
Kolpeneen palvelukeskus, Oulunkaari Simon palvelujen osalta, Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä